اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان فارس صورت می‌گیرد

مشارکت پرتغالی‌ها در گردشگری و انرژی‌های نو

خبرگزاری فارس: سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال گفت: فعالان اقتصادی پرتغالی با ظرفیت‌های فارس در بخش‌های گردشگری و استفاده از انرژی‌های نو آشنایی دارند و نسبت به همکاری و مشارکت در این دو بخش ابراز تمایل جدی کرده‌اند.

مشارکت پرتغالی‌ها در گردشگری و انرژی‌های نو

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، حسین غریبی در حاشیه برگزاری هفته فرهنگ فارس و شیراز در شهر لیسبون اظهار داشت: پرتغال کشوری در جنوب غربی اروپا، با مساحت 92 هزار کیلومتر مربع و دارای 10 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت است که به واسطه موقعیت جغرافیایی تنها با کشور اسپانیا مرز مشترک دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور پرتغال مبتنی بر ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف بوده از جمله اینکه 70 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در جنبه‌های مختلف خدمات گردشگری، بندری، کشاورزی و برخی از حوزه‌های صنعتی متمرکز شده است.

این مسئول با بیان اینکه برخی از مردم این کشور معتقدند در دوره «سالازار» یکی از حکمرانان سده‌های پیشین پرتغال، سیاست‌های حکومتی او مانع از رشد صنعتی این کشور در مقایسه با برخی از کشورهای به طور کامل صنعتی اروپا شده، خاطرنشان کرد: این کشور در زمینه صنایع مربوط به انرژی‌های نو، صنعت ساخت بالگرد، تولید مصالح ساختمانی، دامداری، تولید چوب‌پنبه و همچنین در بخش‌های مختلف صنعت مانند خودروسازی و صنایع ریلی و شیلات فعالیت چشم‌گیری دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال در بخش دیگری از سخنانش به سابقه روابط پرتغال با ایران اشاره کرد که به حدود 500 سال پیش بر می‌گردد و ابراز داشت: این کشور مردم مهربان و خونگرمی دارد که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، فرهنگ مردم آن به مشرق‌زمین نزدیک‌تر است.

غریبی اضافه کرد: مردم پرتغال، جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پرسیا می‌شناسند و به فرهنگ کشور ما علاقمند بوده و با احترام خاصی به ایران توجه می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه تاثیر حوزه فرهنگ بر سیاست خارجی، دیپلماسی را مبتنی بر مولفه‌های مختلفی که یکی از وجوه آن مولفه فرهنگ است عنوان و تصریح کرد: اگر دیپلماسی فقط در حوزه سیاست محدود شود بدون شک از جامعیت لازم برخوردار نیست و زمانی از دوام و قدرت لازم برخودار است که به حوزه فرهنگ توجه کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال اضافه شان کرد: اگر بخواهیم مهندسی خوبی در عرصه ارتباطات بین‌المللی ایجاد شود، باید در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم.

غریبی از تاثیرات ویژه و مثمرثمر برگزاری هفته‌های فرهنگ ایران در کشورهای مختلف و بازتاب بین‌المللی این‌گونه رویدادها خبر داد و افزود: در اساس یکی از حلقه‌های مفقوده ما در مورد مردم کشورها و ملل مختلف، فقدان اطلاعات صحیح از جمهوری اسلامی ایران است که با توجه به عملکرد غیر واقعی امپراتوری رسانه‌ای در مواجهه با کشورهای مستقل و تاثیرگذار مانند ایران، به نظر می‌رسد باید برای رفع این خلا از رسانه‌ها بهره‌برداری بیشتری در راستای معرفی اصالت فرهنگ غنی ایرانی به جهانیان به عمل آورد که این حرکت در حوزه سیاست خارجی راهگشا است.

وی گفت: برگزاری هفته فرهنگ شیراز در کشور پرتغال فرصت بسیار ارزشمندی برای به تصویر کشیدن داشته‌های بی‌بدیل و غنی این خطه مهم برای سایر ملل دنیا است که نمونه بارز آن اگر از یک شهروند پرتغالی سئوال شود که از بین شهرهای ایران کدام شهر را می‌شناسی بدون تردید نخستین پاسخ او شیراز و اصفهان است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال بیان داشت: با همکاری مناسبی که از حدود سه ماه پیش بین سفارت ایران در پرتغال و مسئولان استان فارس ایجاد شد زمینه برای برگزاری هفته فرهنگ فارس در این کشور مهیا و فارس در برگزاری هفته فرهنگ در پرتغال بسیار خوش درخشید.

غریبی، استقبال کم‌نظیر مردم پرتغال از برنامه‌های فرهنگی شیراز را گواهی بر موفقیت این اقدام ارزشمند دانست و تصریح کرد: حضور مشاور رئیس جمهور پرتغال و سفرای کشورهای ژاپن، الجزایر، پاکستان، عراق، فلسطین و موزامبیک در محل برگزاری برنامه‌های هیئت  فرهنگی فارس در مرکز فرهنگی شهر لیسبون اتفاق نادری بود که در این رویداد فرهنگی رقم خورد.

وی از دیگر مزیت‌های برگزاری این برنامه را گرد آمدن جامعه ایرانیان مقیم پرتغال برشمرد و گفت: در حال حاضر یک‌هزار ایرانی در پرتغال زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود 400 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال ادامه داد: برگزاری این رویداد فرصت خوبی برای ایرانیان ساکن در این کشور ایجاد کرد تا با یکدیگر بیشتر آشنا شده و سطح کیفی برنامه‌ها به اذعان ایرانیان مقیم پرتغال غرور و خوشحالی آنان را بر انگیخت.

این مسئول در پاسخ به سئوالی در زمینه چگونگی استقبال فعالان بخش اقتصادی پرتغال نسبت به سرمایه‌گذاری در فارس ابراز داشت: فعالان اقتصادی پرتغالی با ظرفیت‌های فارس در بخش‌های گردشگری و استفاده از انرژی‌های نو آشنایی داشته و نسبت به همکاری و مشارکت در این دو بخش ابراز تمایل جدی کرده‌اند که به همین مناسبت در آینده‌ای نزدیک و پیرو دعوت استاندار فارس شاهد سفر گروهی از فعالان فرهنگی و اقتصادی پرتغال به این استان برای بازدید میدانی از ظرفیت‌های بالقوه فارس هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، فارس را استان زیبایی‌ها و مهد فرهنگ، هنر و تمدن برشمرد و تصریح کرد: نام حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع)، همواره من را به یاد حضرت امام رضا (ع) می‌اندازد و نام حافظ و سعدی نیز بیانگر عشق و حکمت و فرزانگی است.

غریبی در پایان سخنانش ضمن تقدیر از استاندار فارس و هیئت همراه به خاطر همکاری‌های خوب و حمایت ویژه در برگزاری موفق هفته فرهنگی فارس و شیراز در پرتغال اضافه کرد: هنرمندان برجسته استان فارس نیز با حضور موثر خود باعث ارتقا و بالندگی سطح کیفی برنامه‌ها و استقبال کم‌نظیر مردم از این رویداد مهم فرهنگی شدند.  

حسین غریبی سفیر جمهوری اسلامی در کشور پرتغال یکی از دیپلمات‌های با سابقه در کشورمان است که متولد سال 1345 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) تا مقطع کارشناسی ارشد و دارای مدرک دکترا از دانشگاه برلین آلمان در رشته روابط بین‌الملل است که از سال 1370 وارد وزارت امور خارجه شده و تجارب مختلفی را در عرصه‌های مختلف دیپلماتیک دارا است.

انتهای پیام/ 2448/ن/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول