اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

محاصره بازار لوازم‌التحریر زنجان توسط نمادهای غربی

بازار لوازم‌التحریر زنجان در آستانه مهر و بازگشایی مدارس در سیطره نمادهای غربی است.

محاصره بازار لوازم‌التحریر زنجان توسط نمادهای غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با آغاز فصل مهر و آماده شدن دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه، خرید لوازم‌التحریر به عنوان یکی از ملزومات فصل درسی دانش‌آموزان مورد توجه خانواده‌ها به ویژه دانش‌آموزان است.

لوازم‌التحریر می‌تواند یک ابزار تبلیغاتی فرهنگی محسوب شود اما متاسفانه واردات لوازم‌التحریر خارجی موجب شده تا بازار این کالاها پر از محصولاتی باشد که نمادهای غیر ایرانی و غیر اسلامی در آنها دیده می‌شود اگر چه بازار زنجان نیز از این امر مستثنی نیست و با گشتی در حال و هوای مهر این بازارها شاهد، رونق کالاهای چینی و کالاهایی با برندهای غربی در این بازارها هستیم.

اگر چه به نظر می‌رسد دانش‌آموزان صرفاً جذب زیبایی ظاهری لوازم‌التحریر منقش به تصاویر غربی می‌شوند اما به جرات می‌توان گفت که این نمادها به تدریج بر روی طرز تفکر و رفتار دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد و موجب می‌شود از همان سنین کودکی، فرزندان را بی‌توجه به نمادها و قهرمانان ملی بزرگ می‌کنیم.

البته این گزارش نمی‌خواهد در خصوص اثرات استفاده از لوازم‌التحریر غربی از سوی دانش‌آموزان بپردازند اما سخن برخی از والدین دانش‌آموزان به عنوان دغدغه آنان مورد توجه است.

یک شهروند زنجانی که دارای دو فرزند مدرسه‌ای است، معتقد است، اگر لوازم‌التحریر با کیفیت ایرانی در بازار ارائه شود، قطعاً والدین ترجیح می‌دهند از محصولات ایرانی استفاده کنند.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه تولیدات داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیست، افزود: باید زمینه‌های رقابت برای تولیدات داخلی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه حجم وسیع تولیدات خارجی تنها به دلیل جذابیت آنها مورد توجه دانش‌آموزان است، افزود: گاهی اوقات دانش‌آموزان فقط برای خرید شخصیت‌های کارتونی اقدام به این کار می‌کنند.

یک دانش‌آموز زنجانی نیز شخصیت کارتونی محبوب خود را بن‌تن معرفی می‌کند و معتقد است باید همه لوازم‎التحریر و کیف مدرسه‌اش به این نماد مزین شده باشد.

حسین عبدی که با اصرار مادر لوازم‌التحریر ایرانی خریده است، افزود: همه دوستان من از لوازم‌التحریر با شخصیت‌های کارتونی استفاده می‌کنند.

یک همشهری زنجانی نیز گفت: تولیدکنندگان داخلی بر اساس تفکر مصرف‌‌کنندگان باید نیازسنجی کنند.

وی افزود: باید لوازم‌التحریری در بازار وارد شود که با ذائقه دانش‌آموزان با استفاده از تصاویر و نمادهای ملی مطابقت داشته باشد.

سرداری با بیان اینکه متاسفانه قیمت لوازم‌التحریر خارجی بسیار بالا است، افزود: برخی از افراد جامعه توان خرید چنین لوازمی را برای کودکان خود ندارند.

وی با اشاره به اینکه در معرفی نمادهای ایرانی ـ اسلامی تلاش جامعی صورت نگرفته است، افزود: فرزندان با نمادهای غربی بیشترین ارتباط را دارند.

 

این شهروند زنجانی ادامه داد: موج تبلیغاتی دشمن به‌ صورت گسترده بازار لوازم‌التحریر کشور را هدف قرار داده است و باید تلاش کرد با ارائه اجناس مرغوبتر داخلی دشمن را خلع سلاح کرد.

گفتنی است،استفاده از نمادهای ایرانی بر روی کالاها از جمله نوشت‌افزار از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما تولیدکنندگان داخلی تا به امروز توجهی به این مصوبه نداشته‌اند.

برخی از سازمان‌های مردم‎نهاد به صورت خودجوش اقدام به تولید لوازم‌التحریر و دفاتری کرده‌اند که تصاویری از شخصیت‌ها و نمادهای بومی بر روی آنها حک شده است.

در اقدامی عملی از دفترچه‌های پارسا، پروانه، دلاورانه، بچه‌های ایران که بر روی آن‌‌ها تصاویر شهیدانی چون احمدی روشن، مصطفی موسوی، علی محمدی، شهید شهریاری، تهرانی مقدم و مجموعه انقلابی وضعیت سفید حک شده است، رونمایی شده است که امیدواریم این امر موجب ادامه روند ارائه لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی شود.

اما حضور این لوازم نوع از لوازم‌التحریر در بازار و رقابت آن با صدها تولید خارجی و داخلی که نمادهای غربی را ترویج می‌دهند، مسیر دشواری است که نیاز به حمایت دارد.

فارس امیدوار است، مسئولان با برنامه‌ریزی مناسب نمادهای ایرانی ـ اسلامی را بیشتر مورد توجه قرار داده و بازار لوازم‌التحریر را با این نمادها رونق بخشند.

انتهای پیام/73003/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول