اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تصرف کعبه توسط یک گروه صد نفره

خبرگزاری فارس: دفتر امام خمینی با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله به کعبه اعلام کرد: اینکار خلاف موازین اسلامی است و علاوه بر آنکه مسجد الحرام مامن مسلمانها است، مکه مامن است ، پیدا است که دست های جنایتکاری می خواهند بین مسلمین اختلاف انداخته چهره انقلابهای اسلامی را زشت نمایند .

تصرف کعبه توسط یک گروه صد نفره

رخدادهای 30آبان 1358

چکیده

همزمان با نخستین روز سال 1400هجری قمری بیش از 100فرد مسلح خانه کعبه را تصرف و عده ای را نیز به گروگان گرفتند . ارتباط عربستان با جهان قطع شده و شاهزاده فهد نماینده این کشور که در اجلاس سران عرب در تونس به سر می برد به ریاض بازگشت . هنوز از ماهیت گروهی که خانه کعبه را تصرف کرده اند خبری منتشر نشده است .

دفتر امام خمینی نیز امروز با انتشار بیانیه ای حمله به مسجد الحرام را به شدت محکوم کرده و آن را حادثه ای مشکوک خواند که بعید نیست دست آمریکا برای بدنام کردن انقلاب های اسلامی در آن دخیل باشد .

امروز و در اولین روز سال جدید هجری قمری مردم در سراسر کشور به خیابان ها ریخته و از آمریکا بیزاری جستند .

موسوی خوئینی ها در جمع بیش از دو میلیون نفر از مردم تهران در مقابل سفارت سابق آمریکا گفت : ملت ایران با آمریکا سر جنگ دارد چرا که از یک جنایتکار فراری و از یک آدمکش نگهداری می کند .

کاخ سفید برای نخسین بار در رابطه با گروگانهای سفارت آمریکا به ایران هشدار داد و تاکید کرد مسئولیت کامل نتایج محاکمه گروگانها متوجه ایران خواهد بود .

وزارت دفاع آمریکا نیز پس از بیانیه دولت این کشور تاکید کرد هنوز دستور صریحی به نیروهای حاضر در منطقه داده نشده است .

وزارت دفاع آمریکا همچنین به ناو هواپیما بر سنگین کیتی هاوک که در فیلیپین مستقر است دستور داد که بیدرنگ به سوی اقیانوس هند حرکت کند . از سوی دیگر جرالد فورد رئیس جمهور پیشین آمریکا در کنفرانس فرمانداران جمهوریخواه گفت : بحران جاری ایران جدی ترین مبارزه جهانی است که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با آن روبرو شده است .

تصرف کعبه توسط یک گروه صد نفره / ارتباط عربستان سعودی با جهان قطع شد

همزمان با نختسین روز سال 1400هجری قمری یکصد مرد مسلح کعبه را تصرف کردند ، مهاجمان عده ای را به گروگان گرفته اند .وزارت امور خارجه آمریکا تائید کرد که عربستان سعودی در پی تصرف یک مکان مقدس که شواهدی حکایت از آن دارد که کعبه است کلیه ارتباط های خود را با جهان قطع کرده است .

رهبر ایدئولوژیک و نیروی محرکه تسخیر مسجد بزرگ کعبه، جهیمان ابن سیف العتیبی بود. موضوعات اصلی قیام جهیمان که مبنی بر واجب بودن سرنگونی فرمانروایان فاسد کنونی بود طی اشغال مسجد بزرگ کعبه از طریق بلندگو اعلام شد.پس از بستن 48 دروازه حرم، محمد بن عبدالله قحطانی، داماد جهیمان در مقابل انبوه زائران شگفت زده ادعای مهدویت کرد. ملک خالد یک شورا مرکب از علما تشکیل داد و از آنها خواست فتوای تجویز حمله و تصرف مجدد حرم را صادر کنند. طی جنگهایی که درگرفت، قحطانی ، کشته شد و جهیمان به همراه 62 نفر از همراهانش دستگیر و اعدام شد.

مقام های آمریکایی گفته اند که هیچ ارتباط مستقیمی با مکه ندارند ، آسوشیتدپرس از مکان تصرف شده به عنوان بزرگترین و مقدس ترین مسجد در جهان اسلام نامبرده است .از سوی دیگر منابع خبری کنفرانس سران عرب در تونس اعلام کردند که بیش از یکصد مرد مسلح کعبه را تصرف کرده اند . این خبر پس از آن که عربستان سعودی تمام ارتباط های راه دور خود را با دنیای خارج قطع کرد به تونس رسید و یک روزنامه کویتی نوشت افراد مسلح 60نفر را گروگان گرفته اند .

همین منابع گفته اند که حمله کنندگان به کعبه یک اقلیت مذهبی عربستان سعودی هستند. هیئت نمایندگی سعودی در کنفرانس سران عرب که ریاست آنرا شاهزاده فهد بر عهده دارد این خبر را تائید یا تکذیب نکرده است ولی فهد تونس را به مقصد عربستان ترک کرده است .الاخبار روزنامه چاپ قاهره نیز نوشت که سربازان عربستان سعودی به سوی تصرف کنندگان کعبه آتش گشودند و در این تیراندازی عده ای از هر دو طرف کشته و زخمی شده اند .

گزارش  های ضد و نقیضی از عربستان به گوش می رسد ، عده ای مهاجمان را اعضای سازمان آزادیبخش فلسطین می دانند و می گویند این سازمان می خواهد عربستان سیاست خود را در قبال فلسطین و لبنان تغییر دهد و عده ای نیز انقلاب اسلامی ایران را مسئول شورش در کعبه می دانند و گروهی دیگر نیز یک اقلیت مذهبی در عربستان را مسئول حوادث امروز کعبه معرفی می کنند . (1)

حادثه مسجد بزرگ کعبه، سؤالاتی جدی در مورد نظام سیاسی سعودی مطرح ساخت. اساسی‌تر از همه، این حادثه بی‌کفایتی‌های پادشاهی در حفظ امنیت داخلی را نشان داد. در همان سال شیعیان الاحساء تصمیم گرفتند برای نخستین بار مراسم عاشورا را در منظر عمومی برگزار کنند. وقتی گارد ملی سعودی مداخله کرد تا از این کار جلوگیری کند، شیعیان در شهرهای قطیف، صفرا، اباقیق، خفجی و شیهات سر به شورش برداشتند. 20 هزار نفر از افراد گارد هم بسیج شدند و طی چند روز درگیری 17 نفر کشته شدند.

دفتر امام خمینی حمله به مسجد النبی را محکوم کرد 

دفتر امام خمینی با انتشار بیانیه ای حمله به خانه کعبه را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است :طبق اخبار واصله عده ای مسلح به مسجد الحرام حمله کرده و امام مسجد مورد اصابت گلوله قرار گرفته است .

در ادامه این بیانیه آمده است : اینکار خلاف موازین اسلامی است و علاوه بر آنکه مسجد الحرام مامن مسلمانها است مکه مامن است ، پیدا است که دست های جنایتکاری می خواهند بین مسلمین اختلاف انداخته چهره انقلابهای اسلامی را زشت نمایند .(2)

نقل و انتقالات نظامی آمریکا در حوالی خلیج فارس

کاخ سفید برای نخسین بار در رابطه با گروگانهای سفارت آمریکا به ایران هشدار داد و تاکید کرد مسئولیت کامل نتایج محاکمه گروگانها متوجه ایران خواهد بود . دولت آمریکا در بیانیه ای تاکید کرده است که ایالات متحده برای آزادی گروگانها وسایلی در اختیار دارد که در منشور ملل متحد برسمیت شناخته شده است .

وزارت دفاع آمریکا نیز پس از بیانیه دولت تاکید کرد هنوز دستور صریحی به نیروهای حاضر در منطقه داده نشده است . (3) وزارت دفاع آمریکا همچنین به ناو هواپیما بر سنگین کیتی هاوک که در فیلیپین مستقر است دستور داد که بیدرنگ به سوی اقیانوس هند حرکت کند .

آیت الله خلخالی امروز با صدور بیانیه ای برای رسیدگی به جنایات دولت آمریکا در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین خواستار محاکمه کارتر و دولت این کشور در دادگاهی شبیه دادگاه نورنبرگ شد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ضمن اعلام این خبر اظهار داشت این تصمیم یک ساعت پس از آن گرفته شد که کاخ سفید  برای نخستین بار از امکان مداخله نظامی در ایران و در صورت محاکمه دیپلماتهای آمریکایی سخن گفت . (4)از سوی دیگر جرالد فورد رئیس جمهور پیشین آمریکا در کنفرانس فرمانداران جمهوریخواه گفت : بحران جاری ایران جدی ترین مبارزه جهانی است که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با آن روبرو شده است .

حبیب شطی دبیرکل کنفرانس اسلامی نیز گفت :در صورتی که کشورهای اسلامی از وی بخواهند حاضر است در رابطه با گروگان گیری سفارت آمریکا در تهران میانجیگری کند . (5)

بزرگترین راهپیمایی علیه آمریکا در اولین روز قرن 15هجری قمری

امروز بمناسبت آغاز پانزدهمین قرن هجرت پیامبر اعظم (ص) میلیونها ایرانی در تظاهرات عظیم برائت از آمریکا شرکت کردند . در تهران نزدیک به دو میلیون نفر در دستجات چند هزار نفری به سمت سفارت سابق آمریکا حرکت کردند.

موسوی خوئینی ها :ملت ایران با آمریکا سر جنگ دارد چرا که از یک جنایتکار فراری و از یک آدمکش نگهداری می کند .  آمریکا در صورتی که شاه را به ایران تحویل ندهد شاهد محاکمه دیپلماتهای خود در ایران خواهد بود.

موسوی خوئینی ها در جمع مردم گفت : ما مرد جنگیم ، ما مردان و زنان محرم هستیم ،آمریکا ما را از چه میترساند ، رسالت ملت ایران رسالت همه مسلمانان و خلق های مستضعف جهان است . وی گفت : قلب ما برای ملت آمریکا میطپد چرا که معتقدیم مردم این کشور در چنگال خونخواران کاخ سفید گرفتار هستند .

موسوی خوئینی ها گفت : ملت ایران با آمریکا سر جنگ دارد چرا که از یک جنایتکار فراری و از یک آدمکش نگهداری می کند . موسوی خوئینی ها گفت : آمریکا در صورتی که شاه را به ایران تحویل ندهد شاهد محاکمه دیپلماتهای خود در ایران خواهد بود . (6)

آمریکا باید در دادگاهی شبیه نورنبرگ محاکمه شود

آیت الله خلخالی امروز با صدور بیانیه ای برای رسیدگی به جنایات دولت آمریکا در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین خواستار محاکمه کارتر و دولت این کشور در دادگاهی شبیه دادگاه نورنبرگ شد.

وی در این بیانیه آورده است که کارتر نمیخواهد از شکست های مفتضحانه آمریکا در ویتنام و لائوس و کامبوج پند بگیرد و افزوده است که ملت قهرمان ایران برای شانتاژهای آمریکا پشیزی ارزش قائل نیست . (7)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 30آبان 1358، صفحه 1،کیهان ، 30آبان 1358، صفحه 1 ، یکی از خارق العاده ترین حوادث اخیر در تاریخ خاورمیانه تلاش گروهی در آبان 1358 برای تسخیر مسجد بزرگ مکه بود. در ابتدا گاردهای سلطنتی شروع به مقابله کردند. ولی چون نتوانستند شورش را سرکوب کنند، تیمی از کماندوهای خارجی متشکل از کماندوهای ضدتروریستی سازمان جاسوسی فرانسه (سدس) و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به عربستان اعزام شدند و با محاصره منطقه تحت تسخیر قیام کنندگان و با استفاده از وسایل استراق سمع و گاز اشک آور سرانجام توانستند تمام آنها را کشته و یا اسیر نمایند. اما تا روزها پس از این حمله قیام کنندگان در داخل و خارج عربستان هواخواهان بیشتری پیدا می کردند. این مساله در حدی بود که یک افسر عربستان گفت: « اگر آنان این کار را در مکان غیر از مسجد مقدس مکه انجام داده بودند، به آنها می پیوستیم. ولی به طور قطع افراد بسیاری بودند که همانند این افسر فکر می کردند».به هر حال، این اقدام که توسط سنیان انجام شد، سبب جسارت بیشتر شیعیان گردید. در همان سال شیعیان الاحساء تصمیم گرفتند برای نخستین بار مراسم عاشورا را در منظر عمومی برگزار کنند. وقتی گارد ملی سعودی مداخله کرد تا از این کار جلوگیری کند، شیعیان در شهرهای قطیف، صفرا، اباقیق، خفجی و شیهات سر به شورش برداشتند. 20 هزار نفر از افراد گارد هم بسیج شدند و طی چند روز درگیری 17 نفر کشته شدند. (رک کاستینر، جوزف: «ناآرامی شیعیان در خلیج فارس»تشیع، مقامات و انقلاب، انتشارات پیشگام، بی جا، بی تا، صص 245-2466. ) رهبر ایدئولوژیک و نیروی محرکه تسخیر مسجد بزرگ کعبه، جهیمان ابن سیف العتیبی بود. جهیمان از نظر سوابق تمام ویژگیهای مقابل نظام حاکم سعودی را برخوردار بود. پیشینه طبقاتی، تجربیات زندگی و شخصیتش‌ او را در جریان برخورد با رژیم، که اوج آن در حادثه مسجد کعبه دیده شد، سوق داد. ریشه‌های قبیله‌ای جهیمان و تاریخ خانواده‌اش او را به مخالفت با قدرت و اقتدار متمرکز سعودی واداشت. پدربزرگ او در نبرد سبلا کشته شده بود و این حادثه از نظر ضرورت انتقام قبیله‌ای، بین اخوان قدیم و جدید ارتباط ایدئولوژیک برقرار می‌کرد.

جهیمان 18 سال در گارد عربستان، که اساس قبیله‌ای داشت، خدمت کرد و در حوالی 1974 از آن استعفا داد. می‌گویند که زیر نظر شیخ عبدالعزیز بن‌باز در دانشگاه اسلامی مدینه درس می‌خواند و سپس آنجا را ترک گفت تا به طور مستقل نزد علما به فراگیری قرآن بپردازد. پس از نیمه دهه 1970، برای رویارویی با رژیم، وقتش را صرف گسترش پیام و سازماندهی طرفدارانش کرد. تعلق به یک قبیله طبقه پایین، تاریخ خانواده، وفاداری مذهبی، و تجربه پیکارجویی‌اش، او را به یک شورشی بنیادگرا که نابودی پادشاهی را بر خود واجب می‌دانست تبدیل کرد .  موضوعات اصلی قیام جهیمان طی اشغال مسجد بزرگ کعبه از طریق بلندگو اعلام شد.

بر این اساس «بر مسلمانان واجب است فرمانروایان فاسد کنونی خود را، که بر آنان تحمیل شده و فاقد ویژگیهای اسلامی‌اند، سرنگون سازند، چرا که قرآن هیچ پادشاه یا خاندانی را به رسمیت نمی‌شناسد.»

جهیمان دعوت خود را به دقت طرح‌ریزی کرد و با اشغال مسجد کعبه در 20 نوامبر 1979، آن را به مرحله اجرا درآورد. پس از بستن 48 دروازه حرم، محمد بن عبدالله قحطانی، داماد جهیمان در مقابل انبوه زائران شگفت زده ادعای مهدویت کرد. این ادعا خود انحراف گردانندگان شورش را بخوبی نشان می دهد ،  این اقدام ظاهرا بر اساس این عقیده استوار بود که در ابتدای قرن اسلامی، یعنی محرم 1400 هجری یا نوامبر 1979، مهدی ظهور خواهد کرد. مبارزان با خانواده‌هایشان 300 نفر می‌شدند. که قبل از کشته شدن یا دستگیری به مدت دو هفته جنگیدند. ملک خالد یک شورا مرکب از علما تشکیل داد و از آنها خواست فتوای تجویز حمله و تصرف مجدد حرم را صادر کنند. طی جنگهایی که درگرفت، قحطانی ، کشته شد و جهیمان به همراه 62 نفر از همراهانش دستگیر و اعدام شد.

حادثه مسجد بزرگ کعبه، سؤالاتی جدی در مورد نظام سیاسی سعودی مطرح ساخت. اساسی‌تر از همه، این حادثه بی‌کفایتی‌های پادشاهی در حفظ امنیت داخلی را نشان داد. جهیمان و گروهش چندین بار دستگیر شده بودند. در اواسط سال 1987، 300 عضو اخوان زندانی شدند، ولی بر اثر شفاعت شیخ عبدالعزیزبن باز آزاد شدند. به علاوه، طرح توطئه و تهیه سلاح و آموزش نظامی، بیخ گوش رژیم صورت گرفت. عدم لیاقت و کفایت دولت در مقابله با شورش نیز، به همان نسبت جنبه جدی داشت. مهمتر اینکه حادثه مسجد اساس نامطمئن مشروعیت آل سعود را جلوه‌گر ساخت. تحلیل اجتماعی سوابق شورشیان، وابستگی طایفه‌ای شدید آنها به عتیبه، و تا حد کمتری قحطان، حرب، انزار و مطیر را نشان می‌داد. از جنبه توزیع جغرافیایی، تعداد زیادی از شورشیان به نجد، تعداد کمتری به حائل وعسیر تعقل داشتند. در میان دستگیرشدگان تعدادی کویتی، سودانی، و یک عراقی به چشم می‌خوردند. (رک باشگاه اندیشه )

2- اطلاعات ، 1آذر 1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 30آبان 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 30آبان 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 30آبان 1358، صفحه 2

6- کیهان ، 1آذر 1358، صفحه 3

7- کیهان ، 30آبان 1358، صفحه 1

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول