اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مذاکره با دشمن امکان پذیر نیست

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های فرانسه در باره اوضاع جنگ گفت: در مورد جنگ ما هنوز هم نظرمان این است که با صدام نمی شود مذاکره کرد.

مذاکره با دشمن امکان پذیر نیست

رخدادهای 25 تیر 63

چکیده:

  • هاشمی: ما صدام را یک جنایتکار جنگی می دانیم و نمی توانیم با وی مذاکره کنیم.

 

  • نحوه برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی از سوی مدیر کل انتخابات کشور تشریح شد.

 

  • وزیر کشور: برای بیش از یک میلیون افغانی مقیم ایران کارت شناسایی صادر شده است.

 

  • رژیم عراق از ابرقدرت ها خواست برای متوقف کردن جنگ چاره ای بیندیشند.

 

  • جنایتکاران بعثی گروهی از زنان مسلمان عراق را تیرباران کردند.

 

هاشمی: مذاکره با صدام امکان پذیر نیست

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های فرانسه درباره اوضاع جنگ گفت: در مورد جنگ ما هنوز هم نظرمان این است که با صدام نمی شود مذاکره کرد و او را یک جنایتکار جنگی می دانیم باید صدام دیگر در میدان نباشد و در مورد خسارات نیز باید با طرف دیگری حرف بزنیم کار ما نیز تا رسیدن به این نقطه ادامه دارد. عقیده این است که اگر نظام بعث بماند منطقه روی آرامش به خود نمی بیند.

رئیس مجلس افزود: در مورد خسارت ها ما همیشه گفته ایم اگر در عراق رژیم مورد نظر ما یعنی جمهوری اسلامی بوجود بیاید ما آن موقع روی خسارات خیلی تکیه نخواهیم کرد در آن صورت ما باید با ملت عراق همکاری کنیم و خرابی های جنگ دو کشور را جبران کنیم.

آقای هاشمی در مورد دلیل دشمنی آمریکا با ایران و حمایت از عراق را نیز گفت: آمریکا می داند حکومت اسلامی به ضرر آمریکا است اگر در منطقه اسلام حاکم باشد هیچ وقت اجازه نمی دهد آمریکا منافع غاصبانه داشته باشد. ما رابطه با آمریکا و سایر کشورها را می پذیریم اما سلطه را نمی پذیریم و آمریکا عمیقا این را می داند. آمریکا نمی خواهد ما پیروز شویم از اول هم نمی خواست ما در ایران پیروز شویم اول می خواست شاه را حفظ کند نتوانست بعد همتش را خرج کرد لیبرال ها مخالف خط اسلام را سر کار بیاورد نتوانست و شکست خورد این بار نیز ما شکستش می دهیم.(1)

 

تشریح انتخابات میان دوره ای مجلس

مصطفی تهرانی مدیر کل انتخابات کشور چگونگی ثبت نام، تبلیغات و بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات میان دوره ای 12 حوزه انتخابیه و تغییرات قانونی این دوره نسبت به دوره قبل را تشریح کرد.

وی گفت: ثبت نام داوطلبان جهت انتخاب 19 نماینده در 12 حوزه انتخابیه از دیروز آغاز شده و تا 30 تیرماه جاری ادامه خواهد داشت. کار رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نیز توسط هیئت های اجرایی از روز 31 تیرماه به مدت 5 روز آغاز می شود.

تهرانی افزود: در روز  پنج شنبه  18 مرداد ماه نیز انتخابات برگزار خواهد شد 1825 شعبه اخذ رای در این 12 حوزه مستقر شده و 2 میلیون و 500 هزار  برگ رای نیز جهت آن در نظر گرفته شده است.(2)

 

ناطق نوری: ما برای مجاهدین افغانی در ایران حساب جدایی باز می کنیم

حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور طی گفت و گویی در رابطه با مهاجران افغانی پیرامون امکاناتی که جمهوری اسلامی در اختیار آنان گذاشته است مطالبی را بیان کرد.

آقای ناطق نوری گفت: برای محفوظ ماندن حیثیت مهاجرین افغانی برنامه کارت شناسایی را پیاده کردیم و تاکنون برای بیش از یک میلیون افغانی مقیم ایران کارت شناسایی صادر شده است.

وزیر کشور تاکید کرد: دستور داده شده که هر کس کارت شناسایی نگرفته باشد دستگیر شود و حضور چنین فردی در داخل کشور غیر مجاز خواهد بود. فاقدین کارت شناسایی متخلف محسوب می شوند و با آنها برخورد خواهد شد. ناطق نوری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ما در رابطه با مهاجرین افغانی که به ایران می آیند و برای مبارزه و جنگ بین افغانستان و ایران در رفت و آمد هستند حساب جدایی باز می کنیم.(3)

 

یاسین رمضان: ابرقدرت ها برای پایان جنگ چاره ای بیندیشند

طه یاسین رمضان معاون صدام حسین در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام از ابرقدرت ها خواست تا برای متوقف کردن جنگ چاره ای بیندیشند. یاسین رمضان گفت کشورش نیاز به پشتیبانی ابرقدرت ها ندارد بلکه از آنان می خواهد که نقش مثبتی برای متوقف ساختن جنگ ایفا نمایند و طرفدار صلح باشند بویژه اینکه جنگ منافع آنان را نیز به خطر می اندازد. نشریه راه کربلا نیز در چهل و پنجمین شماره خود از اوضاع داخلی عراق گزارش داد جنایتکاران بعثی گروهی از زنان مسلمان عراقی را تیرباران کردند این زنان مسلمان در یک تشکیلات انقلابی فعالیت می کردند و جرمشان تحریک زنان عراقی به تظاهرات علیه حزب بعث عنوان شده است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 25 تیر 63، ص 3
2. اطلاعات، 25 تیر 63، ص 2
3. کیهان، 25 تیر 63، ص 2
4. جمهوری اسلامی،  25 تیر 63، ص 2 و 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول