اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط متخصصان داخلی

نخستین‌های لاروهای ماهی صافی در فضای آزمایشگاهی تولید شد

خبرگزاری فارس: از نخستین لاورهای تولید شده در فضای آزمایشگاهی در پژوهشکده اکولوژی خیلج فارس و دریای عمان با حضور مسئولان شیلاتی رونمایی شد.

نخستین‌های لاروهای ماهی صافی در فضای آزمایشگاهی تولید شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عباسعلی مطلبی رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران عصر امروز در آیین رونمایی از طرح مذکور با بیان اینکه باید به ارتقا واحد سطح در پرورش آبزیان توجه خاصی شود، گفت: اموری همانند پرورش هم‌زمان ماهی و میگو و تقویت گونه‌های آبزی پرورشی بیش از پیش می‌تواند به توسعه صنعت آبزی‌پروری در کشور کمک کند.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری برنامه پنجم برای تولید آبزیان در کشور برابر یک میلیون و 600 هزار تن انواع آبزیان است.

به گفته این مسئول، از این میزان باید 700 هزار تن انواع آبزیان در محیطی غیر از دریا همانند سایت‌های و قفس‌های پرورشی تولید شود.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در ادامه افزود: از همین‌روست که اجرای طرح‌های بیوتکنیک (تولید آزمایشگاهی گونه‌های آبزی با هدف مقاوم و اقتصادی‌سازی) در کشور از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

محمد صدیق‌مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان نیز در ادامه با اشاره به پروژه بیوتکنیک ماهی صافی در این پژوهشکده افزود: کار روی پروژه تکثیر گونه ماهی صافی در بندرعباس از سه سال پیش آغاز شده است به نحوی که ماهیان مولد برای استفاده در این طرح از سه سال پیش به فضای آزمایشگاه منتقل شده‌اند.

وی افزود: ماهی صافی از گونه‌های تجاری و خوراکی است که بیشتر در آب‌های غرب هرمزگان یافت می‌شود که طی سال‌های اخیر با تهدید رو به رو شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این گونه خوراکی به طور طبیعی صخره‌زی است، افزود: می‌توان با توسعه روش تکثیر، از این گونه در سایت‌های پرورش ماهی در قفس و سایت‌های پرورش میگو نگه‌داری کرد.

به گفته مرتضوی با توجه با اینکه گونه صافی گونه‌ای همه چیز خوار و گیاه‌خوار است، می‌توان آن را به طور هم‌زمان و مشترک در کنار گونه‌های پرورشی مرسوم نگه‌داری کرد.

مرتضوی در ادامه با ذکر مشخصات گونه آبزی صافی ابراز داشت: اندازه بازارپسند و تجاری این گونه معمولاً در شرایط مناسب به 300 گرم می‌رسد.

وی با بیان اینکه طی یک سال آینده پروژه مذکور به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد، افزود: در این پروژه تحقیقاتی علاوه بر تامین نیاز سایت‌های پرورشی، مبحث تقویت و رهاسازی این گونه با هدف تقویت حجم طبیعی نیز مدنظر است.

انتهای پیام/ش20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول