اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

گزارش فارس از مشکلات خودساخته و آینده مبهم جودو

ملایی و فدراسیون جودو در مسلخ روسیه/ انتحار با نقشه پدرخوانده!

در حالی که مسئولان فدراسیون جهانی جودو با ذره بین حضور سعید ملایی را در مسابقات بین المللی تحت نظر دارند؛ برخی ها بدون در نظر گرفتن مصالح ملی او را به روی مسلخی به نام تاتامی روسیه اعزام خواهند کرد.

ملایی و فدراسیون جودو در مسلخ روسیه/ انتحار با نقشه پدرخوانده!

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، نخستین مرحله رقابت‌های گرنداسلم جودو پاریس شنبه 20 بهمن ماه با حضور 609 جودوکار از 98 کشور آغاز شد و محمد محمدی بریمانلو و سعید ملایی به عنوان نمایندگان کشورمان در این رقابت‌ها حضور پیدا کردند. بریمانلو با شکست مقابل حریف خود از گردونه رقابت ها حذف شد اما سعید ملایی به مدال برنز این دوره از رقابت‌ها دست یافت، اما این پایان ماجرای نخستین مرحله گرند اسلم جودو نبود!

سعید ملایی نماینده وزن 81- کیلوگرم تیم ملی جودو کشورمان در چارچوب این رقابت‌ها برای اینکه با نماینده رژیم غاصب اسرائیل در نخستین مرحله مسابقات گراند اسلم پاریس مبارزه نکند دست به شکست مصلحتی مقابل حریف قزاق زد تا در مرحله بعدی با این جودوکار کودک کش اسرائیلی مبارزه نکند، اما متاسفانه همین موضوع باعث شد تا "ماریوس ویزر" رئیس فدراسیون جهانی جودو به آن واکنش نشان داده و در پاسخ به سوالی با این مضمون که "باخت عمدی سعید ملایی مقابل حریف قزاق خود در رقابت‌های گرنداسلم پاریس برای روبرو نشدن با جودوکار اسرائیلی و اینکه این اتفاق برای سومین مرتبه پیاپی طی ماه‌های اخیر از جانب این ورزشکار رخ داده"، پاسخی مبهم و خطرناک بدهد. یکی از رسانه‌های داخلی صحبت‌های رئیس فدراسیون جهانی جودو را این طور مطرح کرد: ما به دقت این موضوع را بررسی خواهیم کرد چرا که آسان نیست از نظر رفتارشناسی بگوییم این ورزشکار چگونه شکست خورده است. این شرایط خیلی پیچیده‌ای است. بعضی مواقع قسمتی از ورزش تأثیری در زندگی دارند که باید جوانب مختلف را در نظر گرفت. ریسک و اقدامات احتیاطی برای اعضای خانواده و آن ورزشکار. تناقض بین آرزوهای ورزشکاران ما و سیستمی که در آن هستند. همانطور که خود شما می‌دانید تقریباً غیر ممکن است فردی در کشورش یک سیستم را نقض کند. از نظر ورزشی ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد و راه حل عادلانه‌ای پیدا خواهیم کرد.

صحبت‌های رئیس فدراسیون جهانی جودو این سیگنال را به ما می‌دهد که علاوه بر قهرمان جودو ایران که در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته، فدراسیون جودوی ایران نیز در آستانه تعلیق قرار دارد، چون با اتفاقاتی که برای ملایی برای چندمین بار در پاریس رخ داد، وضعیت او و جودوی ایران با گذشته متفاوت شده است. حالا  مسئولان فدراسیون جهانی نیز روی این باخت‌های مصلحتی سعید ملایی حساس شده‌اند و تمام رفتار‌های او را زیر ذره بین قرار داده‌اند و قطعا در آینده‌ای نزدیک اگر این اتفاق دوباره تکرار شود، بدون شک تصمیم های بسیار سنگین و سختی را در انتظار ملایی و جودو کشورمان است،‌ پس در چنین شرایطی فعلا اعزام ملایی به مسابقات پیش رو کاملا غیرمنطقی خواهد بود! در این اتمسفر مبهم و خطرناک برای اینکه آب ها از آسیاب بیفتد، بهتر است که ملایی با توجه به جایگاه خوبی که در رنکینگ جهانی دارد، فعلا از حضور در هر مسابقه ای اجتناب کرده و کجدار و مریز پیش برود.

عمادی، سرپرست فدراسیون جودو که با حمایت درخشان به صندلی فدراسیون جودو تکیه داده، انصافا در ابتدای حضور خود دست به کار بزرگی زد و سالن شهید افراسیابی تهران را برای ملی پوشان کشورمان مجهز کرد. شاید ابتدا خیلی از اهالی جودو مدعی بودند که عمادی باید تیم ملی را به اردوی تدارکاتی اعزام کند و هزینه کردن پول اعزام برای مجهز کردن سالن شهید افراسیابی کار اشتباهی است، اما او منطقی تصمیم گرفت و پول اعزام ملی پوشان به اردوی تدارکاتی ازبکستان را صرف مجهز کردن خوابگاه و سالن شهید افراسیابی کرد. حالا هم جامعه بزرگ جودو انتظار دارند، دوباره عمادی با تکیه بر تفکرات خود تصمیمات منطقی بگیرد، البته طی چند روز اخیر شنیده شده که مسئولان فدراسیون جودو تصمیم گرفته‌اند ملایی و بریمانلو را به مسابقات گراند اسلم روسیه اعزام کنند. در واقع باز هم محمد منصوری به عنوان سرمربی و محمد درخشان هم مثل رویداد قبلی (پاریس) به عنوان سرپرست کنار تیم ملی دو نفره راهی روسیه شوند، اما اینکه مسئولان فدراسیون در شرایط فعلی با چه متر و معیاری چنین تمصمی اتخاذ کرده اند، کاملا عجیب و غیر منطقی است. متاسفانه در چنین شرایط حساس سعید ملایی و محمد بریمانلو اواخر اسفندماه راهی مسابقات گراند اسلم روسیه خواهند شد، مسابقاتی که بازهم نماینده رژیم غاصب اسرائیل قرار است در وزن 81 کیلوگرم  و در وزنی که سعید ملایی حضور دارد، دوباره به روی تاتامی برود. اعزامی که با حواشی اخیر اصلا به صلاح جودوی ایران نیست.

با نگاهی کوتاه به جدول رنکینگ جهانی و المپیکی جودوکاران در سایت فدراسیون جهانی کاملا واضح و مشخص است که ملایی در حال حاضر در رنکینگ جهانی و المپیک جایگاه بسیار بالایی دارد، پس نیازی نیست که مسئولان فدراسیون در شرایط خاص و ویژه‌ای که او به خاطر مبارزه نکردن با نماینده رژیم غاصب اسرائیل قرار گرفته، او را حتما به گرانداسلم روسیه اعزام کنند، آن هم در چنین شرایط بسیار حساسی که رئیس فدراسیون جهانی هم در مورد باخت‌های مصلحتی سعید لب به اعتراض گشوده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که فدراسیون جودو باید طوری برنامه ریزی کند تا ملایی را به مسابقاتی اعزام شود که نماینده رژیم کودک کش اسرائیل، در آن رویداد ها حضور ندارد. به عنوان مثال، سه روز آینده مسابقات گرانداسلم آلمان قرار است در شهر دوسلدورف برگزار شود و نماینده رژیم غاصب در آن مسابقات حضور نخواهد داشت و این بهترین فرصت برای ملایی بود  تا بدون استرس و نگرانی به جای حضور در مسابقات گرانداسلم پاریس و در مسابقات آلمان حضور پیدا می‌کرد تا چنین حواشی هم برای ورزش ایران به وجود نمی‌آمد. نکته دیگر اینکه مسابقات گراند اسلم آلمان از لحاظ امتیاز و پاداش دلاری دقیقا با نخستین مرحله گراند اسلم پاریس برابری می‌کند.

متاسفانه طی این مدت که در فدراسیون جودو حواشی خود ساخته به اوج خود رسیده و این طور به نظر می‌رسد که گویا برخی ها پا به پای خارجی ها اصلا دوست ندارند که جودوی ایران در آرامش باشد. در شرایطی که مسئولان فدراسیون جودو می‌دانند که رئیس فدراسیون جهانی رفتار ملایی را زیر ذره بین قرار داده، اما آقایان ملایی را به اجبار به مسلخ روسیه اعزام می‌کنند تا دوباره اتفاقات پاریس برای ملایی تکرار شود و جودو ایران در آستانه نزدیک شدن به بازی‌های المپیک 2020 توکیو در خطر تعلیق قرار بگیرد. اینکه چرا برخی ها علی رغم مطلع بودن از اتفاقات آینده می‌خواهند این اتفاق برای جودوی ایران رخ دهد، بسیار عجیب است!

از سوی دیگر این روزها خبرهایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مبنی بر اینکه فدراسیون جودو کشورمان نامه ای به فدراسیون جهانی جودو ارسال کرده مبنی براینکه، نماینده فدراسیون جهانی جودو در تهران برای نظارت بر مجمع انتخاباتی فدراسیون ایران حضور داشته باشد! اتفاقی که در ورزش ایران بی سابقه است! محمد درخشان رئیس سابق فدراسیون جودو در واکنش به این خبرها، مدعی شده است: اینکه می‌گویند فدراسیون ایران درخواست حضور ناظر را داشته، صحیح نیست. حتی این مساله را از سرپرست فدراسیون جودوی کشورمان هم پیگیری کردم که ایشان ابراز بی اطلاعی کرد. جامعه جودو از حضور ناظر و نماینده جهانی هراسی نداشته باشد، چراکه ورزش ایران سیستم واضح و روشنی دارد. حتی تاکنون نام ناظر جهانی هم به فدراسیون ایران اعلام نشده و اگر بشود هم مشکلی نیست و امری طبیعی خواهد بود.

این بخشی از صحبت‌های رئیس سابق فدراسیون جودو است که مدعی شده اگر ناظر فدراسیون جودو در انتخابات فدراسیون حضور داشته باشد، امر طبیعی است، اما نکته بسیار مهم این ماجرا این است که اصلا در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران چنین بندی وجود ندارد و اصلا به هیچ عنوان این موضوع در ماده 5 اساسنامه فدراسیون ها گنجانده نشده است.

حضور نماینده فدراسیون جهانی در مجمع انتخابات یک فدراسیون ملی شرایط خاصی را می طلبد که وجود نماینده فدراسیون جهانی را الزامی می‌کند که مهمترین آن تعلیق آن رشته است. همانند اتفاقی که در سال 2006 برای فوتبال افتاد و کمیته انتقالی برای این رشته تعیین شد و در نهایت انتخابات این رشته با حضور نماینده فیفا که در کمیته انتقالی حضور داشت، برگزار گردید. اما فدراسیون جودو تا به امروز مشکل تعلیق نداشته و این گزاره مردود است. ضمن اینکه اگر حضور ناظر فدراسیون جهانی در انتخابات ریاست فدراسیون امری طبیعی است، چرا در دوره های گذشته چنین الزام و  آپشنی در مجمع انتخابت ریاست فدراسیون جودو نبوده؟!

در مرحله دوم اختلافات عمیق و لاینحل میان مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون آن کشور مربوطه می تواند پای فدراسیون جهانی را به مسائل داخلی و انتخابات فدراسیون های ملی باز کند که در حال حاضر نیز  هیچ اختلافی بین این مجموعه‌ها وجود ندارد. بنابراین وقتی شنیده می‌شود که از سوی فدراسیون جودو چنین نامه‌ای مبنی بر حضور ناظر بین المللی به فدراسیون جهانی ارسال شده، جای تعجب بسیار دارد! 

فدراسیون جودوی ایران در آستانه انتخابات ریاست فدراسیون، نه به ناظر فدراسیون جهانی نیاز دارد، نه به تفکرات پوسیده و نخ نمای برخی ها، فقط و فقط به آرامش نیاز دارد، به شرطی که برخی ها دست از پدرخوانده بودن و لج بازی بردارند و به مصالح ملی فکر کنند تا انتخابات ریاست فدراسیون جودو بدون دخالت بیگانگان هر چه زودتر برگزار شود، آن هم در سلامت کامل و شایسته سالاری و بدون مهندسی از سوی برخی‌ها!

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول