به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا؛ مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی همزمان با دویست و دهمین جلسه شورای شهر که امروز یک بهمن ماه برگزار شد، در تذکری درخصوص قانون هوای پاک گفت: ۲۹ سال از نام گذاری قانون هوای پاک میگذرد این نام گذاری برای آگاهی شهروندان برای برخورداری از آن برگزیده شده اما هم اکنون باید اثرگذاری آن مورد بررسی قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست تهران ادامه داد: در سه دهه اخیر علاوه بر اینکه از این قانون استفاده نشده بلکه آلودگی هوا نیز بیشتر شده است. مهمترین عامل آلودگی هوا اتومبیلها، سوخت مصرفی و موتورها است و به راستی مردم از چقدر حق استفاده از حمل و نقل عمومی برخوردار هستند؟ در برخی از دورهها به این قانون توجه مطلوبی شده و برخی دیگر از دوره ها نیز با بی توجهی از کنار آن گذشتند.
پیرهادی گفت: در بسیاری از آمارهای اعلام شده مقداری از سوخت های مصرفی از استاندارهای مناسب برخوردار نیستند
سیاست های نابجا به آلودگی هوا در تهران آشکار است. وقتی موضوعات پیرامون این مسئله به بهانه ای برای امرار معاش تبدیل شده چگونه می توان از هوای پاک برای مردم سخن گفت و به برخورداری از این هوا دلخوش بود؟
وی افزود: افزایش پنج درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی و واردات خودروهای هیبریدی بسیاری از مواد قانونی مصوب و عدم عمل آن باعث بروز این شرایط شده است و قطعا یکی از دلایل اجرایی نشدن قانون هوای پاک، عدم تامین منابع مالی و پیش بینی مسائل مالی است که به وضعیت سیاسی و مالی پیوند خورده است.
پیرهادی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت گفت: اگر خسارتهای ناشی از آلودگی هوا را بررسی کنیم میبینیم که هزینه عادی وزارت بهداشت 11.3 میلیارد بود و اگر این بودجه به جای درمان در حوزه پیشگیری و درمان به کار گیری میشد میتوانستیم در کاهش آلودگی هوا تاب آوری کنیم.
وی در پایان با اشاره به در خطر بودن جان شهروندان در اثر آلودگی هوا گفت: چند شهروند دارای ضعف و ناتوانی در اثر بیماری قلبی و ریوی باید جان خود را از دست بدهند تا منابع مالی مناسبی تامین شود و خسارتها چقدر باید افزایش یابد تا بحران آلودگی هوا در میان اولویتهای مهم قرار گیرد؟.
پایان پیام/