اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

رابطه بین ویتامین D با افسردگی

ویتامین D در تولید سروتونین نقش دارد و احتمال افسردگی در افراد با کمبود این ویتامین بیشتر می‌شود.

رابطه بین ویتامین D با افسردگی

به گزارش خبرنگار باشگاه توانا، چهار ویتامین محلول در چربی در بدن وجود دارد که عبارتند از ویتامین‌های A، D، K و  E.تحقیقات نشان داده است که ویتامین‌های محلول در چربی باید در مقادیر مناسب مصرف شوند، زیرا برای عملکرد طبیعی، رشد و ترمیم بافت ضروری هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل ‌کنند، به این معنی که از سیستم ایمنی حمایت و از پیری زودرس سلول‌ها جلوگیری ‌کنند.

ویتامین D از اهمیت بسیار زیادی برای سلامتی انسان برخوردار است. در ادامه این مطلب با عملکرد، کمبود، نحوه مصرف مکمل و منابع غذایی این ویتامین آشنا می‌شوید.

ویتامین  D چه عملکردی در بدن دارد؟

ویتامین  D یکی از ملزومات جذب کلسیم است و به تنظیم جذب کلسیم از روده کمک می‌کند. کلسیم به انقباض عضلانی، مدیریت فشار خون و حفظ تراکم مناسب استخوان کمک می‌کند. یعنی اگر شخصی کلسیم کافی دریافت کند اما سطح ویتامین D  خون او پایین باشد این امر باعث می‌شود کلسیم جذب نشود و فرد به مرور زمان دچار پوکی استخوان شود. 

همچنین به گفته محققان کمبود ویتامین D  در بروز بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد زیرا ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و از آنجا که بسیاری از بیماری‌ها در ارتباط با سیستم ایمنی بدن بروز می‌کنند، اهمیت ویتامین D  آشکارتر می‌شود.

ارتباط بین افسردگی و ویتامین D نیز یک مطلب علمی ثابت شده است. ویتامین D  در تولید سروتونین نقش دارد. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که احتمال افسردگی در افراد با کمبود ویتامین دی ،  8%-14% بیشتر است.  مطالعه‌ای نیز نشان داده است افرادی با کاهش سطح 25 ویتامین D علائم شدیدتر افسردگی را نشان می‌دهند.

نحوه مصرف مکمل

ویتامین  D محلول در چربی است، به این معنی که شما چربی‌ها را به منظور جذب آن نیاز دارید. پس اگر نیاز به دریافت مکمل بود که باید حتما تحت نظر پزشک باشد بعد از غذای چرب بالاترین میزان جذب را دارد. باید توجه کرد که اگر این  ویتامین به میزان بیشتر از حد نیاز مصرف شود فرد دچار مسمومیت می‌شود. به گفته محققان مسمومیت به ندرت به دلیل رژیم غذایی اتفاق می‌افتد و اغلب نتیجه استفاده بیش از حد از مکمل‌های غذایی است.

 

 

کمبود ویتامین D در بیشتر ایرانی‌ها

کمبود ویتامین D در کشور ما بسیار شایع‌ است. مطالعات مختلف نشان داده‌ است که تقریبا ۸۰ درصد ایرانی‌ها دچار کمبود ویتامین D هستند. این موضوع در دوران کرونا به شدت خود را نشان داد زیرا کمبود این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

بدن ما از چه منابعی ویتامین D دریافت می‌کند؟

در معرض نور مستقیم خورشید، قرار گرفتن یکی از راه‌هایی است که در بدن ویتامین D تولید می‌شود.  طبق گفته متخصصان، افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند به دلیل دریافت نور خورشید با کمبود D کمتری در مقایسه با شهرنشینان مواجه هستند.
 

روش تعیین میزان ویتامین D در بدن

برای تعیین سطح  D خون کافی است که یک آزمایش خون بدهیم. اگر میزان آن کمتر از مقدار مشخصی باشد بر اساس دستور پزشک یا داروساز می‌توان از مکمل آن استفاده کرد.

در کشور ما استفاده ماهیانه یک عدد پرل  50000, 3 D  نیز به توصیه بیشتر متخصصان برای افرادی که حتی کمبود این ویتامین را ندارند توصیه می‌شود.

 

 

میزان ویتامین D  در آزمایش خون چه میزان باید باشد؟

بر اساس طبقه بندی کفایت 25 دی هیدروکسی ویتامین D سرم انجمن غدد درون ریز امریکا 2011، اگر سطح D خون کمتر از 25 باشد فرد دچار کمبود این ویتامین است و باید طبق دستور پزشک، مکمل مصرف کند. اگر این عدد بین 21 تا 29 باشد سطح D خون ناکافی است و باز نیاز به مصرف مکمل است. اگر این عدد به بیشتر از 30 برسد مقدار کافی از D در خون وجود دارد و اگر به بیشتر از 100 برسد در واقع فرد دچار مسمومیت شده است که می‌تواند تهدید جدی برای سلامتی شخص باشد.

 

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول