اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی همدان:

ایران سومین تولیدکننده گردوی جهان است

خبرگزاری فارس: کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی همدان گفت: ایران سومین تولیدکننده گردوی جهان است.

ایران سومین تولیدکننده گردوی جهان است
بهروز فروزانفر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: گردو یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های گیاهی است که در روی کره زمین وجود داشته و طبق بررسی‌های دیرین‌شناسی، گونه‌های مختلف گردو از دوران سوم زمین‌شناسی یعنی دوره ترشیاری در روی کره زمین وجود داشته است.
وی افزود: گردو متعلق به خانواده ژورگلانداسه بوده و شامل 60 گونه است که همگی یکپایه و دارای گل‌های تک‌جنس هستند، بدین معنا که گل‌های نر و ماده آن به طور جدا از هم در نقاط مختلف ولی بر روی یک درخت تشکیل می‌شوند.
کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: گردو از لحاظ جنس دارای 21 گونه است و پایه‌های وحشی گردوی ایرانی در منطقه کوه‌های کارپاتیان در شرق اروپا، سراسر ترکیه، عراق، ایران، جنوب روسیه، افغانستان تا مناطق شمال ‌غربی هیمالیا قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: گردوی ایران توسط سپاه اسکندر به اروپا برده شده است و میزان کل تولید گردوی جهان در سال 2007 میلادی یک میلیارد و 694 میلیون و 889 تن بوده است و کشور چین 503 هزار تن، آمریکا 290 هزار و 300 تن، ترکیه 184 هزار و 251 تن و ایران 170 هزار تن از مهم‌ترین کشورهای تولید کننده گردو در جهان هستند.
فروزانفر ادامه داد: در بین کشورهای همسایه ایران تنها کشور ترکیه است که همگام با ایران تولید قابل ملاحظه‌ای در خصوص  گردو دارد و اکثر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز هیچ‌ تولیدی در این محصول ندارند.
وی تصریح کرد: کشور ایران به عنوان سومین تولید کننده گردوی جهان با تولید 170 هزار تن تولید سالانه هیچ‌ جایگاهی در میان کشورهای صادرکننده گردو ندارد.
کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی همدان بیان داشت: ایران تنها با صادرات 501 تن گردو در جایگاه 24 جهان قرار دارد و که این خود نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب گردوی کشور است.
وی در پایان گفت: از لحاظ ارزش صادرات گردو نیز بر اساس آمار سازمان خواروبار و کشاورزی جهان (fao) در سال 2006 کشور ایران در مجموع با ارزش صادرات 341/1 میلیون دلار صادرات گردوی مغز شده و گردوی با پوست چوبی در جایگاه 27 قرار گرفته ولی خوشبختانه نیازی به واردات گردو نداریم.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول