اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

وکیلی: دیگر سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان نمی‌شوم/ رفتار آقایان حرفه‌ای نبود

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران گفت: با شرایطی که ایجاد شده دیگر نمی‌خواهم در تیم ملی نوجوانان کار کنم.

وکیلی: دیگر سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان نمی‌شوم/ رفتار آقایان حرفه‌ای نبود

مجتبی ذکی زاده - به گزارش خبرگزاری فارس، انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان این روزها در رسانه‌ها به یکی از سوژه‌های اصلی تبدیل شده است. حرف و حدیث‌هایی درمورد ایجاد تغییرات در این تیم مطرح می‌شود؛ عده‌ای اعتقاد دارند که کادر قبلی باید به کار خود ادامه دهد، چراکه عملکرد خوبی داشت، اما برخی دیگر معتقد هستند که کادر فنی این تیم نیاز به تغییرات دارد تا روند بهتری پیدا کند.

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران با هدایت محمد وکیلی در سال 2017 موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان در بحرین شد. در این رقابت‌ها 20 تیم برتر جهان شرکت داشتند و ملی پوشان نوجوان ایران بدون شکست عنوان قهرمانی را از آن خود کردند، اما در سال 2019 نوجوانان ایران عنوان پنجم را کسب کردند تا حرف و حدیث‌ها بیشتر شود. وکیلی در سال 96 عنوان مربی اخلاق مدار ورزش را کسب کرد و این روزها خیلی‌ها درمورد برکناری یا ادامه کار وی اظهار نظر می‌کنند.

محمد وکیلی، سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، به بسیاری از سوالات اهالی والیبال در این روزها پاسخ داد که متن صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید:

* ارزیابی شما از 7 سال حضورتان در راس کادر فنی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران چیست؟

ما 24 بازی در مسابقات جهانی برگزار کرده ایم که در 19 بازی به پیروزی رسیده و نتیجه 5 بازی را هم به حریفان واگذار کرده ایم. اگر این عملکرد را روی نمودار ببریم نمره ما در مسابقات جهانی بالای 18 می‌شود. درمورد مسابقات آسیایی هم باید بگویم که فلسفه این پیکارها تنها انتخابی جهان است و اگر 10 مدال طلا هم کسب کنیم هیچ فایده ای ندارد. رقابت های آسیایی چندان اهمیتی ندارد و تنها پلی برای حضور در میادین جهانی است. 2 بار به لهستان، یک بار به ایتالیا و روسیه و جمهوری چک باختیم. از نظر امتیاز بندی جهانی هم اگر بررسی کنیم در سه دوره رقابت های جهانی تنها روسیه بالاتر از ایران قرار دارد و پس از آن هیچ تیمی حتی در نزدیکی ما هم نیست. نمره ما در این سه سال بالاتر از 18 است و از نظر جایگاه هم در رده دوم قرار داریم. ضمن اینکه ما در این سه دوره بین تیم‌های آسیایی همیشه بالاترین رتبه را کسب کردیم. یعنی سه دوره بهترین تیم آسیا بودیم و رده دوم جهانی را در اختیار داشتیم. 

* در رده‌های پایه کسب عناوین جهانی شاید چند اهمیتی نداشته باشد و موضوع بازیکن سازی در اولویت باشد. عملکردتان در این زمینه چگونه بود؟

در بحث مهمتر یعنی بازیکن سازی هم عملکرد بسیار خوبی داشتیم. در دور اول بازیکنانی مانند علی اصغر مجرد، پوریا یلی و جواد کریمی توانستند به تیم ملی بزرگسالان برسند. در دور دوم مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت پور، امیرمحمد فلاحت خواه و امیرحسین توخته در تیم ملی بزرگسالان حاضر شدند؛ البته صابر کاظمی هم تا حدود زیادی با ما بود و در نهایت به دلیل 8 روز اختلاف نتوانست ما را همراهی کند، اما او هم جز مجموعه ما بود. در دوره سوم هم طبیعی است که بازیکنی نتواند از رده نوجوانان به بزرگسالان برسد.

* بازیکنانی همچون غفور و معروف و موسوی و... هم زمانی زیر نظر شما بازی می‌کردند...

بله؛ غفور بازیکن من است و خودم او را در کاشان پیدا کردم. فیاضی و میرزاجانپور هم بازیکنان سال 2009 هستند که من با ست کوویچ در تیم ملی نوجوانان حضور داشتم. موسوی اگر این روزها بهترین بازیکن و مدافع جهان است، قطعاً در 20 سالگی به این عنوان نرسیده بلکه آنقدر تجربه کسب کرده که به این جایگاه رسیده است. همین شرایط برای معروف هم وجود دارد؛ معروف از 25 سالگی به بعد پخته شد و حرف های زیادی برای گفتن داشت. بازیکنانی مانند علی رمضانی، جواد کریمی و فلاحت خواه هم ممکن است در آینده بازیکنان بزرگی شوند. ضمن اینکه در حال حاضر این نفرات پشت ستاره ای به نام سعید معروف قرار گرفته اند. مشخص است وقتی بهترین پاسور دنیا در یک تیم باشد، فرصتی به یک بازیکن 20 ساله نمی‌رسد. موضوع دیگر اینکه در سال های گذشته بسیاری از دشمنان داخلی و خارجی به تیم های پایه ما بابت سن بازیکنان ایراد می‌گرفتند و ما این موضوع را ریشه کن کردیم.

* آیا معتقد هستید که در گذشته بازیکنان تیم‌های پایه ایران صغرسنی داشتند و شما با آن مبارزه کردید؟

در گذشته هر جا که بازی می‌کردیم برای همه سوال می‌شد که سن بازیکنان ایران چقدر است، اما ما این موضوع را کامل پاک کردیم. حدود 10-15 سال پیش نگاه ها به تیم ملی ایران کمی متفاوت بود، اما حالا با افتخار می‌گوییم که همه بازیکنانی که ما آوردیم سن واقعی و قد بلند داشتند. میانگین قدی ما در دوره گذشته 198 سانتی متر بود و در دور سوم به 2.05 متر رسیدیم. در مجموع هر طور عملکرد ما را بررسی کنید شرایط بسیار خوبی داریم. زمانی تیم های پایه ما به زور به 192 سانتی متر می رسیدند، اما حالا میانگین قدی تیم های پایه ما بالای 2 متر است. با این حال اگر کسی بخواهد چشمش را روی واقعیت ها ببندد، حرفی نیست. نمی خواهم بگویم که همه این کارها را من کرده‌ام، بلکه ما یک مجموعه بودیم که همه تلاش کردند و ایران به این جایگاه رسید. در این بین رسانه ها هم نقش بسزایی داشتند، چراکه اگر خطایی رخ می‌داد رسانه‌ها بلافاصله واکنش نشان می‌دادند. 

* آیا فکر می‌کنید در سه دوره حضور خود بیشترین خروجی را برای تیم ملی بزرگسالان داشتید؟

از سال 2003 سعید معروف و مهدی مهدوی، از سال 2005 فقط محمد موسوی، از سال 2007 تنها فرهاد قائمی، از 2009 مجتبی میرزاجانپور و پوریا فیاضی، از 2011 فقط میلاد عبادی‌‌پور، از 2013 تنها جواد معنوی‌نژاد را در تیم ملی بزرگسالان داریم، اما از سال 2015 نفراتی همچون مجرد، یلی، اسفندیار و کریمی، از سال 2017 بازیکنانی مانند شریفی، حضرت پور هم به نفرات قبلی اضافه شدند. از سال 2019 هم که فعلا زود است بخواهند در ترکیب تیم ملی بزرگسالان بازی کنند. برای من مهم نیست که آقایان چه می‌گویند و مهم این است که نزد وجدان خود سرمان بالاست که آنچه باید برای کشورمان انجام می‌دادیم را به خوبی انجام دادیم. علی رمضانی و اسماعیل مسافر هم از جمله نفراتی هستند که شاید به تیم ملی نرسیدند، اما همیشه جز گزینه ها بودند. تاریخ را نمی‌توان برعکس جلوه داد؛ بازیکنانی که ما ساختیم را همه می‌شناسند و عملکرد آقایان هم مشخص است. مردم بهترین قاضی هستند و نمی‌خواهیم بزرگنمایی کنیم یا دروغ بگوییم. افتخار می‌کنم نیمی از بازیکنانی که در رقابت های انتخابی المپیک حضور داشتند در ادوار اخیر بازیکنان ما در رده های پایه بودند. درست است که این روزها مجرد نمی‌تواند همچون موسوی بدرخشد، اما 5 سال دیگر همین بازیکن می‌تواند بهتر از موسوی باشد. تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد و آقایان توان حذف عملکرد ما را ندارند. اگر کسی با کارنامه صحبت و انتقاد کند ایرادی ندارد. کسی باید از من انتقاد کند که حداقل یک مدال جهانی داشته باشد وگرنه چگونه می‌توانند به ما نقشه راه بدهند؟

* ایرج مظفری همراه با تیم ملی نوجوانان قهرمان آسیا و چهارم جهان شد، اما از سمت خود کنار رفت. شما در آسیا سوم شدید و در مسابقات جهانی عنوان پنجم را کسب کردید، اما تغییری رخ نداد. تحلیل شما از این اتفاقات چیست؟

در دوره مظفری ما میزبان مسابقات نوجوانان بودیم و در فینال با فشار تماشاگران توانستیم با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی برسیم و قهرمان شویم. در رقابت های جهانی هم تیم ایران 3 شکست داشت و چهارم شد. ضمن اینکه این نکته را هم باید درنظر گرفت که مظفری برکنار شد؛ او از نظر حقوقی خود را با ولاسکو مقایسه می‌کرد و در نهایت خودش کنار رفت و سپس هم راهی کانادا شد. پشت عنوان سوم ما در آسیا و عنوان پنجم در جهان یک قهرمانی در آسیا بدون ست باخته را هم دارد. اگر قرار است نقد کنیم، باید همه موارد را ببینیم. ضمن اینکه ما قهرمان جهان هم شدیم؛ اولین مربی ایرانی که در رشته های گروهی توانسته قهرمان جهان شود گروه ما بود. این خوب نیست که مربیان داخلی برای رسیدن به یک پست یا جایگاه یکدیگر را تخریب کنند. اگر همین حالا مظفری سکان هدایت تیم ملی نوجوانان را در دست بگیرد، ناراحت نمی‌‌شوم و از او حمایت هم می‌کنم. مظفری اگر مربی خوبی است چرا در کانادا کار نمی‌کند؟ مرتضی شیاری هم در آمریکا بوده و مشغول کار خودش است. نمی‌شود که هرکسی از بیرون بخواهد درمورد عملکرد مربیان ایرانی نظر بدهد. نظر دادن درمورد عملکرد ما وظیفه مدیران فدراسیون و کارشناسان داخلی است که شرایط را دقیق می‌دانند. 

* در خبرها آمده بود که فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان با چند گزینه مذاکره کرده است که توافق نهایی بین طرفین حاصل نشد. در این بین آیا با شما هم مذاکره ای شده است؟

من پیگیر این موضوع نیستم و کسی را واسط نمی‌کنم. در سال 85 من با ست کوویچ در صربستان مشغول کار بودم که از فدراسیون با من تماس گرفتند و خواستند که به ایران بازگردم. من هم علی رغم میل ست‌کوویچ برای کمک به کشورم بازگشتم. هیچ وقت به زور خودم را تحمیل نمی‌کنم و هر تصمیمی فدراسیون بگیرد می پذیرم. حتی در دوره مدیریت ضیایی هم نمی‌خواستم هدایت تیم ملی را به دلیل عدم توجه کافی بپذیرم، اما افشاردوست شاهد است چه اتفاقاتی افتاد. پس از آن در دوران داوری هم نمی‌خواستم به کارم ادامه دهم، اما از آنجایی که برای تیم ملی کسی نباید شرط بگذارد، پذیرفتم که کار کنم. هیچ گاه نگفتم که باید فلان قدر پول بگیرم وگرنه کار نمی‌کنم. تا روز آخر ایستادم و جنگیدم و اعتراضی نکردم. در دور آخر مسابقات جهانی ولاسکو همیشه از والیبال ایران به نیکی یاد می‌کرد. 

* نظرتان درمورد اینکه گزینه ای همچون رحمان محمدی راد پیشنهاد هدایت تیم ملی نوجوانان را رد کرده، چیست؟

رحمان محمدی راد خودش را گزینه تیم های بالاتر از پایه می‌داند. ترجیح می‌دهد با واسطه تجربه ای که دارد در تیم های رده های بالاتر کار کند که به عقیده من درست فکر کرده است، چون می‌داند کار کردن در رده های پایه چقدر است. ضمن اینکه رحمان محمدی راد هم بازیکن من بوده است. اگر او پیشنهاد فدراسیون را می پذیرفت نه تنها ناراحت نمی‌شدم بلکه اگر نیاز به همفکری داشت کمکش هم می‌کردم. روزی من به سعید معروف گفتم که تا المپیک باید بازی کند و سپس سرمربی نوجوانان شود. او پاسخ داد که اگر بخواهم سرمربی نوجوانان شوم، ابتدا باید چند سال دستیار شما باشم و سپس خودم کار را در دست بگیرم. یعنی معروف درک کرد که چون بازیکن بوده نمی‌تواند سرمربی شود و باید ابتدا کسب تجربه کند و پله پله بالا برود. محمدی راد هدف دارد و می‌خواهد در رده بزرگسالان کار کند و از سختی کار در رده های پایه خبر دارد. او مدتی دستیار من در تیم نوجوانان بود و شرایط را درک کرده است. ضمن اینکه باید بدانیم که در رده های پایه پولی هم وجود ندارد. 

* چقدر به صحبت منتقدان اهمیت می‌دهید؟

اگر خاطرتان باشد در زمان حضور ولاسکو در ایران هم برخی ها با وی مخالفت می‌کردند. در آن زمان آقایان می‌گفتند چرا بازیکنان زمان گرم کردن به صورت درجا کار می‌کنند و ...، اما حالا که او از ایران رفته است همه می‌گویند ولاسکو مربی بزرگ و خوبی بود. اگر معتقدند که ولاسکو مربی خوبی بود که باید بگویم همان آدم مصاحبه ای کرد و گفت که وکیلی یکی از بهترین مربیان دنیا در رده پایه است. نظر ولاسکو برای من از سایرین مهمتر است. او پیشنهاد تیم امید را هم به من داد و در نهایت با تیم ملی ب راهی مسابقات AVC CUP شدیم و عنوان دوم را کسب کردیم. 

* فدراسیون والیبال برای دور جدید از شما برنامه‌ای گرفته است یا خیر؟

صحبتی به صورت مستقیم با من نشده است. داورزنی از من خواست که به مسابقات رده های سنی کشور بروم و شرایط بازیکنان را بررسی کنم. همین اقدام هم حرف و حدیث های زیادی به همراه داشت. نمی‌توانم همه جا اعلام کنم که این اقدام من به درخواست داورزنی بود. نمی‌دانم داورزنی چه تفکری داشت که این پیشنهاد را مطرح کرد، اما قطعاً من بدون نظر فدراسیون کاری نمی‌کنم. 

* با این شرایط آیا اگر فدراسیون پیشنهاد جدیدی به شما ارائه کند آن را می‌پذیرید یا خیر؟

در حال حاضر واقعا نظر مثبتی ندارم. اگر قبل از اینکه با کسی مذاکره کنند به من می‌گفتند قطعاً بخاطر کشورم می‌پذیرفتم، اما حالا که با گزینه‌های دیگر مذاکره کرده‌اند، هر شرایطی هم که داشته باشند دیگر مسئولیتی را در رده نوجوانان نمی‌پذیرم. این حق طبیعی من است، چون فکر می‌کنم روال این بود که ابتدا با من مذاکره کنند و سپس به سراغ گزینه های دیگر بروند. خودم را از مسیر تیم نوجوانان کنار می‌کشم تا فدراسیون بتواند گزینه مدنظرش را انتخاب کند. امیدوارم هر کسی که سرمربی نوجوانان می‌شود روی سن و قد بازیکنان دقت کرده و حساسیت داشته باشد تا به عقب برنگردیم. من به اندازه کافی کار کردم و کارنامه من هم مشخص است. درست نیست که به تیم ملی کشورم «نه» بگویم، اما اتفاقاتی که افتاده من را مجبور کرد چنین تصمیمی بگیرم. نمی‌دانم چه کسی چنین پیشنهاداتی را به فدراسیون داده است، اما می‌دانم که رفتار آقایان حرفه‌ای نبود. 

* با این شرایط چه نفراتی را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی نوجوانان به فدراسیون والیبال پیشنهاد می‌کنید؟

هرکسی سرمربی نوجوانان شود اگر بخواهد، قطعاً به وی کمک خواهم کرد. هیچکس نمی‌تواند بگوید که اگر سرمربی شوم ایران را قهرمان آسیا و جهان می‌کنم. در رده نوجوانان بازیکنان تجربه ندارند و با نوسان در مسابقات حضور پیدا می‌کنند. مگر کسی ایرج مظفری را را زور کرد که به کانادا برود؟ با شرایطی که وجود دارد من پیشنهاد می‌کنم که او سرمربی تیم ملی نوجوانان شود. ما غیر از سرمربی نقش پدری را هم برای بازیکنان بازی می‌کردیم. باید بگویم که در هر اردو حدود 20 پسر داشتم. آنها دست ما امانت بودند و باید نقش پدری برای آنها بازی می‌کردیم تا مشکلی ایجاد نشود. برای مثال امیر غفور را خودم تا آزادی می‌بردم و به وی یاد می‌دادم که چگونه تا ترمینال جنوب برود و با اتوبوس به شهرش بازگردد. خوشحالم که حالا همه پُزِ امیر غفور را می‌دهند. نمی‌دانم چطور برخی‌ها چشم‌شان را روی واقعیت می‌بندند. غیر از علی شفیعی سایر نفرات تیم ملی کنونی کارشان را با ما شروع کردند. همه بازیکنان کنونی را دوست دارم چون همیشه احترام من را به عنوان مربی اولیه خود نگه می‌دارند. اگر بخواهم برای نیمکت تیم ملی نام یک نفر را پیشنهاد دهم، ایرج مظفری را معرفی می‌کنم! اما اگر تعداد بیشتری نیاز باشد، می‌توانم به نفراتی همچون رضا مومنی‌مقدم و علیرضا طلوع‌کیان و... اشاره کنم که هم جوان هستند و هم سابقه حضور در تیم‌های پایه را دارند. نکته درمورد طلوع‌کیان این است که در حال حاضر او در تیم جوانان فعالیت می‌کند و شاید سخت باشد که او را به تیم نوجوانان بیاورند. مهران زارع هم گزینه خوبی است، اما همچنان نیاز به کمی کسب تجربه دارد. نباید گزینه‌ای را انتخاب کنیم که با حضور در تیم نوجوانان بسوزد.

* چه نکاتی برای انتخاب سرمربی آینده تیم ملی والیبال نوجوانان مهم است؟

تجربه کافی، علاقه به کار کردن در رده‌های پایه، شناخت و اطلاعات کافی از والیبال پایه نکاتی است که باید برای انتخاب سرمربی تیم ملی نوجوانان مدنظر قرار داد. برای کار کردن در رده‌های پایه باید پشتکار داشت. امیدوارم کسی از دست من ناراحت نشود، چراکه سعی کردم واقعیت را بگویم. اگر سرمربی آینده تیم ملی والیبال نوجوانان از من کمک بخواهد بدون شک قدم جلو خواهم گذاشت. ممکن است سرمربی آینده اعتقادی به انتخاب بلندقد نداشته باشد، در حالی که من اولویت اولم قدِ بلند است. اگر نگاه ما کمک به والیبال بزرگسالان باشد همه چیز درست و طبق برنامه پیش خواهد رفت.

* حرف پایانی...

چرا آدم برای موضوعی که مسئله مالی چندانی ندارد بخواهد دروغ بگوید؟ فکر می‌کنید چرا من امسال تیمی در لیگ برتر نداشتم؟ من تا لحظه آخر پای تیم دورنا ایستادم، اما از پورحسن ممنونم که ما را کنار گذاشت. وقتی تا لحظه آخر پای تیم جوانان بمانید طبیعی است که تیمی هم در لیگ نداشته باشیم. وکیلی اگر در سال آخر پنجم جهان شده است، در دوره قبلی هم قهرمان جهان شده است. دوستان باید همه چیز را با هم ببینند. نمی‌خواهم خودم را با حرف به کسی ثابت کنم و پیشنهاد می‌کنم کارنامه من را ببینند و سپس قضاوت کنند. تاریخ همه چیز را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول