اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعلام آماده باش به سفارت خانه های ایران

خبرگزاری فارس:بنی صدر خطاب به نمایندگان و سفیران ایران: حالا تشریفات زمان جنگ است و ما نمیتوانیم بی تفاوت باشیم ، شرایط را شرایط بسیج عمومی تلقی کنید ، ما به سفارت هایمان در دنیا اعلام آماده باش کرده ایم .

اعلام آماده باش به سفارت خانه های ایران

رخدادهای 21آبان 1358

چکیده

آیت الله شریعتمداری در مصاحبه با روزنامه ژاپنی ماینی چی گفت : گروه ها نباید از نام ما برای بیان اغراض خود سوء استفاده کنند . وی در مورد اقدامات ضد ایرانی بختیار نیز گفت : ما تصور می کنیم چه در داخل و چه در خارج هر گفته و هر حرکتی که حکومت جمهوری اسلامی ایران را که اکثریت مردم به آن رای داده اند نفی یا تضعیف کند مردود بوده و به هیچوجه مورد قبول نخواهد بود .

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر مستعفی دولت موقت قبول عضویت خود را در شورای انقلاب مشروط کرد . بازرگان علاقمند است که دو عضو کابینه وی که یکی از آنان پیش نویس قانون اساسی را در پاریس نوشته است و وزیر دیگری که هم اکنون در گروه هیئت حسن نیت کردستان عضویت دارد و از اعضای مجلس خبرگان بوده است نیز حتما در شورا عضویت داشته باشند.

لشکر 28کردستان طی اطلاعیه ای هر گونه شایعاتی را که موجب نگرانی ساکنان اطراف پادگان سنندج شده است را بشدت محکوم و تکذیب کرد .

دکتر ابوالحسن بنی صدر وزیر جدید امورخارجه در میان کارکنان این وزارتخانه و جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی گفت:آمریکا اگر می فهمید که دوران زورگویی سپری شده بشریت نفس راحتی میکشید و انقلاب ما بهترین فرصت را برای آنها پیش آورده تا در مناسباتشان با کشور تحت ستم جهان این تغییر اساسی را بپذیرند .

نماینده پاپ نیز در مصاحبه مطبوعاتی که در آن خبرنگاران داخلی و خارجی حضور داشتند در پاسخ به این سوال که وضع گروگانها چگونه است گفت : آنها حالشان خوب است ولی مهم آزادی آنها است که در حال حاضر به نظر نمیرسد که امکانی برای آن باشد .

طبق اظهار برخی منابع صدور ویزای ورود به آمریکا در مورد ایرانیان در کنسولگری های آمریکا در سایر کشورها ممنوع شده است . کیسنجر وزیرخارجه پیشین آمریکا نیز در مصاحبه ای از کارتر به شدت انتقاد کرد و گفت : دولت آمریکا نباید در مقابل باج خواهی ! دانشجویان ایرانی سیاست تسلیم را پیشه گیرد.

شهردار تهران نیز امروز گفت : تبلیغات غیرمنطقی رادیو و تلویزیون مبنی بر رسیدگی به وضع مستضعفین و نشان دادن آپارتمانهای خالی در تهران باعث جذب بیش از یک و نیم میلیون روستایی و شهری به تهران و ترویج آلونک نشینی و تورم و بیکاری در این شهر شده است .

آیت الله شریعتمداری : گروهها از نام ما سوء استفاده نکنند

آیت الله شریعتمداری در مصاحبه با روزنامه ژاپنی ماینی چی گفت : گروه ها نباید از نام ما برای بیان اغراض خود سوء استفاده کنند .

آیت الله شریعتمداری در مورد حوادث کردستان نیز گفت : الان دولت بهمان نقطه ای رسیده است که ما مدتها است پیشنهاد میکردیم که باید مشکل کردستان از طریق مسالمت آمیز و مذاکره حل شود و اکنون نمایندگان اعزامی دولت در کردستان مشغول همین مذاکرات از طریق تفاهم و راهیابی برای حل مشکلات است و امیدواریم که این مذاکرات به نتایج مطلوب برسد .

آیت الله شریعتمداری افزود : شنیده ایم که بختیار در مصاحبه یا مقاله ای اسمی از ما بمیان آورده است. نصیحت ما به ایشان و سایر گروهها مخصوصا در خارج کشور اینست که از نام ما برای بیان مطالب و اغراض خود سوء استفاده نکنند و در نشریات و مقالات و مصاحبه ها و گفتگوها اسم ما را برای ارائه نقشه ها و پندارهای واهی قرار ندهند . (1)

هرچند آیت الله شریعتمداری در  مصاحبه با روزنامه اطلاعات از بختیار اعلام برائت کرده و تلاش های او برای براندازی نظام جمهوری اسلامی را محکوم می کند ولی بعدها و با تلاش اطرافیان بختیار برای کودتای نوژه آیت الله شریعتمداری نیز وارد صحنه شد . مهم‌ترین چهره‌های سیاسی کودتای نوژه را نزدیکان شاهپور بختیار و اعضای کابینه‌ی او تشکیل می‌دادند.

شرط گذاری بازرگان برای عضویت در شورای انقلاب

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر مستعفی دولت موقت جمهوری اسلامی قبول عضویت خود را در شورای انقلاب مشروط کرد . بازرگان از شش ماه پیش از پیروزی انقلاب تا بهمن ماه عضو شورای انقلاب بود . دیروز آیت الله دکتر بهشتی اعلام کرد :  در ترمیم شورا از اعضای قدیمی شورا استفاده می شود مهندس بازرگان نیز عضو شورای انقلاب است . 

بر اساس گزارش ها، بازرگان علاقمند است که دو عضو کابینه وی که یکی از آنان پیش نویس قانون اساسی را در پاریس نوشته است و وزیر دیگری که هم اکنون در گروه هیئت حسن نیت کردستان عضویت دارد و از اعضای مجلس خبرگان بوده است نیز حتما در شورا عضویت داشته باشند .بر اساس این گزارش مهندس بازرگان در غیر اینصورت ترجیح می دهد که یک عضو ساده شورا باشد و بجز شرکت در جلسات شورا هیچ مسئولیت دیگری را نپذیرد . (2)

دستگیری دو جوان عراقی در نقده

2جوان عراقی توسط سپاه پاسداران نقده در این شهر دستگیر شدند .تحقیقات انجام شده سپاه پاسداران نشان می دهد این دو جوان از اعضای حزب بعث عراق هستند و برای انجام عملیات ضد انقلابی به ایران اعزام شده اند . دو جوان عراقی که 18و20ساله هستند در بازجویی مدعی شده اند برای خرید و فروش سیگار وارد خاک ایران شده اند ! (3)

4عضو جهاد سازندگی در نقده گروگان گرفته شدند

گزارش های رسیده حاکی است که 4نفر از اعضای جهاد سازندگی در اطراف نقده توسط دموکرات ها به گروگان گرفته شده و پس از یک شبانه روز آزاد شدند . گروگان ها از نقده به اشنویه منتقل شده و پس از یک شبانه روز آزاد شدند . (4)

 چهار دانشجوی ایرانی که در دانشگاه دولتی منکاتو تحصیل می کردند به اتهام توطئه برای ربودن فرماندار مینه سوتا بازداشت شدند. از طرف دیگر ادموند براون فرماندار کالیفرنیا نیز در یک توصیه تحریک آمیز از مردم آمریکا خواست در مقابل ملت ایران متحد شوند .

لشکر 28کردستان شایعات را تکذیب کرد

لشکر 28کردستان طی اطلاعیه ای هر گونه شایعاتی را که موجب نگرانی ساکنان اطراف پادگان سنندج شده است را بشدت محکوم و تکذیب کرد . در این اطلاعیه تاکید شده است که ارتش و ملت برادر هم بوده و انتشار شایعات از سوی ضد انقلاب و کسانی صورت میگیرد که خود قصد آشوب و بر هم زدن آرامش مردم و شهر را دارند.لازم به یادآوری است که اخیرا شایع شده که عده ای به صاحبان خانه های اطراف پادگان سنندج گفته اند که خانه های خود را تخلیه کنند تا از خطر پرتاپ و انفجار بمب ، توپ و نارنجک و شلیک مسلسل در امان باشند . (5)

راهپیمایی کردهای پیرانشهر در حمایت از هیئت حسن نیت

بمنظور پشتیبانی از مذاکرات سیاسی هیئت ویژه اعزامی به کردستان و همچنین اشغال سفارت آمریکا در تهران هزاران نفر از کردهای پیرانشهر در خیابانهای این شهر راهپیمایی و تظاهرات کردند. راهپیمایان شعار می دادند : تجزیه کردستان شعار دشمنان است ، کردستان قهرمان در چارچوب ایران است. راهپیمایان همچنین خواستار خودمختاری کردستان در چارچوب ایران شدند ! (6)

پیشرفت مذاکرات در کردستان

جمشید حقگو استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد وضع کلیه شهرهای آذربایجان غربی همچنان آرام است و تاکنون خبر هیچگونه درگیری به وی گزارش نشده است . همچنین از سردشت اطلاع رسید که هیئت ویژه همچنان در یکی از روستاهای این شهرستان مشغول گفتگو با رهبران مذهبی و سیاسی کردهای منطقه هستند .

احمدیان فرماندار سردشت وضع این شهر را بسیار آرام خواندند و از کلیه کارمندان بویژه کادر پرسنل سردشت پرستاران و بهیاران بیمارستان خواست که ظرف 24ساعت به محل خدمت خود بازگردند . (7)

جوانی که در اعتراض به آمریکا خودسوزی کرده بود درگذشت

جوانی که چند روز قبل در مقابل سفارت آمریکا در اعتراض به سیاست های خصمانه این کشور علیه ایران دست به خود سوزی زده بود در بیمارستان درگذشت . (8)

آماده باش بنی صدر به سفارتخانه های ایران در سراسر جهان

دکتر ابوالحسن بنی صدر وزیر جدید امورخارجه در میان کارکنان این وزارتخانه و جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافت و سیاست کلی وزارت امور خارجه ایران در ارتباط با حوادث کنونی کشور بویژه بحران فیمابین ایران و آمریکا را مطرح ساخت .وی در مورد تقاضای استرداد شاه اعلام کرد : من در یکی دو روز آینده از همه سفرای مقیم مرکز دعوت خواهم کرد و از آنها خواهم خواست که در این مورد دخالت بکنند و از دولت های خودشان بخواهند که آمریکا را در مورد استرداد شاه مخلوع تحت فشار قرار دهند .

کشورهای جهان نباید به خیانتکاران پناهندگی دهند

وی ادامه داد : ما در پی این سنت گرانقدر انقلاب کرده ایم که اگر کشورهای جهان بپذیرند که از حاکمان تبهکار وقتی به آنها پناهنده میشوند حمایت نکنند رژیم های سیاسی که جهان خواهد دید رژیم های عادلانه و بدون فساد و جنایتی خواهد بود .

بمنظور پشتیبانی از مذاکرات سیاسی هیئت ویژه اعزامی به کردستان و همچنین اشغال سفارت آمریکا در تهران هزاران نفر از کردهای پیرانشهر در خیابانهای این شهر راهپیمایی و تظاهرات کردند. راهپیمایان شعار می دادند : تجزیه کردستان شعار دشمنان است ، کردستان قهرمان در چارچوب ایران است. راهپیمایان همچنین خواستار خودمختاری کردستان در چارچوب ایران شدند !

آمریکا بداند دوران زورگویی تمام شده بشریت نفس می کشد

بنی صدر ادامه داد : آمریکا اگر می فهمید که دوران زورگویی سپری شده بشریت نفس راحتی میکشید و انقلاب ما بهترین فرصت را برای آنها پیش آورده تا در مناسباتشان با کشور تحت ستم جهان این تغییر اساسی را بپذیرند .

پذیرفتن دیکتاتور ، تحقیر ملت است

بنی صدر گفت : پذیرفتن شاه از سوی آمریکا تحقیر یک ملت است و از سوی دیگر برای اینکه آمریکا به دیکتاتورها بفهماند که در هر حال از آنها حمایت می کند و دیگر بخاطر اینکه او در خاموشی بمیرد و نتواند علیه آمریکا حرفی بزند .

سفارتخانه های ما نباید تماشاچی باشند

وی گفت : سفارتخانه های ما در دنیا نباید تماشاچی باشند ، اگر معلوم شود تبلیغاتی علیه ما شده و نمایندگان ما کاری نکرده اند من بلافاصله آنها را از سمت شان معزول و تحت تعقیب قرار می دهم ، ما در جنگیم و باید این جنگ را ببریم ، حقانیت با ما است و در جنگی که بر ما تحمیل شده باید پیروز شویم .

امروز تشریفات زمان جنگ است / اعلام آماده باش به سفیران

وی خطاب به نمایندگان و سفیران ایران در کشورهای دیگر گفت : فراموش کنید زمانی را که از وزارت خارجه دستور میرسید باید اطو کشیده و با تشریفات خاص باشید ، حالا تشریفات زمان جنگ است و ما نمیتوانیم بی تفاوت باشیم ، شرایط را شرایط بسیج عمومی تلقی کنید ، ما به سفارت هایمان در دنیا اعلام آماده باش کرده ایم . (9)

نماینده پاپ : امکان آزادی گروگانها در شرایط فعلی وجود ندارد

نماینده پاپ گفت : من خیلی خوشحال هستم که امام خمینی را ملاقات کردم و پیامی را که از واتیکان آورده بودم را به ایشان تقدیم کردم .وی گفت : من امام خمینی را دو بار دیده ام ، یک بار در 17فوریه گذشته و بار دیگر دیروز .نماینده پاپ در مصاحبه مطبوعاتی که در آن خبرنگاران داخلی و خارجی حضور داشتند در پاسخ به این سوال که وضع گروگانها چگونه است گفت : آنها حالشان خوب است ولی مهم آزادی آنها است که در حال حاضر به نظر نمیرسد که امکانی برای آن باشد . (10)

آمریکا صدور ویزا برای ایرانیها را ممنوع کرد

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا امروز گفت که اخراج آن گروه از دانشجویان ایرانی که بطور غیرقانونی در آمریکا اقامت دارند و یا عمل آنها بر خلاف قوانین آمریکا است دست کم تا ماه دسامبر آینده سال میلادی آغاز نخواهد شد .جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا به امید آن که بتواند تظاهرات دانشجویان ایرانی در آمریکا را متوقف کند دو روز پیش به وزارت دادگستری دستور داده بود آن گروه از دانشجویان ایرانی که مقررات قانونی ویزا و ورقه اقامت خود را نقض کرده اند از آمریکا اخراج کند .خبردیگر اینکه طبق اظهار برخی منابع صدور ویزای ورود به آمریکا در مورد ایرانیان در کنسولگری های آمریکا در سایر کشورها ممنوع شده است . (11)

رئیس جمهور آمریکا دست به دعا برداشت !

کارتر رئیس جمهور آمریکا پس از آنکه دستور داد دانشجویان ایرانی متخلف از قوانین آمریکا از این کشور اخراج شوند با حضور در یک کلیسا دست به دعا برداشت تا گروگان های آمریکایی آزاد شوند . از سوی دیگر کیسنجر وزیرخارجه پیشین آمریکا در مصاحبه ای از کارتر به شدت انتقاد کرد و گفت : دولت آمریکا نباید در مقابل باج خواهی ! دانشجویان ایرانی سیاست تسلیم را پیشه گیرد.

بنی صدردر مورد تقاضای استرداد شاه اعلام کرد : من در یکی دو روز آینده از همه سفرای مقیم مرکز دعوت خواهم کرد و از آنها خواهم خواست که در این مورد دخالت بکنند و از دولت های خودشان بخواهند که آمریکا را در مورد استرداد شاه مخلوع تحت فشار قرار دهند .

دستگیری 4دانشجوی ایرانی به اتهام تلاش برای ربودن فرماندار مینه سوتا

از سوی دیگر در ادامه موضوع دیپلماتهای آمریکایی چهار دانشجوی ایرانی که در دانشگاه دولتی منکاتو تحصیل می کردند به اتهام توطئه برای ربودن فرماندار مینه سوتا بازداشت شدند. خبر دیگر آنکه ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان نیز با فرستادن نمایندگانی به ایران از امام خمینی خواست که گروگان های آمریکایی را آزاد کند .

در برابر ایران متحد شوید

ادموند براون فرماندار کالیفرنیا نیز در یک توصیه تحریک آمیز از مردم آمریکا خواست در مقابل ملت ایران متحد شوند . (12)

درخواست دولت عراق از ایران

دولت عراق ایران را متهم به تعطیلی کنسولگری خود در خرمشهر کرد و خواستار بازگشایی این کنسولگری شد . خبرگزاری عراق به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت که مقام های ایرانی این کنسولگری را تعطیل کردند و به ماموران آن اعلام کردند که از ایران خارج شوند . (13)

شرط گذاری بازرگان برای عضویت در شورای انقلاب: بازرگان علاقمند است که دو عضو کابینه وی که یکی از آنان پیش نویس قانون اساسی را در پاریس نوشته است و وزیر دیگری که هم اکنون در گروه هیئت حسن نیت کردستان عضویت دارد و از اعضای مجلس خبرگان بوده است نیز حتما در شورا عضویت داشته باشند.

سخنگوی جبهه ملی : بختیار عضو جبهه ملی نیست

صبح امروز اصغر پارسا سخنگوی جبهه ملی ایران گفت : این جبهه با تائید کامل گفته های مستدل و محکم امام خمینی در ملاقات با نماینده پاپ که همه متکی بر واقعیت های انکار ناپذیر بود اعلام میدارد بختیار از بهمن ماه سال گذشته بلحاظ قبول فرمان نخست وزیری از شاه سابق از جبهه ملی اخراج شد .(14)

5/1میلیون نفر به جمعیت تهران افزوده شد

شهردار تهران گفت : تبلیغات غیرمنطقی رادیو و تلویزیون مبنی بر رسیدگی به وضع مستضعفین و نشان دادن آپارتمانهای خالی در تهران باعث جذب بیش از یک و نیم میلیون روستایی و شهری به تهران و ترویج آلونک نشینی و تورم و بیکاری در این شهر شده است .

مهندس توسلی گفت : عرضه خدمات در جنوب تهران حکم شمشیر دو لبه را دارد چرا که از سویی وظیفه داریم امکانات لازم را در این منطقه فراهم کنیم و از سوی دیگر این عمل موجبات افزایش تعداد مهاجرین به تهران را فراهم میکند . (15)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 2 ، هرچند آیت الله شریعتمداری در این مصاحبه از بختیار اعلام برائت کرده و تلاش های او برای براندازی نظام جمهوری اسلامی را محکوم می کند ولی بعدها و با تلاش اطرافیان بختیار برای کودتای نوژه آیت الله شریعتمداری نیز وارد صحنه شد . مهم‌ترین چهره‌های سیاسی کودتای نوژه را نزدیکان شاهپور بختیار و اعضای کابینه‌ی او تشکیل می‌دادند. ابوالقاسم خادم و فرزند او جواد خادم وزیر مسکن دولت بختیار، مشاور بختیار در امور امنیت ملی، پرویز قادسی از افسران رژیم شاه، رضا مرزبان از نزدیک‌ترین افراد به شاهپور بختیار و وزیر کشور در سایه‌ی او، رستم پیراسته وزیر اقتصاد کابینه‌ی بختیار، سعید تیموری و پرویز شیبانی از جمله اعضای شاخه‌ی سیاسی کودتا بودند که به صورت مستقیم با شاهپور بختیار در ارتباط بودند. در این میان برخی چهره‌های مذهبی که دل‌خوشی از رهبری انقلاب نداشتند، در جریان امور کودتا قرار گرفتند. در این میان ارتباطات قدیمی شاهپور بختیار با آیت‌الله شریعتمداری سبب شد تا کودتاگران مسائل را با او نیز در میان بگذارند. در مورد  اینکه ارتباط حامیان بختیار و خود وی با آیت الله شریعتمداری چگونه بوده و از کجا آغاز شد باید گفت :آیت‌الله شریعتمداری در زمان اقامت کوتاه مدت خود در تهران در ایام پس از کودتای 28 مرداد 1332، با برخی از اعضای جبهه‌ی ملی از جمله مهندس مهدی بازرگان آشنا می‌شود. رک آیت‌الله شریعتمداری به روایت اسناد، تدوین اصغر حیدری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1388، صفحه‌ی 891٫ ارتباطات او با جبهه‌ی ملی در گذر تاریخ مستحکم‌تر می‌شود. به طوری که پس از رحلت آیت‌الله بروجردی در سال 1340، جبهه‌ی ملی در نشستی از مرجعیت آیت الله شریعتمداری حمایت می‌نماید. رک شریعتمداری در دادگاه تاریخ، حمید روحانی، دفتر اسناد انقلاب اسلامی، 1361، 36 – 43٫ در سال‌های مبارزه هم هنگامی که اعضای جبهه‌ی ملی به قم می‌آمدند، خود را ملزم به دیدار با آیت الله شریعتمداری می‌دیدند.رک خاطرات آیت‌الله محمد یزدی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1380، صفحه‌ی 500٫ مشی مشترک آیت الله شریعتمداری و جبهه‌ی ملی در حفظ سلطنت در چارچوب قانون اساسی مشروطه، آنان را به هم نزدیک می‌کرد. هم آیت الله شریعتمداری و هم جبهه‌ی ملی و گروه‌های هم‌سو، به انجام اصلاحاتی از جمله برگزاری انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات، احترام به ظواهر دین و مسائلی از این دست راضی بودند. آنان این موضع خود را واقع‌گرایانه می‌دانستند و اهدافی والاتر از این را بی‌خردی، جاه‌طلبانه و غیر قابل دست‌رس می‌شمردند. برای مثال در ایامی که حضرت امام در پاریس به سر می‌بردند، بازرگان نزد ایشان رفته و می‌گوید: «ایران سه رکن دارد: شاه و ارتش و آمریکا. شما می‌گویید شاه برود… شاه رفتنی نیست. بر فرض برود، با آمریکا و ارتش چه می‌کنید؟» و اصرار می‌کند که شاه باید بماند، اما سلطنت کند و نه حکومت.رک  پا به پای آفتاب، ج 2، تدوین امیررضا ستوده، نشر پنجره ، 1387، صفحه‌ی 382٫ مشابه همین طرز تلقی از جانب آیت الله شریعتمداری عنوان می‌شد. هنگامی که یکی از روحانیون نزدیک به آیت الله شریعتمداری از او می‌خواهد که برای عقب نماندن از حرکت امام و امت در اعلامیه‌هایش علیه شاه موضع بگیرد، او پاسخ می‌دهد: «اینان (آقای خمینی و نزدیکانشان) اشتباه می‌کنند و شکست خواهند خورد. بگذارید آیندگان بگویند در میان آن‌ها یک آدم عاقلی هم بوده است.» رک انقلاب نامه: آن چه دیدم، آن چه شنیدم و آن چه خواندم، محمد حسن بکایی، ناشر مؤلف، 1383، صفحه‌ی 270٫به دلیل همگرایی در افق‌ها، آیت الله شریعتمداری از طرح نخست‌وزیری بختیار به عنوان یک چهره‌ی ملی حمایت نمود . بختیار قبل از پذیرش نخست‌وزیری موافقت آیت‌الله شریعتمداری را جلب کرده بود رک اسناد لانه‌ی جاسوسی، جلد 3، صفحه‌ی 323  و آیت‌الله شریعتمداری نیز به نخست‌وزیری او خوش‌بین بود. رک به خاطرات حجه‌الاسلام مرحوم سید منیر الدین حسینی شیرازی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، 1383، صفحه‌ی 241

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بختیار هر چند بعد از مدتی زندگی مخفیانه در ایران، ناچار شد از ایران فرار کند، اما هیچ گاه استعفا نکرد .  او خود را هم‌چنان نخست‌وزیر ایران می‌دانست و مترصد فرصتی بود که به قدرت در ایران بازگردد. در بسیاری از برنامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی طرح‌ریزی می‌شد، نام او به عنوان فردی که قدرت دولت انتقالی را به دست خواهد گرفت، به چشم می‌خورد. در آن ایام بختیار مشغول به هماهنگی با افرادی بود که می‌توانستند زمینه‌ی بازگشت او را فراهم نمایند. برای مثال در اسناد لانه‌ی جاسوسی می‌خوانیم: «رئیس ایل قشقایی تعدادی پیام کتبی و شفاهی از شاپور بختیار دریافت داشته است. منظور از این پیام‌ها جلب حمایت قشقایی از کوشش بختیار برای ایجاد رژیم جانشین رژیم اسلامی آیت‌الله روح‌الله خمینی می‌باشد… بختیار پیشنهاد کرده حمایت مالی نامحدود در اختیار ایل قشقایی بگذارد.» رک اسناد لانه‌ی جاسوسی، جلد 6، صفحه‌ی 396 هم‌چنین در سند دیگری طیف بسیار وسیعی از مردم به عنوان حامیان بختیار برای اقدام علیه جمهوری اسلامی شمرده شده‌اند: اغلب رهبران جبهه‌ی ملی، فرماندهان نظامی، اقلیت‌های مذهبی، ثروتمندان، بازاری‌ها، بسیاری از روحانیون از قبیل آیت الله شریعتمداری، اکثر کردها، اعراب خوزستان، متخصصین، قبایل بختیاری و قشقایی. رک اسناد لانه‌ی جاسوسی، جلد 4، صفحات 617 و 618

2- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 3

6- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 3

8- کیهان ، 21آبان 1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 10

10- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 2

11- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 11

12- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 12

13- کیهان ، 21آبان 1358، صفحه 12

14- کیهان ، 21آبان 1358، صفحه 12

15- اطلاعات ، 21آبان 1358، صفحه 1

  انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول