اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: نمی توانیم با آمریکا در صلح باشیم

هاشمی رفسنجانی با استناد به قرآن گفت: ما چگونه می توانیم با آمریکا که بمب خوشه ای در اختیار اسرائیل می گذارد در محیط صلح آمیزی زندگی کنیم.

هاشمی: نمی توانیم با آمریکا در صلح باشیم

رخدادهای23 مرداد 1361

چکیده

  • محاکمه صادق قطب زاده وزیر اسبق امور خارجه و سید مهدی مهدوی روحانی نما در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش به ریاست آیت الله محمدی ری شهری آغاز شد.

 

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما چگونه می توانیم با آمریکا که بمب خوشه ای در اختیار اسرائیل می گذارد در محیط صلح آمیزی زندگی کنیم.

 

  • حسین شیخ الاسلام معاون سیاسی وزیر امور خارجه: تا عراق شرائط بر حق مارا نپذیرد ، جنگ ادامه خواهد یافت ، اما ما از هر هیئتی که برای حل عادلانه جنگ کوشش کند استقبال خواهیم کرد.

 

  • موسوی خوئینی ها ، نماینده امام و سرپرست مراسم حج  : ما وظیفه داریم که به همه ملت های مسلمان بگوئیم که لبنان و فلسطینی ها مورد تجاوز واقع شده اند.

محاکمه صادق قطب زاده آغاز شد

صبح امروز محاکمه صادق قطب زاده وزیر اسبق امور خارجه و سید مهدی مهدوی روحانی نما در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارتش به ریاست آیت الله محمدی ری شهری رئیس دادگاه های انقلاب ارتش در زندان اوین آغاز شد. خلاصه اتهامات صادق قطب زاده به شرح زیر است:

قیام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، رهبری شبکه براندازی و توطئه گران بنام « نجات انقلاب اسلامی» همکاری با ضدانقلابیون و مفسدین جنگل های شمال و مطلع بودن از وقایع آمل ، درخواست کمک از قشقائی ها برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ، اعزام نماینده از جانب خود به خارج از کشور برای دریافت اسلحه ، کمک مالی و اطلاعاتی از ضد انقلابیون و دشمنان جمهوری اسلامی ایران . (1)

نخست وزیر : رژیم شاه قصد تاثیر پذیری ایران در مقابل فرهنگ غرب را داشت

میر حسین موسوی نخست وزیر با اشاره به وظیفه مهم معلمین در جامعه انقلابی ایران خطاب به هیئت های بازسازی نیروی انسانی اظهار داشت :  رژیم سابق برای اینکه ملت ما را در مقابل ارزش های صادراتی غرب تاثیرپذیر کند ، مدارس را یکی از اصلی ترین هدف های خود قرار داده بود و به همین منظور سعی در مسخ فرهنگ اسلامی در طبقه دانش آموز و فرهنگی ما را داشت.

وی گفت : در حال حاضر در حدود 95 درصد از کارمندان ما را معلمان و دیگر کارکنان آموزش و پرورش تشکیل می دهند و معلمان در حقیقت از زمره قشر هائی هستند که با مردم نواحی مختلف کشور ارتباط مستقیم و عمق دارند. به همین دلیل هیئت های بازسازی نیروی انسانی نقش حساسی در روند تکاملی آموزش و پرورش دارند و در این رابطه شما برادران مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارید و باید با اعمال روشهای انسانی و اسلامی و ظیفه خود را به نحو احسن انجام د هید . (2)

آیت الله هاشمی رفسنجانی : تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را بی آبرو کرد

هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به هند صبح دیرو ز به منظور شرکت در نماز جمعه مسلمانان بمبئی از دهلی نو وارد این شهر شد و مورد استقبال رئیس مجلس محلی و سرکنسول کشورمان در بمبئی قرار گرفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی سپس به اتفاق همراهان در اجتماع گروهی از خواهران و برادران عضو انجمن اسلامی مسلمانان این شهر که برای خوشامدگویی در محل فرودگاه جمع شده بودند ، حضور یافت و به سئوالات آنان پاسخ گفت و حمایت آنان از جمهوری اسلامی ایران را ستود.

پس از آن هیئت ایرانی در مراسم نماز جمعه مسلمانان بمبئی که در مسجد بزرگ این شهر ترتیب یافته بود ، شرکت کرد و مورد استقبال گرم نمازگزاران بمبئی قرار گرفت . پس از اقامه نماز جمعه هاشمی رفسنجانی طی سخنانی دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران را تشریح کرد .

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: به دنبال انقلاب اسلامی ایران بزرگترین پایگاه استعمار غرب، مخصوصا امریکا از منطقه برچیده شد. صدور بی حد نفت به غرب قطع گردید و ایران تبدیل به یک پایگاه ترویج حق و فضیلت دین و حمایت از محرومان و مستضعفان سر اسر جهان شد و مرکزیت نهضت های آزادیبخش جهان و مخصوصا نهضت های اسلامی در ایران بنا نهاده شد.

وی همچنین به تصرف لانه جاسوسی امریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام اشاره کرد و نتیجه این عمل انقلابی آنان را بی آبرو شدن امریکا دانست.

رئیس مجلس شوراى اسلامی ایران در ادامه سخنانش اظهار داشت: با ملی شدن بانکها ، تسلط سرمایه داران درباری که خون مردم را می مکیدند ، قطع شد و بانکها در خدمت مردم قرار گرفتند. برای آبادانی کشور، اولویت به روستاها و مناطق محروم داده شد و حقوق کارگران تا سه برابر افزایش یافت و برخلاف گذشته که حکو مت در سیطره خاندان پهلوی ، اشراف و دله دزدها بود، امروز به دست مردم محروم و نمایندگان آنها اداره می شود.

هاشمی همچنین در روند حرکت انقلاب ایران به رعایت دستورات قرآن و مسائل اسلامی اشاره کرد و گفت : در ایران امروزیه جای حکام مشروب خوار و دزد و جانی شخصیتی مانند امام عظیم الشان و شخصیت های روحانی و رهبری مردم به همراه عده ای از جوانان مو من و مسلمان و تحصیل کرده  جامعه را اداره می کنند و ما برای اولین بار در تاریخ به دنیا نشان دادیم که یک ملت چگو نه توانست بدون  توسل به شوروی و امریکا و یا هر قدرت دیگری انقلاب کند.

وی ادامه داد : در اثر پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، اسلام حیاتی دوباره یافت و تلاش مکتب الحادی مارکسیسم را که جوانان را با شعارهای فریبنده گمراه می کرد ، خنثی نمود.

 هاشمی سپس یادآور شد :  به خاطر این دست آوردها و  ده ها دستاورد دیگر زورگویان دنیا تصمیم گرفتند که این انقلاب را از بین ببرند و در این رابطه جنگ رابر ما تحمیل کردند و عوامل داخلی خود را به آدمکشی و ترور تشویق نموده و ضمن محاصره اقتصادی ، راه های ورود کالا به ایران را بر ما بستند ولی تاکنون انقلاب اسلامی به و اسطه درایت رهبر و حمایت مردم بر همه این مشکلات ظاهری پیروز و سربلندتر شده است .

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش ضمن تاکید بر پر کردن مساجد ، حاکمیت حکومت جمهوری اسلامی ایران را در مسجد خواند و افزود : ما می خواهیم جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای اسلامی یک الگو باشد که در آن مستکبر و مستضعف نباشد و در این الگو ارزش ها به مردم آزاد و جهادگر داده شود و این ادعا را کسانی می کنند که ثابت کرده اند قدرت سازندگی کشور وجنگیدن با دشمن متجاوز در یک زمان را دارند.

مردم تصمیم گرفته اند برای اسلام و انقلاب بمیرند

هاشمی رفسنجانی سرپرست هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی ایران پس از این سخنرانی در جمع خبرنگاران رسانه های مختلف به سئوالات آنان پیرامون جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، برگزاری هفتمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد و نیز مسائل داخلی کشور پاسخ داد .

پس از پایان مصاحبه مطبوعاتی ، هاشمی رفسنجانی به اتفاق هیئت همراه خود بمبئی را به قصد شهر بنگلور واقع در ایالت کارناتاکا ترک گفت و در ساعت 18 به وقت تهران وارد فرودگاه این شهرشد و مورد استقبال آقای رانگانات رئیس مجلس ایالت کارناتاکا قرار گرفت و در حالی که توسط موتورسواران دانشجویان انجمن اسلامی بنگلور اسکورت می شد ، در مراسمی که از سوی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان این شهر ترتیب یافته بود ، شرکت کرد و طی سخنانی که در جمع برادران و خواهران دانشجوی این اتحادیه و مسلمانان هندی ایراد کرد ، عظمت و ویژگی های انقلاب اسلامی در مقطع حساس کنونی جهان و علل تداوم آن را مورد تحلیل قرار داد و طی آن اظهار داشت : رمز موفقیت این انقلاب در ایثار و توجه به خدا است و مردم تصمیم گرفته اند که برای اسلام و انقلاب بمیرند و یا پیروز شوند که این حالت بسیار کارساز و پیش برنده است و اگر ما به تشریح چگونگی نجات از وابستگی پس از پیروزی انقلابی بپردازیم ، خواهیم دانست که ملت ایران چقدر نیرومند است.

هاشمی همچنین اوضاع سه سال و نیمه انقلاب را مورد بررسی قرار داد و با توجه به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت : رزمندگان اسلام موفق شدند دشمن را شکست داده و بیرون برانند و در خاک عراق او را تحت فشار قرار دهند .

اعلام آمادگی هند برای برگزاری اجلاس عدم تعهد

در ملاقاتی که روز پنجشنبه هاشمی رفسنجانی و وزیر خارجه هند به عمل آوردند ، وزیر خارجه هند اعلام کرد که کشورش آماده برگزاری کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهدها در صورت توافق کلیه کشورهای عضو است.

اردن ، عربستان و اسرائیل غیرمتعهد نیستند

رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در ضیافت شام همتای هندی خود اظهار داشت : اکنون نرمش و نجابت مردم هند در مقابل خشونت های جابرانه استعمار انگلیس را در ایران می توان دید و در این رابطه هر چند که بعثی های عراق در جنگ تحمیلی دوساله علیه ایران با موشکهای 9 متری روسی ، شهرها ، بیمارستان ها و مساجد ما را منفجر می کردند ، ولی سربازان ما در میادین جنگ ، سربازان مجروح عراقی را به دوش کشیده و به بیمارستان ها می رساندند و برای نجات آنها حتی خون خود را نیز هدیه می کردند.

وی ادامه داد : به همین جهت است که ما امروز بیشن از 40 هزار اسیر جنگی تحت تربیت خود داریم و عراق تنها سه هزار ایرانی را از شهرهای اشغال شده دستگیر کرده و به خاطر این محبت های ما است که اسرای عراقی در خیابان ها تظاهرات کرده و آزادانه علیه صدام و بگین و بعث عراق شعار داده اند و سپس آزادانه به اردوگاه هایشان بازگشته اند.

بر اساس آیات قرآن نمی توانیم با آمریکا و اسرائیل در صلح باشیم

هاشمی رفسنجانی سپس با استناد به قرآن بر روابط صلح جویانه بین کشورهای جهان تاکید کرد و آن را ایده مقدس و خداپسندانه ای خواند و افزود : ما چگونه می توانیم با کشوری مانند اسرائیل که امروز بدترین جنایات را بر مردم فلسطین مرتکب میشود، دم از صلح بزنیم و یا آمریکا که بمب خوشه ای در اختیار اسرائیل می گذارد و با همه قدرت خویش اسرائیل را زیر حمایت خود قرار می دهد و در همین حال دو میلیارد و 200 میلیون دلار به اسرائیل کمک می کند، ما چگونه می توانیم با آمریکا در محیط صلح آمیزی زندگی کنیم.

باید حق وتو را از کشورهای بزرگ پس بگیریم

وی ادامه داد :  آمریکا که خانه اش در آن سوی اقیانوس آرام قرار دارد، چه حقی دارد در کنار اقیانوس هند در جزیره ای پایگاه نظامی داشته باشد؟ بیائید واقع بین باشید. ما باید حق «و تو» را از کشورهای بزرگ پس بگیریم. مگر هندوستان از کشور فرانسه و یا دیگران حق کمتری دارد که آنها حق وتو داشته باشند؟ چرا آفریقا که دارای  50  کشور است ، حق وتو نداشته باشد؟ ما می گوئیم ضوابط عادلانه نیست و ما نمی توانیم خودرا با این ضوابط غیر عادلانه منطبق کنیم. اگر کشورهایی همچون اردن، عربستان سعودی و اسرائیل در غیر متعهدها باشند، چطور این جنبش میتواند مبارزه کند؟ اینها دروغ میگویند و هرگز غیرمتعهد نیستند و ما وشما غیر متعهد هستیم .

وقتی می توانیم از هند خرید کنیم چرا دست مقابل آمریکا و انگلیس دراز کنیم

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود به تشریح اهداف انقلاب اسلامی پرداخت و گفت : هدف ما مبارزه با تبعیض در دنیا است و این فکر بی شک نمی تواند در ایران محدود بماند.

رفسنجانی ضمن اشاره به تظاهرات مردم انقلابی جهان علیه جنایات آمریکا به روابط دوستانه هند و ایران اشاره کرد و گفت: کشور هند میتواند بسیاری از تجربیات و محصولات تکنولوژی خود را به ایران استقلال یافته بدهد. وقتی که ما میتوانیم از تکنولوژی شما در زمینه های مختلف استفاده کنیم دیگر لزومی ندارد که دستمان را پیش آمریکا ، انگلیسی و یا آلمان دراز کنیم.(3)

ملاقات معاون وزیر خارجه با رئیس جمهور پاکستان

حسین شیخ الاسلام معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه با ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان ملاقات و پیام ویژه آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان را به وی تسلیم کرد.

در این دیدار که  به مدت یک و نیم ساعت به طول انجامید  و سفیر کشورمان در اسلام آباد و وزیر امور خارجه پاکستان نیز حضور داشتند ، شیخ الاسلام با تشریح مواضع جمهوری اسلامی در رابطه با جنگ تحمیلی به مسائل منطقه اشاره کرد و علل نامناسب بودن بغداد برای برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها را بیان داشت .

 ژنرال ضیاء الحق نیز ضمن ادای احترام به حضور امام خمینی و ارائه پیام متقابل برای رئیس جمهوری اسلامی ایران، تشکیل کنفرانس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در بغداد را به خاطر عدم امنیت در عراق منتفی دانست .

این گزارش حاکیست که معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد شرکت کرد و پیرامون مواضع ایران در رابطه با تغییر محل کنفرانس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد و جنگ تحمیلی به سئوالات خبرنگاران پاکستانی پاسخ گفت.

وی تاکید کرد رژیم عراق با تجاوز به جمهوری اسلامی و جنایات غیر انسانی خود ثابت کرد که صلاحیت عضویت در جنبش عدم تعهدرا ندارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود تقاضای عراق برای برگزاری اجلاس وزرای خارجی کشورهای غیرمتعهد در بغداد نیز توطئه ای برای کسب منافع سیاسی و برخلاف اصول جنبش عدم تعهد است.

شیخ الاسلام درپاسخ سئوالی گفت با توجه به اهمیت کنفرانس آینده سران کشورهای عضو غیر متعهد ، ایران برای محل جدید تشکیل آن از کشوری حمایت خواهد کرد که آمادگی برای برگزاری هرچه زودتر آن را داشته باشد .

وی درپاسخ سئوال دیگری که جنگ تحمیلی چه و قت پایان خواهد یافت گفت : تا عراق شرائط بر حق مارا نپذیرد ، جنگ ادامه خواهد یافت ، اما ما از هر هیئتی که برای حل عادلانه جنگ کوشش کند استقبال خواهیم کرد.(4)

موسوی خوئینی ها : ما کار خودمان را در حج می کنیم کار به هر کجا کشید اهمیتی ندارد

موسوی خوئینی ها ، نماینده امام و سرپرست مراسم حج پیش از ظهر روز پنجشنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی خط مشی ، سیاست ها و برنامه های تبلیغاتی مراسم حج امسال را تشریح کرد.

وی در این مصاحبه اظهار داشت: ما مسائل سیاسی را در مراسم عظیم و الهی حج نمی توانیم از نظر دور نگهداریم. امسال در مراسم حج باید مسائل تجاوزات صهیونیسم به لبنان و شوروى به افغانستان و عراق به ملت مظلوم ایران طرح بشود .

نماینده امام و سرپرست مراسم حج در ادامه مصاحبه در مورد شعارهای سیاسی مراسم حج امسال متذکر شد : حجاج ایرانی از هرگونه شعار انحرافی خود داری کنند. اما باید به مسائل لبنان و تجاوز صهیونیست ها که جدا از امریکا نمی باشد و تجاوز عراق به ایران و پاسخ ایران به این تجاوز و نیز تجاوز شوروی به افغانستان تو جه کنیم ،  مسئله لبنان و افغانستان چیزی نیست که عربستان بخواهد با طرح آن مخالفت کند ، اگر احتمالا دولت عربستان هم مخالفت کند ماو ظیفه خو د را انجام خواهیم داد .

وی اظهار داشت : ما وظیفه داریم که به همه ملت های مسلمان بگوئیم که لبنان و فلسطینی ها مورد تجاوز واقع شده اند و از همه مسلمانان می خواهیم که همه با همکاری یکدیگر دست متجاوز را قطع کنیم. اگر عربستان در طرح این موضوع با ما همکاری کرد آن را می پذیریم ، در غیر اینصورت کار به هرجا که بکشد ما ابائی نخواهیم داشت.(5)

پی نوشت ها:

1- کیهان ، 23 مرداد 1361 ، صفحه 2
2- جمهوری اسلامی ، 23 مرداد 1361 ، صفحه 11
3- اطلاعات ، 23 مرداد 1361 ، صفحه 3 ، سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع نمایندگان مجلس هند حاوی سه نکته است 1 – بر اساس آیات قرآن با آمریکا و اسرائیل نمی توان صلح کرد و در آرامش زندگی کرد 2- حق وتو را باید از قدرت های برتر جهانی گرفت 3- وقتی با جهان سوم می توان روابط تجاری داشت چرا دستمان را جلوی آمریکا ، انگلیس و آلمان دراز کنیم . این مواضع با سه دهه تاخیر از سوی محمود احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم نیز ابراز شد و در این مجال به دنبال تائید و یا ابطال آن نیستیم ولی سوال این جا است که چرا ابراز یک نظر از سوی هاشمی امری پسندیده بوده و تکرار آن از سوی شخصیتی دیگر درست و یا غلط باید مورد نکوهش قرار گرفته و مورد حمله واقع شود . در این نکته که هاشمی از هر سه نکته مستتر در اظهارات مرداد ماه سال 1361 خود عدول کرده است شکی نیست ولی سوال دیگر آن جا است که چرا هاشمی با همه این تغییرات می گوید «تغییری نکرده ام و این دیگران هستند که دچار تغییر شده اند ؟» آیا حرام دانستن صلح با آمریکا در یک برهه و واجب دانستن آن در یک برهه دیگر تغییر نیست ؟ شاید گفته شود که شرایط زمانه تغییر کرده و آمریکا همان آمریکای سابق نیست ، سوال این جا است مگر آمریکا دست از حمایت اسرائیل برداشته است ؟ هاشمی کمک های مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل در جنگ لبنان را دلیل اظهارات مرداد سال 61 خود در هند دانسته بود و آیا امروز آمریکا دست از حمایت های مالی و تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی برداشته است ؟ و یا خدای نکرده به زعم آیت الله هاشمی اسرائیل نیز تغییر کرده و دیگر دشمن اسلام و مسلمین نیست ؟!
4- اطلاعات ، 23 مرداد 1361 ، صفحه 3
5- کیهان ، 23 مرداد 1361 ، صفحه 18

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول