اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان/۱۲۴

درخواست سناتورهای افغانستان برای آماده‌باش نیروهای امنیتی در آستانه انتخابات

شماری از سناتورهای افغان با ابراز نگرانی از احتمال افزایش ناامنی‎ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، خواستار آماده‌باش کامل نیروهای امنیتی در جریان برگزاری انتخابات شدند.

درخواست سناتورهای افغانستان برای آماده‌باش نیروهای امنیتی در آستانه انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، شماری از سناتورهای افغان با ابراز نگرانی از احتمال افزایش ناامنی‎ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، خواستار آماده باش کامل نیروهای امنیتی در جریان برگزاری انتخابات شدند.

«انارکلی هنریار» عضو مجلس سنای افغانستان در نشست مجلس خواستار آماده‎باش نیروهای امنیتی افغان برای تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور شد.

هنریار گفت: نیروهای امنیتی افغان باید از هم‎اکنون آماده مقابله با هر نوع رویداد تروریستی باشند.

وی تأکید کرد: نیروهای امنیتی افغان از چندی پیش، توانایی و قدرت خود را در خنثی‎سازی فعالیت‎های تروریستی و حمله به مخالفان مسلح نشان داده‎اند اما باید این توانایی خود را تا حد نهایی آن مورد استفاده قرار دهند.

این عضو مجلس سنای افغانستان از تلاش نیروهای امنیتی افغان در روزهای اخیر تقدیر کرد.

«رفیع‎الله گل افغان» معاون دوم مجلس سنای افغانستان نیز با تأیید سخنان هنریار گفت که مجلس سنای افغانستان از مقام‎های امنیتی می‎خواهد تا تمام نیروهای امنیتی افغان برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل داشته باشند.

گل افغان افزود: در صورت وقوع 2 یا 3 حمله تروریستی در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مردم کشور در این روند ملی شرکت نخواهند کرد.

وی همچنین تأکید کرد که مجلس سنای افغانستان از این که نیروهای امنیتی افغان در صحنه مقابله با تروریست‌ها قربانی داده‎اند، سپاسگزاری می‎کند.

معاون دوم سنای افغانستان تصریح کرد که قرار است برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان و شرکت مردم در انتخابات این مجلس اعلامیه‎ای صادر کند.

با آنکه کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان باقی مانده، ناامنی‎ها نگرانی عمیق مقام‎های این کشور را به دنبال داشته است.

«آیت‎الله محمدحسین صادقی پروانی» عضو سنای افغانستان نیز در نشست عمومی این مجلس گفت که این کشور هم‎اکنون در وضعیت خوب امنیتی قرار ندارد و به طور روز افزون نگرانی‎هایی درباره روند انتخابات ریاست جمهوری به وجود می‌آید.

به باور پروانی، افغانستان هم‎اکنون بر سر دوراهی قرار گرفته است: عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی و یا مقاومت نیروهای امنیتی افغان در برابر انتحارها و انفجارهای پی‎‌در پی تروریست‌ها.

اما «بهرام سمکنی» عضو دیگر مجلس سنای افغانستان تأکید که نیروهای امنیتی افغان قادر به برگزاری انتخابات هستند و ملت نیز باید با این نیروها همکاری داشته باشند.

«فریده کوچی» یکی دیگر از اعضای مجلس سنای افغانستان نیز بر توانایی نیروهای امنیتی افغان تأکید کرد و گفت که این نیروها قادر به تأمین امنیت انتخابات بوده و نمی‌گذارند تا کشورهای خارجی در برنامه‎های خود برای مختل کردن انتخابات موفق شوند.

به باور کوچی، حملات انتحاری اخیر در کابل نمی‎تواند چالش بزرگی فراروی انتخابات باشد.

انتقاد از عدم حضور سناتورها در جلسات مجلس

در همین حال، برخی دیگر از اعضای مجلس سنای افغانستان از عدم حضور اکثر سناتورها در نشست‎های عمومی این مجلس انتقاد کردند.

«بلقیس روشن» عضو مجلس سنای افغانستان از عدم حضور اکثر سناتورها در نشست‌های عمومی این مجلس انتقاد کرد و گفت: این سناتورها غالباً درگیر شرکت در رقابت‎های انتخاباتی هستند و در مجلس حضور نمی‎یابند.

روشن حضور سناتورها در نشست‎های عمومی را در وضعیت کنونی این کشور مهم خواند و از تمام اعضای غیر حاضر در  مجلس خواست تا در نشست‎های دیگر شرکت کنند.

«رفیع‎الله افغان گل» معاون دوم مجلس سنای افغانستان نیز بر حضور سناتورها تأکید کرد و گفت اعضای منتقد مجلس نیز در تمام نشست‎ها حضور ندارند.

با آنکه بیش از 2 هفته از آغاز رسمی دور کاری سنای افغانستان می‎گذرد اما تا کنون حضور نمایندگان در اکثر جلسات کمتر از 50 درصد بوده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول