اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

تحلیل مشکلات مالی بوندس‌لیگا پس از کرونا / شور و هیجان تماشاگران یا ورشکستگی باشگاه‌ها؟

مشکلات مالی در فوتبال و به خصوص بوندس لیگا به قدری جدی شده که بسیاری از باشگاه ها و کارشناسان معتقدند که قانون مالکیت در آلمان باید تغییر کند.

تحلیل مشکلات مالی بوندس‌لیگا پس از کرونا / شور و هیجان تماشاگران یا ورشکستگی باشگاه‌ها؟

به گزارش خبرگزاری فارس، فوتبال آلمان به فرهنگ پرشور و پرتحرک هواداران و «خود مالکیت» باشگاه‌های بوندس لیگا مشهور است. اما آیا با بروز مشکلات بزرگ اقتصادی پس از شیوع کرونا این لیگ می تواند همچنان این فرهنگ را با شعله تماشاگرانش روشن بماند؟

بسیاری از باشگاه های بوندس لیگا به دلیل مشکلات بزرگ پس از کرونا ترس بحران اقتصادی دارند. این ترس با قانون مالکیت 50+1 در آلمان بیشتر نیز شده و باشگاه ها سعی دارند که این قانون که تاثیرپذیر از تماشاگران است و قدرت مالی سرمایه گذار را محدود می کند را تغییر دهند.

کریستوفر برور، کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: لیگ های دیگر به دلیل شرایط بهتر و درهای بازتر برای سرمایه گذار نسبت به لیگ آلمان دارند. این موضوع برای بوندس لیگا یک عیب است.

قانون 50+1 در اصل از قدرت هواداران فوتبال در آلمان دفاع می کند که آن را به مانند دیواره ای در برابر تجاری کردن فوتبال بوندس لیگا می کند.

قانون 50+1 به این معناست که در فوتبال آلمان برخلاف ایتالیا، انگلیس یا اسپانیا یک سرمایه گذار نمی تواند اکثریت حق رای در آن باشگاه را تصاحب کند. طبق این قانون هر چقدر سرمایه گذار در مالکیت یک باشگاه سرمایه گذاری کند،  ۵۰ درصد به علاوه یک رای همواره در دست مجمع عمومی و اعضای باشگاه است. این قانون تضمین می کند که اعضای یک باشگاه - معمولاً هواداران آن - دارای حق رأی اکثریت باشند ، به این معنی که هیچ فرد یا شرکتی نمی تواند کنترل کامل را به دست آورد.

مخالفان این قانون ادعا دارند که این قانون یک ترس بالقوه به جان سرمایه گذاران می اندازد. آنها که تمام هزینه های باشگاه را می کنند، آن هم در شرایطی که به دلیل مشکلات ویروس کرونا و عدم برگزاری مسابقات و عدم جذب مالی از راه های حضور تماشاگران و یا حق پخش تلویزیونی، عملا باشگاه ها در یک بحران شدید مالی قرار دارند.

بروور در این خصوص گفت: البته که با حضور قانون 50+1 همچنان می توان به حضور سرمایه گذار اندیشید ولی وقتی آن نباشد امکانات زیادی نیز فراهم می گردد. حالا این بحران یک فرصت عالی شده است.

باشگاه های قدیمی همچون شالکه و وردربرمن که ترس شدید از بحران شدید مالی دارند، آنها خواهان تغییر این قانون شده اند و این ویروس کمک کرده که صدایشان نیز قوی تر و رساتر شود.

هورست هلت، مدیر ورزشی باشگاه کلن در این خصوص گفت: به نظرم اکنون با توجه به بحران به وجود آمده، باید معقول تر فکر کنیم و برای چگونگی این سیستم سوال بپرسیم.

مارتین کایند، رئیس باشگاه هانوفر که یکی از مخالفان اصلی این قانون است اظهار داشت: فوتبال به شکلی دراماتیک و گریه دار تغییر می کند. این همیشه مهم است که بحران را به شکل یک فرصت ببینیم و بتوانیم ساختارهای خود توسعه دهیم و بهبود بخشیم زیرا با ثبات اقتصادی موفقیت ورزشی تسهیل می یابد.

وی ادامه داد: باشگاه هایی نظیر ولفسبورگ، بایرلورکوزن، هوفن هایم و لایپزیگ به دلیل پشتوانه مالی بزرگ خود از این موضوع و بحران در امان هستند.

به نقل از deccanherald ، مارتین کایند که بارها و بارها در گرفتن کل کنترل باشگاه هانوفر شکست خورد، برخی باشگاه ها در حال دور زدن قانون 50+1 هستند.

باشگاه لایپزیگ با حمایت ردبول با پذیرش تنها 17 عضو از باشگاه از زمان تاسیس باشگاه که به ده سال قبل باز می گردد این قانون را دور زده است. زیرا 3 عضور دیگر به دلیل سرمایه گذاری طولانی مدت در پروژه های محلی و انفرادی مستثنی شمرده شدند.

تمام آن 4 باشگاه از سوی طرفداران به صورت گسترده تحقیر شدند و برخی از هواداران متعصب نیز در سراسر آلمان به اعتراض علیه سرمایه گذار ردبول و هوفن هایم یعنی آقای دیتمار هوپ پرداختند.

در همین فصل 2019-2020 در جریان بازی بایرن مونیخ و هوفن هایم، طرفداران آلیانس آره نا به شدت به دیمیتار هوپ توهین کردند که حتی این مسئله باعث توقف بازی شد و بازیکنان بایرن مونیخ و کادر فنی به دلجویی از او پرداختند.

برای بیشتر تماشاگران قانون 50+1 یک اصل جداناشدنی است که به هر قیمتی باید از آن دفاع شود.

 در بیانیه ای که ماه پیش در خصوص بحران مالی پس از ویروس کرونا اعلام شد، گروهی که حامی این قانون هستند هشدار دادند که باید مراقب حرکت ناشیانه و پوپولیستی برای رفع این قانون بود.

آنها معتقد هستند که پایه های ساخته جمعی مانند قانون 50+1 مزیت هایی در این بحران به همراه خواهد آورد نه ضرر.

حالا که لیگ ها من جمله بوندس لیگا سعی دارند که دوباره لیگ را آغاز کنند باید دید حق پخش تلویزیونی تا چه میزان مشکل مالی تیم ها را حل کند. چیزی که معلوم است تمام باشگاه های دنیا به دلیل کرونا باید با مشکلات بزرگ اقتصادی دست و پنجه نرم کنند و به نقل از Sport1  باز شدن درهای بوندس لیگا روی سرمایه گذاران تنها راه نجات وضعیت اقتصادی باشگاه های آلمانی است. بر اساس تخمین این رسانه، بیشتر باشگاه های آلمان تا 4 یا 5 هفته تنها بیشتر دوام نخواهند آورد.

شاید نتیجه ویروس کرونا در فوتبال لغو قانون 50+1 در آلمان شود.

انتهای پیام/ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول