اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

محافظت از سلول‌های مغز در برابر آلزایمر

طبق نتایج پژوهش‌ها ویتامین E، باعث مهار ورود رادیکال‌های آزاد به سلول‌های مغزی می‌شود و می‌تواند خطر پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

محافظت از سلول‌های مغز در برابر آلزایمر

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، ویتامین E، یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد.

ویتامین ای در بسیاری از مواد غذایی نظیر بادام، تخمه آفتابگردان، اسفناج و جوانه گندم یافت می‌شود و برای مصرف آن به صورت مکمل باید با پزشک یا داروساز مشورت کرد. در ادامه برخی از فواید مصرف این ویتامین را می‌خوانید.


ویتامین E و مبارزه با طاسی

طبق مطالعات، رابطه معنی داری بین طاسی و استرس اکسیداتیو  وجود دارد به طوری که در افراد مبتلا به طاسی معمولا ظرفیت آنتی اکسیدانی به خصوص در پوست فرق سر نسبت به سایر افراد پایین‌تر است. 

در یک کارآزمایی بالینی دریافت روزانه ١٠٠ میلی گرم مشتقات ویتامین E در بیماران مبتلا به ریزش مو به مدت ٨ ماه سبب افزایش تعداد مو در مقایسه با گروه دارونما شد.

آیا ویتامین E تاثیری بر باروری افراد دارد؟

نتایج حاصل از مرور مطالعات نشان می‌دهد مصرف ریزمغذی ها شامل ویتامین D، E ،C، A ، روی کلرید ، سلنیوم ،فولات و اسید چرب امگا 3 می توانند در بهبود شاخص‌های باروری زنان و مردان نقش داشته باشند و کمبود هر کدام از این موارد در زنان و مردان نابارور مشاهده شده است.

در تحقیقی مصرف مکمل  ویتامین E در ارتباط با زمان کوتاه‌تر برای باردار شدن در زنان بالای 30 سال بود و زنان کمتر از 35 سال با دریافت بتاکاروتن و ویتامین C  زمان کوتاهتری برای باردار شدن داشتند.

 

ویتامین E و پیشگیری از تخریب بافت

با توجه به این که ویتامین E  خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد، از سلول‌های بدن در مقابل تخریب حفاظت می‌کند؛ یعنی این ویتامین توانایی زیادی در خنثی کردن رادیکال‌های آزادی دارد که درون سلول‌های بدن و به طور طبیعی ساخته می‌شوند.

این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می‌کند.

آیا ویتامین E از سکته قلبی پیشگیری می‌کند؟

خاصیت آنتی اکسیدانی این ویتامین به آن اجازه می‌دهد تا از لطمه دیدن داخل رگ‌ها و سکته قلبی پیشگیری کند. کمبود این ویتامین بیشتر در بیماری‌های قلبی نمود پیدا می‌کند. 

همچنین این ویتامین دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند.

محافظت از سلول‌های مغز در برابر آلزایمر

ویتامین ای، خطر توسعه بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین ای گنجانده‌اند. ویتامین ای، رادیکال‌های آزاد را که محتملاً می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.

از افزایش سطح ایمنی تا کمک به کاهش علائم لوپوس

ویتامین E، همچنین باعث افزایش سطح ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر،  کاهش احتمال حملات قلبی در بیماران مبتلا به دیابت، کند کردن روند پیری سلول‌ها، تقویت انسان در مقابل آلودگی‌های زیست محیطی، مقابله با کم خونی،  کمک به بهبود بیماری‌های پوستی، زخم‌ها، اختلالات تولید مثل و کاهش دردهای پیش از قاعدگی و کاهش علائم و نشانه‌های لوپوس می‌شود.

 

آیا مصرف مکمل ویتامین E منجر به مسمومیت می‌شود؟

مصرف این ویتامین اگر بیش از اندازه و به صورت مصنوعی (قرص و آمپول) باشد، باعث مسمومیت‌های ویتامینی می‌شود.

ویتامین E اضافی می تواند در انعقاد خون اختلال ایجاد کند و باعث خونریزی شود.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول