اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

خرداد خبرساز فوتبال با تقابل پلاتینی و بلاتر در راه است

حکمرانی پیرمرد 78 ساله با سه تفنگدار/ پول‌ بلوکه شده و احتمال رای ایران به بلاتر

خرداد سال آینده انتخابات ریاست فیفا برگزار خواهد شد و بدون شک تقابل پلاتینی و بلاتر بسیار تماشایی و البته جدی به نظر می‌رسد.

حکمرانی پیرمرد 78 ساله با سه تفنگدار/ پول‌ بلوکه شده و احتمال رای ایران به بلاتر

خبرگزاری فارس- عباس ترابیان/ سناریوی انتخاب رئیس فیفا با نزدیک شدن روز موعود در خرداد ماه سال آینده عملیات پیچیده‌ای را رقم می‌زند. بدون شک روز 29 مه 2015 نمایشی به مراتب جذاب‌تر از کنگره‌های قبلی فیفا در شهر زیبا و آرامش‌بخش زوریخ به صحنه خواهد رفت.

نمایشنامه‌ای که ایفای نقش بازیگرانش از هم‌ اکنون پیش‌بینی و تمرین شده و هریک در زمان مقتضی به صحنه خواهند آمد و چیزی را می‌گویند که باید بگویند!

در هشتم شهریور ماه امسال سپ بلاتر کارگردان کهن سال فوتبال جهان طی نامه‌ای به کشورهای عضو نوشت: "با پشتیبانی و حمایتی که شما در آخرین کنگره‌ فیفا در سائوپائولو برزیل از بنده داشتید و بنده را ترغیب به ادامه ماموریتم نمودید،با مسرت به اطلاع می‌رسانم که من به عنوان احترام به خواسته شما و کمیته اجرایی فیفا در جلسه جمعه 26سپتامبر، تصمیم گرفتم بار دیگر به خانواده فوتبال کمافی‌سابق خدمت کنم" و بدین ترتیب از یکسو بالاتر از 209 عضو فعلی فیفا که آخرین آنها سودان جنوبی بود بهره گرفته و این کشورها در برابر یک عمل انجام شده قرارداده و از سوی دیگر کمیته اجرایی فیفا را نیز با طرفدار خود قلمداد کردن عملاً مقابل کاندیداهای احتمالی رقیب قرار داده است.

 

فیفا طی نامه دیگری با امضاء آقای والکه، دبیرکل این سازمان به کشورهای عضو تحت عنوان « انتخابات رئیس فیفا-2015» نوشته:

بر اساس بند4 آئین‌نامه انتخاب ریاست فیفا 2015 که در شصت و پنجمین کنگره فیفا در 29 ماه مه در شهر زوریخ اتفاق می‌افتد، فیفا در نظر دارد که طبق مقررات در بند 5 این آئین‌نامه، کمیته موقت تخصصی نظارت بر انتخابات (AD-HOC) را معرفی کند و بر اساس بند 7 آئین‌نامه مذکور کمیته نامبرده مرکب از سه عضو با مسئولیت‌های مشخص جهت این مهم هستند. سه نفری که با بهره‌برداری از مجوز آئین‌نامه فیفا سناریوی تدوین شده سب‌بلاتر را نظارت و اجرا خواهند کرد، عبارتند از:

1)دمینیکو اسکالا، به عنوان رئیس کمیته نقش‌آفرینی خواهد کرد. اسکالا در حال حاضر پست ریاست امور حسابرسی و شکایات در فیفا را عهده‌دار است.

2)لاری موسن‌دن، عضو کمیته که فعلاً ریاست کمیته استیناف فیفا را نیز یدک می‌کشد.

3) کلودیو سولسر، به عنوان عضو سوم، لیکن ایشان نیز در حال حاضر عنوان رئیس کمیته انضباطی فیفا را نیز عهده‌دار است.

در یک نگه ساده و بی‌‌آلایش به انتخاب این کمیته موقت با برداشتن خوشبینانه چیزی جز ایجاد شفافیت و حراست از آرای نمایندگان کشورها و کنگره و صیانت از حقوق کاندیدها به چشم نمی‌خورد لیکن با بررسی عملکرد هر یک از این سه نفر که در واقع همانند سه تفنگدار عمل خواهند کرد، خواهیم دید که چگونه بلاتر 78 ساله را برای یک 4 سال دیگر بر تخت فرمانروایی فیفا خواهند نشاند.

از حدود دو سال قبل بلاتر همواره تأکید داشت که باید در بخش فعالیت‌های کمیته‌های مستقل در فیفا اقداماتی جدی صورت پذیرد و از همان موقع نیز بحث کمیته حسابرسی و شکایات به بهانه آنچه که رشوه دادن بن‌همام به اعضای کمیته اجرایی فیفا نامیده می‌شد. هر روز جدی‌تر گردیده و معلوم بود که این کمیته قرار است در یک ریفورم جدی فیفا نقش داشته باشد.

آقای اسکالای 49 ساله که از دوستان بسیار نزدیک آقای بلاتر است و عمده موفقیت‌های خود در امور مختلف اقتصادی را در زوریخ کسب کرده فرد کلیدی تیم بلاتر است و طرح ریفورم را نیز از نخست به وی واگذار کرد.

آقای سکالا دارای ملیت ایتالیایی است لیکن با توجه به استقرار همیشگی‌اش در سوئیس و نزدیک شدن به بلاتر ملیت سوئیس را نیز از آن خود کرده و چندین شرکت Holding منظم را در این کشور قوام بخشیده و عمدتاً امورات نقل و انتقال و بازی با ارقام پولی فیفا را در پشت پرده به عهده دارد. از سال 2012 نیز عملاً به عنوان رئیس کمیته حسابرسی و شکایات فیفا نقش کلیدی خود را تثبیت گردانیده است.

آقای اسکالا در نقش جدید خود در رأس کمیته تخصصی در وقت، نظارت بر انتخابات و عملیات مربوطه کاتالیزری است جهت پیاده شدن منویات‌های بلاتر چیزی که اروپایی‌ها خوب فهمیده‌اند و رئیس فدراسیون فوتبال هلند، ون‌پرگ که یک عضو کلیدی کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال اروپاست در یک مناظره رو در رو به آقای بلاتر گفته است: «شما مسئول تمام اتفاقات بد سال‌های اخیر هستید و اگر ابراز نگرانی که باید ریفورم(اصلاحات) ایجاد شود همه چیز به خودتان باز می‌گردد و کشور دیگری مقصر نیست، لذا وقت آن رسیده که کار را تحویل دیگری بدهید.»

 

این سخن‌های ون پراگ و دیگر افراد تاثیرگذار در فوتبال اروپا نشان از آن دارد که میشل پلاتینی و دیگر مدیران اروپایی از بلاتر در انتخابات رئیس فیفا حمایت نخواهند کرد و آنها چهار دوره ریاست را برای بلاتر کافی می‌دانند.

با توجه به انتخاباتی که در کنگره 29 در 2014 رقم می‌خورد تقریبا 8 ماه زمان باقی مانده که اصولا کاندیداها باید حداقل 4 ماه قبل از زمان انتخابات خود را معرفی و رسما به گردونه رقابت ورود کنند، اما بلاتر با اعلام ادامه ریاست، آن هم از زبان کشورهای عضو و اعلام شفاهی پشتیبانی کمیته اجرایی فیفا و متعاقب آن ایجاد کمیته تخصصی موقت سه نفره یاد شده، مقدمه سناریوی اجرا شده در مورد بن‌همام را اعلام داشته و با زبان بی زبانی قدرت نمایی کرده و آب پاک را روی دست‌های میشل پلاتینی و جرمه و همه آنهایی که ابراز علاقه جهت کاندیداتوری نموده‌اند، ریخته است.

عضو دوم کمیته تخصصی موقت است،آقای کلودیو سولسر مردی 59 ساله متولد سوئیس و بازیکن اسبق باشگاه «گراس شوبر» زوریخ و البته رئیس فعلی کمیته اخلاق فیفا.

وی از طرف بلاتر و کمیته اجرایی نقش بسیار مهمی را به عنوان رئیس بازرسی‌های انتخاب میزبانان 2018 و 2022 جام جهانی به عهده داشت که این ماموریت بسیار مهم را خوب اجرا کرد!!! و مخصوصا در ارتباط با انتخاب قطر در جام جهانی 2022 گزارش‌های سولسر بسیار قابل توجه بود و امیر وقت قطر که در جلسه نهایی اعلام میزبانان حضور داشت بارها از وی تقدیر نمود، گو اینکه ناظرین مسخ شده جذابیت‌های قطر برای این میزبانی تازه متوجه گرمای قطر در زمان برگزاری مسابقات شده‌اند!!! و این تصمیم عجولانه دستخوش ابهامات فراوانی شده است که فیفا را با چالش بزرگی روبه‌رو ساخته است.

 

نفر سوم کمیته تخصصی موقت (AD-Hoc committee) «لاری موسن دن» یکی از وکلای دولت برمودا و رئیس فدراسیون فوتبال این کشور و رئیس کمیته استیناف فیفا است، این شخص یکی از 4 شاهد کشورهای حوزه کارائیب بود که پیرامون پس زدن دست‌های بن‌همام جهت پرداخت رشوه 40 هزار دلاری به نفع سب‌بلاتر وارد دعوا شد و خود نیز در صدور احکام علیه بن‌همام قطری با جک وارنر معاون فیفا که نقش محوری این سناریو را داشت در کشور ترینیداد توباگو کار بن‌همام را یکسره کردند.

البته شخص دیگری به نام دیوید سایبر که دبیرکل فدراسیون فوتبال برمودا بود، نیز در این نمایش به عنوان شاهد حضور داشت لیکن بعدا بنابر دلایل نامعلوم از شاهدت خود صرف نظر کرد!

در هر حال، سب‌بلاتر در مقابل صف‌آرایی اروپایی‌ها علیه خود، همانند همیشه از دوستان خویش در آمریکا مرکزی و جنوبی و همچنین آفریقایی و بعضی از کشورهای آسیایی کمال بهره‌برداری را کرده و خواهد کرد، شک نکنید که از هم‌اکنون او و دوستانش حتی تعداد آرا را خوب می‌دانند و هریک از نمایندگان کشورها را به گونه‌ای در چنگ دارند. بادرآمد 4.6 میلیارد دلاری فیفا در جام جهانی 2014 برزیل برنامه ریزی خوبی را نموده و با کشورهای گرفتاری مثل ایران که بخشی از پول‌شان در بانک مربوطه به فیفا جمع شده است، با وعده و وعیدهای انجام نشدنی برخورد نموده و وادار به رای دادن می‌کنند و از سویی دیگر با کمک‌های نقدی تحت عنوان پروژه گل و عناوین از این قبیل به دیگر کشورهای نامبرده ایشان را در صف موافقین خود قرار می‌دهند با این تفاسیر باید پیش‌بینی کرد که 4 سال دیگر سب‌بلاتر بر مسند مرتفع ریاست فیفا تکیه خواهد زد و شاید از تولد 82 سالگی وی بتوان شاهد بازنشستگی این کهن‌سال فوتبال در سال 2019 باشیم.

انتهای پیام/خ

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول