اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

واعظ آشتیانی: باید کنار مربیان جوان فردی باتجربه قرار بگیرد/ آموزش شاه کلید سازمان و تشکیلات است

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: نمی دانم چه اندیشه ای وجود دارد که مدیر یک فوتبالیست را پس از اتمام بازی اش سرمربی می کند

واعظ آشتیانی: باید کنار مربیان جوان فردی باتجربه قرار بگیرد/ آموزش شاه کلید سازمان و تشکیلات است

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، امیررضا واعظ آشتیانی درباره آموزش مربیان در فوتبال ایران اظهار داشت: آموزش در هر نهاد، سازمان یا تشکیلاتی یک شاه کلید است که از آن به عنوان سرمایه یاد می‌کنند. سرمایه گذاری کردن در آموزش آن سازمان می‌تواند بازخوردهای خیلی خوبی داشته باشد. در فوتبال هم بحث آموزش مربیان در سطح آکادمی‌ها، باشگاه‌های رده پایین‌تر و لیگ برتر نکات خاصی دارد که باید مورد بازآموزی قرار بگیرد.

وی افزود: مربیان نیاز دارند خودشان را به روز کنند و دلیل نمی‌شود با همان رویه‌ها و سنت‌هایی که در گذشته داشتند، جلو بروند. مربی‌ای موفق است که به دانش روز آگاهی پیدا کند اما در کنار این موضوع نباید تنها به دانش فنی مجهز شوند، بلکه مباحث روانشناسی، چگونگی سخن گفتن، حضور در سمینارها به عنوان سخنران و مستمع هم اهمیت دارد. حتی آنها باید بدانند در شروع یا پایان بازی‌ها چگونه صحبت کنند و تمام این موارد نیاز به آموزش دارد.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: آموزش‌های گفتمانی و چگونه قضاوت کردن درباره نکاتی که می‌خواهند نسبت به آن صحبت کنند، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. البته کیفیت آموزش هم مهم است. در این که ما در برخی موارد مبالغه‌آمیز صحبت می‌کنیم، شکی نیست اما دوستانی که می‌گویند آموزش مربیان ما در سطح بسیار بالایی بوده و بیشترین کلاس‌های آموزشی را هم برگزار کرده‌ایم به این معنی نیست که کیفیت آموزش ها خوب بوده، بلکه یک وقت آموزش‌های مکرری برگزار می‌شود که بدون تأثیر است.

واعظ آشتیانی درباره اظهارات مهدی نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال مبنی بر این که در سال‌های اخیر 35 هزار مربی در ایران آموزش دیده‌اند، گفت: با آمار و ارقام نمی‌توان قضاوت درستی انجام داد، البته مشروط بر این که این آمارها درست و تحلیل‌ها کارشناسی باشد. اگر بنا است در بحث آموزش مربیان موفق باشیم باید در آکادمی‌ها و لیگ‌ها نشانی از این موفقیت را ببینیم، البته این موفقیت‌ها تنها در نتایج و نگاه فنی تیم ها نیست بلکه باید نگاه کرده و ببینیم تفکرات مربیان چیست و آنها چه ادبیاتی دارند.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات ما این است که فکر می‌کنیم یک مربی با نشستن در کلاس به همه چیز عالم است. مربی به آموزش‌های متعدد در زمینه‌های دیگری هم نیاز دارد. تنها بحث فنی نیست بلکه بحث گفتمانی، روانشناسی و ادبیات هم نکاتی است که باید مربیان ما در تمام رشته‌ها در آنها آموزش ببینند. 

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: آموزش لازمه موفقیت یک تشکیلات است و اگر قرار است فوتبال ایران پیشرفت کند باید آموزش هدفمند در آن انجام شود.باید فرآیند منطقی برای ارتقای سطح دانش وجود داشته باشد تا ما نتیجه آموزش‌های ارائه شده در این فرایند را شاهد باشیم.

واعظ آشتیانی در باره سوزاندن ظرفیت‌های مربیان جوان در فوتبال ایران توضیح داد: تصمیم‌های احساسی مدیریتی سبب این موضوع می‌شود. یعنی مدیری یک مربی را انتخاب می‌کند که زمینه مربیگری را ندارد و بلافاصله پس از این که از دوران قهرمانی‌اش تمام شده به عنوان مربی انتخاب می‌شود. نمی‌دانم چه فکر و اندیشه‌ای پشت این قضیه است که عده‌ای بلافاصله پس از اتمام بازی یک فوتبالیست وی را به عنوان سرمربی انتخاب می‌کنند.

وی اضافه کرد: ابتدا باید اجازه داد مربی دوره‌های آموزشی را گذرانده و آگاهی‌های کامل را به دست آورد. سپس وی را کنار یک مربی باتجربه قرار بدهیم. در همین تیم استقلال هر چند فرهاد مجیدی مربی جوانی بود اما یک شخص باتجربه مثل مجید نامجو مطلق کنار وی قرار گرفت. یا در زمان مدیرعاملی خودم صمد مرفاوی که خودش 3-2 سال قبل از دوران مدیریت من مدتی سرمربی استقلال بود و سال‌ها به عنوان دستیار کار کرده بود را به عنوان سرمربی انتخاب کرده و کنار وی فردی باتجربه مثل اریش روته مولر را گذاشتم که  وی یکی از مدرسان قوی فیفا تلقی می‌شد. در همان زمان مجید نامجو مطلق هم کنار فرهاد مجیدی قرار گرفت.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال اضافه کرد: باید به شکلی رفتار کنیم تا نیرویی که می‌تواند در آینده بهره‌وری بهتری داشته باشد به یکباره از بین نرود. موافق بها دادن و میدان دادن به مربیان جدید و جوان هستیم زیرا اگر چنین کاری انجام نشود، مربیان روی دور تکرار می‌افتند و باید بحث جوانگرایی از جایی آغاز شود. اکنون یحیی گل محمدی در پرسپولیس و مجید نامجو مطلق در استقلال با وجود موفق بودن در مربیگری و این که در مرز پختگی هستند، جوانی و انرژی لازم را هم دارند. لازم است چنین افرادی وارد گود شوند تا چرخه معیوب و متوقف شده مربیگری باز شود.

آشتیانی در گفت و گو با رادیو جوان افزود: با این وجود نباید یکباره همه چیز را در اختیار مربیان جوان آموزش دیده بگذاریم. تجربه کسب کردن مانند آموزش دیدن خریدنی نیست. باید افراد باتجربه و فهیم در کنار مربیان جوان قرار بگیرند تا آنها بتوانند سیر منطقی و تکاملی موفقیت را طی کنند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌                                                                                                                                

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول