اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

زنگ خطر برای تاخیر رشد حرکتی کودکان/ ملایی: فرمایشات رهبر انقلاب درباره توجه به ورزش همگانی عملیاتی نشده است

رئیس فدراسیون ورزش همگانی گفت: با وجود فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توجه به ورزش همگانی، توجه همه به ورزش قهرمانی است.

زنگ خطر برای تاخیر رشد حرکتی کودکان/ ملایی: فرمایشات رهبر انقلاب درباره توجه به ورزش همگانی عملیاتی نشده است

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، افشین ملایی در نشست خبری درباره توسعه ورزش کودکان، اظهارداشت: شیوع کم تحرکی به دلیل تغییر سبک زندگی در حال وقوع است و تمام سازمان‌هایی که ایفای نقش می‌کنند باید به این موضوع حساس باشند و به این سوال پاسخ دهند کرونا چه تاثیری بر خانه‌نشینی کودکان داشت.

رئیس فدراسیون ورزش همگانی با اشاره به فعالیت یک انجمن و طراحی بازی برای رشد حرکتی کودکان، افزود: با تحقیقات صورت گرفته سعی بر این بود ببینند رشد کودکان به چه سمتی است تا میزان رشد را بسنجند. به دلیل اهمیت نقش کودکان در آینده کشور باید نتایج به دست آمده در کشور اجرایی شود. تحقیقاتی که فدراسیون انجام داده نشان نی‌دهد در رشد طبیعی کودکان اتفاقی افتاده و تمام کسانی که به آینده ایران اهمیت می‌دهند نتایج تحقیقات زنگ خطر است.

ملایی همچنین یادآور شد: ما این اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهیم مسئولان توجه کنند از طرفی تقش والدین هم بسیار مهم است و نی‌توانند با گذاشتن وقت کافی این خلا را پر کنند تا کودکان آینده بهتری داشته باشند‌. فدراسیون آماده است با تربیت متخصصان و حمایت وزارت ورزش، آموزش و پرورش این نقصان را کاهش دهد تا به زمانی برسیم که کودکان استانداردهای بین‌المللی را داشته باشند. اگر وزارت ورزش آمادگی داشته باشد تبدیل این طرح به طرح ملی وجود دارد و در دوره ۳-۴ ساله می‌توان وضعیت را مثبت کرد.

 

رئیس فدراسیون ورزش همگانی درباره اینکه در حال حاضر مجلس بودجه زیادی را به ورزش قهرمانی اختصاص داده، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به ورزش همگانی، بودجه زیادی به آن اختصاص داده نمی‌شود، تصریح کرد: با وجود فرمایشات رهبری درباره اولویت ورزش همگانی، به هر دلیلی اولویت مدیران ارشد همگانی نیست. عمده اعتبارات به سمت رشته‌های قهرمانی می‌رود و ورزش حرفه‌ای اولویت کشور است. تا زمانی که این نگرش هست ورزش همگانی نمی‌تواند در مسیر مناسب حرکت کند.

وی افزود: نگاه به ورزش همگانی غیرموثر است، وقتی به توسعه ورزش قهرمانی می‌پردازیم این گفتمان طنزآلود است که به ورزش همگانی توجه داریم. به خوبی مشهود است نگاه حکمرانی به ورزش قهرمانی است و فرمایشات رهبری عملیاتی نشده است. طرح‌ها اگر از پشتیبانی مالی برخوردار باشد چندین برابر منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. اگر از نظر منابع مالی به ما کمک شود زندگی مردم دچار تغییر خواهد شد. منابع مالی که داریم امکان اجرای گسترده طرح‌ها را نداریم؛ به عنوان مثال برای اجرای طرح کودکان ۱۰ میلیارد نیاز داریم اما در یکی دو سال گذشته ۱۰۰ میلیون برای این طرح هزینه کردیم. ورزش همگانی به دلایل متعدد اولویت نخست کشور ما نیست.

به گزارش فارس، صالح رفیعی رئیس انجمن توسعه ورزش کودکان هم در این نشست خبری، گفت: دو سال گذشته درگیر همه گیری کرونا شدیم که ۷ میلیون بیمار و ۱۴۱ هزار کشته به همراه داشت. قرنطینه‌های خانگی تاثیر منفی بر سلامت حرکتی و روانی کودکان داشت. قبل از آن هم در جامعه شاهد کم تحرکی بودیم که با کرونا این موضوع افزایش یافت‌. در کنار آن استرس نیز به بخش روانی کودکان آسیب زد.

وی افزود: در کنار آن مسائلی مثل استرس به روان کودکان هم آسیب می‌زد، شاید ما بزرگسالان با کمترین آسیب از این کم تحرکی عبور می‌کردیم اما آسیب به کودکان بیشتر بود. در قالب یک طرح علمی، اثربخشی مهارت‌های مختلف در خانه را بررسی کردیم. در ۱۵ استان بررسی رشد حرکتی کودکان کردند و نتایج نشان می‌دهد در کودکان زیر ۷ و ۹ سال آمار جذابی نداشتیم و زنگ خطر به صدا درآمد چرا که کودکان در وضعیت ضعیفی بودند. از نظر رشدی کودکان دچار تاخیر شده بودند به همین دلیل با شناسایی نقاط ضعف تلاش کردیم با برنامه‌ریزی بچه‌ها برنامه‌های حرکتی داشته باشند. از متخصصان این حوزه استفاده و کلیپ‌های بازی و حرکتی تهیه شد. دوباره از کودکان ارزیابی شد و نتایج خوبی به دست آمد. نکته مهم اینکه جلوی تاخیر رشد بچه‌هایی گرفته شد که مسیر طراحی شده را کامل اجرا کرده بودند. سبک زندگی لازم برای کودکان یک ساعت فعالیت است. 

انتهای پیام/ ت 71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول