اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

تردید در شایستگی انتخاب کنندگان رده‌های پایه/ صندلی گذاری برای عاملان ویرانی فوتبال

کمیته فنی فدراسیون که باید قلب تپنده فوتبال کشور در زمینه مسایل فنی باشد، تقریبا تبدیل به کمیته‌ ای شده که در جهت مخالف این اهداف حرکت می کند.

تردید در شایستگی انتخاب کنندگان رده‌های پایه/ صندلی گذاری برای عاملان ویرانی فوتبال

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، نقش کمیته فنی فدراسیون چیست؟ این سوال مهم این روزهای فوتبال ایران است. برخی تصور می‌کنند که کمیته فنی باید سرمربیان تیم های ملی در رده‌های مختلف را انتخاب کند اما فریدون معینی یکی از اعضای قدیمی کمیته فنی و توسعه در تاریخ 7 دی 1398 در این مورد گفت: «  کمیته فنی، یکی از کمیته های فدراسیون است که ماموریت آن ارتقای کیفیت فوتبال کشور است. به این ترتیب که این کمیته از تعامل نزدیک با سایر ارکان فدراسیون و به خدمت گرفتن صاحب نظران برجسته ملی و بین المللی و همچنین بهره مندی از فناوری‌های جدید مرتبط با فوتبال ماموریت خود را به انجام می رساند. اولویت اول در این کمیته ارتقای کیفیت تیم های ملی است ولی حاکمیت اخلاق حرفه ای و احترام به ارزش های ملی در فوتبال کشور هم از دیگر اجزای محوری در ماموریت کمیته فنی است.»

با تعریفی که معینی از کمیته فنی و وظایفش انجام داده، مشخص است که مشکل اصلی فوتبال ایران در زمینه دانش فنی در تیم‌های ملی رده‌های پایه و حتی تیم ملی بزرگسالان همین کمیته است. کمیته‌ای که قرار بوده کیفیت فوتبال کشور را رشد و توسعه بدهد، در ایفای نقش اصلی خود چقدر موفق عمل کرده است؟ اکنون به گواه بسیاری از کارشناسان، فوتبال کشورمان در زمینه مسایل فنی دچار پسرفت و افت شدیدی شده؛ از ناکامی همیشگی تیم امید در انتخابی المپیک گرفته تا انتخاب ویلموتس به جای کی‌روش و شکست‌های نوبرانه در رده‌های مختلف مقابل تیم‌هایی مثل افغانستان.

حال باید پرسید فوتبال ایران در این سال‌هایی که مرتضی محصص، فریدون معینی، میرشاد ماجدی، اکبر محمدی و حتی حمید استیلی به عضویت کمیته فنی فدراسیون در آمده‌اند، پیشرفت کرده است؟ شاید اگر پای صحبت‌های خصوصی همین اعضا هم بنیشیند، صادقانه از شرایط نابسامان فنی تیم‌های ملی در همه رده‌ها گلایه مند باشند اما در رسانه‌ها مجبور هستند حرف دیگری بزنند!

معینی می‌گوید انتخاب سرمربی تیم ملی وظیفه این کمیته نیست اما نظر مشورتی می‌دهد! این در حالی است که محمود یاوری همین چند وقت پیش در گفت و گو با فارس فاش کرد که حتی اعضای کمیته فنی گاهی به صورت تلفنی از انتخاب سرمربیان در رده‌های مختلف خبردار می شدند و هیچ نقشی هم در انتخاب مربی مثل ویلموتس نداشتند. 

از سویی دیگر، رئیس کمیته فنی یعنی مرتضی محصص که فاقد ابتدایی ترین شاخص ها برای حضور در این کمیته است، روز شنبه 4 مرداد 1399 در مصاحبه‌ای که با سایت رسمی فدراسیون فوتبال انجام داده اعلام کرد: « در مسیر تقویت نقاط قوت هستیم. انتخاب مربیان با دقت، و برگزاری جلسات متعدد انجام شد که جای هیچگونه تردیدی در لیاقت و شایستگی مربیان انتخاب شده وجود ندارد.» در واقع دو عضو قدیمی کمیته فنی که اصل حضورشان در فدراسیون مورد انتقاد است، دو نظر کاملا متفاوت در مورد وظایف کمیته‌ای که در آن شاغل هستند دارند. یکی می‌گوید انتخاب مربیان تیم ملی جز وظایف کمیته فنی نیست اما رئیس کمیته می‌گوید که انتخاب مربیان با دقت شایستگی انجام شد! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

نتیجه فعالیت اعضای چنین کمیته‌ای در این روزها هم مشخص است؛ مرتضی محصص مدیر فنی تیم ملی جوانان و فریدون معینی مدیر فنی تیم ملی نوجوانان! البته شنیده می شود برخی اعضای کمیته هم دلشان می‌خواست سرمربی این تیم‌ها شوند که ظاهرا قسمت نشد!

هنوز دعواهای انتخاب سرمربی تیم امید ایران را همه به خاطر دارند؛ بگو مگوهای فرهاد مجیدی و حمید استیلی. صحبت‌های فرهاد مجیدی علیه کمیته فنی فدراسیون هم قابل تامل است که گفت: «می‌گویند فرهاد مجیدی تجربه ندارد و فنی نیست، اما من در کمیته فنی فدراسیون باید چه چیزی یاد بگیرم؟ افرادی در کمیته فنی حضور دارند بهترین رزومه شان دعوت به تیم منتخب جوانان تهران است.» این جمله، سرکلیشه فهم کمیته ای است که مقدرات فنی فوتبال کشور را در اختیار داشته و امروز این حوزه را رقم زده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول