اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

پارکور رشته خانه‌بدوش!/ از سرگردانی تا مهاجرت

با توجه به رفت و آمد پارکور در فدراسیون‌های ژیمناستیک و انجمن‌های ورزشی علاقمندان به این رشته با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند.

پارکور رشته خانه‌بدوش!/ از سرگردانی تا مهاجرت

بهاره محمدی- به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، پارکور واژه و رشته‌ای غریب است که شاید خیلی‌ها با آن آشنایی نداشته باشند، اما بعید نیست که سالهای آینده شاهد المپیکی شدن این رشته زیر نظر فدراسیون جهانی ژیمناستیک باشیم. این رشته در ایران فعالان و علاقمندان زیادی دارد اما با توجه به تصمیمات مدیریتی گرفته شده به نظر می‌رسد استعدادهای پارکور ایرانی به دنبال این هستند تا شانس خود را برای کسب مدال زیر پرچم کشور دیگری امتحان کنند.

* پارکور خانه‌بدوش از ژیمناستیک به انجمن‌های ورزشی

پارکور در ابتدا زیر نظر فدراسیون ورزش همگانی بود و در ادامه به فدراسیون انجمن‌های ورزشی واگذار شد اما پس از 6 ماه از این فدراسیون هم گرفته شد تا پارکور به عنوان یکی از شاخه‌های زیرمجموعه فدراسیون ژیمناستیک شود اما با رفتن داورزنی از وزارت ورزش شنیده شده این رشته قرار است دوباره زیر نظر انجمن‌های ورزشی فعالیت کند که همین موضوع نگرانی‌هایی را برای ورزشکاران پارکور به وجود آورده به طوری که صحبت از مهاجرت تعدادی ورزشکار به امارات و قطر است.

ورزشکاران این رشته که با رفتن زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی شانس حضور در مسابقات مختلف را از دست داده‌اند، این روزها تلاش می‌کنند تا دوباره به فدراسیون ژیمناستیک برگردند چرا که این رشته در جهان زیر نظر فدراسیون ژیمناستیک فعالیت می‌کند در غیر این صورت در تلاش هستند تا با مهاجرت دوره حرفه‌ای خود را ادامه دهند.

* مهاجرت راه حل مشکل تیم پارکور!

با توجه به اتفاقات اخیر و فعالیت پارکور زیر نظر انجمن‌های ورزشی، ورزشکاران این رشته حضور در مسابقات پیش رو از جمله ژاپن و فرانسه را از دست دادند چرا که فدراسیون جهانی ژیمناستیک این مسابقات را سازماندهی می‌کند و رفتن پارکور به انجمن‌های ورزشی باعث شده تا فدراسیون ایران نتواند برای مسابقات بین‌المللی اقدامات لازم را انجام دهد.

علی جوکار مربی پارکور در گفت‌وگو با فارس در این باره اظهار داشت: در زمان معاونت داورزنی نامه زدند و این رشته را به فدراسیون ژیمناستیک دادند اما بعد از رفتن او، برخی دوستان هجمه وارد کردند مبنی بر اینکه پارکور اصلا ژیمناستیک نیست و رشته‌ای مستقل است به همین دلیل به انجمن‌های ورزشی منتقل شد.

جوکار به حضور رشته پارکور در المپیک هم بسیار خوشبین است. وی با اشاره به این موضوع، خاطرنشان کرد: پارکور در المپیک توکیو به صورت آزمایشی شرکت می‌کند اما قرار است در بازی‌های 2024 پاریس حضور داشته باشد. همه ورزشکاران این رشته تمایل دارند زیر نظر فدراسیون ژیمناستیک باشند. ما مسابقات فرانسه را پیش رو داریم و فدراسیون ژیمناستیک ایران هم آمادگی خود را اعلام کرده چون امیدوار بود پارکور برگردد اما حالا که این اتفاق نیفتاد.

این مربی پارکور تنها راه حل این مشکل را مهاجرت می‌داند و حتی با کشورهای امارات و قطر نیز وارد مذاکره شده است.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این موضوع، خاطرنشان کرد: من قرار است اول اسفند راهی شوم و ببینم امارات و قطر شرایط‌شان چطور است. چون می‌دانم آنها رشته پارکور ندارند. ما پسر 16 ساله‌ای در این رشته داریم که در دنیا دیده شده اما متاسفانه در ایران توجهی به او نشده است. من یک تیم را برای اعزام آماده کرده‌ام اما باید ببینم شرایط کدامیک از این کشورها بهتر است.

* علیپور: توانایی اداره پارکور را داریم

البته اضافه و کم شدن رشته‌های مختلف از فدراسیون انجمن‌های ورزشی کار جدیدی است و در این سالها رشته‌های مختلفی بوده‌اند که هم زیر نظر انجمن‌های ورزشی فعالیت کرده و هم زیر نظر یک فدراسیون دیگر. این فدراسیون در حال حاضر نزدیک به 20 انجمن دارد.

محمد علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره اضافه شدن رشته پارکور به انجمن‌های ورزشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فدراسیون شما توانایی اداره رشته جدید را دارد، اظهار داشت: اینکه کدام رشته به ما اضافه می‌شود و یا کدام رشته از فدراسیون ما خارج می‌شود مربوط به وزارت ورزش اما ما از نظر اداره فدراسیون مشکلی نداریم.

رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید پارکور با اضافه شدن به فدراسیون شما موفق عمل کند یا این رشته باشد زیر نظر ژیمناستیک باشد، تصریح کرد: من معمولا در این خصوص نظری نمی‌دهم اما سعی می‌کنم بهترین سرویس را بدهم. حتی ممکن است این رشته چند ماه بعد از ما جدا شود، باز هم مخالفتی نمی‌کنم.

علیپور یادآور شد: برخی از انجمن‌های ما آنقدر بزرگ شده‌اند که باید نظرشان را بپرسیم که کجا کار کنند، راحت‌تر هستند. این برای ورزش کشور و موفقیت آن مهم است تا اینکه با زور بگوییم کجا بروند. ما انجمنی نداریم که درجا زده باشد و حتی 2-3 انجمن استحقاق فدراسیون شدن را دارند. الان کافی است تابلوی یک انجمن را به فدراسیون تغییر دهید، خودشان کارشان را انجام می‌دهند. برخی از انجمن‌ها ما میلیاردی اسپانسر می‌گیرند و لیگ‌های بزرگ دارند.

* تصمیم وزارت ورزش چیست؟

باید دید وزارت ورزش با این شرایط چه تصمیمی خواهد گرفت. آیا بازگشت رشته پارکور به فدراسیون ژیمناستیک روال منطقی در این رشته در پیش خواهد گرفت یا وزارت ورزش روی تصمیمش مبنی بر فعالیت پارکور زیر نظر انجمن‌های ورزشی پافشاری می‌کند؟

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول