اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

گفت‌وگوی تفصیلی| هروی: در توکیو دست خدا را بالاتر از همه دست‌ها دیدیم

شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کاراته گفت: در المپیک توکیو با شرایطی که در سالن مسابقات حاکم بود، حس کردم نمی‌خواهند گنج زاده مدال طلا بگیرد، اما دیدیم که دست خدا بالاتر از همه دست‌ها است و توسل ما به حضرت ابوالفضل (ع) جواب داد.

گفت‌وگوی تفصیلی| هروی: در توکیو دست خدا را بالاتر از همه دست‌ها دیدیم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بیشتر از آنچه که به سرمربی تیم ملی کاراته شهرت داشته باشد، به آقای «هت تریک» در کاراته ایران معروف است، او پرافتخارترین سرمربی تاریخ کاراته ایران است که سه بار با تیم ملی کاراته ایران عنوان قهرمانی جهان و پنج بار عنوان قهرمانی در آسیا را تجربه کرده است. او با سجاد گنج زاده در المپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا شد، هر چند که معتقد است که در روز مسابقات فضای سالن و داوری برخلاف میل آنها بوده، اما در پایان با کسب مدال طلای گنج زاده به او ثابت شده است که دست خدا بالاتر از همه دست ها است. صحبت از سید شهرام هروی است، سرمربی موفق کاراته ایران که برای ساعاتی میهمان خبرگزاری فارس بود.

سید شهرام هروی با حضور در خبرگزاری فارس صحبت هایی را مطرح کرده که در ادامه می‌خوانید:

فارس: اخیرا دیداری با مقام معظم رهبری داشتید، از این دیدار برایمان بگویید.

خدا را شاکرم که دوباره این توفیق را نصیب من کرد تا به دیدار مقام معظم رهبری بروم. وقتی به دیدار ایشان می‌رویم واقعا از این دیدار انرژی می‌گیرم. به هر حال ما کارمان فقط ورزش نیست، خارج از ورزش و در زندگی شخصی خودمان کارهای دیگری را داریم که صحبت‌های ایشان حتی خارج از میدان ورزش هم به ما کمک می‌کند و انگیزه می‌دهد. در این دیداری که داشتیم چند اتفاق بسیار خوب رخ داد. اول اینکه توجه ایشان به ورزش برای همه ما بسیار جالب بود و در این دیدار ایشان صراحتاً اعلام کردند که باید ورزش و ورزشکاران مورد حمایت مسوولان ورزش قرار بگیرند. به هر حال ورزش موضوع اجتماعی است و همه ارکان حاضر در بدنه دولت نیز باید کمک کنند تا چرخه ورزش بچرخد. به هر حال ورزشکاران مثل سربازان زمان صلح هستند و آنها کمک می‌کنند تا شادی در بین مردم کشور جاری شود.

فارس: پس پیام های خوبی در این دیدار دریافت کردید؟

در هر حال پیام‌های ایشان بسیار مهم بود و به همه آحاد جامعه و مسئولان مربوطه و حتی غیر ورزشی‌ها این پیام را دادند که باید بیایند و به ورزش کمک کنند تا ایران قوی، ورزش قوی داشته باشد. این موضوع مسلماً در المپیک پاریس با بیانات ایشان و برنامه‌ریزی که در ارکان دولت انجام می‌شود، دیده خواهد شد و ان‌شاءالله اتفاقات خوبی برای ورزش ایران در فرانسه رقم خواهد خورد. بحث دیگری که در این دیدار ایشان مطرح کردند، موضوع رژیم اشغالگر قدس بود. مقام معظم رهبری صراحتاً در صحبت‌های خود در مورد دلیل عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی؛ مقابل نمایندگان رژیم کودک‌کش اسرائیل اشاره کردند، اینکه دلیل اصلی این موضوع کودک کش بودن اسراییل است و این موضوع حالا با اتفاقاتی که در غزه در حال رخ دادن است به دنیا ثابت شده است. رهبری در این دیدار از ورزشکاران تشکر کردند و با این کار انگیزه زیادی به ورزشکاران دادند.

در توکیو یک حسی داشتم که باید پرچم حضرت ابوالفضل(ع) را به سالن ببرم

در مورد پرچم مقدس حضرت ابوالفضل(ع) که همیشه در کنار تیم ملی کاراته کشورمان در مسابقات بین المللی است، برایمان بگویید.

حدود 10 سال است که این پرچم مقدس کنارمان است و همه جا با خودمان این پرچم را می‌برم. قبل از این سیدمحمدحسینی مربی بدنساز سابق تیم ملی کاراته، همیشه یک پرچم بزرگی در سالن آزادی محل تمرین بچه‌ها نصب می‌کرد. او ارادت خاصی به حضرت ابوالفضل دارد. حالا من این پرچم را 10 سال است که از کربلا آورده‌ام و در این 10 سال همیشه کنار تیم ملی پرچم را داریم. حتی در مسابقات المپیک توکیو زمانی که صبح روز مسابقات قرار بود با سجاد گنج‌زاده راهی سالن مسابقات شویم، وقتی می‌خواستیم لوازم حضور در سالن مسابقات را جمع کنیم؛ یک حسی داشتم که باید حتماً این پرچم را با خود به سالن ببرم. اصلاً احساس می‌کردم که یک نفر به من می‌گوید پرچم را با خودت به سالن مسابقات ببر.

فارس: در نهایت پرچم را با خود به سالن برگزاری مسابقات بردید؟

بله، در هتل تصمیم گرفتم پرچم را داخل ساک ورزشی سجاد گنج‌زاده بگذارم و با خود به داخل سالن مسابقات ببریم. در پایان خدا را شکر آن اتفاق زیبا در توکیو رخ داد و گنج‌زاده مدال طلای المپیک توکیو را کسب کرد. البته من هم آنجا حس می‌کردم که همه دست به دست هم داده اند تا گنج‌زاده نماینده کاراته ایران در المپیک به مدال طلا نرسد.

فارس: چرا چنین حسی را داشتید؟

شرایطی که در آنجا(سالن مسابقات) حاکم بود و شرایطی که من آنجا می‌دیدم؛ اینطور به نظر می رسید که فضای مسابقات طبیعی نیست. به هر حال مسابقه شروع شد، داوری‌ها را که دیدم حسم در مورد این موضوع قوی تر شد و پیش خودم حس کردم آن اتفاقی که ما می‌خواهیم احتمالا رخ نخواهد داد، مبارزه شروع شد و کلی هیجان و استرس داشتیم اما وقتی بازیکن عربستان آن خطا را انجام داد، واقعاً متوجه شدم که دست خدا بالاتر از همه دست‌ها است. در آن بازی خدا همه نقشه‌ها را نقش بر آب کرد و توسل ما به حضرت ابوالفضل جواب داد. به هر حال ورزشکاران ما همه توسل می‌کنند، اما اعتقاد من این است کسی که بیشتر زحمت می‌کشد، بیشتر تلاش می‌کند و حتی بیشتر از حریفش تمرین می‌کند و توسل می‌کند خدا آنجا حق را به حقدار می‌دهد. گنج زاده وقتی طلای المپیک را گرفت بلافاصله ما پرچم مقدس حضرت ابوالفضل(ع) را همانجا رونمایی کردیم و با عشق در حضور همه نفرات حاضر در سالن با آن پرچم عکس یادگاری گرفتیم.

فارس: بعد از المپیک توکیو بازهم این اتفاق رخ داد و شما از این پرچم رونمایی کردید؟

من در المپیک توکیو نیت کردم در هر مسابقه‌ای که حضور پیدا کردیم و موفق شدیم این کار را ا نجام دهیم. در بازی‌های آسیای هانگژو نیز این اتفاق دوباره برای ما رقم خورد. عقیده من این است و بارها هم گفته ام که تیم ملی کاراته ایران نظرکرده پنج تن و حضرت ابوالفضل(ع) است. در هر صورت تیم ما تیم امام حسینی و بچه‌های ما همه اهل‌بیتی هستند. ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان تیم ملی کاراته در گروه نجوای وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کند. در هر صورت هر کسی یک وظیفه‌ای دارد، وظیفه تیم ملی کاراته ایران نیز مدال‌آوری در مسابقات است و کارهای فرهنگی نیز جزو وظایف کاراته ایران است. 

بچه های آذری زبان عرق خاصی به حضرت ابوالفضل(ع) دارند

فارس: آذری‌ زبان ها یک ارادت ویژه‌ای به حضرت ابوالفضل دارند، سجاد گنج‌زاده هم آذری‌زبان است و در مورد او بیشتر برایمان بگویید.

بدون شک سجاد گنج‌زاده یکی از برگ‌های زرین کاراته ایران است. همانطور که سایر قهرمانان و پیشکسوتان برگ زرین کاراته هستند؛ گنج‌زاده هم به خاطر مدال طلای المپیک توکیو حالا به نمادی از کاراته ایران تبدیل شده است. من با این بچه‌ها زندگی کرده‌ام. سجاد همیشه یک عرق خاصی نسبت به حضرت ابوالفضل(ع) دارد. روزی که می‌خواستیم به سالن مسابقات برویم به او گفتم قرار است چنین اتفاقی را رقم بزنیم. به هر حال بچه‌های آذری‌زبان یک جور خاصی به حضرت ابوالفضل(ع) وصل هستند؛ به خاطر همین است که او ارادت خاصی به این پرچم دارد و مطمئنم در مسیر زندگی شخصی و ورزشی این پرچم به او کمک کرده است. 

فارس: نظرتان در مورد وزیر ورزش و جوانان چیست؟

خوشبختانه در وزارت ورزش و جوانان با حضور کیومرث هاشمی و حضور وی نشان می‌دهد می‌خواهد کارهای زیادی انجام بدهد امیدوارم بتوانند برنامه‌های خود را به سرانجام برساند و ورزش را دوباره به آن سطح خوب که در گذشته بود بیاورد. به هر صورت ما در دوره‌های آسیایی دوره قبل نتایج خوبی کسب کردیم، اما مطمئنم در المپیک پاریس بهتر از المپیک توکیو که سه مدال طلا کسب کرده بودیم خواهیم بود.

فارس: قبول دارید که 2 سال سخت را کاراته پشت سر گذاشت؟

یک روزی در یک فرصت مناسب در مورد تک تک مسائل کاراته صحبت‌های زیادی خواهم کرد. ما در دو سالی که گذشت، نتوانستیم نتایج چند سال گذشته را تکرار کنیم و روزهای سختی را سپری کردیم. کاراته ایران 10 سال روزهای طلایی داشت. سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ ما در مسابقات جهانی عملکرد مناسبی نداشتیم، اما از سال 2012 کاراته به گردونه مسابقات جهانی برگشت و دوباره در کانون توجه قرار گرفت و در دنیا نتایج خوبی کسب کردیم. کاراته در این 10 سال یک نسل از بازیکنان طلایی خوبی را در اختیار داشت که واقعاً همه نفرات خوب بودند. پشتیبانی خوبی در این 10 سال از کاراته ایران شد. تیم ما به مسابقات مختلف اعزام شد و توانست از تمام فرصت‌های پیش‌رو بهترین استفاده را کند و شکر خدا توانست نتایج خوبی نیز کسب کند. کاراته ایران نتایج بی‌سابقه‌ای را در مسابقات جهانی کسب کرد و در این دو سال اخیر متأسفانه اتفاقاتی رقم خورد که نتایج کاراته مثل قبل نبود. در حال حاضر ما نسل خوبی را داریم و باز هم می‌توانیم با برنامه‌ریزی اتفاقات خوب گذشته را تکرار کنیم. من برای بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی دو نکته را باید بگویم؛ در بازی‌های آسیایی هانگژو تیم ما می‌توانست نتایج خوبی کسب کند. حتی ما در روز بدمان در بازی های آسیایی هانگژو هم توانستیم برای کاروان ایران مدال طلا کسب کنیم، اما شاید بخت و شانس با ما یار نبود که نتوانستیم مدال‌های بیشتری کسب کنیم.

فارس: نتایجی که در جهانی رقم خورد نیز مورد انتقاد قرار گرفت، نظر شما در مورد نقدهایی که شد چیست؟

در مسابقات جهانی با اینکه ما تیم جوانی را به مسابقات اعزام کرده بودیم، اما آنچه که توقع داشتیم رقم نخورد. با اینکه ما در انفرادی توانستیم یک مدال نقره و یک مدال برنز در پنج وزن کسب کنیم، اما نباید فراموش کنیم که کاراته مثل رشته‌های دیگر نیست. تکواندو در 8 وزن رقابت می‌کند، کشتی در 10 وزن تلاش می‌کند اما کاراته در 5 وزن رقابت می‌کند. در هر صورت بچه‌‌های ما در مسابقات جهانی موفق شدند یک مدال نقره و یک مدال برنز کسب کنند.

بچه‌های جوان ما هم تمام تلاش‌شان را کردند و می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند اما همین دو مدال نقره و برنز را که کسب کردیم اگر بخواهیم با نتایج گذشته کاراته مقایسه کنیم، نتایج بدی هم در انفرادی کسب نکردیم! در مسابقات تیمی هم که نمی‌خواهم بگویم چه اتفاقاتی رخ داد. اتفاقاتی خارج از تاتامی رقم خورد که داخل تاتامی ما آسیب دیدیم و این اتفاقات از دست بازیکنان و کادر فنی خارج بود.  تیم ما در عین شایستگی بازنده شد تیمی که شایستگی قهرمانی جهان را داشت. تیم اردن برای ما قابل احترام است. آنها در کاراته نشان دادند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما ما تیم قابل‌تری نسبت به آنها بودیم. در نهایت تیم ایران با شرایطی که در حال حاضر دارد دوباره می‌تواند جزو سه تیم اول دنیا باشد. کاراته همیشه بزنگاه خودش را نشان داده چه در المپیک و چه در مسابقات جهانی و بازی های آسیایی. حتی در این دوره که کل کاروان ورزش ایران در بازی های آسیایی یک افت محسوسی را داشتند؛ کاراته باز هم  یک مدال طلا کسب کرد. به نظرم در هانگژو کاراته دین خود را به ورزش ادا کرد. ما به خاطر عقبه درخشانی که داریم از عملکردمان راضی نیستیم. امیدوارم با تلاش‌های بیشتر اتفاقات بهتری را برای کاراته ایران رقم بزنیم.

در کاراته ما هم با هم رشد کردیم

فارس: کاراته ایران 10 سال دوران طلایی را با شما داشت و شما را بیشتر به عنوان آقای هت تریک می‌شناسند، سه بار عنوان قهرمانی جهان و پنج بار عنوان قهرمانی در آسیا را با کاراته ایران کسب کردید، آیا این اتفاقات دوباره قابل تکرار است؟

حدود 16 سال است که به عنوان مربی و هشت سال است به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته ایران فعالیت می‌کنم. ما همه با هم در این تیم رشد کرده‌ایم. در کنار هم بودیم و نتایج خوبی کسب کردیم؛ حتی یک جایی هم نتایج بدی را گرفتیم. خوشحالم از اینکه با نسلی کار کردم که چارچوب خودشان را می‌دانستند. خودشان به این تیم کمک کردند. هر کدام در جای خودشان به این تیم کمک کردند تا تیم رو به جلو برود. ما در طول این سال‌ها کم‌حاشیه‌ترین تیم بودیم. 

فارس: سید شهرام هروی در کاراته، محمد بنا در کشتی و رضا مهماندوست در تکواندو جزو مربیان بزرگی بودند که با ستاره‌های این رشته‌ها موفق به افتخارآفرینی شدند، اما کسب قهرمانی با ستارهای سرشناس و جمع کردن یک تیم با کلی مدعی کار سختی است، آیا قبول دارید؟

در این سال‌ها کم‌حاشیه‌ترین تیم ورزشی بودیم. با این همه ستاره و بازیکنان بزرگ که در ترکیب تیم بودند ما کارمان را پیش بردیم. در این مسیر بازیکنان جوانی هم آمدند که آنها هم به بازیکنان بزرگی در کاراته تبدیل شدند. در هر صورت کم‌ترین و کم‌حاشیه‌تـرین تیم را در این دوران داشتیم و به خاطر همین بهترین اتفاقات را در دنیا توانستیم رقم بزنیم. وقتی ما سه بار قهرمان کومیته تیمی جهان شدیم؛ همدلی در تیم ما حرف اول را می‌زد. ما زمانی که سجاد گنج‌زاده را به عنوان تنها نماینده کاراته ایران در المپیک داشتیم کل تیم به کمک سجاد گنج‌زاده رفتند.کار کردن با  تیمی که به این اندازه ستاره دارد واقعاً سخت است و مدیریت کردن آن سخت‌تر از کارهای دیگر است، اما چون بازیکنان ما هر کدام جایگاه خود را می‌دانستند ما به هیچ عنوان مشکلی پیدا نکردیم. از همه همکارانی که در طول این مدت کنار من آمدند و رفتند تشکر می‌کنم. همه با هم کار کردیم و یک تیم بودیم. هر کدام از ما در یک مقطع زمانی به تیم کمک کردیم. سال 2104 همراه حسین روحانی و مهدی جعفری در مسابقات آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان آلمان نتایجی که رقم خود به خاطر زحمات تیمی ما بود. می‌خواهم بگویم که همه ارکان تیم برای موفقیت کاراته ایران زحمت کشیدند. به نظرم وقتی نتیجه‌ای رقم می‌خورد تنها حاصل تلاش سرمربی نیست و آن عوامل اجرایی و بازیکنان هستند که این پکیج را کامل می‌کنند.

نه به دنبال مجوز بودم و نه رانت

فارس: ظاهرا فدراسیون و مجموعه تیم ملی برای انجام کارهای معنوی و فرهنگی همیشه پیشگام هستند.

کارهایی که ما انجام می‌دهیم همه دلی است و در موردش فکر نمی‌کنیم. مدیریت و ریاست فدراسیون هم دقیقاً به همین شکل است، اما من امروز در مورد خودم صحبت می‌کنم. هر کسی کاری را دلی انجام بدهد در پایان موفقیت حاصل می‌شود. من قبل از اینکه به مسابقات اعزام شویم به مشهد مقدس می‌روم و به امام رضا (ع) متوسل می‌شویم، اما وقتی به کربلای معلی سفر کردم این پرچم را از کربلا به عنوان هدیه آوردم و همیشه این پرچم مقدس را کنار تیم داریم.

این علاقه من به  امام رضا (ع) و کربلای معلی دلی است، چون آنها هستند که به ما قدرت می‌دهند. به نظرم هر کسی تلاش کند، زحمت بکشد و متوسل شود خداوند مزد زحماتش را می‌دهد. اینکه بدون تلاش و کوشش متوسل شویم مطمئناً اتفاقی رخ نمی‌دهد. ما در فدراسیون برنامه‌های معنوی و فرهنگی را همیشه داریم. حضور بر مزار شهدای گمنام پیش از اعزام به مسابقات باز هم جزءکارهای دلی همه ما است. من معتقدم انجام دادن کار خوب را هم بگوییم، حتی اگر برخی‌ انتقاد کنند و بگویند ریاکاری است. به هر حال این شهدا جان‌ خود را برای ما از دست داده اند و برای ما عزیز هستند. شاید نقد هم شویم که  تظاهر می‌کنیم، اما خداوند از دل همه ما آگاه است. اگر من برای این کارهایی که انجام می‌دهیم مطالبه‌ای از جایی دارم همین امروز بیایند و آن را به من بگویند من تا امروز که سرمربی تیم ملی کاراته ایران بودم نه به دنبال مجوزی بودیم و نه به دنبال رانتی؛ همه می‌دانند در یک سازمانی مشغول هستم که هیچ چیزی به خاطر این کارها به داشته‌های من اضافه نمی‌شود. 

فارس:با این همه افتخاراتی که کاراته در دنیا رقم زده آیا حمایت ها از این رشته کمرنگ نیست؟

من می‌خواهم در مورد کاراته این را بگویم. همه ما در حوزه ورزش برای ایران عزیز زحمت می‌کشیم. فوتبال را دوست دارم با برد آن لذت می‌برم و با پیروزی ورزش پرچم کشورمان در میادین بین‌المللی بالا می‌رود و این برای همه ما مایه خوشحالی است. اینکه فوتبال چه می‌گیرد و چه نمی‌گیرد واقعاً در حیطه اختیارات من نیست. به هر حال باید هر کسی در جایگاه خودش اظهارنظر کند. من به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته باید در جایگاه خودم صحبت کنم. وقتی ورزشکاران رزمی تمام عمر و جوانی خود را برای افتخارآفرینی می‌گذارند باید حق آنها داده شود و به آنها توجه شود. واقعاً ورزشکاران رزمی مظلوم هستند. اگر به بازی‌های آسیایی و المپیک نگاه کنیم در بدترین شرایط ممکن این ورزش‌های رزمی بوده که به کاروان ایران همیشه کمک کرده است. به همین دلیل این توقع می‌رود که به میزان زحماتی که ورزشکاران رزمی می‌کشند مورد  توجه قرار بگیرد. توقع ما این است که به ورزشکاران ما رسیدگی شود تا دغدغه‌های آنها حل شود. متأسفانه آنها دغدغه کسب و کار را دارند. در قراردادهای مسابقات لیگ خیلی مبالغی دریافت نمی‌شود و در همان حد امرار و معاش معمولی چند ماهه است. اگر این دغدغه کار و مسکن این قهرمانان حل شود آنها با ذهنی آزاد می‌توانند در مسابقات به میدان بروند. 

عملکرد خوب کاراته باعث شد مربیان ایرانی لژیونر شوند

فارس: قبول دارید که کاراته ایران با نتایجی که در این 10 سال کسب کرده‌، ظاهرا سکوی پرتاب خوبی برای تعداد زیادی از مربیان تیم ملی شده تا به عنوان لژیونر در کشورهای دیگر فعالیت کنند؟

بله، تیم ملی کاراته ایران به خاطر عملکرد فوق‌العاده‌ای که در این 10 سال گذشته داشته و نتایج خوبی که در دنیا کسب کرده باعث شده مربیان لژیونر ما حالا در کشورهای مختلف به عنوان سرمربی فعالیت کنند. ما حسین روحانی را داشتیم که به روسیه رفت. شهاب سلطانی را داشتیم به  ازبکستان رفت، حامد زیگساری را داشتیم به هندوستان رفت، حسنی‌پور به هنگ‌کنگ رفت و مربیان دیگری را داریم که در کشورهای مختلف به خاطر عملکرد خوب کاراته ایران حالا لژیونر هستند. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. 

فارس: خیلی ها معتقدند که با نتایج رقم خورده در بازیهای آسیایی و مسابقات جهانی کاراته ایران نیاز به جوانگرایی دارد،  آیا شما هم با این موضوع موافق هستید؟

نظر من در مورد ورزش‌های انفرادی این است که برای ورزش‌های انفرادی یک شرایطی را باید برقرار کنیم تا ورزشکار بیاید در آن آزمایش شود و در نهایت کسی که شایسته باشد می‌تواند ملی‌پوش شود. بارها گفته‌ام، خورشید از شرق طلوع می‌کند و از غرب غروب می‌کند و جلوی این اتفاق را کسی نمی‌تواند بگیرد. این اتفاقات و فعل و انفعالاتی که در  تیم ملی رخ می‌دهد به نظر من باید شرایط را ما مهیا کنیم تا همیشه این شرایط برای ورزشکاران برای مسابقه دادن یکسان باشد. در همین مسابقات جهانی از پنج وزن اعزامی سه نفر جوان بودند که برای اولین‌بار روی تاتامی جهانی رفتند. ما فرصت را به جوانان داده‌ایم.

فارس: از آن جوانان و عملکردشان راضی هستید؟

بله، راضی بودیم. به هر حال همه چیز که نتیجه نیست. باید دید این نفرات در آینده چه اتفاقاتی را می‌توانند رقم بزنند من مطمئن هستم که اتفاق خوبی برای کاراته با جوانان رقم خواهد خورد.

فارس: قانون فدراسیون جهانی به این شکل است که کاراته‌کاها باید از طریق رنکینگ در مسابقات جهانی حضور داشته باشند آیا با این شرایط برنامه‌ای برای ا عزام کاراته به مسابقات لیگ کاراته ‌وان گرفته‌اید؟

بله. طبق قانون فدراسیون جهانی، فدراسیون کاراته ایران در نظر دارد تیم ملی را به مسابقات کاراته وان اعزام کند. نکوخصلت مدیر تیم‌های ملی با طباطبابی رئیس فدراسیون کاراته جلسه‌ای برگزار کردند و تصمیم بر این شده که بچه‌ها در کاراته‌‌ وان‌ها حضور داشته باشند. با این شرایط دوباره بچه‌های کاراته در کوران مسابقات قرار می‌گیرند. به هر حال گنج‌زاده با مدال طلای المپیک در جایگاه نخست رنکینگ قرار داشت، اما به دلیل دو سال دوری از مسابقات لیگ‌های جهانی از رنکینگ خارج شد. کاراته یکی از رشته‌هایی است که از لحاظ نیروی انسانی هیچ دغدغه‌ای ندارد. با این شرایط کاراته ایران با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند اتفاقات بزرگی را در دنیا دوباره رقم بزند. ما این پتانسیل را داریم دوباره مثل مسابقات جهانی مارسی فرانسه که کاراته ایران در سه رده جهان قهرمان شد دوباره رقم بخورد. برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیروی انسانی ندارند و به دنبال مدال هستند. ما که نیروی انسانی زیادی را داریم و اصلاً دغدغه‌ای در رابطه با این موضوع نداریم. 

پیشنهاد مالی خوبی از دو کشور داشتم، اما وسوسه نشدم

فارس: با همه افتخارآفرینی که شما با کاراته کسب کردید ما مطلع هستیم که دو پیشنهاد خیلی خوب خارجی داشتید، دلیل مخالفت شما چه بود؟

 سال 2017 و 2018 از دو کشور خارجی پیشنهاد داشتم اما من هیچ‌وقت وسوسه نشدم. برای حضور در المپیک توکیو یک عهد و پیمانی با بازیکنان با هم بسته بودیم که این مسیر را با هم حرکت کنیم. شرایط طوری بود که در ایران می‌ماندم بهتر بود چون اولویت اول و آخرم ایران بوده و است. به شکر و لطف خداوند و شرایط مالی که دارم هیچ وقت باعث نشد مقابل این پیشنهادات وسوسه شوم، البته مبالغ پیشنهادی خوبی هم شد. کرواسی و صربستان در آن مقطع مبالغ زیادی را به من پیشنهاد کردند، اما موافقت نکردم.

فوت پدر و مادرم و دوپینگ عسگری بدترین اتفاقات زندگی ام بود

فارس: بدترین اتفاق تلخ زندگی ورزشی شما چه بود؟

در زندگی چند اتفاق بسیار بد برای من رخ داده است. یکی از آنها از دست دادن مادر و پدرم بود. این موضوع در زندگی شخصی من بود و در زندگی ورزشی نیز اتفاق ناگوار مثبت بودن تست دوپینگ بهمن عسگری در آستانه المپیک بود و شکست مقابل آذربایجان این دو اتفاق تلخ ورزش برایم سخت و غیرقابل قبول بود. اتفاقی بود که رخ داد و هیچ کاری نمی‌توانستیم برای عسگری انجام دهیم. او فرصت بسیار بزرگی را در اوج آمادگی از دست داد و متأسفانه شانس بزرگ زندگی خود را از دست داد. بهمن زحمات زیادی کشید. او پسر با اخلاقی است، اما یکسری اتفاقات در زندگی رخ می‌دهد که باید در مقابل آن اتفاقات صبور بود. به هر حال برخی مواقع آدم‌ها با دستان خودشان برای خودشان تقدیر را رقم می‌زنند.  

فارس: آینده کاراته بانوان را چطور می بینید؟ 

بانوان ما تیم بسیار خوبی هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند. آنها در مسابقات مختلف مدال‌های خوبی را کسب کردند. مطمئن هستم با رویکردی که فدارسیون دارد اتفاقات بهتری می‌تواند در بخش بانوان رقم بخورد. بانوان ما در هانگژو بد آوردند. آنها باید چهار مدال کسب می‌کردند و حتی می‌توانستند یک مدال طلا به دست بیاورند اما ورزش روی بد خود را به بانوان در چین نشان داد. 

فارس: صحبت پایانی شما...

بهترین موضوع انتقاد است. قطعاً افرادی که بیرون هستند؛ شرایط را بهتر می‌توانند نقد کنند، اما وقتی انتقادها از مسیر خارج می‌شود هیچ کمکی به تیم ملی نمی‌کند بلکه به تیم هم آسیب می‌زند. ما از نقد منصفانه استقبال می‌کنیم. در هر صورت از سیدحسن طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته تشکر می‌کنم که در این چند سال واقعاً تیم‌های کاراته ایران را مورد حمایت قرار دادند. او همیشه کمک حال ما بوده و شرایط را برای ما  مهیا کرده و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. امیدوارم به مربیان کاراته ایران توجه بیشتری شود و مورد حمایت قرار بگیرند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که ایران قوی نیاز به ورزش قوی دارد باید مسئولان ورزش از مربیان جوان حمایت کنند تا ورزشی قوی داشته باشیم. مربیان در ورزش ایران دیده نمی‌شود امیدوارم از این به بعد از آنها حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول