اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

3شرط ایران برای مذاکره با آمریکا

خبرگزاری فارس: صبح امروز قطب زاده در یک گفتگوی مطبوعاتی سه شرط دولت ایران را برای مذاکره با آمریکا را اعلام کرد . به گفته قطب زاده آمریکا باید قبول کند که شاه جانی است ، اموالی را که شاه از ایران برده باید به کشورمان بازگرداند و نیز بپذیرد که تیمی از ایران از شاه بازجویی کند.

3شرط ایران برای مذاکره با آمریکا

رخدادهای22آبان 1358

چکیده

با تصمیم شورای انقلاب، ایران از امروز دیگر به آمریکا نفت صادر نخواهد کرد ، معین فر وزیر نفت گفت : ایران تا دیروز روزانه 600هزار بشکه نفت به آمریکا صادر می کرد ، متعاقب این تصمیم شورای انقلاب کارتر در یک اقدام انفعالی دستور داد از ایران نفت خریداری نشود!

براساس تصمیم شورای انقلاب هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور شد و آیت الله دکتر بهشتی نیز به نمایندگی شورای انقلاب در جهاد سازندگی انتخاب شد . همچنین آیت الله موسوی اردبیلی نیز به عنوان نماینده شورای انقلاب در بنیاد مستضعفان انتخاب شده است .

ظهر امروز موسوی خوئینی ها به همراه سه تن از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک گفتگوی رادیو تلویزیونی گفت : روابط ایران با آمریکا بهتر است قطع شود . خوئینی ها با اشاره به اینکه رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است گفت : گرگ همیشه گرگ است و هیچوقت رابطه انسانی بین گرگ و میش برقرار نخواهد شد !

بنی صدر در یک نامه سرگشاده به کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل در مورد ایجاد فضای جنگ از سوی آمریکا هشدار داد . وی نوشته است  : اقتصاد بیمار آمریکا و وضعیت متزلزل دلار ایجاد یک بحران سخت اقتصادی – سیاسی را به دولت آمریکا تحمیل کرده است ، آیا آمریکا براستی میخواهد موقعیت دلار را به قیمت بخطر انداختن صلح جهانی تثبیت کند؟

آیت الله شریعتمداری در مصاحبه با اریک رولو روزنامه نگار و مفسر سیاسی معروف لوموند گفت: دولت آمریکا همواره از حکومت های فاسد حمایت کرده است .  وی ادامه داد : هرگاه آمریکا در مقابل منطق و قانون تسلیم شود مسئله حل می شود .

خبر دیگر اینکه مناطق غربی کشور بخصوص سنندج و جوانرود بار دیگر توسط اعضای حزب منحله دمکرات کردستان ناآرام شد . در درگیری های چند روز گذشته جوانرود 3پاسدار به شهادت رسیدند .

قطع صادرت نفت ایران به آمریکا / بنزین و نفت در آمریکا جیره بندی شد

در پی تصمیم دیشب شورای انقلاب برای قطع صدور نفت به آمریکا علی اکبر معین فر وزیر نفت خبر قطع صادرات نفت به آمریکا را تائید کرد .

وی گفت : موضوع قطع صدور نفت ایران به آمریکا از همان آغاز پذیرش شاه خائن از سوی این کشور و توطئه هایی که علیه ایران در آمریکا صورت می¬گرفت مورد درخواست گروههای زیادی از هموطنان ما بویژه کارگران شریف صنعت نفت بود ولی وزارت نفت نمی¬خواست شدت عمل بیشتری بخرج دهد . آمریکا پیش از این روزانه 600هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کرد .

به دنبال تصمیم شورای انقلاب و سخنان وزیر نفت، آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد که کارتر در اقدامی متقابل و در عین حال انفعالی دستور داده است که واردات نفت از ایران قطع شود . وزیر نفت در واکنش به سخنان کارتر و در مصاحبه با رویترز گفت : نیازی به تصمیم کارتر نبود چرا که ما صادرات نفت به آمریکا را پیش از اظهار نظر وی قطع کرده بودیم .

موضوع قطع صدور نفت ایران به آمریکا از همان آغاز پذیرش شاه خائن از سوی این کشور و توطئه هایی که علیه ایران در آمریکا صورت می گرفت مورد درخواست گروههای زیادی از هموطنان ما بویژه کارگران شریف صنعت نفت بود ولی وزارت نفت نمی خواست شدت عمل بیشتری بخرج دهد .
از سوی دیگر ونزوئلا اعلام کرد به هیچ وجه تولید نفت خود را برای جبران کسری آمریکا افزایش نخواهد داد، گزارش های رسیده از آمریکا حاکی است نفت و بنزین در آمریکا جیره بندی خواهد شد و کارشناسان گفته اند اثرات قطع نفت تا 6هفته دیگر بر زندگی آمریکائیان آشکار میشود . قطع صدور نفت اتومبیل داران آمریکایی را وحشت زده کرده است .(1)

تصمیمات جدید شورای انقلاب ؛ مسئولان تازه وزارتخانه ها و سازمانها مشخص شدند

در جلسه دیشب شورای انقلاب که به دبیری آیت الله بهشتی تشکیل شد مسئولان سه وزارتخانه و نیز ترکیب شورا مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی نیز در زمینه اداره کشور گرفته شد .

صبح امروز نیز گروهی از اعضای شورای انقلاب به قم رفتند تا گزارش کار این شورا را به امام برسانند . آیت الله دکتر بهشتی با بیان این نکته که وی به عنوان نماینده شورای انقلاب در جهاد سازندگی انتخاب شده است گفت : هاشمی رفسنجانی به عنوان نماینده شورای انقلاب در وزارت کشور و سرپرست این وزارتخانه تعیین شده است .

آیت الله مهدوی کنی عضو شورای انقلاب ، سرپرست کمیته های انقلاب اسلامی و نماینده شواری انقلاب در دادگاه های انقلاب و سپاه پاسداران نیز در پایان جلسه شورا گفت : برای سپاه پاسداران سرپرست جدیدی انتخاب خواهد شد .

آیت الله موسوی اردبیلی نیز پس از جلسه شورا در گفت و گو با خبرنگاران گفت به سمت نمایندگی شورا در بنیاد مستضعفین انتخاب شده است .(2)

موسوی خوئینی ها : رابطه ایران و آمریکا بهتر است قطع شود

ظهر امروز موسوی خوئینی ها به همراه سه تن از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک گفتگوی رادیو تلویزیونی گفت : روابط ایران با آمریکا بهتر است قطع شود .وی گفت : اینکه بعد از تسخیر سفارت آمریکا همه کشورهای عضو شورای امنیت با اتفاق ایران را محکوم کردند نشان دهنده این است که ما سازشکار نیستیم .

وی ادامه داد : دشمن اصلی آمریکا است ، حتی اگر کشور دیگری در ایران جاسوسی کند مطمئن هستیم توسط آمریکا این کار را می کند . خوئینی ها با اشاره به اینکه رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است گفت : گرگ همیشه گرگ است و هیچوقت رابطه انسانی بین گرگ و میش برقرار نخواهد شد !خوئینی ها ادامه داد : ما هیچ گاه رابطه صمیمی با آمریکا نخواهیم داشت و چه بهتر که این رابطه قطع شود(3)

خوئینی ها بعد از تسخیر لانه جاسوسی به حق آمریکا را گرگی میدانست که تغییر ذاتی در او محال است .  با گذشت 33سال و تغییر جبهه بندی های سیاسی مشخص شد که انقلاب در ذات تنها در فلسفه محال است و عالم سیاست عالمی دیگر است ،به اذعان دوست و دشمن آمریکا در طول 33سال گذشته نه تنها تغییری نکرده است بلکه خوی استکباری آن شدت نیز گرفته است ، حمایت قاطع و همه جانبه آمریکا از دوستان خوئینی ها در فتنه 88نمونه ای واضح برای اثبات این ادعا است.

هشدار ایران در مورد فضای جنگ به دبیرکل سازمان ملل

بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه در یک نامه سرگشاده به کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل در مورد ایجاد فضای جنگ از سوی آمریکا هشدار داد . در این نامه آمده است : در این روزهای حساس بار دیگر دولت آمریکا بمناسبت بحرانی که خود آنرا به وجود آورده است سخت مشغول بوجود آوردن روانشناسی جنگ در آمریکا و همه غرب است .

بنی صدر ادامه داد : اینک در کشوری که مدعی دمکراسی است سانسور اجازه این را نمی دهد که ملت آمریکا صدای حقیقت را بشنوند . سرپرست وزارت امورخارجه ادامه داد : ایران هیچ نفشی در بحران کنونی نداشته است .

وی همچنین نوشت : اقتصاد بیمار آمریکا و وضعیت متزلزل دلار ایجاد یک بحران سخت اقتصادی – سیاسی را به دولت آمریکا تحمیل کرده است ، آیا آمریکا براستی میخواهد موقعیت دلار را به قیمت بخطر انداختن صلح جهانی تثبیت کند؟

بنی صدر از دبیرکل سازمان ملل خواست مقدمات تشکیل جلسه شورای امنیت را فراهم آورد .(4) بنی صدر همچنین طی سخنانی در سالن  دکتر فاطمی این وزارتخانه گفت : قصد نداریم با آمریکا قطع رابطه کنیم .(5)

ایران به شورای امنیت شکایت کرد

دکتر باهنر عضو شورای انقلاب در مورد تصویب شکایت ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد که در شورای انقلاب به تصویب رسید گفت : شورای انقلاب تصمیم دارد پناهندگی شاه سابق به آمریکا را در شورای امنیت مطرح کند .

بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه در یک نامه سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل در مورد ایجاد فضای جنگ از سوی آمریکا هشدار داد و نوشت : اقتصاد بیمار آمریکا و وضعیت متزلزل دلار ایجاد یک بحران سخت اقتصادی – سیاسی را به دولت آمریکا تحمیل کرده است ، آیا آمریکا براستی میخواهد موقعیت دلار را به قیمت بخطر انداختن صلح جهانی تثبیت کند؟

وی ادامه داد : شاه سابق یک جنایتکار بین المللی است و دست او بخون مردم بیگناه ایران آلوده است و از نظر قانون بین المللی هم باید چنین جنایتکارانی تحویل کشور خودشان شوند. باهنر گفت : شورای انقلاب می خواهد که این درخواست ایران در سطح کل دنیا مطرح شود . (6)

3شرط ایران برای مذاکره با آمریکا

صبح امروز قطب زاده در یک گفتگوی مطبوعاتی سه شرط دولت ایران را برای مذاکره با آمریکا را اعلام کرد . به گفته قطب زاده آمریکا باید قبول کند که شاه جانی است ، اموالی را که شاه از ایران برده باید به کشورمان بازگرداند و نیز بپذیرد که تیمی از ایران از شاه بازجویی کرده و نتیجه بازپرسی را اعلام بکنند تا بر اساس آن شاه محاکمه شود . (7)

آیت الله شریعتمداری : دولت آمریکا همواره حامی حکومت های فاسد بوده است

آیت الله شریعتمداری در مصاحبه با اریک رولو روزنامه نگار و مفسر سیاسی معروف لوموند گفت: دولت آمریکا همواره از حکومت های فاسد حمایت کرده است . 

وی در باره تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام گفت : مردم ما طی سالیان دراز از استعمار بین المللی فشار و ناراحتی بسیار کشیده و امروز در مقابل استعمارگران حساسیت زیادی پیدا کرده اند ، عقیده عمومی مردم ما بر این است که آمریکا در طول تاریخ ارتباط خود با ایران همیشه دولت های ایران را کمک کرده و طی سی سال گذشته از حامیان سرسخت حکومت فاسد و ظالم در ایران بوده است .

یکی از پیامدهای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام ، دسترسی به انبوه اسناد محرمانه و سری سفارتخانه آمریکا بود . تعدادی از این اسناد ارتباطات ویژه آیت الله شریعتمداری با دربار پهلوی و بخصوص آمریکایی ها را بیان می دارد ، همچنین اسنادی حاکی از مشورت های ویژه آیت الله شریعتمداری با آمریکایی ها و دریافت کمک های مالی جهت تسلیح اعضای حزب خلق مسلمان می باشد.
آیت الله شریعتمداری ادامه داد : امروز مردم ما بخوبی میدانند که استعمارگران بین المللی در ایران چه ها که نکردند و آمریکا هیچگاه به ملت ستمدیده و مظلوم ایران وقعی نگذاشته و همواره موید دولت ها و پشتیبان رژیم فاسد بوده است .

وی در ادامه گفت : اگر اقدام دانشجویان غیرقانونی نیز باشد در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا علیه ملت ما چیزی نیست . آیت الله شریعتمداری ادامه داد : هرگاه آمریکا در مقابل منطق و قانون تسلیم شود مسئله حل می شود . (8)

با این وجود آیت الله شریعتمداری بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و هنگامی که در مقابل دوربین رسانه ها قرار می گیرد و احساس می کند که سخنانش قرار است در مطبوعات منتشر شود از اقدامات ضد ایرانی آمریکا سخن می گوید و این اقدامات را به شدت محکوم کرده و از حرکت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا حمایت می کند .

کردستان باردیگر ناآرام شد

در درگیری های چند روز گذشته جوانرود 3پاسدار به شهادت رسیدند . بعد از ظهر دیروز پیکرهای این سه شهید به کرمانشاه انتقال داده شد ، هنوز میزان تلفات مهاجمین مشخص نشده است .

خبردیگر اینکه پریشب شهر سنندج شب ناآرام و متشنجی را پشت سرگذاشت و از ساعت 9شب تا 5بامداد دیروز صدای تیراندازی و انفجار بطور پراکنده ادامه داشت . مرکزعملیات سپاه پاسداران غرب کشور در این زمینه اعلام کرد حزب دموکرات از پریشب حملات همه جانبه خود را شدیدا متوجه سنندج ، جوانرود ، نوسود و سقز کرده است .

این حملات دیروز نیز ادامه داشت . مرکز عملیات سپاه پاسداران غرب کشور تاکید کرد به دلیل اینکه از سوی هیئت ویژه حل و فصل مشکل کردستان دستور تیراندازی و مقابله با افراد حزب دمکرات داده نشده است نمیتوان دست به اقدامی زد . (9)

پی نوشت :

1- کیهان ، 22آبان 1358، صفحه 4

2- اطلاعات ، 22آبان 1358، صفحه 12

3- اطلاعات ، 23آبان 1358، صفحه 1و2 ، خوئینی ها بعد از تسخیر لانه جاسوسی به حق آمریکا را گرگی میدانست که تغییر ذاتی در او محال است .  با گذشت 33سال و تغییر جبهه بندی های سیاسی مشخص شد که انقلاب در ذات تنها در فلسفه محال است و عالم سیاست عالمی دیگر است ، به اذعان دوست و دشمن آمریکا در طول 33سال گذشته نه تنها تغییری نکرده است بلکه خوی استکباری آن شدت نیز گرفته است ، حمایت قاطع و همه جانبه آمریکا از دوستان خوئینی ها در فتنه 88نمونه ای واضح برای اثبات این ادعا است. همان آمریکا که شاه را پناه داد از فتنه 88 نیز حمایت کرد ، گرگی که خوئینی ها تغییرش را محال میدانست امروز تغییری نکرده است ولی گویا میش دیروز میش نبوده و یا در لباس میش خود را جا زده بود .

4- اطلاعات ، 22آبان 1358، صفحه 3

5- اطلاعات ، 22آبان 1358، صفحه 11

6- اطلاعات ، 22آبان 1358، صفحه3

7- اطلاعات ، 22آبان 1358، صفحه 3

8- اطلاعات ، 22آبان 1358، صفحه 2، یکی از پیامدهای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام ، دسترسی به انبوه اسناد محرمانه و سری سفارتخانه آمریکا بود . تعدادی از این اسناد ارتباطات ویژه آیت الله شریعتمداری با دربار پهلوی و بخصوص آمریکایی ها را به صراحت بیان می دارد ، همچنین اسنادی حاکی از مشورت های ویژه آیت الله شریعتمداری با آمریکایی ها و دریافت کمک های مالی جهت تسلیح اعضای حزب خلق مسلمان می باشد ، موسوی خوئینی ها در این زمینه می گوید :«بسیاری از اسناد نمایندگی سازمان سیا در سفارت آمریکا در تهران راجع به آقای شریعتمداری توسط آمریکائیان با ماشین های کاغذ خردکنی رشته رشته شده و دانشجویان عزیز با صرف چندین ده ساعت کار این رشته ها را به هم چسبانیده و صفحات را قابل خواندن نموده اند» در سال 1357که ملت مسلمان ایران انقلاب شکوهمند خویش را علیه آمریکا و رژیم پهلوی باتقدیم شهدا و مجروحین فراوان ادامه می دادند آیت الله شریعتمداری از دیدار جاسوسان آمریکایی مشعوف می شد و از کمک های آمریکا به ایران قدردانی می نمود ، وی این خوشحالی و قدردانی را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بیان داشت و تاسف خود را از احساسات ضد آمریکایی ملت ایران ابراز کرد . در گزارش های اسناد لانه جاسوسی آمریکا در این باره چنین آمده است «خیلی محرمانه ، 10ژانویه 1979/20دی 1357. از سفارت آمریکا در تهران به وزارت خارجه در واشنگتن ،...موضوع ملاقات با آیت الله شریعتمداری : ...آیت الله در رابطه روابط آینده مابین ایران و آمریکا خیلی مهربان و خوشبین بود . او قدردانی خود را از کمک های آمریکا در گذشته اظهار داشت و متذکر شد که ایران همان اندازه محتاج به فروش نفت است که آمریکا محتاج به خرید آن و خاطر نشان کرد که ساخت ایران برای محفوظ ماندن در مقابل شوروی، به کمک آمریکا احتیاج دارد. انتقادات فعلی از آمریکا از این عقیده غلط که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می کند سرچشمه می گیرد. این مشکل می تواند به طور کامل رفع شود و روابط خوب ایران و آمریکا، بر پایه احترام متقابل می تواند دوباره برقرار شود. [آیت الله ] شریعتمداری اظهار داشت که او نه دولت بختیار را تایید کرده و نه تکذیب. ضروری است که ابهامات کاملا رفع شود و اکیدا هماهنگ با قانون اساسی عمل شود.» سولیوان در آخر این سند تاکید می کند :«آیت الله شریعتمداری آشکارا از دیدن شخصی از جانب دولت آمریکا خوشحال بود ، موضعش کاملا منطقی و مساعد و موافق برای همکاری بود» (رک اسناد لانه جاسوسی آمریکا ، جلد 27، صص37-38 )در سند دیگری به تاریخ 3اردیبهشت 58تاکید شده است : آیت الله شریعتمداری گفت : ایران بر اساس عقل اداره نمی شود بلکه بر احساسات است ، او ابراز امیدواری کرد که آمریکا نباید احساسات ضد آمریکایی گسترده کنونی را به عنوان احساسات تمام مردم ایران تلقی کند .» (رک اسناد لانه جاسوسی ، جلد 1تا 6[در یک مجلد]، صفحه 189؛ جلد 28، صفحه 40 ) با این وجود آیت الله شریعتمداری بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و هنگامی که در مقابل دوربین رسانه ها قرار می گیرد و احساس می کند که سخنانش قرار است در مطبوعات منتشر شود از اقدامات ضد ایرانی آمریکا سخن می گوید و این اقدامات را به شدت محکوم کرده و از حرکت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا حمایت می کند .

9- اطلاعات ، 22آبان 1358، صفحه 3

 

روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول