اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

فیلم‌هایی که افشاکننده جنایات اسرائیل هستند

سینماگران ایرانی طی سال‌های گذشته تلاش کردند که بتوانند گوشه‌ای از مظلومیت مردم فلسطین و غزه را به تصویر بکشند و افشاگران یکی از هولناک‌ترین جنایات تاریخ باشند.

فیلم‌هایی که افشاکننده جنایات اسرائیل هستند

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، سینماگران ایرانی طی سال‌های گذشته تلاش کردند که بتوانند گوشه‌ای از مظلومیت مردم فلسطین و تلاش های جبهه مقاومت را به تصویر بکشند و در این مسیر تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند افشاگر یکی از هولناک‌ترین جنایات تاریخ باشند. 

۱- «سرب» ساخته مسعود کیمیایی، داستان یک زوج جوان یهودی ایرانی را در اواخر دههٔ ۲۰ خورشیدی روایت می‌کند که خواهان عزیمت به سرزمین موعود (اسرائیل) هستند اما پس از مواجهه با مخالفت سازمان یهودی هاگانا و کشته شدن عمویشان به دست آنها مجبور به فرار شده و درگیر ماجراهای پس از آن می‌شوند. این فیلم بیشتر به مناسبات درونی صهیونیسم نظر دارد و محصول سال ۱۳۶۷ است.

۲- «آتش پنهان» نخستین فیلمی است که در ارتباط با مردم فلسطین و مقاومت‌شان در برابر رژیم صهیونیستی ساخته شد. یکی دیگر از فیلمسازانی که در سال ۱۳۶۹ به سراغ موضوع فلسطین رفت مرحوم حبیب کاوش بود.

 داستان فیلم «آتش پنهان» درباره ژاکوب، یهودی لبنانی الاصل است که در یک میهمانی، به همراه تعدادی از نزدیکانش به دست گروهی که به لباس رزمندگان فلسطینی درآمده‌اند، کشته می‌شود. خواهر و دختر ژاکوب، سارا از این حمله جان سالم به درمی‌برند. رزمندگان فلسطینی که درمی یابند هدف اسرائیلی‌ها از این ماجرا برانگیختن افکار عمومی علیه مبارزه آن‌ها است.

۳- «بازمانده» تاریخی ترین و مهم‌ترین اثر سینمایی این سال‌ها اثر سیف الله داد در سال ۱۳۷۳ است. فیلمی که درباره مظلومیت مردم فلسطین ساخته شد که تمام بازیگرانش خارجی بودند و کل کار هم در سوریه فیلمبرداری شد. داستان این فیلم به سال ۱۹۴۸ بازمی‌گردد که شهر حیفا در معرض اشغال قرار داشت. «بازمانده» تا به امروز ماندگارترین تلاش سینماگران ایرانی برای تصویر کردن مقاومت مردم فلسطین بوده ‌است.

 ۴-«لبنان عشق من» ساخته حسین کار بخش درباره ماری دختری جوان، فرانسوی و عضو صلیب سرخ است. او هنگام کمک به مصدومین بمباران جنوب لبنان اسیر سربازان لحدی می‌شود. آن‌ها قصد دارند، او را به سوی اسرائیل ببرند، اما با گروهی از مقاومت درگیر می‌شوند و شکست می‌خورند. گروه مقاومت هنگام انتقال پیکر نیمه‌ جان ماری به لبنان در مسیری قرار می‌گیرند که در تصرف دشمن است و حوادثی برای آن‌ها پیش می‌آید.

۵-فیلم «قاعده بازی» و «هفت سنگ» به کارگردانی سید عبدالرضا نواب صفوی ساخته شد. این ۲ فیلم از دل یک مجموعه تلویزیونی ۲۲ قسمتی (۱۳۰۰دقیقه‌ای) استخراج شدند و در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.

«قاعده بازی» درباره یک هواپیماربایی توسط گروه مسلح فلسطینی بود که در جریان آن رژیم اشغالگر قدس به جای تلاش برای نجات سرنشینان آن با مرگشان موافقت می‌کند، در حالیکه یک گروه فلسطینی برای نجات جان آن‌ها اقدام می‌کند. فیلم «هفت سنگ» هم داستان یک جوان یهودی ضدصهیونیست است که قصد دیدار با رهبر جنبش انتفاضه را دارد، اما موساد او را شناسایی می‌کند و تحت تعقیب قرار می‌دهد.

۶- «هیام» فیلمی به کارگردانی محمد درمنش ساخته سال ۱۳۸۲ است. «هیام» یک فیلم ضد اسرائیلی است که داستان زوجی فلسطینی را حکایت می‌کند که قصد دارند به انگلستان بروند تا در آرامش زندگی کنند، اما در حین حرکت و خروج از جنین، در ایست بازرسی نیروهای اسرائیلی از هم جدا می‌شوند و با حمله گسترده سربازان اسرائیلی به اردوگاه جنین مواجه می‌شوند. همه بازیگران این فیلم عرب و لبنانی‌اند.

۷- «زخم زیتون» اثر محمدرضا آهنج فیلمنامه‌ای از رضا مقصودی درباره ماجرای زنی فلسطینی است که با وجود مخالفت همسرش برای بازگشت به جنگ علیه نیروهای اشغالگر، به طور ناخواسته در جریان جنگ قرار می‌گیرد و به حقایق جدیدی دست پیدا می‌کند.

۸- «تولدی دیگر» و « بیگانگان» اثر عباس رافعی با موضوع مقاومت مردم فلسطین و لبنان در سینمای ایران و به سفارش شبکه الکوثر ساخته شد.

۹- « شکارچی شنبه» اثر پرویز شیخ هادی نگاهی به مظلومیت مردم فلسطین داشت. داستان فیلم به زندگی کودکی می‌پردازد که به میان اقوام مختلف رفته و از هر یک چیزی آموخته‌است. ۸۰درصد فیلمبرداری «شکارچی شنبه» در طی اقامت ۲۵ روز گروه فیلمسازی در لبنان شده و ۲۰ درصد آن در مناطق مختلفی از ایران نظیر چالوس و تهران انجام شده‌است.

۱۰- «سی و سه روز» به کارگردانی جمال شورجه مستقیماً به تحولات منطقه پرداخت و جنایات اسرائیلی‌ها را فاش کرد. این فیلم جدی‌ترین تلاش سینمای ایران برای نشان دادن مقاومت ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

۱۱- «ریسمانی نزدیک تر از رگ» عنوان فیلم دیگری به کارگردانی مسعود اطیابی است. این فیلم در لبنان ساخته شده و داستان آن به یک خانواه روستایی به می‌گردد که خانه‌شان پس از اشغال جنوب لبنان به یک مرکز نظامی تبدیل شده و حتی درختانش قطع می‌شوند. مالک خانه نظاره‌گر اتفاقات تلخی است که در آن می‌افتد که در نهایت با رضایت خودش، نیروهای مقاومت آن را بر سر اشغالگران خراب می‌کنند.

۱۲- «قناری» به کارگردانی جواد اردکانی در سال ۱۳۸۲  با موضوع مقاومت مردم فلسطین تولید شد. فارس پسرک خردسال فلسطینی که لکنت زبان دارد، قناری کوچکی را از پدر سیمون هدیه می‌گیرد. اما به سفارش پدر سیمون باید برای قناری خود محیطی آرام و کم سر و صدا ایجاد کند تا قناری بتواند برایش آواز بخواند. تلاش فارس برای یافتن محیط امن و آرام او را با مسائل مختلفی روبرو می‌کند. «قناری» روایتی از تلاش یک کودک فلسطینی برای یافتن محلی آرام در دل هجوم و هیاهوی دشمن است.

۱۳- «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، با موضوع جوانی به نام ژوبین پناهی است که به جرم جاسوسی برای اسرائیل در ایران زندانی است. او به دلیل مشکلات روحی و روانی که پس از کشته شدن پدر و مادرش در انفجار بمبی در قبرس پیدا کرده به بیمارستان منتقل می‌شود. در این زمان یک مامور موساد(سازمان اطلاعات اسرائیل) برای ربودن او از آسایشگاه روانی وارد ایران می‌شود.

۱۴- «چشمان آبی زهرا» به کارگردانی علی درخشی، روایتی از زندگی یک دختربچه فلسطینی است. این سریال روایتی نمادین از تشکیل کشور جعلی اسرائیل را ارائه می‌کند. به این معنی که تئودور (فرزند یکی از مقامات اسرائیلی)، به عنوان یک کودک ناقص‌الخلقه، استعاره‌ای از رژیم صهیونیستی است که با دزدیدن اجزای سایرین در پی زنده نگه داشتن خود است.

۱۵- «سرجوخه» به کارگردانی احمد معظمی در سال ۱۴۰۰ بر روی آنتن رفت. این سریال با روایت یوری گال که رئیس میز ایران در موساد است در سریال سرجوخه محور تمام خرابکاری‌ها و ترورها قرار می‌گیرد. ترورهایی که موساد بعضاً مسئولیت آن را به عناوین مختلف پذیرفته است.

۱۶- «روباره» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۹۳ تولید شد. موضوع فیلم درباره مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه انرژی هسته‌ای است. برادر نتانیاهو برای انجام یک عملیات تروریستی جدید علیه دانشمندان هسته‌ای به ایران می‌آید. این مأمور حرفه‌ای در ایران برای رسیدن به اهداف خود از یک راننده ساده سوء استفاده می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول