اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دبیرخانه دریای خزر:

سهم 20 درصدی دریای خزر را حفظ کردیم/ بهره‌برداری یک جانبه از خزر مورد توافق نبوده است

خبرگزاری فارس: رئیس دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه گفت: ما از سهم 20 درصدی خود در دریای خزر بر اساس موافقتنامه و معاهده قبلی کوتاه نمی‌آییم.

سهم 20 درصدی دریای خزر را حفظ کردیم/ بهره‌برداری یک جانبه از خزر مورد توافق نبوده است

مجتبی دمیر‌چی‌لو در حاشیه همایش رسالت جهانی اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: موضوع دریای خزر از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه کشورهای ساحلی قرار گرفته و یکی از کشورهای ساحلی درصدد آن است تا بتواند منافع و اهداف خود را در این دریا محقق کند.

رئیس دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه یادآور شد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از گذشته دور با این پهنای عظیم آشنا شده تحقق اهداف و منافع خود را دنبال می‌کند.

دمیر‌چی‌لو دیدگاه ایران را در این زمینه خاطرنشان کرد و گفت: رژیم حقوقی دریای خزر در سال‌های گذشته و طبق معاهده 1921 و 1940 میلادی شکل گرفته و بر این اساس این رژیم حقوقی هیچ تقسیم‌بندی و مرز‌بندی دریای خزر را مورد تاکید قرار نداده است.

این مسئول به خبرنگار فارس بیان داشت: هرگونه تلاش برای تغییر این وضعیت منوط به توافق تمام کشورهای ساحلی دریای خزر است و در تحلیل مواضع ایران این نکته حقیقی است که توافق ایران در دریای خزر در دوران شوروی و پس از فروپاشی آن هیچ تغییری نکرده است.

رئیس دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته برخی کشورها موضوع تقسیم را مطرح کردند ولی مورد توافق طرفین قرار نگرفته است.

دمیر‌چی‌لو ادامه داد:‌ این موضوع در دستور کار گروه ویژه کاری کنوانسیون حقوقی دریای خزر است که به نظر می‌رسد در اجلاس آینده این گروه در عشق‌آباد موضوع مطرح شود.

وی گفت: در این اجلاس گروه کاری ساحلی پیش نویس کنوانسیون حقوقی دریای خزر مذاکره می‌کنند و بر اساس این کنوانسیون کلیه فعالیت‌های پهنای آبی مورد توافق قرار می‌گیرد.

رئیس دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه به دیدگاه‌های مختلف در مورد بهره‌برداری از نفت و گاز دریای خزر اشاره کرد و افزود:‌ هر چند برخی کشورها پیشنهاد خاصی در این زمینه داده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران با استناد به حقوق بین‌المللی تصمیم گرفته است در مورد پهنه آبی دریای خزر خود را مکلف به حفظ حدود و توافق کشورهای ساحلی کند.

دمیر‌چی‌لو تصریح کرد: در این توافق باید منفعت تمام کشورها تامین شده و شیوه‌نامه عادلانه‌ای در بهره‌برداری از منافع دریای خزر طراحی و پیشنهاد شود.

این مسئول عنوان کرد:‌ ما نه تنها از 20 درصد حق خود از این دریا کوتاه نمی‌آییم بلکه تلاش می‌کنیم با دیدگاهی مثبت نظر دیگر کشورها را در صیانت از منابع نفت و گاز دریای خزر جلب کنیم.

رئیس دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس اظهار داشت: کشورهای همسایه حق ندارند بدون انجام توافق از منابع نفتی و گازی این دریا بهره‌برداری نفعی داشته باشند و هرگونه اکتشاف و استخراج نفت از این دریا منوط به توافق کشورهای ساحلی است.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول