اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار کوهبنان:

میراث فرهنگی توجهی به آثار گردشگری کوهبنان ندارد

خبرگزاری فارس: فرماندار کوهبنان گفت: شهرستان کوهبنان دارای ظرفیت‌های گردشگری بالایی است، اما میراث فرهنگی توجهی به این منطقه ندارد.

میراث فرهنگی توجهی به آثار گردشگری کوهبنان ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، شهرستان کوهبنان با 3 هزار و 330 کیلومتر‌ مربع وسعت‌ دارای دو بخش ‌مرکزی و طغرالجرد‌، ‌دو شهر ‌کیانشهر، کوهبنان، چهار دهستان‌ طغرالجرد، شعبجره‌، جور و خرمدشت‌ و حدود 300 روستا است.

این شهرستان 1.82 درصد مساحت استان کرمان را تشکیل می‌دهد و دارای 24 هزار و 879 نفر جمعیت است که 16 هزار و 994 نفر در شهر و 7 هزار و 885 نفر در روستاهای آن سکونت دارند. 

شهرستان کوهبنان دارای ظرفیت‌های متعدد صنعتی و گردشگری است که می‌تواند زمینه حضور بسیاری از سرمایه‌گذاران را فراهم کند.

در مورد وجه تسمیه کوهبنان چنین بیان می‌کنند که بلندترین نقطه مرکزی کرمان کوهبنان است در زمان قدیم افرادی از طرف حکومت برای دادن اطلاعات‌ بالای کوه گذاشته می‌شدند که آنها را کوه‌بانان می‌گفتند و به همین دلیل این محل را کوهبنان نامیدند. 

کوهبنان به لحاظ حضور اندیشمندان و عرفای بزرگی مانند افضل‌الدین ابوحامد کرمانی‌، شاه نعمت‌الله ولی‌، ابو‌اسحاق کوهبنانی، برهان‌الدین خلیل‌الله‌، امیر مجاهد‌الدین به شهر عارف‌پرور و بام فرهنگی استان کرمان شهرت دارد.

استعداد مطلوب کوهبنان در کشاورزی

منصور متقی فرماندار کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شهرستان کوهبنان با توجه به شرایط آب و هوایی سردسیری زمینه و استعداد مطلوبی در بخش کشاورزی دارد.

وی ابراز داشت: وجود یک هزار و 478 هکتار سطح زیر کشت پسته، 587 هکتار سطح زیر کشت بادام، 700 هکتار سطح زیر کشت گندم، 178 هکتار سطح زیر کشت جو، 120 هکتار سطح زیر کشت گردو و 75 هکتار زعفران نشان دهنده توانایی منطقه در زمینه کشاورزی است.

متقی عنوان کرد: همچنین وجود معادن مختلف از جمله زغالسنگ، خاک نسوز، آهن، سرب و روی، مس و گچ ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های معدنی را در این شهرستان فراهم کرده است.

وی افزود: اماکن تاریخی و مذهبی مانند آرامگاه برهان‌الدین، آرامگاه محمد شهید کوهبنانی، امامزاده زیدبن علی، امامزاده سلیمان‌شاه، بازار قدیمی، برج روستای رتک، برج روستای کهن، برج علی‌آباد، برج محله چماه، برج محله درشوئیه کوهبنان، بی‌بی‌خاتون دهستان جور، بی‌بی عصمت از جمله ظرفیت‌های گردشگری کوهبنان است.

متقی تصریح کرد: تخت امیر یالطیفی، درخت قدیمی، زیارت خواجه‌خضر، سنگ‌نوشته، طغرالجرد، قلعه‌دختر کوهبنان، کاروانسرای جاده ده‌علی، کوره‌های قدیمی، مسجد امام، مسجد جامع محله انصار، منزل اعیانی الله‌آباد، منزل آل‌طه در دهستان خرمدشت، منزل آل‌طه در کوهبنان و ... از دیگر ظرفیت‌های تاریخی و مذهبی منطقه کوهبنان است.

احداث مجتمع تفریحی توریستی ولایت

فرماندار کوهبنان گفت: مجتمع تفریحی توریستی ولایت و کوهستان پارک کوهبنان با وسعت 18 هکتار در ارتفاعات این شهر در دست احداث است.

متقی بیان داشت: تاکنون 100 میلیون تومان در این مجموعه هزینه شده است و در نظر داریم تا قسمتی از کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اطراف ‌این مجموعه تفریحی 10 هزار اصله درخت کاشته و میان دو تپه مشرف به این مجموعه تله‌کابین راه‌اندازی می‌شود.

متقی گفت: سرمایه لازم برای راه‌اندازی تله‌کابین مجتمع تفریحی توریستی ولایت 4 میلیارد تومان برآورد شده است.

آکواریوم طبیعی درب گِزک

این آکواریوم با عمق چهار متر ماهیان قرمز 17 سال پیش را در خود جای داده است.

آب این آکواریوم و روستای درب گِزک که سه خانوار جمعیت دارد از چشمه جوشان منطقه تأمین می‌شود.

کوه‌های مشرف به این روستا خانه‌های دست‌کند قدیمی را در دل خود جای داده است و به میمند کوچک شهرت دارد.

میراث فرهنگی توجهی به آثار گردشگری این منطقه ندارد

فرماندار کوهبنان اذعان داشت: بیش از 100 اثر تاریخی در شهرستان کوهبنان شناسایی شده که 26 اثر به ثبت رسیده‌ است.

وی عنوان کرد: شهرستان کوهبنان دارای آثار تاریخی، گردشگری، مذهبی و طبیعت بکری است که مورد بی‌مهری میراث فرهنگی قرار دارد.

متقی افزود: در حال حاضر این شهرستان مسئول میراث فرهنگی ندارد و این امر مشکلات زیادی را برای شهرستان به وجود می‌آورد.

مردم کوهبنان از کمبود امکانات بهداشتی رنج می‌برند

متقی ابراز داشت: طی ماه‌های گذشته تعداد زیادی از مردم کوهبنان بارها با مراجعه به فرماندار، امام جمعه و مسئولان شورای اسلامی کوهبنان از وضعیت نابسامان بهداشت و درمان به ویژه کمبود دندانپزشک، عدم حضور پزشکان متخصص، کمبود و فرسوده بودن آمبولانس‌ها در کوهبنان گلایه کردند.

وی تصریح کرد: جمع زیادی از مردم دست نیاز و کمک به سوی رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان دراز کرده و از وی درخواست رسیدگی در اسرع وقت را دارند.

فرماندار کوهبنان گفت: شهرستان کوهبنان در شمالی‌ترین نقطه استان و در مرز کرمان با استان‌های یزد و خراسان جنوبی قرار گرفته که با توجه به سفرهای استانی هیئت دولت و توجه ویژه دولت خدمتگزار ساخت بیمارستان شهرستان از سال 88 آغاز شده و در حال حاضر این پروژه جزو طرح‌های مهر ماندگار قرار گرفته و تا پایان سال با همت دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این رویداد مهم موجب کاهش بسیاری از نگرانی‌ها و مشکلات درمانی شهروندان کوهبنانی می‌شود.

متقی به مشکلات بهداشت و درمان شهرستان از جمله کمبود دندانپزشک، کمبود و فرسوده بودن آمبولانس‌ها، عدم حضور پزشکان متخصص در شهرستان، نبود داروخانه شبانه‌روزی، کمبود امکانات آزمایشگاهی و ده‌ها مشکل دیگر اشاره و عنوان کرد: امیدواریم با توجه ویژه مسئولان علوم‌پزشکی استان به زودی شاهد رفع مشکلات موجود باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی به کوهبنان مشکلات مربوط به بهداشت و درمان شهرستان مطرح و قول‌هایی داده شد و در حال حاضر نیز علاوه بر مکاتبات اداری از طریق برقراری تماس تلفنی با مسئولان دانشگاه علوم ‌پزشکی به دنبال رفع مشکلات موجود هستیم.

..............................

گزارش از شیما صفرزاده

..............................

انتهای پیام/خ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول