اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

قرارداد دلاری برای هیچ با «پارتیزان کوچک»/ رضوانی: چیریچ شرایط ایران را درک می‌کند

سرمربی تیم ملی واترپلو در شرایطی هنوز با فدراسیون ایران قرارداد دارد که این رشته تا پایان سال هیچ برنامه‌ای ندارد.

قرارداد دلاری برای هیچ با «پارتیزان کوچک»/ رضوانی: چیریچ شرایط ایران را درک می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از اینکه بازی‌های آسیایی اندونزی به پایان رسید، تیم ملی واترپلو از رشته‌هایی بود که بخاطر کسب مدال برنز، آن هم بعد از 44 سال، قطعاً بیش از سایر رشته‌ها در چشم مردم و مسئولان بود. فرمانده چیریچ و سربازانش در اندونزی خوش درخشیدند و توانستند با کسب مدال برنز، پاسخ مثبتی به اعتماد مسئولان بدهند و تاریخ‌ساز شوند.

* چیریچ؛ کلنلی که در ایران فرمانده شد

چیریچ ملقب به چیرو عناوین قهرمانی پرشماری به عنوان بازیکن و مربی در کارنامه‌اش دارد و متولد 30 دسامبر 1977 (9 دی 1356) در شهر بلگراد صربستان است. ملی‌پوش سابق تیم‌ ملی‌ صربستان علاوه بر سوابق بی‌نظیر ورزشی، به پیشرفت‌های علمی و تخصصی واترپلو هم کمک‌های شایانی کرده‌ است.

او کارشناس مدیریت ورزش با تخصص لیسانس مربیگری واترپلو از دانشگاه مدیریت ورزش بلگراد است. عنوان پایان نامه این مربی طریقه دفاع در مقابل ضد حمله بود. «الکساندر چیریچ» از سال 1992 تا 2015 در تیم‌های مختلفی از کشورهای صاحب واترپلو بازی کرده است. او در سال 1992 با تیمی از شهر زادگاهش کارش را آغاز کرد و  علاوه بر حضور در بهترین تیم‌های صربستان، در کشورهایی مانند ایتالیا، مونته نگرو، ترکیه و اسپانیا به طور حرفه‌ای ورزشش را ادامه داد.

چیریچ بعد از موفقیت در بازی‌های آسیایی در اظهارنظری جالب، گفت: "من را فرمانده خطاب می کنند اما این لقب را دوست ندارم. القابی همچون ژنرال متعلق به دنیای نظامی است و ورزش هرگز قرابتی با آن ندارد. در ورزش همه یک سرباز هستند که برای موفقیت باید بجنگند. من دوست ندارم که همچون فرماندهان نظامی به کسی امر و نهی کنم یا دستور بدهم. در دنیای من در ورزش تنها یک فرمانده و ژنرال وجود دارد و آن هم ساویج، مربی تیم ملی صربستان است. او ژنرال واقعی در دنیای ورزش است. من در مقابل او هرگز نمی توانم فرمانده باشم. در نهایت شاید من یک سرهنگ یا کلنل باشم!"

* عمکلرد درخشان و پوست‌اندازی در تیم ملی

 محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران که زمانی خود واترپلوییست بود از وقتی که سکان هدایت این فدراسیون را عهده‌دار شد عزم خود را جزم کرد که به تیم ملی واترپلو سروسامان دهد. از این رو با الکساندر چیریچ صربستانی برای سرمربیگری تیم ملی ایران که کارنامه موفقی در این رشته دارد، وارد مذاکره شد.

بالاخره پس از چند دور مذاکره چیرو مجاب شد که سکان هدایت تیم ملی کشورمان را در دست گیرد و با ورودش به تیم دست به یک کار بزرگ زد و آن پوست‌اندازی بود. مردادماه 1394 بود که الکساندر چیریچ سرمربی تیم ملی واترپلوی کشورمان شد. قرارداد او تا پایان رقابت‌های آسیایی 2018 جاکارتا بود اما عملکرد درخشان او در کنار پوست‌اندازی تیم ملی و جوانگرایی بازیکنان باعث شد تا به‌تدریج به یک عضو ثابت در واترپلوی ایران تبدیل شود. نگاه‌ها به چیریچ چه از نظر فدراسیون و چه از نظر فعالان این رشته همواره مثبت بوده اما یک اتفاق، حضور او را تحت‌تاثیر قرار داد.

* قرارداد برای هیچ!

این روزها با شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات ورزشی و از طرف دیگر افزایش قیمت ارز و تاکید وزارت ورزش بر حضور مربیان ایرانی در راس کادر فنی، باعث شد ماندن چیریچ در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد.

پیش از این قرار بود واترپلوی ایران در انتخابی المپیک حضور پیدا کند که این مسابقات هم موقتاً لغو شد تا واترپلوی ایران عملاً تا پایان سال هیچ برنامه‌ای نداشته باشد اما نکته مهم در این بین، قرارداد چیریچ است. هرچند محسن رضوانی بارها در صحبت‌های خود اعلام کرد چیریچ درمورد مسائل مالی درک خوبی دارد و فشاری از این بابت به فدراسیون وارد نمی‌شود، اما نرخ این روزها ارز به گونه ای است که کمترین دستمزدهای دلاری هم سنگین خواهد بود.

* خانه‌نشینی «پارتیزان کوچک» و دریافت حقوق دلاری 

در این شرایط برخی اهالی ورزش و کارشناسان اعتقاد دارند که تحت قرارداد بودن چیریچ زیان مالی به فدراسیون تحمیل می‌کند. چیرو در آخرین اظهاراتش مدعی شده بود که برای ادامه همکاری با فدراسیون درخواستی برای افزایش قراردادش هم نداشته و با همان مبلغ سال گذشته حاضر است به کار خود ادامه دهد اما سوال اینجاست چرا وقتی وی در کشور و خانه خود نشسته، باید از فدراسیون حقوق دلاری بگیرد؟

عده‌ای اعتقاد دارند دستورالعمل وزارت ورزش‌وجوانان در کنار افزایش قیمت دلار باید باعث شود تا فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو موقتاً قید ادامه همکاری را بزند و او را اصطلاحاً در آب‌نمک نگه دارد تا مسابقات از سر گرفته شود. چیریچ که رسانه‌های صربستانی به او لقب «پارتیزان کوچک» را داده‌اند، قراردادی 4 ساله با فدراسیون ایران دارد و باید دید که آیا حاضر است شرایط خود را تغییر دهد یا خیر؟

* رضوانی: چیریچ از بدنه واترپلوی ایران است و شرایط را درک می‌کند

محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد تعیین تکلیف قرارداد الکساندر چیریچ، اظهار داشت: این قرارداد چهار ساله بود. اصلاً آدمی نیست که بخواهد دنبال مسائل مالی باشد. در شرایطی کنونی قراردادی که با او داریم را به وی پرداخت نمی‌کنیم. ضمن اینکه رقم قرارداد چیریچ با مربیان هیچ رشته‌ای قابل مقایسه نیست. او با وجود اینکه چند پیشنهاد خیلی خوب داشت اما همچنان ایران را انتخاب کرد چون اهدافی داریم که باید با هم به آنها برسیم. در بازی‌های آسیایی دوره بعدی می‌خواهیم بازهم بدرخشیم. امیدوارم این مسائل و مشکلات هرچه زودتر برطرف شود تا چیریچ هم بتواند به کار خود بازگردد.

وی ادامه داد: ادامه همکاری ما با هم منوط به این است که چیریچ به ایران بیاید و بتوانیم پول وی را پرداخت کنیم. نمی‌توان از حالا گفت که چون مبلغ قرارداد وی زیاد است، باید با او قطع همکاری کنیم. بهتر است فعلاً دست نگه داریم و تصمیمی نگیریم تا به آن شرایط خاصی برسیم و تحریم‌ها ظالمانه برداشته شود.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در پاسخ به این سوال که در این روزها که اردویی برگزار نمی‌شود، تکلیف قرارداد چیریچ چیست، تصریح کرد: ما هنوز هیچ کاری نکرده‌ایم و مبلغی به او نداده‌ایم. او هم شرایط را درک کرده و هیچ فشاری به ما نیاورده است. او جزئی از بدنه واترپلوی ایران است. قزاق‌ها و چینی‌ها به شدت دنبال وی هستند اما پای ایران مانده است. منتظر هستیم تا تکلیف کرونا مشخص شود و وی به ایران بیاید تا درمورد بدهی‌های گذشته و ادامه همکاری صحبت کنیم. ما به شدت از حضور وی در ایران حمایت می‌کنیم و انشالله بعد از رفع مشکلات چیریچ می‌تواند به کارش ادامه دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول