اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

از جدایی شگفت‌انگیز کی‌روش تا شایستگی ایران برای قهرمانی جام ملت‌ها در گفت‌وگو با سرمربی تیم ملی پرتغال

مربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان به تشریح شرایط فعلی این تیم پرداخت.

از جدایی شگفت‌انگیز کی‌روش تا شایستگی ایران برای قهرمانی جام ملت‌ها در گفت‌وگو با سرمربی تیم ملی پرتغال

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، اوسیانو کروز، مربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان و بازیکن سابق تیم ملی پرتغال که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به عنوان دستیار اول کارلوس کی‌روش در ایران حضور داشت، آخرین بار این مربی را در کادرفنی تیم ملی کلمبیا همراهی کرد.

این مربی از اول آگوست ۲۰۲۳ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی زیر ۲۰ سال پرتغال فعالیت می‌کند.

کروز در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، به بررسی شرایط تیم ملی کشورمان و جدایی کی‌روش از سرمربیگری تیم ملی قطر پرداخت.

* در حال حاضر به عنوان سرمربی تیم ملی زیر 20 سال پرتغال فعالیت می‌کنید. بازگشت شما به مربیگری چگونه بود؟

به بهترین شکل. در کنار تیم ملی کشورم هستم، در مکان فوق العاده‌ای که برای فدراسیون فوتبال پرتغال است. با توجه به اینکه بازیکنان ما در مرحله ای هستند که از رده جوانان بالا می آیند و در راه رسیدن به فوتبال حرفه ای هستند، اینکه بتوانیم بخشی از این دوره انتقالی برای آنها باشیم، همیشه ارزشمند است. با نسل بسیار با استعدادی آشنا شده‌ام که به دنبال جایگاه خود هستند. همیشه مشتاق بودم که بتوانم در رشد استعدادها و بازیکنان جدید کمک کنم.

 

 

* مدت زیادی را در ایران گذراندید. یک جام ملت‌های آسیا دیگر در راه است که ۲ بار با تیم ملی در آن شرکت کردید. آیا همچنان به فوتبال ایران و به‌صورت کلی فوتبال خاورمیانه توجه دارید؟

البته‌. خیلی حواسم هست. به هر حال ۸ سال را در ایران گذراندم و همیشه چیزهای زیادی از آن باقی می‌ماند. همدلی و همبستگی زیادی بین کادر فنی و بازیکنان وجود داشت. تیم فعلی ایران متشکل از بازیکنانی است که به آنها کمک کردم تا به اینجا برسند. بعد از طلایه‌داری زیاد در فوتبال ایران، استعدادی که این بازیکنان داشتند دیدیم و با ما به تیم ملی آمدند. دیدن رشد این بازیکنان، دیدن اینکه چگونه پیشرفت کرده‌اند و برخی از آنها به باشگاه‌های بزرگ در سرتاسر جهان راه یافته‌اند، عالی است. مانند جهانبخش در فاینورد، آزمون در رم، طارمی در پرتغال، یا خود قدوس که چگونه با فوتبال انگلیس ادغام شده است. بنابراین بسیار خوشحالم که به تیم ایران نگاه کرده و می بینم که ۹۰ تا ۹۵ درصد تیم فعلی هنوز بازیکنان زمان ما هستند.

*  آیا این بازیکنان می‌توانند بهترین نسل فوتبال ایران باشند؟

ممکن است. وقتی من و کارلوس کی‌روش ایران را ترک کردیم، مطمئن بودیم که تیم ملی پتانسیل عظیمی دارد. می‌دانستیم این استعداد انسانی و استعداد فوتبالی تا 10 سال آینده برای تیم ملی هستند و این مورد ثابت شد. این بازیکنان وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و سال‌های زیادی برای فوتبال بازی کردن فرصت دارند. صادقانه فکر می‌کنم که تیم ایران شایسته قهرمانی در یک رقابت بزرگ برای کشورش است.

* آیا این تیم می‌تواند قهرمان جام ملت‌های آسیا شود؟

از صمیم قلب فکر می کنم ممکن است اتفاق بسیار مثبتی برای ایران بیفتد. چرا که این تیم تمام شرایط را برای قهرمانی در این مسابقات دارد. استعداد بازیکنان با بلوغ چشمگیرشان مطابقت دارد.

* فوتبال آسیا، به ویژه در خاورمیانه، در سال های اخیر به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. این موضوع را چگونه می بینید؟

این چیزی نیست که من را شگفت زده کند. فوتبال در آن منطقه سال هاست که در حال رشد است، فقط ممکن است اکنون بیشتر دیده شود. عربستان سعودی برای مدت طولانی تیم ملی بزرگی دارد. شاید مردم از کاری که عربستان سعودی در جام جهانی سال گذشته انجام داد و در اولین بازی خود آرژانتین را شکست داد، کمی شگفت زده شده باشند، اما برای من تعجبی نداشت. در سال های اخیر بارها به این منطقه سفر کرده و استعدادهای زیادی را در باشگاه‌ها و تیم‌های ملی کشف کرده‌ام. شاید دیدگاهی که اکنون به فوتبال عربستان وجود دارد در گذشته وجود نداشت اما با ورود ستارگانی از سراسر جهان، این کشور تلاشی بسیار قوی برای به دست آوردن این توجه داشته است. البته در کنار عربستان سعودی، باید در مورد کل منطقه صحبت کنید، زیرا هیچ کس نمی خواهد عقب بماند. شاید برخی  ممکن است ظرفیت مالی عربستان سعودی را نداشته باشند، اما به قطر و امارات نگاه می کنیم . این کشورها به فوتبال توجه دارند و در حال توسعه هستند. خود چین که در سال های اخیر برای رسیدن به مراحل بزرگ تلاش کرده است. ژاپن در سال های اخیر نتایج فوق العاده ای کسب کرده است. فوتبال به شکل بزرگی در آسیا در حال تکامل است.

* آیا از جدایی کارلوس کی روش از تیم ملی قطر که میزبان این دوره از جام ملت های آسیا است، شگفت زده شدید؟

راستش خیلی تعجب کردم. زیرا اگر کسی باشد که یک تیم را برای آینده سازماندهی کند، کارلوس کی‌روش بود. کاری که ما در ایران انجام دادیم فوق العاده بود. فقط یادتان باشد از جام جهانی برزیل تا جام جهانی روسیه چه شد‌. در چهار سال یعنی از 2014 تا 2018 فقط 3_2 بازیکن در بین 23 بازیکنی که در جام جهانی برزیل حضور داشتند در لیست ما برای جام جهانی روسیه باقی ماندند. برای آن تورنمنت تیم جدیدی را تشکیل دادیم‌. کارلوس در این زمینه بسیار خوب کار می‌کند. او به خوبی به آنچه در دسترس است نگاه کرده و شروع به فکر کردن به آینده می‌کند. در زمان سفر کی‌روش به قطر، چیزی که همیشه به او می‌گفتم دقیقاً این بود. «قطر به کارهایی که در ایران انجام شد نیاز دارد». قطر بازیکنان با استعدادی دارد، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها در دهه سوم زندگی خود و بالاتر از ۳۰ سال هستند. هدف این بود که به آینده و رقابت‌های بزرگ در سال‌های آینده فکر کنند. برای شروع مرحله مقدماتی جام جهانی بعدی، خودم به کارلوس نظر دادم کاری که باید در قطر انجام شود، همان کاری است که او برای آن ساخته شده است. کاری که کی‌روش به آن عادت داشت ‌و در سایر تیم‌هایی که بود انجام داده است. به عبارت دیگر، اگر کسی باشد که بتواند نسل بعدی فوتبالیست‌ها را برای هدایت قطر به صحنه بزرگ آماده کند، کارلوس کی روش بود. 

به همین دلیل است که واقعاً از رفتن او شگفت زده شدم. مخصوصاً وقتی اولین اثرهای کار او ظاهر شدند. بازیکنان با استعداد جدید در اردوها و تیم. پیروزی تاریخی مقابل مکزیک؛  سپس مسابقات مقدماتی جام جهانی را با رکورد گلزنی و پیروزی 8 بر یک مقابل افغانستان آغاز کرد. در ادامه در خانه هند به پیروزی 3 بر صفر رسید. قطر در این مرحله مقدماتی به خوبی راه اندازی شد. هیچکس پیش‌بینی نمی کرد که کارلوس از این تیم جدا شود و برای من این جدایی، بدون شک شگفت انگیز بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول