اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

افکارسنجی  /  بین الملل

کاهش نسبی محبوبیت حزب اردوغان/ ائتلاف جمهوری در پی یارگیری‌های جدید

آخرین نظرسنجی شرکت متروپل ترکیه نشان‌دهنده کاهش نسبی محبوبیت حزب اردوغان و افزایش نسبی گرایش و حسن ظن مردم این کشور به حزب خوب است.

کاهش نسبی محبوبیت حزب اردوغان/ ائتلاف جمهوری در پی یارگیری‌های جدید

به گزارش خبرگزاری فارس، آخرین نظرسنجی شرکت متروپل ترکیه نشان‌دهنده افزایش حساسیت‌ها به حزب دموکراسی خلقها و افزایش گرایش و حسن ظن مردم این کشور به حزب خوب است.

مدیر این شرکت می‌گوید: شهروندان ترکیه در پاسخ به این سؤال که «به کدام حزب به هیچ وجه رای نمی‌دهید؟» به ترتیب حزب دموکراسی خلقها (۲۸.۷ درصد)، حزب عدالت و توسعه (۲۷.۷ درصد)، حزب جمهوری خلق (۱۵.۷ درصد)، حزب حرکت ملی (۳.۷ درصد) و نهایتا حزب خوب (۰.۸ درصد) را نام برده‌اند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، آمار کسانی که به هیچ وجه حاضر به شرکت در انتخابات نیستند ۱.۴ درصد و میزان افرادی که فعلا هیچ تصمیمی در این باره ندارند ۲۰-۳ درصد است.

سانجار، مدیر شرکت نظرسنجی متروپل با اشاره به میزان بالای افراد مردد تأکید می‌‌کند که این میزان رأی به سبد حزب عدالت و توسعه (AKP) نخواهد رفت و در مقایسه با سایر نظرسنجی‌ها عملا ۶ درصد از این رقم از سبد حزب حاکم ریزش کرده است.

این نظرسنجی نشان‌دنده حسن ظن جامعه به مرال آکشنر (رئیس حزب خوب) و شانس بالای وی و حزبش برای حرکت به سمت مرکز سیاست است.

با بالا گرفتن اخبار و شایعات در رسانه‌های ترکیه در مورد احتمال بالای برگزاری انتخابات زودهنگام در تابستان یا اوایل پاییز سال جاری (۲۰۲۱)، نظرسنجی‌های سیاسی اهمیت بسیار بالایی در فضای سیاسی این کشور به خود گرفته است. 

همزمان اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خصوص شایعات مطرح شده پیرامون انتخابات زودهنگام در این کشور با بیان اینکه هدف حزب آنان تحقق اهداف اعلامی برای سال ۲۰۲۳ است، اعلام کرد انتخابات زودهنگامی در کار نخواهد بود.

شرکت‌های مختلف نظرسنجی علاوه بر سفارش‌های خاص احزاب سیاسی در سه ماه گذشته ۱۶ نظرسنجی مختلف در ترکیه انجام داده‌اند. براساس مجموع این نظرسنجی‌ها می‌توان گفت که حزب عدالت و توسعه ۳۶.۳ درصد، حزب جمهوری خلق ۲۴ درصد، حزب خوب ۱۲.۷ درصد، حزب حرکت ملی ۹.۶ درصد و حزب دموکراسی خلقها ۹.۹ درصد از آرا را به خود اختصاص می‌دهند. 

این نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده کاهش آرای حزب عدالت و توسعه و حرکت این آرا به سبد حزب خوب (IYI) و حزب جمهوری خلق (CHP) است. با در نظر داشتن این وضعیت امکان کسب بیش از ۵۰ درصد آرا از سوی ائتلاف دو حزب عدالت و توسعه (AKP) و حرکت ملی (MHP) پایین خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول