اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

علت قطع همکاری دانشگاه‌ها با برخی از اساتید چه بود؟

برخی از اساتید دانشگاه‌ها به رغم حمایت از اغتشاشات و اغتشاشگران، اما نه به خاطر مواضع سیاسی بلکه به خاطر حمایت از ازدواج سفید، نداشتن صلاحیت علمی و پیگیری نکردن کارهای اداری برای تمدید قرارداد، قطع همکاری شده‌اند.

علت قطع همکاری دانشگاه‌ها با برخی از اساتید چه بود؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه توانا خبرگزاری فارس، با شروع اغتشاشات در شهریور سال ۱۴۰۱، برخی از اساتید غرب‌گرای دانشگاهی به حمایت از آن و اغتشاشگران پرداختند و با انتشار توئیت‌ها و دادن بیانیه‌های مختلف سبب برهم ریختن فضای علمی دانشگاه‌ها شدند.

محسن برهانی دانش‌آموخته حقوق جزا از دانشگاه تربیت مدرس یکی از این اساتید است که در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. وی در زمان اغتشاشات ۱۴۰۱ با واکنش‌های جنجالی در توئیتر خود، سعی در افزایش تنش و تحرکات اغتشاشگران داشت.

بعنوان مثال وی در ۱۷ آذر ماه سال گذشته در یکی از توئیت‌های جنجالی خود که قصد تحریک داشته است، اینگونه نوشت:

وی حتی حکم دادگاه علیه اغتشاشگران را زیر سوال می‌برد و توئیت‌هایی در این زمینه منتشر می‌کرد.

بعنوان مثال بعد از اجرای حکم یک اغتشاشگر نوشت؛

اگر چه وی توئیت‌های متعددی در این زمینه داشت و حتی حکم اعدام اغشاشگران را زیر سوال می‌برد، اما قطع همکاری دانشگاه تهران با وی به دلایلی غیر از مواضع سیاسی و حمایت از اغتشاشگران بود.

 یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران علت قطع همکاری با وی را عجز علمی و دلایل مختلف دیگر از جمله حمایت‌های برهانی از ازدواج سفید و تجویز و ترویج ارتباطات غیر اخلاقی میان دانشجویان دانسته و در این باره گفته است: «برهانی از سال‌ها پیش، ازدواج سفید را نه فقط جرم نمی‌داند بلکه صحیح می‌داند و معتقد است آسیب‌های ازدواج سفید کمتر از آسیب‌های ازدواج موقت شرعی است؛ او تحت عنوان اینکه من فقیه هستم و فقه می‌دانم، حکم ضروری شرعی را رد و دانشجویان را گمراه می‌کند و به فساد می‌کشاند و باعث بدنامی دانشگاه تهران شده است».


سخنان محسن برهانی در حمایت از ازدواج سفید

«هیأت اجرایی جذب هیئت علمی دانشگاه تهران» در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۱، یعنی حدود ۲ ماه پیش از اجرای حکم یک محکوم و زیر سوال بردن این حکم از طرف وی، صلاحیت محسن برهانی برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران را تایید نکرده و با ادامه حضور او در این جایگاه مخالفت شده بود.


نامه صلاحیت نداشتن عضویت محسن برهانی در هیئت علمی دانشگاه تهران

علی شریفی زارچی دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف است. وی دکترای خود را در رشته بیوانفرماتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه تهران گذرانده است. شریفی زارچی از جمله کسانی است که با شروع اغتشاشات همواره به حمایت از آن پرداخته و با نوشتن جملات فتنه انگیز در فضای مجازی سعی بر آتش‌افزایی در کشور و در بین دانشجویان را داشته است در مقابل دانشجویان نیز تحت تاثیر شانتاژکاری رسانه‌های بیگانه و عوامل درونی قرار گرفته و هیزمی بر آتش دشمن ریخته‌اند. 

وی در ۲۵ شهریور سال گذشته و همزمان با آغاز اغتشاشات در یکی از توئیت‌های جنجالی اینگونه نوشت؛

دانشگاه صنعتی‌شریف به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های مهم کشور همواره مورد توجه افکار عمومی بوده است؛ از این رو، هدف گرفتن این دانشگاه جهت حمله به نظام مقدس جمهوری اسلامی از برنامه‌های بلندمدت عناصر ضد‌انقلاب و دشمن در بزنگاه‌های سیاسی است.

شریفی زارچی استادی در دانشگاه شریف بوده که با حضور در تجمعات دانشجویان دانشگاه شریف سعی بر ایجاد تشنج و افزایش نا آرامی‌ها را داشته است.

وی در توئیت های فتنه انگیز دیگر نوشت؛

اما توضیح دانشگاه در قطع همکاری با شریفی زارچی دلیل دیگری دارد. بگونه‌ای که سعید بهزادی‌پور، دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف در توضیح جزئیات این خبر به رسانه‌ها گفته است: «مهلت پنج ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفی‌زارچی به‌عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن‌۱۴۰۰ به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، سه مرتبه با ارسال نامه‌هایی از وی دعوت کرد که درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به همراه مستندات فعالیت‌های علمی ارائه کند که متأسفانه علی‌رغم این درخواست‌ها و پیگیری‌های شفاهی مکرر، اقدامی از سوی وی صورت نگرفت.»

بهزادی‌پور افزود: «در نهایت هیئت اجرایی جذب دانشگاه متشکل از سعید سهراب‌پور، محمدرضا عارف، اعظم ایرجی‌زاد، حمیدرضا ربیعی، آریا الستی، محمود سعادت، محمدجعفر عبدخدایی، محمود بهمن‌آبادی، ابراهیم سوزنچی و بنده به‌عنوان اعضای حقیقی و آقایان جلیلی و حجت‌الاسلام طباطبایی به‌عنوان اعضای حقوقی هفته گذشته رأی به پایان همکاری وی دادند.»

رهام افغانی خراسکانی فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان و کارشناسی ارشد در رشته عمران – سازه از دانشگاه صنعتی شریف است. وی پس از طی دوره ارشد موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه پلی تکنیک میلان در رشته دکترای معماری، گرایش مهندسی سیستم های ساختمانی گردید که در سال ۱۳۹۱ فارغ التحصیل گردید.

رهام افغانی استادیار معماری دانشگاه شهید بهشتی بوده است که طی نامه‌ای از دانشگاه مبنی بر نداشتن شرایط لازم برای تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی با وی قطع همکاری شده است.

آمنه عالی و حمیده خادمی نیز از اساتید دانشگاه علامه طباطبائی بوده که در اغتشاشات سال گذشته همواره آتش آشوب را شعله ور کرده و از اغتشاشگران در دانشگاه‌ها حمایت کرده بودند.

آمنه عالی در چهارم شهریور امسال در مصاحبه با یکی از سایت‌های خبری درباره حمایت از اغتشاشگران در سال ۱۴۰۱ گفته است: «بله، بیانیه‌ها را امضا کرده بودیم، در تحصن های دانشجویی همراهی داشتیم و نسبت به تعلیق دانشجویان اعتراض کردیم.»

اگر چه هنوز دانشگاه علامه طباطبایی درباره علت قطع همکاری  با این ۲ خانم، اطلاع رسانی نکرده ولی یقیناً در نامه قطع همکاری که برای آنها فرستاده، دلیلش را اعلام کرده است. نامه‌ای که اگر قطع همکاری به خاطر مواضع سیاسی‌شان بود، تا الان از سوی همین افراد برای بهره برداری سیاسی رسانه‌ای می‌شد.

در همین راستا محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به قطع همکاری برخی دانشگاه‌ها با اساتیدی که حامی اغتشاشات بوده‌اند، می‌گوید: «امروز هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، فرقی ندارد که استاد دانشگاه باشد یا معلم، کارمند و یا دارای هر سمتی باشد و در هر دستگاه و نهادی مشغول بکار باشد، اگر خلاف موارد قانونی حوزه مأموریتی، فعالیت کند، قطعاً باید با وی برخورد شود.

وی در ادامه بیان می‌کند: «شرایط و ضوابطی در کشور قرار دارد و اساتید باید در این چهار چوب قوانین عمل کنند؛ اگر چهار چوب فعالیت آن‌ها خلاف عملکرد دستگاه بوده است باید برخورد انجام شود.»

امیرحسین ثابتی نیز که اخیرا به عنوان یکی از اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه صنعتی شریف معرفی شده است در توئیتی نسبت به قطع همکاری با برخی از اساتید موضع گیری کرده و نوشته: «ارتباط تدریس بنده در دانشگاه شریف را با اخراج فلان استاد از این دانشگاه متوجه نمی‌شوم. چون نه قرار است رشته او را درس بدهم و نه قرار است در دانشگاه شریف هیئت علمی شوم.»

وزارت کشور نیز خصوص قطع همکاری با برخی از اساتید دانشگاه‌ها بیانیه‌ای صادر کرده که در آن عنوان کرده است: «بیشترین آسیب به دانشگاه در سال‌های گذشته از ناحیه جریان‌هایی وارد آمده است که کوشیده‌اند با سیاسی‌بازی و بهره‌برداری‌های جناحی و انتخاباتی از ظرفیت بزرگ دانشگاه و فطرت حق جوی جوانان دانشجو در راستای مطامع خود بهره‌برداری مقطعی داشته باشند. افرادی که در عین رکود علمی، با بی اخلاقی سیاسی و نمایش‌های رسانه‌ای کوشیده‌اند تا فرصت تولید علم و به تبع آن احساس افتخار ملی و سپهر فرهنگی سیاسی دانشگاه‌ها را آلوده به نگرش جناحی و بعضاً ضدملی کنند.»

با این وجود اگرچه برخورد با افرادی که از قانونشکنان، اغتشاشات و اغتشاشگران حمایت کردند امری لازم و ضروری است، اما بررسی قطع همکاری دانشگاهها با این اساتید نشان می دهد که آنها نه به خاطر مواضع سیاسی بلکه به دلایل مختلف از جمله حمایت از ازدواج سفید، نداشتن صلاحیت علمی و پیگیری نکردن کارهای اداری برای تمدید قرارداد، قطع همکاری شده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول