اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

تمام خرید بارسلونا زیر نظر خوان لاپورتا / آغاز جنگ با مادرید برای خرید ستاره‌ها

خوان لاپورتا در حالی برای دومین بار ریاست باشگاه را برعهده گرفت که خریدهای خوبی چون رونالدینیو، دکو، اتوئو، آنری و دنی آلوس را انجام داده بود و اکنون در نظر دارد ستاره‌های حال حاضر اروپا را به نیوکمپ آورد.

تمام خرید بارسلونا زیر نظر خوان لاپورتا / آغاز جنگ با مادرید برای خرید ستاره‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس، دوشنبه گذشته خوان لاپورتا به برنده انتخابات بارسلونا لقب گرفت تا برای دومین بار ریاست باشگاه را برعهده گیرد. او یکی از موفق‌ترین روسای تاریخ آبی‌اناری‌ها بوده و هواداران اکنون امیدوارند تا این تیم به شرایط آرمانی خود بازگردد.

لاپورتا در سال 2003 نیز به ریاست باشگاه بارسلونا انتخاب شد و توانست 7 سال در این تیم، 2 قهرمانی در اروپا را بدست آورد. او با تکیه بر لاماسیا و اعتماد به پپ گواردیولا اساس بارسلونای با مسی را ایجاد کرد و توانست باعث سلطه تیم در اروپا شود. پیش از مسی نیز، با رایکارد و خرید بازیکنانی چون رونالدینیو و دکو، یک تیم فوق‌العاده را برای مربی هلندی خود ایجاد ساخت. او اکنون نیز قو‌ل‌هایی مبنی بر خرید بازیکنی چون آلابا، آگوئرو یا هالند می‌دهند و باید دید آیا این خریدهای اتفاق می‌افتد یا خیر. شرایط اقتصادی کنونی باشگاه اصلا مناسب نیست و راه حل لاپورتا می‌تواند قدرت مدیریتی او را نشان دهد.

سه شنبه تیتر روزنامه آ.اس به جنگ لاپورتا و پرز به مانند روزهای قدیم اختصاص یافت و این نشریه مادریدی با تیتر «آغاز شیپور جنگ برای خرید ستاره‌ها» از تقابل این مدیر صحبت کرد. (اینجا)

در این گزارش سعی داریم به خریدهای لاپورتا در زمان اول ریاست خود برای باشگاه بارسلونا بپردازیم.

فصل 2003-2004

در حالی که رئال مادرید توانسته بود دیوید بکام را از منچستریونایتد خریداری کند، لاپورتا رونالدینیو را از پاری سن ژرمن به خدمت گرفت تا آغازگر دوران یکی از بهترین بازیکنان تاریخ این باشگاه شود. او برای ستاره برزیلی 32.3 میلیون یورو هزینه کرد و در ادامه در همان فصل اول رافا مارکز را از موناکو با قیمت 5.3 میلیون یورو به نیوکمپ آورد. ریکاردو کوارشما با 6.4 میلیون یورو ، جیووانی فان‌برونکهورست (رایگان) ، روشتو رکبر (رایگان) و ماریو (رایگان) نیز در این سال به جمع بازیکنان رایکارد اضافه شدند.

فصل 2004-2005

یکی از بهترین خریدهای تاریخ بارسلونا در این تابستان رخ داد و لاپورتا «ساموئل اتوئو» را با 27 میلیون یورو از رئال مایوروکا خریداری کرد. این خرید به قدری خوب بود که رسانه‌های مادریدی عدم جذب  این بازیکن توسط رئال را بزرگترین اشتباه پرز می‌دانند.

در تابستان 2004 علاوه بر اتوئو، دکو با 21 میلیون یورو از پورتو به بارسا آمد و لاپورتا ، ادمیلسون را با 8 میلیون یورو ، لودویک ژولی را با 7 میلیون یورو، مکسی لوپز با 6.5 میلیون یورو، بلتی با 3.5 میلیون یورو و سیلوینو با 1.5 میلیون یورو و  آلبرتینی و هنریک لارسن را به صورت رایگان به نیوکمپ آورد.

فصل 2005-2006

در این فصل خریدی از سوی بارسلونا صورت نگرفت و اوضاع برای پس انداز آماده شده بود. لاپورتا در این فصل اما «مارک فان بومل» را از آیندهوون به صورت رایگان به نیوکمپ آورد و همچنین برای جذب «سانتیاگو ازکوئرو» مبلغی به بیلبائو پرداخت نکرد.

فصل 2006-2007

در این فصل بارسلونا تنها 3 خرید انجام داد و توانست به مقام قهرمانی در اروپا دست پیدا کند. جانلوکا زامبروتا با 14 میلیون یورو از یوونتوس، ایدور گودیانسن با 12 میلیون یورو از چلسی و لیلیان تورام با 5 میلیون یورو از یوونتوس به بارسلونا آمد.

فصل 2007-2008

در این فصل تیری آنری به مهمترین خرید سال بارسلونا لقب گرفت و لاپورتا برای ستاره ونگر 24 میلیون یورو به آرسنال پرداخت کرد. گابریل میلیتو با 20 میلیون یورو، اریک آبیدال با 15 میلیون یورو، یحیی توره با 9 میلیون یورو و خوزه مانوئل پینتو با 500 هزار یورو به جمع تیم رایکارد اضافه شدند تا آخرین فصل این سرمربی هلندی را به پایان رسانند.

فصل 2008-2009

اولین فصل پپ گواردیولا با رفتن چند ستاره مهم همراه شد. رونالدینیو به میلان رفت، دکو راهی چلسی شد و زامبروتا، ادمیلسون و تورام به تیم‌های دیگر واگذار شدند. در این تابستان مهمترین خرید بارسلونا انتقال دنی آلوس با 41.5 میلیون یورو از سویا بود. ستاره‌ای که به یکی از برترین مدافعان راست تاریخ فوتبال نیز بدل شد. این تیم جرارد پیکه را با 5 میلیون یورو از منچستریونایتد خرید و توانست سیدو کیتا را با 14 میلیون یورو از سویا جذب کند. الکساندر هلب با 17 میلیون یورو ، مارتین کاسارس با 16.5 میلیون یورو و هنریکه با 8 میلیون یورو به این تیم اضافه شدند تا دومین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپای لاپورتا بدست آید.

فصل 2009-2010

در فصل آخر لاپورتا زلاتان را با 70 میلیون یورو از اینترمیلان خریداری کرد و ساموئل اتوئو را به آنها داد. او همچنین بدترین خرید خود را با جذب «دمیترو چیگریانسکی» با 25 میلیون یورو به ثبت رساند. همچنین جذب ستاره جوان پالمیراس به نام «کریسون» با 14 میلیون یورو نیز جواب نداد. مکسول با 4.5 میلیون یورو از اینتر آمد و لاپورتا در آخرین اقدام خود مقدمات خرید دیوید ویا با 40 میلیون یورو از والنسیا را فراهم کرد.

سوال بزرگ این است که آیا لاپورتا می‌تواند خریدهای خوبی برای پروژه آتی بارسلونا انجام دهد یا خیر؟

در نگاه کلی در جدول زیر می‌تواند خریدهای بارسلونا زیر نظر لاپورتا از سال 2003 تا 2010 را مشاهده کنید.

  بازیکن تیم سابق هزینه پرداخت شده 
1 رونالدینیو پاری سن ژرمن 32.3 میلیون یورو
2 رافا مارکز موناکو 5.3 میلیون یورو
3 ریکاردو کوارشما  اسپورتینگ لیسبون 6.4 میلیون یورو
4 جیووانی فان‌برونکهورست آرسنال رایگان
5 رشتو رکبر فنرباغچه رایگان
6 ماریو آبرانته وایادولید رایگان
7 ساموئل اتوئو مایوروکا 27 میلیون یورو
8 دکو پورتو 21 میلیون یورو
9 ادمیلسون لیون 8 میلیون یورو
10 لودویک ژولی موناکو 7 میلیون یورو
11 مکسی لوپز ریورپلاته 6.5 میلیون یورو
12 سیلوینیو سلتاویگو 1.5 میلیون یورو
13 جولیانو بلتی ویارئال 3.7 میلیون یورو
14 دمیترو آلبرتینی آتالانتا رایگان
15 هنریک لارسن سلتیک رایگان
16 مارک فان بومل آیندهوون رایگان
17 سانتی ازکوئرو بیلبائو رایگان
18 جانلوکا زامبروتا یوونتوس 14 میلیون یورو
19 ایدور گودیانسن چلسی 12 میلیون یورو
20 لیلیان تورام یوونتوس 5 میلیون یورو
21 تیری آنری آرسنال 24 میلیون یورو
22 گابریل میلیتو رئال زاراگزا 20 میلیون یورو
23 اریک آبیدال لیون 15 میلیون یورو
24 یحیی توره موناکو 9 میلیون یورو
25 خوزه مانوئل پینتو سلتاویگو 500 هزار یورو
26 دنی آلوس سویا 41.5 میلیون یورو
27 جرارد پیکه منچستریونایتد 5 میلیون یورو
28 سیدو کیتا سویا 14 میلیون یورو
29 الکساندر هلب آرسنال 17 میلیون یورو
30 مارتین کاسرس ویارئال 16.5 میلیون یورو
31 هنریکه پالمیراس 8 میلیون یورو
32 دمیترو چیگریانسکی شاختاردونتسک 25 میلیون یورو
33 کریسون پالمیراس 14 میلیون یورو
34 مکسول اینترمیلان 4.5 میلیون یورو

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول