اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  فرهنگی

مستند «غیررسمی 6» روایتی از انس رهبر انقلاب با کتاب رونمایی شد

آیین رونمایی از ششمین قسمت مجموعه مستند «غیررسمی»، روایت رابطه رهبر انقلاب با اهالی فرهنگ و قلم برگزار شد.

مستند «غیررسمی 6» روایتی از انس رهبر انقلاب با کتاب رونمایی شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، امروز ۳۰ آبان ماه، آیین رونمایی از ششمین قسمت مجموعه مستند «غیررسمی» با موضوع اهتمام رهبر معظم انقلاب به موضوع کتاب و کتابخوانی در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان‌ اسناد و کتابخانه ملی ایران به ایراد سخن پرداخت: هدف این جلسه، دیدن بخش کوچکی از گزارشی است که از فعالیت‌های مربوط به حوزه توجّه مقام معظم رهبری به کتاب و کتابخوانی خصوصاً با محوریت نمایشگاه کتاب انجام شده است.

در ادامه مختارپور، نوشته زیر که به قلم خودش بود را قرائت کرد:

می‌شود کتاب را دوست داشت اما کتاب نخواند. می‌شود کتاب خرید اما نخواند. می‌شود کتابخانه‌ای بزرگ داشت اما نخواند. می‌شود کتاب خواند اما با روش کتابخوانی آشنا نبود. می‌شود کتاب خواند اما کتاب‌های ضعیف، خنثی، متفرقه و پراکنده خواند. می‌شود کتاب خواند اما با نویسنده، مترجم و ناشر آشنا نبود.  می‌شود کتاب خواند اما از کیفیت محتوا، زبان، صورت و اصول حرفه‌ای تولید کتاب بی‌خبر بود.  می‌شود کتاب خواند اما به دسترسی مردم در اقصی نقاط کشور به کتاب بی‌اعتنا بود. می‌شود کتاب خواند اما با وضع ترجمه آشنا نبود. می‌شود کتاب خواند اما از اهمیت کتاب برای کودک و نوجوان غفلت کرد. می‌شود کتاب خواند اما از ملزومات انتشار کتاب مثل تولید کاغذ بی‌خبر بود. می‌شود کتاب خواند اما از سطح کتابخوانی مردم خصوصاً نسل جوان بی‌اطلاع بود. می‌شود کتاب خواند اما از قیمت کتاب بی‌خبر بود. می‌شود کتاب خواند اما به شمارگان پایین کتاب بی‌توجه بود. می‌شود کتاب خواند اما نگران عدم تولید آثار برجسته در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گونه‌های مختلف مخصوصاً ادبیات داستانی و رمان نبود. می‌شود کتاب خواند اما نسبت به پایین بودن جریان ترجمه آثار فارسی به زبان‌های دیگر بی‌اعتنا بود. می‌شود کتاب خواند اما کاری به ترویج و تبلیغ کتابخوانی و معرفی کتاب‌های مفید نداشت. می‌شود کتاب خواند اما در سخنرانی‌ها و جلسات به کتاب اشاره نکرد. و ده‌ها می‌شود دیگر... . می‌شود کتاب خواند اما به نمایشگاه کتاب نرفت. اما اگر هریک از این افعال منفی این عبارات، تبدیل به فعل مثبت شد و همه آنها با هم تحقق یافت، آنوقت با چهره‌ای آشنا می‌شویم به نام سیّد علی خامنه‌ای.

در ادامه این مراسم، سیّد محمدعلی صدری‌نیا، کارگردان مجموعه مستند غیررسمی گفت: برای همه ما و به خصوص آنها که اهل قلم و فرهنگ هستند، علاقه مشترکی وجود دارد و آن علاقه این است که وقتی رهبری در نمایشگاه کتاب قدم می‌زنند، سراغ غرفه‌های مختلف می‌روند و با کتاب‌های مختلف مواجه می‌شوند با ایشان همراه شویم. یک همراهی متفاوت که فارغ از تصاویر و گزارش‌های خبری که معمولا رسمی و کوتاه در حدود دو سه دقیقه‌ هستند، داشته باشیم. در این مستند خواستیم فرصت این همراهی با آقا را به وجود بیاوریم و ببینیم ایشان کجا تأمل می‌کنند، کجا مکث می‌کنند و یا درباره فلان کتاب یا فلان ناشر چه می‌گویند و حتی چه توصیه‌ها و دغدغه‌هایی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند. این اتفاق واقعاً جذاب است. ما تلاش کردیم تا بتوانیم مخاطب را با رهبر انقلاب در راهروهای نمایشگاه کتاب همراه کنیم و حتی فراتر از این، ریشه‌های کتاب و کتابخوانی در اندیشه رهبری و علاقه ایشان به کتاب و کتابخوانی را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: در بخشی از این مستند به سراغ موضوعات دیگر مثل ارتباطات رهبری با اهالی فرهنگ که ما از آن بی‌خبر هستیم یا حداقل جزئیات کمی از آنها را می‌دانیم، پرداخته‌ایم.  تلاش مجموعه مستند غیررسمی در پنج قسمت قبلی، بر این بوده که به رهبر معظم انقلاب به صورت غیررسمی‌تر نزدیک شویم. فرق «غیررسمی۶» با دیگر غیررسمی‌ها این است که در آن ما به حوزه کتاب که یک حوزه شخصی است ورود کردیم. این مستند این را فراهم می‌کند تا بتوانیم به شخصیت رهبری نزدیک تر شویم و ویژگی های شخصیتی ایشان را بهتر بدانیم.

کارگردان مجموعه مستند غیررسمی تصریح کرد: همان اندازه که کار جذاب است به همان اندازه سخت نیز است. عوامل تولیدکننده این مستند تلاش داشتند و دارند که انس رهبری با اهالی نشر و اهالی کتاب و جامع بودن شخصیت رهبری را به تصویر بکشند. گفتن اینها با جزئیات و ملاحظاتی که وجود دارد آن هم در یک مستند واقعا کار سختی است. هدف ما ارائه یک تصویر غیررسمی و جزئی‌تر از رهبر انقلاب است.

در سال‌ها و دهه‌های گذشته مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، تولیدات مختلفی داشته است و اهتمام مؤسسه حفظ و نشر در تولید این مجموعه ستودنی است. امیدوارم در قسمت ششم این مستند توانسته باشیم قدمی مفید برداریم البته بنده ادعایی ندارم.

صدری‌نیا بیان کرد: این نسخه که در آیین رونمایی مستند «غیررسمی۶»،  نسخه اختصاصی برای رونمایی از مستند است که برای جلسه امروز آماده شده است.نسخه عمومی و تلویزیونی اثر، حاصل نقد و نظرات صاحب‌نظران خواهد بود تا نسخه دقیق‌تری ارائه و نقایص اثر برطرف شود. نسخه تلویزیونی، با توجه به میزان صبر مخاطب، کمی کوتاه‌تر است که به دست مخاطبان خواهد رسید.

سیّد محمدعلی صدری‌نیا خاطرنشان کرد: به نظر بنده شاید یکی از بخش‌های مهم مستند، نوع ارتباط حضرت آقا با اهالی فرهنگ و عقاید، علایق و سلایق مختلف است. برای خود اینکه عموم مردم این مستند را ببیند خیلی مهم است اما به صورت خاص مدیران فرهنگی و رسانه‌ای کشور مخاطب اول این مستند هستند. امیدوارم  مستند «غیررسمی۶» مفید و اثرگذار باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول