اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  سیاسی

خضریان: مسئولیت پذیری نخبگان، موجب افزایش مشارکت می‌شود

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان سه سطح تاثیرگذاری حکومت، مردم و نخبگان در انتخابات، گفت‌: مسئولیت‌پذیری سطح نخبگان، در میزان مشارکت تاثیر بالایی دارد.

خضریان: مسئولیت پذیری نخبگان، موجب افزایش مشارکت می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران توانا، علی خضریان نمایندهٔ تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در نشست نقد و بررسی عملکرد مجلس یازدهم در ظهر دوشنبه در جمع اساتید دانشگاه علم و صنعت، در توضیح ضرورت مشارکت گفت: یکی از مسائل اصلی‌ و محوری‌ای که گروه‌های سیاسی، نخبگان سیاسی، رسانه و احزاب در حوزه مشارکت مطرح می‌کنند، دال مرکزی‌اش بر حوزهٔ احراز صلاحیت‌ها قرار دارد و می‌گویند اگر احراز صلاحیت‌ها زیاد باشد، رقابت زیاد می‌شود و مشارکت بالا می‌رود. به عبارتی، همهٔ مطالبات حول شورای محترم نگهبان شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مسئله به این دلیل رخ می‌دهد که این گروه‌های سیاسی و صاحبان تریبون، می‌خواهند که بار مشارکت را از روی دوش خود بردارند و بر دوش حکومت قرار دهند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس، بیان کرد: مشارکت سه سطح دارد. یکی، حکومت است که شورای نگهبان و مجریان انتخابات در آن سطح تعریف می‌شوند. سطح دوم، مردم هستند که با رأی دادن و یا عدم رأی دادن به کنشگری در سیاست می‌پردازند. اما، سطح سوم که سطح میانی است، سطح نخبگانی است که واسطهٔ میان دو سطح دیگر می‌باشند؛ این سطح، تنها نخبگان علمی را شامل نمی‌شود و گروه‌های سیاسی، احزاب و مطبوعات را نیز در بر می‌گیرد. این سطح، سطح میانجی است.

خضریان، ضمن تأکید بر این نکته که مسئولیت‌پذیری نخبگان در میزان مشارکت نقش مؤثر دارد، گفت: موضوع مسئولیت پذیری، دو سطح دارد. اول، نخبه‌هایی‌اند که وارد سطح حکومت می‌شوند و میزان مسئولیت‌پذیری آن‌ها در زمان حضور در جایگاه سیاسی‌شان، نقش مهم و مؤثری در میزان مشارکت دارد.

نمایندهٔ تهران در مجلس ادامه داد: ما در کشور، در برخی جایگاه‌های مختلف سیاسی با پدیدهٔ کم‌ کارکردی، بی‌ کارکردی، کج‌ کارکردی و بد کارکردی مواجه هستیم، که در این شرایط، مسئولین مسئولیت اقدامات خود را قبول نمی‌کنند و پاسخگوی مردم نمی‌شوند. در عوض از خود سلب مسئولیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این شرایط، مردم را ناامید کرده و مشارکت مردم را با کاهش مواجه می‌کند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس، در توضیح سطح دوم مسئولیت‌پذیری نخبگان، گفت: سطح دوم مسئولیت‌پذیری، شامل نخبگانی می‌شود که سطح عالی‌تری دارند یا احزاب و گروه‌های سیاسی‌ای می‌شود که افرادی را برای مناصب حکومتی معرفی می‌کنند؛ برای مثال، برای مجلس لیستی را می‌دهند.

خضریان بیان داشت: در پایان دورهٔ مسئولیت این افراد، پاسخگویی اقدامات این افراد که برای نمایندگی یا ریاست جمهوری تحت حمایت قرار گرفته‌اند، برعهدهٔ این افراد است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول