اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

چه افرادی در معرض ابتلا به بیماری خاموش هستند؟

پوکی استخوان بسیار خاموش و بی سروصدا اتفاق می‌افتد و اغلب اوقات هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی ندارد و ناتوانی ناشی از آن از سرطان بیشتر است.

چه افرادی در معرض ابتلا به بیماری خاموش هستند؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، پوکی استخوان (Osteoporosis) یک بیماری شایع متابولیک استخوان است که در آن کاهش توده استخوانی رخ می‌دهد.

در این بیماری استحکام بافت استخوانی  و مقاومت آن کم می‌شود و عناصر تشکیل دهنده استخوان از نظر کمیت کاهش می‌یابد و از لحاظ کیفیت تغییری نمی‌کند.

ذخیره کلسیم در استخوان ها که باعث محکم شدن آن‌ها می‌شود، قبل از تولد آغاز و تا سن 30 سالگی ادامه دارد. در 30 سالگی استخواهای یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می‌رسد.

عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان

افزایش سن با ضعف، شکستگی استخوان، خمیدگی پشت و کوتاه شدن قد همراه است که اغلب افراد از آن‌ها به عنوان نشانه‌های پیری یاد می‌کنند اما در واقع این علائم نشانه‌های ابتلا به پوکی استخوان نیز هستند. پس افزایش سن یکی از عوامل خطر بروز این بیماری است.

احتمال ابتلای خانم‌ها به این بیماری بیشتر از آقایان است که یکی از دلائل آن یائسگی است. در این سن خانم‌ها با کاهش هورمون استروژن مواجه هستند که این امر باعث می‌شود از میزان تراکم استخوانی کاسته شود. 

حدود نیمی از زنان مسن تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن تر از 75 سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و به طور تقریبی از هر سه زن یک نفر و از هر دوازده مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

مصرف زیاد نمک احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد؛ به ازای مصرف هر2300 میلی گرم نمک،40 میلی گرم کلسیم بدن از دست می رود.

مصرف چربی زیاد نیز بر روی جذب کلسیم تاثیر گذاشته و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را بالا می برد.

از آنجا که نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند و فسفر جذب روده ای کلسیم را کاهش می دهد، مصرف این نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

از دیگر عوامل خطر بروز این بیماری می‌توان به مواردی همچون عدم تحرک، یائسگی، رژیم غذایی فاقد کلسیم، مصرف برخی داروها همانند کورتیکو استروئید، مصرف سیگار، قهوه، عدم تماس با نور خورشید و نیز زمینه‌های ارثی و عوامل ژنتیکی اشاره کرد.

 

علائم پوکی استخوان

این بیماری علائم قابل توجهی ندارد و به همین دلیل به بیماری خاموش معروف است. در ابتدای بیماری به ندرت علائمی مشاهده می‌شود و به همین دلیل تشخیص آن آسان نیست. 

از مهم ترین علائم آن می توان به شکستگی خود به خود با کمترین ضربه اشاره کرد این شکستگی معمولا در استخوانهای مهره، لگن و مچ رخ می‌دهد.

 

پوکی استخوان چه عوارضی دارد؟

درد مزمن در نواحی استخوان‌ها، کوتاهی قد، خمیدگی پشت، درد شکمی، یبوست، کاهش اعتماد به نفس و افسردگی از عوارض پوکی استخوان است.

چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟

سبک زندگی سالم شامل داشتن تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی کافی و منظم در پیشگیری از این بیماری دارای اهمیت بسیاری است. 

رژیم غذایی دارای کلسیم و ویتامین د کافی برای پیشگیری از این بیماری مورد نیاز است. 

کلسیم که یکی از اجزای سازنده استخوان است و غذای روزانه هر فرد بالغ باید حداقل حاوی 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم باشد. البته این مقدار نیاز در زنان باردار، شیرده، یائسه، افراد مسن و درسنین بلوغ بیشتر بوده و بین 1500 تا 2000 میلی گرم است.

 

حضور ویتامین د به همراه کلسیم برای سلامت استخوان‌ها مورد نیاز است  زیرا بدن برای جذب کلسیم نیاز به ویتامین دی دارد. در واقع ویتامین د به جذب کلسیم از روده کمک کرده و موجب به کارگیری این ماده معدنی در ساختمان استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول