اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

شرفی: یک مربی از کادرفنی ۱۰ نفره ما جرات نداشت به قلعه‌نویی بگوید از طارمی یا بیرانوند استفاده نکن

مربی پیشین تیم ملی کشورمان به انتقاد از عملکرد دستیاران قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا پرداخت.

شرفی: یک مربی از کادرفنی ۱۰ نفره ما جرات نداشت به قلعه‌نویی بگوید از طارمی یا بیرانوند استفاده نکن

اصغر شرفی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در صعود به فینال جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا، اظهار داشت: می‌خواهم ابتدا درمورد دوران حضور خودم و حشمت مهاجرانی در تیم ملی صحبت کنم. شاید افکار من قدیمی باشد و به درد امروز نخورد. در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین فقط من و او در کادرفنی بودیم. مرحوم محمود یاوری را نیز با خودمان به آن مسابقات بردیم. او فقط قرار بود همراه ما باشد و بنا نبود در کار کادر فنی دخالت کند.

وی افزود: یک روز یاوری وسط تمرین، داخل زمین آمد که مهاجرانی به من گفت به او بگویم برود و روی سکوها بنشیند. با ۲ نفر تیم را در جام جهانی گرداندیم و عملکرد بدی هم نداشتیم زیرا در اولین دوره حضورمان بین ۱۶ تیم، چهاردهم شدیم. قبل از هر بازی من و مهاجرانی با هم جلسه می‌گذاشتیم و یک نفر به نام ابوالفضل جلالی که حد خودش را می‌دانست، این نکات را یادداشت می‌کرد‌. قبل از اعزام به جام جهانی ۲ ماه به انگلیس رفتم زیرا تمام بازیکنان اسکاتلند که همگروه ما بود، در باشگاه‌های این کشور بازی می‌کردند‌.

مربی پیشین تیم ملی اضافه کرد: آن سفر هم برای من یک کلاس خوب بود و هم شناخت خوبی از بازیکنان اسکاتلند به دست آوردم. خدا ایرج دانایی‌فرد را بیامرزد که برخلاف جثه‌اش، قلب خیلی بزرگی داشت. قد آرچی گمیل، کاپیتان حریف فقط مقداری از دانایی‌فرد بلندتر اما سرشانه‌هایش ۲ برابر بازیکن ما بود. در تیم باشگاهی‌اش کل تیم را می‌گرداند. پس از شناخت از این بازیکن و سایر نفرات اسکاتلند، به مهاجرانی گفتم حریف این تیم نمی‌شویم اما اگر بخواهیم آبرومند بازی کنیم، باید گمیل را از کار اندازیم و ۱۰ به ۱۰ شویم. از مهاجرانی خواستم بازیکنی را در زمین بگذارد که حتی اگر گمیل از زمین بیرون رفت، با او بیرون برود. پیشنهاد دادم ایرج دانایی‌فرد که کمتر شانس بازی به دست می‌آورد، در ترکیب قرار بدهیم تا مامور مهار آرچی شود‌. برخی جملات در ذهن آدم حک می‌شود. سرمربی ما هم زرنگ بود و شاخکش تیز شد‌. هیچ وقت هم با حرف من مخالفت نمی‌کرد. در ابتدا گفت اصغر خودت را مسخره کردی اما جواب دادم نظر من این است و باید به عنوان سرمربی تصمیم بگیرد.

شرفی تصریح کرد: وقتی تیمی وارد چنین تورنمنت‌های بزرگی مثل جام جهانی و جام ملت‌ها شده است، تیمش را شناخته و شاید فقط در یک تا ۲ پست مشکل داشته باشد که سرمربی و کادرش نیاز می‌بینند در آن پست‌ها تغییراتی ایجاد کنند‌. نه اینکه در هر بازی چندین تغییر داشته باشیم. برخی از این آقایان مفسر یا تحلیلگر می‌گویند در هر بازی باید متناسب با شرایط حریف، نفراتی را تغییر بدهیم اما وقتی کسی بازیکن تیم ملی می‌شود‌، باید آمادگی بازی با هر تاکتیکی را داشته باشد. نباید بازیکنی ببریم که فقط توانایی اجرای یک تاکتیک را دارد‌ بلکه باید تمام عیار باشد تا کادرفنی در هر بازی چندین نفر را عوض نکند.

وی ادامه داد: در بین مفسران من فقط صحبت‌های ساکت الهامی را قبول دارم که گفت در بین اعضای کادرفنی، کدام عضو می‌توانست یا جرات داشت از امیر قلعه‌نویی توضیح بخواهد یا بتواند به او دیکته کند که فلان بازیکن باید بازی کند؟ هیچکس جرات نمی‌کرد نظری که حس می‌کرد به تیم کمک می‌کند، به سرمربی تحمیل کند. نقش یک کمک مربی خیلی مهم است. نباید فقط روی نیمکت بنشیند و هرچیزی سرمربی گفت قبول کند.

مربی اسبق تیم ملی عنوان کرد: کدام یک از این ۱۰_۱۲ نفر به قلعه‌نویی کمک کرد و به او گفت تعویض مهدی طارمی گناه بزرگی نیست؟ تمام بازیکنان دنیا این خاصیت را دارند که شاید یک بازی روزشان نباشد یا دروازه‌بانی که در ۶ بازی ۷ گل می‌خورد اما از خودش متشکر است و می‌‌گوید این بهترین نسل تاریخ است، باید جایی بیرون بنشیند. یک نفر نبود به قلعه‌نویی بگوید نترس. نیازمند یا حسینی هم می‌توانند درون دروازه بایستند. بین این ۲ دروازه‌بان با بیرانوند که شرایط خوبی در کل جام نداشت، تفاوت زیادی وجود ندارد. از شانس بد امیر بود که طارمی و بیرانوند روز خوبی نداشتند اما هیچ کدام از نفراتی که به عنوان کمک مربی کنارش بودند، به او نگفتند از قائدی، ترابی و قلی‌زاده استفاده کند یا محمد محبی را پس از آن بازی درخشان مقابل ژاپن بیرون نگذارد.

شرفی خاطرنشان کرد: در همه پست‌ها نفرات آماده‌ای داشتیم اما نباید در رو به رو شدن با تیمی که تاکتیکش از حریف قبلی متفاوت است، ترکیب خود را تغییر بدهد بلکه باید بازیکنی که داخل زمین است، آمادگی بازی با هر نوع تاکتیکی را داشته باشد. بازیکنان باید کار تیمی را بلد بوده و همه نوع تاکتیکی را پیاده کنند. البته استثنایی هم مثل همان ماجرای دانایی‌فرد و گمیل وجود دارد اما ما فقط یک تغییر دادیم و توانستیم از تیم قدرتمند اسکاتلند، پس از شکست مقابل هلند مساوی بگیریم نه اینکه ترکیب تیم برنده مقابل ژاپن را تا این حد تغییر بدهیم. زندگی دانایی‌فرد با درخشش در همان بازی، متحول شد و به آمریکا رفت.

وی افزود: فوتبال از انگلیس آمده است. آنها اعتقاد دارند اگر توپ در زمین باشد، همه بازیکنان هم‌قد هستند. به همین دلیل ما برخلاف بازی با ژاپن که نسبت به حریف قدبلند‌تر بودیم باید مقابل قطر که در دفاع نفرات بلندتری از ما داشت، توپ را روی زمین آورده و از نفراتی که در این زمینه تخصص دارند، بهره می‌بردیم. اگر نمی‌خواستیم چنین کاری انجام بدهیم هم جای اینکه دست به تغییرات زیاد بزنیم، باید بازیکنی را به کار می‌گرفتیم که روی زمین و هوا متبحر باشد. نمی‌خواهم تمام مسئولیت را گردن قلعه‌نویی بیاندازم اما می‌گویم ۱۰ عضو دیگر کادرفنی چه کاره بودند؟

مربی پیشین تیم ملی گفت: در شرایطی به جام جهانی رسیدیم که از کل آسیا و اقیانوسیه فقط یک تیم در جام جهانی ۱۶ تیمی شرکت می‌کرد. با ۲ عضو کادرفنی به شکلی بازی کردیم که دیدار پایانی مقابل کویت تفریحی بود. تیم اول را استراحت دادیم تا بازیکنانش برای خرید کردن به شهر بروند. قبل از بازی ماریو زاگالو بزرگ معترض شده بود که حشمت مهاجرانی به کویت احترام نگذاشته اما پس از اینکه با تیم دوم خود حریف را بردیم، تشکر کرد و تبریک گفت که تیم دوم ما هم بهترین کیفیت را دارد‌. الان به دلیل خوب کار نکردن، نمی‌توانیم ۲ تیم خوب داشته باشیم.

شرفی افزود: اکنون هم که تیم حذف شده این آقایان نباید با حضور در برنامه‌های تلویزیونی توجیه کنند بلکه بگویند اشتباه کردیم و در حد کمک مربی تیم ملی نبودیم! نتوانستیم به سرمربی کمک کنیم. آقایان از خودتان دفاع بد نکنید زیرا این کار بدتر از حرف نزدن است.

پایان پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول