اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

۲ سهمیه نهایی شد، یک سهمیه در لیست انتظار/ نقره بی‌حاصل سجاد

تیم ملی تکواندو کشورمان با ترکیب چهار ملی‌پوش در فینال مسابقات گرندپری مسکو حضور پیدا کرد و تنها سجاد مردانی نماینده سنگین‌وزن کشورمان موفق به کسب یک مدال نقره شد اما این مدال سهمیه‌‌ای برای حضور در المپیک 2020 توکیو در پی نداشت.

۲ سهمیه نهایی شد، یک سهمیه در لیست انتظار/ نقره بی‌حاصل سجاد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، فینال مسابقات گرندپری 2019 از روز گذشته (جمعه) پانزدهم آذرماه با حضور 16 تکواندوکار برتر جهان در هر 4 وزن المپیکی مردان و زنان و در مجموعه ورزشی دینامو مسکو آغاز شده و این مسابقات امروز (شنبه)به پایان خواهد رسید. تیم ملی تکواندو مردان کشورمان با ترکیب آرمین هادی‌پور در وزن 58- کیلوگرم، میرهاشم حسینی و سروش احمدی در وزن 68- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن 80+ کیلوگرم در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد. 

پرونده مسابقات گرندپری هم در ایستگاه مسکو بسته شد و در چارچوب این مسابقات، آرمین هادی پور در وزن 58- کیلوگرم، میرهاشم حسینی و سروش احمدی در وزن 68- کیلوگرم از رسیدن به مدال بازماندند و تنها سجاد مردانی نماینده وزن 80+ کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره این دوره از رقابت‌ها شد.

تیم ملی تکواندو در فینال مسابقات گرندپری مسکو نمایش دور از انتظاری داشت و مبارزات ملی پوشان قابل قبول نبود. ملی پوشان کشورمان در این رویداد مبارزاتی را از خود به نمایش گذاشتند که ما را یاد ناکامی المپیک ریو و شکست ملی پوشان در جزیره موجو انداخت. هرچند که امیدواریم که آن اتفاق تلخ در توکیو تکرار نشود. نمایندگان کشورمان در این رقابت‌ها در ثانیه‌های پایانی امتیاز‌های درشت را مقابل حریفانی که بارها مقابل آنها مبارزه کرده‌اند، از دست دادند که این اشتباهات برای جامعه تکواندو بدون شک قابل قبول نیست.هر چند که باید به ادامه راه امیدوار باشیم تا سومین سهمیه المپیک هم برای تکواندو کشورمان توسط مردانی در گرنداسلم بدست بیاید. 

در ایستگاه پایانی مسکو آرمین هادی پور چشم و چراغ تکواندو ایران از رسیدن به مدال بازماند، اما با توجه به شرایط امتیازی که در رنکینگ المپیک دارد، سهمیه حضور در المپیک توکیو را از آن خود کرد، اما باید این شکست ها تجربه بزرگی برای هادی پور باشد. از سوی دیگر میرهاشم حسینی در وزن 68- کیلوگرم کشورمان در این رقابت‌ها موفق به کسب مدال نشد و حتی مقابل دای هون لی گربه سیاه تکواندو برای چهارمین بار شکست خورد. این شکست نشان داد که میرهاشم در طول مبارزاتی که طی این چند سال انجام داده، موفق نشده به خوبی از حریف دیرینه خود شناخت پیدا کند و به هیچ عنوان نتوانسته او را آنالیز کند. به همین دلیل دای هون لی چشم بادامی همچنان یکه تاز این وزن  است و این گربه سیاه چشم بادامی برای نماینده کشورمان حتی در المپیک هم خطرساز خواهد بود. میرهاشم در مسکو به مدال نرسید و با اما و اگر سهمیه حضور در المپیک توکیو را کسب کرد، اما باخت مقابل دای هون لی ما را نگران کرده و کادرفنی قطعا باید برای آینده این هوگوپوش از لحاظ تغییر تاکتیک و تکنیک برنامه‌هایی ویژه‌ای را داشته باشد.

سروش احمدی هم که از قبل تکلیفش روشن به نظر می رسید و برای اسکورت میرهاشم به این رویداد اعزام شده بود که او نیز علی رغم توانایی‌های فنی که دارد؛ موفق نشد کاری از پیش ببرد و خیلی زود در همان روز نخست مسابقات از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن 80+ کیلوگرم نیز سجاد مردانی در فینال با اختلاف امتیاز مقابل نماینده کره جنوبی شکست خورد و با از دست دادن مدال طلا فرصت حضور در المپیک توکیو را از طریق مسابقات گرندپری از دست داد اما این پایان کار برای مردانی نبود چرا که او یک فرصت دیگر پیش رو دارد تا از طریق فینال مسابقات گرنداسلم بلیت حضور در المپیک توکیو را برای خود رزرو کند. این رقابت‌ها سه هفته آینده برگزار خواهد شد، اما مردانی برای پیوستن به کاروان المپیک ایران باید مدال طلای این رویداد را از آن خود کند. 

هر چند که میرهاشم حسینی و آرمین هادی پور در این رقابت‌ها موفق به کسب مدال نشدند، اما به خاطر شرایط امتیازی که دارند در آخرین مرحله از مسابقات گرندپری سهمیه حضور در المپیک را قطعی کردند. با پیگیری مسابقات فینال گرندپری 2019، آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی با کسب امتیازات لازم موفق شدند دو سهمیه ارزشمند المپیک 2020 را به نام خود ثبت کنند.

5 نفر برتر رنکینگ المپیکی هر وزن برای حضور در بازی های المپیک 2020 توکیو دعوت می شوند؛ آرمین هادی پور با احتساب امتیازات رقابت گرندپری مسکو و کسر امتیازاتی که در گذشته کسب کرده با 345 امتیاز در رده 5 قرار می گیرد؛ در وزن میرهاشم حسینی نیز با توجه به اینکه نفر اول رنکینگ گرنداِسلم در میان نفرات برتر رنکینگ المپیکی قرار دارد، 6 نفر اول جواز حضور در بازی های المپیک را کسب خواهند کرد که میرهاشم حسینی نیز با احتساب امتیاز فینال گرندپری و کسر امتیازاتی که در گذشته کسب کرده، با 304 امتیاز در میان 6 نفر رنکینگ قرار گرفت و بر این اساس جواز حضور در المپیک 2020 را بدست آورد.

برای شرکت در بازی‌های المپیک 2020 توکیو، 128 سهمیه در 4 وزن مردان و 4 وزن زنان برای تکواندو در نظر گرفته شده است. 120 سهمیه از طریق کسب امتیاز و شرکت در مسابقات (5 سهمیه گرندپری، یک سهمیه گرنداسلم و 72 نفر از طریق مسابقات قاره‌ای)، 4 سهمیه (2 مردان و 2 زنان) برای کشور میزبان و 4 سهمیه (2 زنان و 2 مردان) به صورت اهدایی برای کشورهای دارای شرایط که نتوانسته‌اند از طریق رقابت‌های کسب سهمیه، رنکینگ المپیکی و گرنداِسلم مجوز حضور در بازی‌های المپیک را کسب نمایند، تعلق می‌گیرد.

قانون فدراسیون جهانی به این صورت است که اگر ملی پوشان کشورمان بتوانند در گرندپری و گرنداسلم دو سهمیه را کسب کنند، دیگر نمی‌توانند در مسابقات قاره‌ای برای رسیدن به سهمیه تلاش کنند، اما اگر کشوری در پایان گرندپری و گرنداسلم تنها یک سهمیه کسب کرده باشد، می‌تواند یک نماینده دیگر را در مسابقات قاره‌ای شرکت دهد تا دومین سهمیه  المپیک را کسب کند. در حال حاضر با توجه به اینکه تیم ملی تکواندو کشورمان دو سهمیه حضور در المپیک را از طریق مسابقات گرندپری کسب کرده، شانس کسب سهمیه سوم از طریق مسابقات قاره‌ای نخواهند داشت اما مردانی برای رسیدن به المپیک از طریق مسابقات گرنداسلم می‌تواند شانس خود را امتحان کند. سجاد مردانی سنگین وزن تیم ملی کشورمان با توجه به اینکه در دو مرحله قبلی مسابقات گرنداسلم موفق به کسب یک مدال طلا و برنز شده، سهمیه حضور در مسابقات گرانداسلم را دارد و به زودی در این رقابت‌ها به روی شیاپچانگ خواهد رفت و می‌تواند در گرنداسلم شانس خود را برای حضور در المپیک توکیو مجدداً امتحان کند.ضمن اینکه امتیازهای دو دوره قبل هر تکواندوکاری با سومین مرحله با هم جمع می‌شود و بالاترین امتیاز در هر وزن موفق به کسب سهمیه المپیک خواهد شد. 

در بخش بانوان  هم دقیقاً مثل مردان فرصت کسب 4 سهمیه المپیک را داریم اما با توجه به اینکه بانوان کشورمان قرار است از طریق مسابقات قاره‌ای سهمیه المپیک را به دست بیاورند، به همین دلیل تنها می‌توانند در 2 وزن برای رسیدن به سهمیه المپیک تلاش کنند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول