اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

لحظه به لحظه با آلماتی 2/ (18)

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ آغاز شد/پیشنهادات مشخص و راهگشای تهران در آلماتی2

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در آلماتی لحظاتی پیش آغاز و جمهوری اسلامی با پیشنهادهای مشخص و راهگشا وارد گفت‌وگوهای آلماتی شد.

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ آغاز شد/پیشنهادات مشخص و راهگشای تهران در آلماتی2

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به آلماتی، هیئت‌های مذاکره کننده ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه) به اضافه آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش برای دومین بار در شهر آلماتی قزاقستان و پشت درهای بسته وارد مذاکره شدند.

جلیلی پنجشنبه طی سخنانی در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان با تأکید بر حق غنی سازی ایران براساس معاهده ان‌پی‌تی، مذاکرات آلماتی 2 را آزمونی دیگر برای رفتارهای آمریکا عنوان کرد.

در طی مذاکرات آلماتی یک که هشتم و نهم اسفند ماه 1391 با حضور هیئت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 و کاترین اشتون برگزار شد، طرفین توافق کردند که گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان ایران و 1+5 در 28 اسفندماه در استانبول برگزار و مذاکرات شانزدهم و هفدهم فروردین 1391 در آلماتی ادامه یابد.

گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی یک، بسته پیشنهادی تجدیدنظر شده‌ای را به جمهوری اسلامی ارائه کرد که براساس اخبار منتشر شده برخی از مطالبات در نشست بغداد، تعدیل و طرف غربی خواستار کنترل فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران، تعلیق فعالیت‌های جاری در تأسیسات هسته‌ای فردو، افزایش پادمان‌های هسته‌ای و شفافیت بیشتر در فعالیت‌های بازرسی آژانس شده بود.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو و یک دور هم در آلماتی قزاقستان برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 در آلماتی برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول