اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بازار برق ایران خبر داد

سهامداری 100 شرکت در بورس انرژی با 2 درصد سهم

خبرگزاری فارس: معاون بازار برق ایران گفت: بیش از 100 شرکت در بورس انرژی سهام‌دار هستند که سهم هیچ کدام از این شرکت‌ها از دو درصد بیشتر نیست.

سهامداری 100 شرکت در بورس انرژی با 2 درصد سهم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، رضا ریاحی ظهر امروز در پنجمین کنفرانس نیروگاه‌های برق اظهار داشت: وارد کردن انرژی در بورس دارای اهداف متعددی است، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با راه‌اندازی رسمی بورس انرژی شرکت‌های توزیع به عنوان خریدار برق و شرکت‌های برق منطقه‌ای که مالک تعدادی از نیروگاه‌ها هستند به عنوان فروشنده برق و تعدادی از نیروگاه‌های خصوصی و نیروگاه‌هایی که در صف واگذاری سازمان خصوصی‌سازی هستند نیز بعنوان فروشنده در فاز نخست بورس برق حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی نیز شرکت‌های برق منطقه‌ای به عنوان بخشی از خریداران و مصرف کنندگان عمده مانند کارخانه‌های بزرگ صنعتی به عنوان بخشی از خریداران در بورس حضور پیدا خواهند کرد.

ریاحی اذعان داشت: از جمله اهداف بورس انرژی، بالا رفتن قدرت ریسک‌پذیری در مدیریت، کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا، به وجود آمدن رقابت در بحث تولید و خرید است.

وی تاکید کرد: بورس برق گام نوینی در مسیر توسعه اقتصاد برق و انرژی است اما نیازمند بسترسازی و مدیریت با درایت است.

وی با بیان اینکه به وجود آمدن بورس مزایای خوبی برای صنعت برق در آینده دارد گفت: تفاوت‌هایی میان بازار برق و بورس انرژی وجود دارد که از جمله این تفاوت‌ها این است که بازار برق تحت مدیریت دولتی است در حالی که بورس انرژی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

معاون بازار برق کشور اضافه کرد: بیش از 100 شرکت در بورس انرژی سهام‌دار هستند که سهم هیچ کدام از این شرکت‌ها از دو درصد بیشتر نیست از جمله این سهامداران بانک‌ها، فعالان در حوزه نفت و برق و شرکت‌های خصوصی هستند.

به گفته وی در بازار برق روابط یک طرفه است و و رقابت در خرید تنها از سوی نیروگاه‌ها است در حالی که در بورس انرژی بازار دو طرفه است و خریدار و فروشنده در قیمت به توافق می‌رسند.

ریاحی یادآوری کرد: بازار برق ایران در سال 83 در شرکت مدیریت شبکه تاسیس شد و تمام نیروگاه‌های برق وارد این بازار شدند به صورت یکپارچه در سه حوزه تولید، انتقال و توزیع رقابت می‌کردند.

وی افزود: در سال 86 وزارت نیرو تصمیم گرفت بازار برق را که به صورت یک مجموعه داخلی شکل گرفته است به خارج از صنعت منتقل کند که این کار از چهار سال پیش آغاز شد تا به امروز که ما شاهد هستیم که بورس انرژی در کشور تشکیل شده است و مدیریت آن در دست شورای عالی بورس است.

معاون بازار برق ایران خاطر نشان کرد: در بازار بورس تنها یک شکل معامله وجود دارد در حالی که در بورس انرژی معاملات به صورت نقدی، نسیه، سلف و با انعطاف بیشتری انجام می‌شود.

وی در پایان بیان داشت: افزایش معاملات در بورس انرژی و به وجود آوردن واسطه‌ها و خرده فروشی از اهداف وزارت نیرو است.

انتهای پیام/2329/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول