اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر خبر داد

ساخت 60 درصد از نیروگاه‌های برق کشور توسط بخش خصوصی

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد نیروگاه‌های برق کشور توسط بخش خصوصی ساخته شده یا در دست ساخت و یا واگذاری است.

ساخت 60 درصد از نیروگاه‌های برق کشور توسط بخش خصوصی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، همایون حائری در پنجمین کنفرانس نیروگاه‌های برق اظهار داشت: از ویژگی‌های ارتباط با دانشگاه، برگزاری تمامی کنفرانس‌ها با همکاری دانشگاه‌ها است و با توجه به بلوغ تخصصی برق از این پس باید تمامی کنفرانس‌های برق با همکاری دانشگاه برگزار شود.

حائری در این کنفرانس به بیان دستاوردهای مهم صنعت تولید برق اشاره کرد و ادامه داد: به مدار آمدن نیروگاه اتمی بوشهر، وارد مدار شدن نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه، تولید بخش عمده‌ای از انرژی موردنیاز شبکه برق از واحدهای سیکل ترکیبی از دستاوردهای اخیر در صنعت برق کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کسب جایگاه چهاردهم از نظر ظرفیت نیروگاهی در جهان، دستاوردهای زیست محیطی در نیروگاه‌ها، بهبود قابلیت اطمینان و امنیت شبکه‌، دستاوردها در ساخت قطعات حساس نیروگاهی، دستاوردهای مهم در کاهش مصرف سوخت و زمان تعمیرات و دستاوردهای بخش‌خصوصی در نیروگاه‌داری و تولید برق و هوشمندسازی شبکه از جمله دستاوردهای صنعت برق بوده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر تصریح کرد: با استفاده حداکثری از تمام امکانات در واحدهای فعلی برق، علاوه بر خودکفایی در ساخت قطعات در حال حاضر توانایی صادر کردن این قطعات را نیز داریم؛ از جمله آنها، ساخت شیشه‌های ژنراتور خنک‌کننده با آب و ساخت سیستم کنترل توربین است.

به گفته وی در هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی، حدود 600 گرم گاز CO2 تولید می‌شود، یعنی در هر سال با 240 میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی، حدود 140 میلیارد مترمکعب گاز CO2 استحصال می‌کنیم.

حائری افزود: در دنیا این گاز را به چاه‌های نفت تزریق می‌کنند؛ در نیروگاه رامین با تولید 14 میلیارد کیلووات ساعت انرژی در سال، می‌توان سالانه 7 میلیارد مترمکعب گاز CO2 استحصال کرد که عدد بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه در بخش تولید نیروگاهی به بیش از 70 هزار مگاوات رسیده‌ایم، یادآور شد: قدرت سرانه نیروگاهی در کشور 950 مگاوات به ازای هر نفر است که در حال رسیدن به مرز یک کیلووات ساعت هستیم و این موضوع دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

حائری در پایان با اشاره به اینکه با خودکفایی توانستیم از دانش ساخت به سوی دانش فنی قدم برداریم و این دانش را هیچگاه نمی‌توان خرید، اضافه کرد: محصولی جدید در عسلویه راه‌اندازی شده است که می‌تواند دمای ورودی توربین را 13 مگاوات افزایش دهد و در سال آینده شاهد استفاده از آن بر روی واحدهای دیگر هستیم.

انتهای پیام/2329/ذ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول