اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:‌

سرانه مطالعه در کشور 78 دقیقه است/ فعالیت شبانه‌روزی کتابخانه‌ها در مراکز استان‌ها‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: سرانه مطالعه در کشور با احتساب مطالعه کتاب، روزنامه، مطالعه دیجیتال، قرآن و ادعیه و فضای مجازی حدود 78 دقیقه است.

سرانه مطالعه در کشور 78 دقیقه است/ فعالیت شبانه‌روزی کتابخانه‌ها در مراکز استان‌ها‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی مدیرکل امور استان های نهاد کتابخانه‌‌های کشور در جمع خبرنگاران استان قزوین از راه‌اندازی کافی‌نت در کنار کتابخانه‌ها خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه درصد زیادی از زمان مطالعه افراد در فضای مجازی انجام می‌شود، درصددیم برای تأمین نیازهای جدید شهروندان در کنار کتابخانه‌های درجه یک و دو کافی‌نت و سیستم‌های اینترنتی نیز ایجاد کنیم.

این مسئول با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور 78 دقیقه است، عنوان کرد: سرانه مطالعه در کشور با احتساب مطالعه کتاب، روزنامه، مطالعه دیجیتال، قرآن و ادعیه و فضای مجازی حدود 78 دقیقه است.

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: در کشورهای جهان سوم مانند ایران هنگامی که فضای مجازی و اینترنت توسعه می‌یابد در بازه نخست حرص و ولعی نسبت به آن وجود دارد که موجب می‌شود تا حدی آمار مطالعه کتاب کاهش یابد که این موضوع مقطعی است.

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای پیشرفته که حداقل از 50 سال پیش با فضای مجازی آشنایی دارند، رشد مطالعه مکتوب آن‌ها در حال افزایش است، چون به مضرات استفاده بیش از حد از رایانه پی برده‌اند.

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت با وجود توسعه فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی جایگاه خود را از دست نداده است.

حسینی به راه‌اندازی مؤسسه نمایه در کتابخانه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: برای تمام کتابخانه‌های کشور مؤسسه نمایه پیش‌بینی کرده‌ایم که متن تمام کتاب‌ها، مقالات و روزنامه‌های ایران در این نمایه گنجانده می‌شود.

وی افزود: نمایه تحت وب نیز به تازگی راه‌اندازی شده که علاقمندان می‌توانند در کنار نمایه‌های عادی از این نمایه‌ها نیز استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه هشت سال قبل نهاد کتابخانه‌ها جزئی از وزارت ارشاد بود و طبق قانون مصوب مجلس جدا شد، ابراز داشت: در حال حاضر پنج هزار و 500 نفر پرسنل در قالب نیروهای پیمانی و قراردادی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال فعالیت هستند.

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های کشور گفت: در سال جاری نیز بر اساس اطلاعیه نهاد حدود یک هزار نیروی جدید نیز از طریق آزمونی که 25 اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود، جذب خواهند شد.

به گفته حسینی مدیرکل امور استان های نهاد کتابخانه های کشور به واسطه افزایش تعداد کتابخانه‌ها حتی با جذب این افراد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باز هم با کمبود نیرو روبرو خواهد بود.

وی با اشاره به اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان داشت: اولویت‌های این نهاد برای سال آینده در بخش‌های مختلف تعریف می‌شود که در بخش امور استان‌ها و انجمن‌ها سازماندهی رؤسای ادارات شهرستان‌های کشور از اولویت‌های کاری در سال آینده است.

این مسئول افزود: اردیبهشت‌ ماه سال آینده گردهمایی سراسری رؤسای ادارات شهرستان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود که هم‌اکنون در حال فراهم کردن زمینه‌های لازم برای برگزاری این همایش هستیم.

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های کشور شبانه‌روزی شدن کتابخانه‌‌های مرکز استان‌ها را از دیگر برنامه‌های سال آینده ذکر کرد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در مراکز استان‌ها یک کتابخانه شبانه‌روزی فعالیت کند تا نیاز شهروندان در تمام اوقات شبانه‌روز تأمین شود.

حسینی به فعالیت بیش از یک هزار انجمن در سطح کشور اشاره کرد و عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و 60 انجمن کتابخانه عمومی در سطح کشور فعال هستند که بیش از 10 هزار نفر در این تشکل عضویت دارند که بیشتر آن ها نخبگان و افراد شاخص کشور به شمار می‌روند.

وی تأکید کرد: تقویت ارتباط نهادهای مشارکتی و خیرین برای توسعه فعالیت کتابخانه‌ها از جمله ضروریاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به طرح فرهنگی «کتاب من» اظهار داشت: طرح کتاب من، یکی از طرح‌های فرهنگی خوبی به شمار می‌رود که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال اجرا است که از سال آینده با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد و به تغذیه مخازن کتابخانه‌ها کمک می‌شود.

مدیرکل امور استان های نهاد کتابخانه‌‌های کشور عنوان کرد: بر‌ اساس شرح وظیفه‌ای که در راستای ارتقای سطح مطالعه شهروندان به ویژه مطالعه مفید داریم، یکی از پروژه‌هایی که نهضت مطالعه مفید کشور تصویب کرد و اجرای آن را بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی گذاشت، راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در سطح کشور است.

حسینی افزود: مقرر شده که در فاز نخست، 142 ایستگاه مطالعه مفید در سطح کشور راه‌اندازی شود که تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.

این مسئول اضافه کرد: مرحله نخست این طرح، راه‌اندازی ایستگاه های مطالعه در مراکز استان‌ها بود که همزمان با دهه مبارک فجر شروع شد و ایستگاه‌ها در مراکز استان‌ها مستقر شدند.

دبیر نهضت مطالعه مفید کشور تصریح کرد: این ایستگاه‌های کتاب در مراکز جمعیتی استان‌ها مانند ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، مراکز بهداشتی-درمانی، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و در هر مکانی که مسئولان استان تعیین کنند با هماهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی مستقر می‌شوند.

حسینی افزود: 15 عنوان کتاب به صورت دائم در این قفسه‌ها قرار می‌گیرد که مخصوص ایستگاه‌ها و در قطع جیبی، مختصر و مفید و برای استفاده اقشار مختلف جامعه طراحی شده است.

وی عنوان کرد: مراجعه کنندگان می‌توانند کتاب‌ها را پس از مطالعه در هر ایستگاهی که در مسیرشان بود تحویل دهند و اجباری برای بازگرداندن کتاب به ایستگاهی که از آنجا برداشته‌اند، وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به اینکه ایستگاه‌های مطالعه متولی خواهند داشت، تصریح کرد: در تمام استان‌های کشور اقدام به جذب کارشناسان مطالعه کرده‌ایم تا عناوین کتاب‌های ایستگاه‌ها را به صورت هفتگی به روز کند تا تنوع کتاب‌ها نیز رعایت شده باشد.

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: دو هزار عنوان کتاب در این مرحله برای ایستگاه‌های مطالعه مفید چاپ شده که به صورت گروه‌های 15 تایی عناوین کتاب‌های هر ایستگاه عوض می‌شود.

 

تا پایان سال 92 یک هزار ایستگاه مطالعه مفید در کشور راه‌اندازی می‌شود

حسینی با اشاره به اینکه سهمیه استان‌ها بر اساس جمعیت طراحی شده است، عنوان کرد: امیدواریم در فاز بعدی 142 ایستگاه مطالعه مفید به یک هزار ایستگاه برسد. لذا پس از مراکز استان‌ها، این ایستگاه‌ها در شهرهای درجه دو هر استانی که جمعیت بیشتری دارند، مستقر خواهند شد.

به گفته وی براساس میزان مشارکتی که مسئولان استان‌ها در این طرح داشته باشند، تعداد ایستگاه‌های مطالعه مفید که برای آن ها طراحی شده است، افزایش می‌یابد.

این مسئول اظهار داشت: برای استقرار یک هزار ایستگاه مطالعه مفید در سطح کشور اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان از سوی نهضت مطالعه مفید به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اختصاص یافته است که در فاز نخست 142 ایستگاه راه‌اندازی شده و تا پایان سال 92 به یک هزار ایستگاه افزایش خواهد یافت.

دبیر نهضت مطالعه مفید کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این ایستگاه‌ها در هر استانی مسئول پیگیری دارند، امیدواریم این ایستگاه‌ها دچار رکود نشوند.

حسینی به تعداد کتابخانه‌های فعال کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو هزار و 800 کتابخانه در سطح کشور تحت نظارت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت دارند که تا پایان سال جاری این تعداد به سه هزار کتابخانه افزایش خواهد یافت.

به گفته وی این تعداد کتابخانه غیر از کتابخانه‌هایی است که در حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر مراکز وجود دارد.

این مسئول اضافه کرد: 200 کتابخانه‌ای که در روزهای پایانی سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند شامل کتابخانه‌های مرکزی در مراکز استان‌ها، کتابخانه‌های نهادی و کتابخانه‌های مشارکتی است که با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی احداث شده است.

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به افزایش خوب تعداد کتابخانه‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آمار کتابخانه‌های کشور نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به پنج برابر افزایش یافته و در دولت‌های نهم و دهم نسبت به دولت‌های قبل دو برابر شده است.

حسینی با اشاره به منبع مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: منابع مالی کتابخانه‌های عمومی از چند طریق حاصل می‌شود. چون نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد عمومی و غیر دولتی است، یکی از این منابع هدایا و کمک‌های مردمی می‌باشد و برای دستگاه‌های دولتی امکان جذب کمک‌های مردمی وجود ندارد ولی نهاد کتابخانه‌های عمومی به دلیل غیر دولتی بودن می‌تواند از کمک‌های مردمی برای توسعه کتابخانه‌ها استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه دومین منبع مالی این نهاد کمک‌های دولتی است، بیان داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس ردیف بودجه‌ای دارد که بر اساس آن بودجه مختصری از سوی دولت و مجلس به این نهاد اختصاص می‌یابد.

این مسئول، شهرداری‌ها را سومین منبع مالی نهاد کتابخانه‌های کشور ذکر کرد و افزود: طبق ماده شش قانون مصوب مجلس هر شهرداری مکلف است حداقل 0.5 درصد از کل درآمد خود را به کتابخانه آن شهر اختصاص دهد. البته برخی از شهرداران این مورد را محقق می‌کنند ولی برخی دیگر این موضوع را نادیده می‌گیرند و در مجموع کتابخانه‌های سطح کشور کمتر از 0.5 درصد از کل درآمد شهرداری‌ها را دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/77001/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول