اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا مسئولیت بحران لبنان را گردن گرفت

در پی انتقادهای گوناگون در محافل سیاسی آمریکا نسبت به جورج شولتز وزیر خارجه این کشور به خاطر شکست سیاست های تجاوز کارانه واشنگتن در لبنان، ریگان مسئولیت مستقیم جنایات و شکست های آمریکا در لبنان را بر عهده گرفت و گفت شولتز خطایی نکرده است.

آمریکا مسئولیت بحران لبنان را گردن گرفت

رخدادهای5 اسفند 62

چکیده:                  

  • آیت الله خامنه ای: اگر آمریکا در خلیج فارس ماجراجویی کند اجازه نخواهیم داد حتی یک قطره نفت از منطقه خارج شود.

 

  • آیت الله جنتی: شاهد آخرین دست و پا زدن های صدام و حامیانش هستیم.

 

  • ریگان مسئولیت مستقیم شکست آمریکا در لبنان را بر عهده گرفت.

 

آیت الله خامنه ای: حمله به شهرهای عراق مجددا از امروز صبح آغاز شد

همزمان با پیروزی های چشمگیر لشکریان اسلام در جبهه های نبرد حق علیه باطل نماز وحدت بخش و دشمن شکن این هفته تهران همچون هفته های گذشته با حضور جمع کثیری از مردم در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف با شکوه هر چه فراوان برگزار شد.

آیت الله خامنه ای در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به تحولات روزهای اخیر جنگ گفت: چون رژیم عراق ژست دروغ صلح طلبانه خود را نقض کرد و  شهرهای خرم آباد و بروجرد را هدف حملات موشکی خود قرار داد ما نیز صبح به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دستور دادیم مجددا کوبیدن همه شهرهای عراق به جز چهار شهر مقدس را از سر بگیرند.

رئیس جمهور افزود: البته ما قصد تهاجم به کسی را نداریم ما فقط مهاجم را سرکوب می کنیم رادیوهای خارجی و سیاست بازان جهانی سعی نکنند دولت های خلیج فارس را از ما بترسنانند و به آنها تفهیم کنند که ایران چون این فتوحات را به دست آورده و چون عراق را از صحنه خارج کرده زندگی برای شما هم دیگر دشوار می شود نه ما با کسی کار نداریم ما آن کسی را که به ما حمله کند دیر یا زود به هر کیفیتی که باشد با قدرت سرکوب می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ماجراجویی های اخیر آمریکا تاکید کرد: آمریکایی ها برای اینکه فضاحت و روسیاهی خودشان را در لبنان جبران کنند مشغول طراحی ماجراجویی در خلیج فارس و تنگه هرمز هستند ما در مورد تنگه هرمز حرفمان را زده ایم و بر سر آن نیز ایستاده ایم تا وقتی که امکان عبور کشتی های نفتی خود ما از تنگه هرمز  فراهم باشد ما به تنگه کاری نداریم. اما اگر آمریکا و انگلیس در حمایت از عراق وارد خلیج فارس شوند بدانند که ممکن نیست ما اجازه دهیم که دیگر یک قطره نفت از این منطقه به خارج صادر شود. اگر آمریکایی ها در منطقه بخواهند ماجراجویی بکنند ما تمام منافع آنها را در خلیج فارس نابود خواهیم کرد.(1)

 

آیت الله جنتی: آمریکا از ماجراجویی خود در خلیج فارس سودی نخواهد برد

همزمان با پیروزی های درخشان رزمندگان اسلام در عملیات های والفجر 5 و والفجر 6 و عملیات خیبر نماز وحدت بخش و دشمن شکن جمعه این هفته شهر مقدس قم به امامت آیت الله جنتی در صحن حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.

آیت الله جنتی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم گفت: ما شاهد آخرین دست و پا زدن های صدام و حامیانش هستیم اما حتی در آخرین لحظات نیز آنها از جنایات خود دست برنمی دارند و مردم بی گناه شهرهای بروجرد و خرم آباد را موشک باران کردند.

آیت الله جنتی افزود: آمریکا که از پیروزی های اخیر کفر ستیزان اسلام به هراس افتاده است به همه طرفدارانش الغا کرده است که پیروزی های رزمندگان ما را نادیده بگیرند و فقط راجع به مسدود کردن تنگه هرمز سخن بگویند که همه این ها نشانه شیطنت و ماجراجویی آمریکا در تنگه هرمز می باشد. اگر صدام از این خیره سری ها سود برد آمریکا و همپیمانانش نیز از این ماجراجویی ها سود خواهند برد.(2)

 

ریگان مسئولیت بحران لبنان را گردن گرفت

در پی انتقاد های گوناگون در محافل سیاسی  آمریکا نسبت به جورج شولتز وزیر خارجه این کشور به خاطر شکست سیاست های تجاوز کارانه واشنگتن در لبنان و تقاضا برای استعفای وی از مقام وزارت خارجه آمریکا واحد مرکزی خبر به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد ریگان مسئولیت مستقیم جنایات و شکست های آمریکا در لبنان را بر عهده گرفت و گفت شولتز خطایی نکرده است.

ریگان افزود: حمله به شولتز در مورد سیاست آمریکا در لبنان شرم آور است. بر اساس این گزارش ریگان از مداخله تفنگداران این کشور در لبنان حمایت کرد. همزمان جورج شولتز وزیر خارجه آمریکا نیز گفت شلیک کشتی های آمریکایی به سوی نیروهای مورد حمایت سوریه در بیروت همچنان ادامه دارد و این اقدام در جهت حمایت از تفنگداران آمریکایی در در بیروت انجام می شود.(3)

منابع:

1. اطلاعات، 6 اسفند 62، ص18 و 19
2. جمهوری اسلامی، 6 اسفند 62، ص 4
3. جمهوری اسلامی، 6 اسفند 62، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول