اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

گفت و گویی با قهرمان کشتی آزاد جهان: استقلالی‌ام اما از قهرمانی های پرسپولیس ناراحت نشدم/گفتند دوپینگ کرده‌ای!

قهرمان سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان گفت: من به رنگ آبی علاقه دارم اما از قهرمانی‌های پرسپولیس ناراحت نشدم. تعصبم بیشتر روی تیم ملی فوتبال است.

گفت و گویی با قهرمان کشتی آزاد جهان:  استقلالی‌ام اما از قهرمانی های پرسپولیس ناراحت نشدم/گفتند دوپینگ کرده‌ای!

بهاره محمدی - خبرگزاری فارس- با طلای جهانی به 32 سال دوری ایران از طلای سنگین وزن کشتی آزاد پایان داد و لقب "پادشاه سنگین‌وزن" را از اتحادیه جهانی گرفت، لقبی که باعث شد تا پای گیبل استیوسون آمریکایی به وسط بیاید و برای کشتی‌گیر جوان کشورمان کُری بخواند. صحبت از امیرحسین زارع است، دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک که حالا به عنوان یک مدعی تازه‌وارد نام خود را بر سر زبان‌ها در کشتی جهان جاری کرده است.

* در گود زورخانه بزرگ شدم اما به کشتی آمدم

* هر وقت مشکلی در مسابقات دارم به کمیل قاسمی زنگ می‌زنم

* خانواده‌ام دوست داشتند پزشک یا وکیل شوم

* هیچ وقت از راهی که در آن هستم پا پس نمی‌کشم

* تاج قهرمانی را سر همه مردم ایران گذاشتم

* دوست داشتم با بومگارتنر آمریکایی کشتی می‌گرفتم تا انتقام بگیرم

* دوست دارم همیشه چهره محبوبی باشم

* استقلالی هستم اما از 5 قهرمانی پرسپولیس ناراحت نشدم

* به تیم ملی فوتبال تعصب دارم و جهانبخش بازیکن مورد علاقه‌ام است

* بدترین خبر این بود که گفتند دوپینگ کرده‌ای

مشروح گفت‌وگوی امیرحسین زارع با خبرگزاری فارس را در زیر می‌خوانید:

فارس: امسال هم طلای جهان را گرفتی و هم مدال المپیک. سال 1400 برایت چطور بود؟

خدا را شکر می‌‌کنم با تمریناتی که داشتیم، با لطف خدا و زحمات کادر فنی سال خوبی بود. امیدوارم با دعای مردم این قهرمانی‌ها تداوم داشته باشد.

فارس: شما ورزش را با ورزش زورخانه‌ای آغاز کردی و عمو و پدرت هم باستانی‌کار بودند. چطور به سمت کشتی آمدی؟

پدرم و عمویم بنیانگذار ورزش زورخانه‌ای شهرستان آمل بودند و من از هم از دوران کودکی در گود زورخانه بودم و آنجا بزرگ شدم. چون ورزش زورخانه‌ای قهرمانی و مسابقات رسمی نداشت و رقابتی نبود که انجام شود من چون به رقابت علاقمند بودم به کشتی آمدم.

فارس: چطور کشتی آزاد را انتخاب کردی اما فرنگی را نه؟

در شهر ما بیشتر فرنگی رایج است و مازندران هم مهد پهلوانان و کشتی‌گیران بزرگی است. توسط یکی از عموهایم که مربی من است و از بچگی با او اخت بودم به کشتی علاقمند شدم. البته ناگفته نماند کشتی‌های قاسم رضایی، صادق گودرزی، کمیل قاسمی، رضا یزدانی و ... را می‌دیدم. آن زمان من کشتی نمی‌گرفتم اما با دیدن کشتی‌های آنها به این رشته آمدم.

فارس: زمانی که بچه بودی از بین کشتی‌گیرانی که نام بردی شخصی بود که به عنوان الگوی شما باشد؟

از بچگی به کمیل قاسمی خیلی علاقه داشتم و همین طور رضا یزدانی. از طرفی سبک کشتی پهلوان رسول خادم را خیلی دوست داشتم. همه اینها دست به دست هم داد تا کشتی را انتخاب کنم. هنوز هم در مسابقات بین‌المللی وقتی به مشکلی برمی‌خورم کمیل قاسمی به من زنگ می‌زند و با او در ارتباط هستم. او خیلی به من کمک کرده است. در مسابقات جهانی و المپیک هم همین طور بود. قبل از هر کشتی با هم صحبت می‌کردیم و به قول ما کشتی‌گیران نسخه هر کشتی را برایم می‌پیچید.

فارس: بچه درسخوانی هم بودی و در مدرسه نمونه دولتی هم درس خواندی. برای خانواده‌ات سخت نبود از این شرایط جدا شوی؟

من دوران راهنمایی که بودم مدرسه نمونه دولتی قبول شدم همان زمان بود که مرا به اردوی نونهالان دعوت کردند. خانواده و مشاور مدرسه اجازه ندادند به اردوی تیم ملی بیایم اما من چون به ورزش کشتی خیلی علاقه داشتم با اینکه خانواده‌ام به خصوص مخالف بودند به سمت ورزش قهرمانی بروم، دوست داشتند من پزشک یا وکیل خوبی شوم، در کنار درس به سمت ورزش کشتی رفتم و سعی کردم تمریناتم را بیشتر کرده و ثابت کنم می‌توانم در این حرفه هم موفق باشم. سال دوم دبیرستان وقتی جواز حضور در مسابقات جهانی نوجوانان را گرفتم، از مدرسه نمونه دولتی انصراف دادم و به مدرسه معمولی رفتم.

فارس: الان که به این سطح از قهرمانی رسیده‌ای، مدال جهان و المپیک داری، واکنش خانواده‌ات چطور است؟

واقعیت این است در این ایام خیلی خانواده‌ام را اذیت کردم و به آنها استرس وارد کردم. به خاطر اردوهای ملی مدت‌ها کنارشان نبودم، در مسابقات جهانی و المپیک استرس زیادی به آنها وارد کردم اما به چشم دیدم خانواده‌ام از خودشان کم می‌کنند تا به من اضافه شود. امروز من وقتی این افتخارات را به دست آوردم در مقابل کارهایی که خانواده‌ام انجام دادند، کمترین کار را کردم. با زحماتی که آنها کشیدند امیدوارم همین طور ادامه دهم تا بیشتر به من افتخار کنند.

فارس: در کنار ورزش قهرمانی ادامه تحصیل هم دادی؟

بله در دانشگاه آیت‌الله آملی آمل دانشجوی رشته تربیت‌بدنی هستم و دوست دارم در ادامه مدیریت ورزشی بخوانم.

فارس: اگر سراغ کشتی نمی‌آمدی دنبال چه حرفه‌ای می‌رفتی؟

به غیر از ورزش کشتی به والیبال خیلی علاقمندم به طوری که زمانی که خانه هستیم من هفته‌ای 2-3 روز با والیبالیست‌های شهرمان و دوستانی که دارم، بازی می‌کنم. از آنجایی که درسم خوب بود همیشه مادرم دوست داشت قاضی خوبی باشم یا یک وکیل بین‌الملل. اول دبیرستان که بودم کتاب حقوق داشتم که برای دانشجویان ارشد بود.دوست داشتم در این رشته یک نابغه شوم اما نمی‌دانم بگویم خوشبختانه یا متاسفانه وارد حرفه کشتی شدم. خدا را شکر می‌کنم، خدا و خانواده از من راضی باشند، خودم راضی هستم. هیچ وقت در این راه پا پس نمی‌کشم چون خیلی‌ها چشم به راه من هستند مخصوصا خانواده و مربیانم به همین دلیل دوست دارم تا جایی که می‌توانم برایشان بجنگم و بیشترین افتخارات را کسب کنم.

فارس: والیبال که بازی می‌کنی با بازیکنان ملی هم ارتباط داری؟

با چند بازیکن از جمله امیرحسین اسفندیار که دوست و همشهری من است ارتباط دارم. جواد کریمی پاسور تیم ملی از دوستان خوب من است و چند بازیکن از تیم جوانان. آمل مهد والیبال است و والیبالیست‌های زیادی دارد که با انها در ارتباط هستم.

فارس: زمانی که در مسابقات جهانی نروژ طلا گرفتی حرکتی انجام دادی که از سوی اتحادیه جهانی و همین رقیبانت مورد توجه قرار گرفت به طوری که گیبل استیوسون آمریکایی به آن واکنش نشان داد و شما را برای مبارزه دعوت کرد. این حرکت از کجا آمد و آیا قبلا در مورد آن فکر کرده بودی؟

اول این را بگویم که قبل از مسابقات جهانی با خودم نیت کرده بودم اگر مدال طلا گرفتم خدمت آقا علی ابن موسی الرضا (ع) بروم و مدال را به ایشان اهدا کنم چون خیلی به ایشان علاقمند هستم. با امیرمحمد یزدانی که هم اتاقی بودیم صحبت می‌کردیم، او همیشه به این چیزها می‌پردازد که وقتی کشتی را برد چطور خوشحالی کند. گفت اگر من اول شوم فلان کار را می‌کنم اما من نمی‌دانستم چه کاری انجام دهم. امیرمحمد چند حرکت به من گفت و من هم سعی کردم چیزهایی را به آن اضافه کنم. بعد از برد مقابل جنو پتریاشوایلی در فینال جهانی، تاج را روی سر همه مردم ایران گذاشتم چون بعد از 32 سال طلای سنگین وزن دوباره به ایران برگشت و خواستم آن خوشحالی که دارم و حسی که وصف شدنی نیست و درونم احساس می‌کردم با همه مردم عزیز ایران شریک شوم.

درباره کری که گفتید آمریکایی‌ها بیشتر علاقمند هستند بازدید کارهایی که انجام می‌دهند به هر نحوی بالا برود و به قول معروف "شو" زیاد دارند. بعد از حرکتی که من انجام دادم اتحادیه جهانی لقب "پادشاه سنگین وزن" را به من داد که راضی به این لقب نبودم. همین باعث واکنش استیوسون شد که گفته بود من پادشاه هستم. من سکوت کردم و حرفی نزدم چون این چیزها برای یک پهلوان اخلاق پسندیده‌ای نیست و همیشه ما ایرانی‌ها ثابت کرده‌ایم همه چیز روی تشک ثابت می‌شود نه در فضای مجازی. مشتاق بودم با او در المپیک کشتی بگیرم چون او را از قبل می‌شناختم اما متاسفانه قرعه طوری بود که بهم نخوردیم. در مسابقات جهانی هم دوست داشتم او باشد و طلایی که من می‌گیرم با شکست استیوسون باشد که متاسفانه حضور نداشت. بعد از آن هم قرار بود سفری به آمریکا داشته باشیم و دوستانه کشتی بگیریم که نشد. بالاخره من متوجه نشدم او می‌خواهد کشتی بگیرد یا نه. چون بهانه‌های زیادی می‌آورد. متاسفانه آمریکا به چند ورزشکار ما ویزا نداد و چون تیم ما کامل نبود این سفر انجام نشد. من چند روز پیش شنیدم استیوسون از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده و برایش آرزوی موفقیت دارم اما هر زمانی که او روی تشک بیاید من خوشحال می‌شوم که با او رقابت کند چون همیشه حریف خوب باعث می‌شود بیشتر تمرین کنم و انگیزه‌ داشته باشم تا بهتر نتیجه بگیرم.

فارس: در مسابقات جهانی نروژ ما هم طلای سنگین وزن آزاد را کسب کردیم و هم فرنگی. چقدر می‌توانیم در این وزن مدعی شویم چون برخی این موضوع را مطرح کرده بودند چون برخی ورزشکاران مطرح سنگین وزن در جهانی نبودند، شما طلا گرفتی.

مسابقات جهانی در هر سطحی باشد باز هم جهانی است. به جز گیبل استیوسون همه مدعیان سنگین‌وزن مانند طاها آکگول، پتریاشوایلی و ... بودند. قبل از من سنگین‌وزن‌های بسیار خوبی وجود داشتند مانند ابراهیم مهربان، علیرضا سلیمانی، علیرضا رضایی، کمیل قاسمی، عباس جدیدی، فردین معصومی که همه از من بهتر بودند و به درجه استادی رسیدند. من مانند شاگردی هستم که در حضور آنها درس پس می‌دهم. خدا مرا دوست داشت و این اتفاق برایم افتاد. بعضی از عزیزان لطف دارند و این حرف‌ها را می‌زنند اما به نظر من همه مدعیان حضور داشتند.

فارس: از کشتی‌گیران زیادی به عنوان پهلوان نام بردی. اگر این فرصت را به شما بدهند که با یکی از کشتی‌گیران مطرح چه ایرانی چه خارجی مبارزه کنی، چه کسی را انتخاب می‌کنی؟

خیلی دوست داشتم با بومگارتنر آمریکایی (این کشتی‌گیر مدال‌های رنگارنگ زیادی را در جهان و المپیک کسب کرده است) کشتی بگیرم که الان رئیس فدراسیون کشتی آمریکاست و دوست داشتم با او کشتی بگیرم. البته الان نمی‌شود اما دوست داشتم اگر فرصتی بود با او مبارزه می‌کردم تا انتقام ابراهیم مهربان را از او بگیرم.

فارس: حالا اگر این فرصت را داشتی که می‌توانستی به تاریخ سفر کنی دوست داشتی در کدام برهه از تاریخ بروی؟

تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌ام اما تا الان که زندگی کرده‌ام سعی کردم روز به روز که جلو می‌روم پیشرفت کنم، اشتباهات زندگی‌ام را کمتر کنم تا یک زندگی خوب داشته باشم.

فارس: اگر به شما می‌گفتند می‌توانی یک شخصیت تاریخی را انتخاب کنی و با او شام بخوری، انتخاب شما چه کسی است؟

سوال بسیار سختی است که اصلا به آن فکر نکرده‌ام. بزرگان زیادی هستند اما من چون ارادت ویژه‌ای به امام رضا (ع) دارم دوست داشتم می‌توانستم ایشان را ببینم.

فارس: تا به حال در زندگی‌ات دروغ گفته‌ای؟

بله. البته سعی من این بوده هیچ وقت دروغ نگویم اما احساس می‌کنم گاهی اوقات لازم است تا افراد بد را از خودت دور کنی که این اتفاق حتی باعث پیشرفتت می‌شود. من سعی کردم تا جایی که امکان دارد دروغ نگویم.

فارس: چهره محبوبی هستی یا مشهور؟

این را باید مردم عزیز بگویند اما من همیشه سعی کردم برای مردم شهرم و کشورم آدم محبوبی باشم و دلشان را شاد کند.

فارس: شما مدال‌های زیادی گرفته‌ و حالا یک چهره شناخته شده در کشور هستی. تا به حال شده این شهرت در جایی به نفع خودت استفاده کنی تا به عنوان مثال کارت را راه بیندازی؟

اینجور نبوده که خودم را معرفی کنم و بگویم من زارع هستم و این کار را برایم انجام دهید اما بارها شده جایی بودم و مردم لطف داشتند و چون مرا می‌شناختند بدون نوبت کار مرا انجام داده‌اند. من همیشه خودم را با بقیه مردم برابر می‌دانم.

فارس: در زمان مدرسه و دانشگاه چطور؟ اینطور نبوده معلمان و اساتید به خاطر شناختی که از شما دارند ارفاقی کنند و نمره بدهند؟

(می‌خندد) گاهی اوقات این اتفاق افتاده؛ برخی نمره دادند و برخی خیر. 

فارس: با توجه به عناوینی که در مسابقات مختلف داشته‌ای فکر می‌کنی کشتی جهان چقدر روی شما حساب باز کرده است؟

یکی از مربیان حرفی به من زد؛ قبل از رفتن به المپیک به من گفت الان وقت این است که خودت را ثابت و به کشتی دنیا معرفی کنی. بعد از اینکه در المپیک مدال گرفتم و به مسابقات جهانی می‌رفتم همان استاد به من گفت الان شرایط فرق دارد و همه می‌آیند تا در مبارزه با تو پیروز شوند اما تو باید هم جایگاه خود را حفظ کرده و هم آن را ارتقا دهی. نظر من در مورد سوال شما این است.

فارس: اهل فضای مجازی هستی؟

از 100 درصد اگر حساب کنید شاید 50-60 درصد. به اندازه بقیه دوستان نه اما اهل آن هستم.

 

فارس: بدترین و بهترین خبری که در مورد خودت شنیده‌ای و رسانه‌ها تیتر کرده‌اند چه بوده است؟

بهترین خبری که شنیدم این بود که بهترین آزادکار سال 2021 شدم اما بدترین خبر؛ یک بار سر تمرین بودم و تازه به اتاق آمده بودم که از آمل به من زنگ زدند و گفتند امیرحسین دوپینگ تو مثبت شده است. خیلی ترسیدم و گفتم خدایا خودت می‌دانی من کاری نکرده‌ام. بعد خبرها را چک کردم و دیدم هیچ چیزی در این خصوص منتشر نشده است. بعد فهمیدم برخی دور هم نشسته و این خبر را در مورد من درآورده‌اند. 

فارس: اهل فوتبال هستی؟ قرمز یا آبی؟

فوتبال تیم ملی را خیلی نگاه می‌کنم و پیگیر هستم. از بین بازیکنان هم با شجاع خلیل‌زاده رفاقت دارم و دوست هستم. او بچه محل ماست. با وحید امیری هم در اینستاگرام ارتباط دارم. از بچگی به رنگ آبی و استقلال کمی بیشتر علاقه داشتم اما تعصبی نیستم. حتی 5 سالی که پرسپولیس قهرمان شد من اصلا ناراحت نشدم اما دوست دارم استقلال هم قهرمان شود که الان هم صدرنشین است. تعصب من بیشتر روی تیم ملی است و فوتبالیست مورد علاقه‌ام آقای جهانبخش است. او را خیلی دوست دارم چون باغیرت بازی می‌کند.

فارس: حرف پایانی؟

از شما تشکر می‌کنم که این وقت را من دادید. امیدوارم با لطف خدا و دعای مردم عزیز زیر سایه اهل بیت همه کشتی‌گیران و کشتی این مملکت به حق واقعی خودش برسد و روز به روز در حال پیشرفت باشد. از مربیان عزیزی که در این مدت زحمت کشیدند، کادر فنی قبلی و کنونی تشکر می‌کنم. از ریاست فدراسیون کشتی که حضور پررنگی دارد و در کنار بچه‌هاست نه پشت میز و صندلی تشکر می‌کنم. از خانواده و همین طور اهالی رسانه هم تشکر می‌کنم که از این رشته حمایت می‌کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول