اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

گشترش عفاف و حجاب باعث حفظ کرامت زن و مرد می‌شود

عفاف و حجاب به دلیل اینکه در جامعه چارچوب و حد و مرز برای زن و مرد مشخص می‌کند و باعث جلوگیری از عدم اختلاط غیرضروری این دوجنس می‌شود، کرامت افراد جامعه را حفظ می‌کند.

گشترش عفاف و حجاب باعث حفظ کرامت زن و مرد می‌شود

 به گزارش خبرنگار توانا؛ دکتر وحیده علی‏‌میرزایی پژوهشگر حوزۀ زن و خانواده در یادداشتی نوشت: یکی از حقوق اساسی انسان که در قوانین بین‌‏المللی و به ‏طور خاص در اعلامیۀ جهانی حقوق بشر بر آن تأکید شده، حق برخورداری از کرامت است. اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز جای‏گاه کم ‏نظیری برای کرامت انسان قائل شده و از اصول شش‏گانۀ توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت و کرامت و ارزش والای انسان، به‏ عنوان مبانی اساسی نظام اسلامی یاد کرده است.

 قرآن کریم در آیۀ هفتاد سورۀ إسراء، کرامت را موهبتی الهی به فرزندان آدم معرفی می‌کند. استاد علامه طباطبایی می‏‌فرماید: مفهوم تفضیل، بیان‏گر برتری انسان بر سایر موجوداتی است که در اصل فضیلت با او مشترک‏ اند. در حالی که مراد از تکریم، اختصاص یافتن انسان به عنایت و شرافتی است که دیگر موجودات از آن بهره‏‌ای ندارند و آن نعمت عقل است. به‌‏علاوه، مراد آیه از تکریم بنی‌‏آدم، بیان حال جنس بشر است و در آن کرامت‏‌های خاص و فضائل روحی و معنوی انسان‌‏های خاص لحاظ نشده است؛ ازاین‏ رو، این کرامت ذاتی، حتی غیرمؤمنان را نیز در بر می‏‌گیرد.

لازم به ذکر است، حفظ کرامت و احترام صرفاً به‏ عنوان یک حق تلقی نمی‏‌شود تا بتوان از امکان اسقاط حق سخن گفت؛ بلکه هر فردی علاوه‏ بر داشتن چنین حقی، مکلّف است حیثیت و احترام خویش را حفظ کند و به تعبیر دیگر، حیثیت و کرامت اشخاص، هم جنبۀ حق‏ الناسی و هم جنبۀ حق ‏الهی دارد. بر این اساس، اگر به‏ طور مثال، زنی با پوشش و آرایش زننده در محیط‏‌های عمومی ظاهر شود و خود را بی آبرو کند، صِرف رضایت او به بی ‏آبرو شدن، مجوّز این عمل نخواهد بود. این نوع نگرش به موضوع کرامت انسان، دست‌کم از دو جنبه بر سیاست‏ پژوهی عفاف و حجاب اثر می‏گذارد:

جنبۀ اثباتی، موجب اتخاذ سیاست‏ هایی معطوف به گسترش عفاف و حجاب و کاهش اختلاط غیرضروری میان زنان و مردان می‌‏شود و از این طریق، زمینۀ مساعدتری برای حفظ و تقویت کرامت انسانی زنان فراهم می‌کند؛ برخلاف سیاست‌‏های جنسی در غرب که در پوشش دفاع از آزادی و حقوق زن، در عمل کرامت و ارزش انسانی او را پای‏مال کرده‏‌اند و گاه او را تا حد ابزار تبلیغاتی و کالای تجاری تنزل داده ‏اند،  تا آنجا که مسئلۀ شیءسازی زنان حتی صدای اعتراض فمینیست‏ ها را نیز درآورده است.
جنبۀ سلبی، به این صورت که مانع اتخاذ سیاست‏‌هایی می‏شود که به کرامت انسانی افراد، به‏ ویژه زنان آسیب وارد می‌کنند؛ چراکه به فرمودۀ امام خمینی(ره) «هیچ‏کس حق ندارد به مسلمان هتک حرمت نماید»؛ حتی کسی که هنجارهای اسلامی یا انسانی را نقض می‌کند، فقط به میزانی که در شرع و قانون مقرّر شده است مستحق کیفر خواهد بود و فراتر از آن باید کرامت و احترام او محفوظ بماند.

تفسیر نادرستی که از مفهوم کرامت در سطح عمومی جامعه تا حدّی رواج یافته است، می‏‌تواند بر سیاست‌های عفاف و حجاب به ‏گونه ه‏ای دیگر تأثیر بگذارد. برحسب این تفسیر، هرگونه اقدامی در سطح خُرد یا کلان که در راستای جلوگیری از رفتارهای غیرعفیفانه صورت گیرد (به‏ طور مثال تفکیک جنسیتی در محل کار)، با کرامت انسانی شهروندان منافات دارد و توهین به آنان تلقی می‏‌شود؛ چراکه این‏گونه اقدامات، بیان‏گر بی‌اعتمادی و بدبینی به انسان‏‌های بالغ و عاقلی است که قادرند صلاح و فساد خود را به‏ خوبی تشخیص دهند و نیازی به هدایت و ارشاد دیگران ندارند.

روشن است که از نظر عقلی این امر به‏ هیچ‏ وجه پذیرفتنی نیست؛ چراکه بیش‏تر انسان‏ها در برابر محرّک‌های جنسی و شهوانی آسیب‏ پذیرند و بسیاری از آن‏ها در عمل نیز دچار انحراف می‏‌شوند و بر این اساس، همواره  حساسیت ‏ها و محدودیت ‏های ایجادشده از سوی حکومت‌‏ها را که با هدف صیانت از عفّت افراد و در نتیجه، سالم‏ سازی محیط اجتماعی انجام می ‏شوند پذیرفته‌اند، بی‏ آنکه این روی‏کرد را توهین حاکمان به مردم تعبیر کنند، همچنان‌ که هیچ‏گاه اقدامات حفاظتی یا انتظامی پلیس مانند تفتیش بدنی و ایجاد محدودیت‏ های ترافیکی را توهین و بی‏ احترامی به شهروندان تفسیر نمی‌کنند.

از این گذشته، آیا می‏توان به این سخن تفوّه کرد که دستور خداوند به پرده‏ نشینی همسران رسول خدا(ص) یا توصیه‏ های آن حضرت و امامان معصوم (ع) به پرهیز زن و مرد نامحرم از اختلاط غیرضروری، حاوی معنای توهین و نشانۀ بدبینی است؟

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول