اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اصول سیاست خارجی میرحسین موسوی

ما می‌خواهیم که سیاست خارجی ما یک ارتباط ناگسستنی با مسئله مبارزه با صهیونیسم در منطقه داشته باشد و این سیاست ضد صهیونیستی را تا آزاد کردن تمام سرزمین‌های اشغال شده در سرزمین فلسطین عزیز و قدس عزیز ادامه خواهیم داد.

اصول سیاست خارجی میرحسین موسوی

رخدادهای 17 و 18 تیر 1360

چکیده

  • میرحسین موسوی وزیر امورخارجه اصول سیاست خارجی ایران را تعیین کرد و خطوط اصلی این سیاست ها را روشن ساخت.
  • اسناد ارتباط و همکاری بنی صدر و دفتر هماهنگی با گروه مائوئیستی – آمریکایی از سرمیهمان دار هواپیما در فرودگاه مهرآباد کشف شد .
  • بخش مرزی نوسود در منطقه اورامانات بامداد امروز در پی یک نبرد قاطع و کوبنده از نیروهای عراقی بازپس گرفته شد  .
  • سه تن از اعضای کادر سیاسی سفارت کره جنوبی در تهران که عنصر نامطلوب شناخته شده اند بایستی ظرف 48 ساعت خاک ایران را ترک کنند.
  • در پی کشف جاسوسی یکی از بازرس های آمریکایی سازمان بین المللی انرژی هسته ای که اطلاعات محرمانه سازمان را به آمریکا گزارش می کرد بازرس مذکور از این سازمان اخراج شد .
  •   دفتر خبرگزاری انگلیسی رویترز به علت مخابره اخبار خلاف واقع و عدم توجه به تذکرات مسئولین از سوی وزارت ارشاد اسلامی تعطیل شد .
  • صبح امروز تیمسار سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد نیروهای ایرانی از شمال مریوان وارد خاک عراق شده اند.
  • آیت الله خامنه ای در رابطه با شهادت آیت الله بهشتی و بیش از 70 یار امام اظهار داشتند آقای بهشتی خیلی خیلی بزرگ بود و این مردم هنوز که هنوز هست به نظر من آقای بهشتی را نشناخته اند .
  • مک دانل مبارز 30 ساله ایرلندی دیروز صبح در زندان میز بلفاست پس از 61 روز اعتصاب غذا درگذشت .
  • امروز رسما اعلام شد که حزب جمهوری اسلامی و چند سازمان و گروه اسلامی دیگر محمد علی رجایی نخست وزیر را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده اند .
  • سه شنبه شب گذشته شمال لندن ، شهر منچستر دستخوش درگیری های نژادی و غیرنژادی رنگین پوستان و سفید پوستان با پلیس انگلیس شد .
  • کاظم افجه ای عامل ترور محمد کچویی که پس از ارتکاب جنایت جهت فرار از مجازات از ساختمان نسبتا بلندی خود را به پائین پرت کرده بود دیروز در بیمارستان درگذشت .

17 تیر 1360

میرحسین موسوی : تا آزادی قدس سیاست ضد صهیونیستی را ادامه می دهیم

میرحسین موسوی وزیر امورخارجه اصول سیاست خارجی ایران را تعیین کرد و خطوط اصلی این سیاست ها را روشن ساخت. وزیر امورخارجه که در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی سخن می گفت اظهار داشت وزارت امورخارجه تاکنون وسیله ای برای دستیابی به قدرت در داخل کشور بوده است .

وزارت خارجه وسیله ای برای دستیابی به قدرت شده بود!

وی در پاسخ به این سوال که پس از گذشت دو سال و اندی از انقلاب اسلامی و نداشتن وزیر خارجه متعهد و مسئول و ضعف های این وزارت خانه در رابطه با سیاست خارجه اظهار داشت : به نظر من دو سالی که سپری شد وزارت خارجه قبل از این که در خدمت اعمال یک سیاست خارجی فعال و هماهنگ با برنامه ها و اهداف دراز مدت انقلاب اسلامی باشد وسیله ای برای دستیابی به قدرت در داخل کشور بوده است .

وی ادامه داد : به نظر می آید که این پست بیشتر ابزاری برای تحرک سیاسی در داخل کشور بوده و در عین حال عمدتا وقتی انسان به گذشته نگاه می کند احساس می کند شعارهایی که مردم در ارتباط با روابط انقلاب اسلامی با استکبار جهانی آمریکا یا ابرقدرت های دیگر دارند و یا سایر شعارهایی که جوشیده از متن مردم در راهپیمایی میلیونی انقلاب بود وزرای خارجه گذشته نسبت به آن ها تا اندازه ای – نمی خواهم بگویم کلا – بی اعتنا بودند.

موسوی گفت : به عنوان نمونه در مورد شعار نه شرقی و نه غربی جمهوی اسلامی به نظر می آید که عمیقا آن طوری که مردم حس می کردند با نظرات خداجوی خودشان که در راهپیمایی هایشان آن را فریاد می زدند به خوبی درک شده باشد و در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران موثر افتاده باشد و یا شعارهایی که در مورد استکبار جهانی برای مقابله با آمریکا داده شده تا مدت های مدیدی با بی اعتنایی و حتی تمسخر به آن نگاه می شد تا اشغال لانه جاسوسی پیش آمد .

موسوی در باره سیاست جدید وزارت خارجه برای پیاده سازی شعار نه شرقی و نه غربی گفت : این شعار به طوری که می بینید از متن مردم جوشیده و هم پایه مکتبی دارد و هم برپایه تجربیات تلخی است که ملت ما در 50 سال گذشته آن را آزموده است یعنی به هیچ وجه کشور ما نمی خواهد نه لغزشی به شرق داشته باشد و نه به غرب هیچ نوع وابستگی به ابرقدرت ها نمی تواند داشته باشد در حالی که می خواهد راه خودش را مستقل و با اتکا به نیروی لایزال خود و با اتکا به خدای بزرگ ادامه دهد منتهی این شعار یک جنبه ایجابی هم دارد یعنی فقط جنبه سلبی ندارد که ما بگوئیم نه غربی و نه شرقی . صحبت جمهوری اسلامی در آخر شعار است .

وزیر خارجه گفت : این بدان معنا است که ملت ، مردم می خواهند یک نظام ارزشی نوین که برآمده از مکتب و برآمده از اسلام است راه خودشان را ادامه دهند و به زندگی خودشان شکل بدهند و روابط خودشان را با کشورهای دیگر و با ملت های دیگر و با نهضت های آزادیبخش شکل دهند . یعنی همیشه این شعار را آن جنبه ایجابی و جنبه سلبی اش را باید با هم گرفت و فقط مسئله موازنه منفی به آن ترتیبی که گفته می شود نیست .

سفارت خانه های ما در کشورهای غربی کوچک و برای کارهای ضروری خواهد بود

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : سفارت خانه های ما از نقطه نظر این که چه اولویتی را برای کشورها از نظر روابط قائل شدیم باز باید مورد ارزیابی قرار گیرد فرضا ممکن است در نظام قبلی روابط با آمریکا بیشترین اولویت داده می شد یا به کشورهای اروپایی یا کشورهایی نظیر آلمان و انگلیس و ...ما می دانیم که این اولویت ها برای ما وجود ندارد و براساس اهداف تازه ای که در انقلاب به آن رسیده ایم و از انقلاب برآمده است طبیعتا ما اولویت ها را به کشورهای اسلامی کشورهای خاورمیانه و نیز به کشورهایی که مستضعف هستند و ملت مستضعفی دارند می دهیم .

وی گفت : ما در جهت خلاصه کردن سفارت خانه های خودمان در کشورهای غربی حرکت خواهیم کرد و تنها در آن جا نیروهایی را خواهیم داشت که در ارتباط با مسائل گسترده دانشجویی و همچنین مسائل دیگری که ضرورت دارد در حال حاضر وجود داشته باشند کارشان را ادامه بدهند ولی همان طور که اشاره کردم بیشترین نیروی خودمان را برای برقراری ارتباطات عمیق بین خودمان و ملت های مسلمان به کار خواهیم گرفت.

وزیر امور خارجه با اشاره به ماه رمضان و روز قدس اظهار داشت : می دانیم که آخرین جمعه از طرف امام امت به عنوان روز جهانی قدس اعلام شده و ما می خواهیم که سیاست خارجی ما یک ارتباط ناگسستنی با مسئله مبارزه با صهیونیسم در منطقه داشته باشد و ما این را به صورت محور اصلی در هر حرکت سیاسی خودمان در نظر خواهیم گرفت و این سیاست ضد صهیونیستی را تا آزاد کردن تمام سرزمین های اشغال شده در سرزمین فلسطین عزیز و قدس عزیز ادامه خواهیم داد.(1)

اسناد ارتباط حزب رنجبران و گروهک های آمریکایی با بنی صدر کشف شد

اسناد ارتباط و همکاری بنی صدر و دفتر هماهنگی با گروه مائوئیستی – آمریکایی رنجبران و نیز برخی دیگر از گروه هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند از سرمیهمان دار هواپیما که رابط حزب رنجبران نیز بود در فرودگاه مهرآباد کشف شد .

سپاه پاسداران در زمینه کشف این اسناد گزارش داده است : در تاریخ چهارم دی ماه سال گذشته از یک مسافر و از یک سرمیهمان دار هواپیمایی ملی ایران هما که هر دو رابط حزب مائوئیستی رنجبران بودند مقداری اسناد درون گروهی آن حزب به دست آمد . پس از پیگیری مسئله ، پیک حزب رنجبران و مسئول یکی از خانه هایی که در آن مقدار زیادی اسناد درون گروهی حزب نگه داری می شد دستگیر و اسناد نیز ضبط شد.

بر اساس این گزارش در میان اسناد به دست آمده مدارکی دال بر همکاری این گروه وابسته به بنی صدر و دفترهماهنگی موجود بود که جهت افشای آن تحویل دادستان کل کشور آیت الله موسوی اردبیلی شد و ایشان بنا بر امر امام و موقعیت کشور مانع افشای آن ها گردیدند ولی اینک ضروری است که مقداری از اسناد ارتباط این شیاطین با یکدیگر را افشا کنیم. (2)

نوسود آزاد شد

خبرگزاری پارس مقارن ظهر امروز گزارش داد بخش مرزی نوسود در منطقه اورامانات بامداد امروز در پی یک نبرد قاطع و کوبنده از نیروهای عراقی بازپس گرفته شد  و دشمن با تحمل 70 کشته و تعداد زیادی مجروح مجبور به عقب نشینی شد .  نوسود بعد از انقلاب در دست ضد انقلاب بود و در جریان جنگ تحمیلی عوامل حزب دمکرات کردستان که در این بخش مستقر بودند آن را تخلیه کرده و در اختیار نیروهای عراقی قرار دادند.(3)

گفتنی است به دنبال بازپس گیری نوسود از اشغالگران عراقی تیمسار فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش در پیامی خطاب به امام خمینی اعلام کرده است : نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران ساعت 4 بامداد امروز 17 تیر مرکب از نیروی زمینی ، ژاندارمری و سپاهیان پاسدار و پشتیبانی بیدریغ ملت مسلمان و متعهد ایران پس از یک رشته نبردهای نزدیک کوهستانی و خیابانی وارد نوسود گردیدند و نیروی زمینی ارتفاعات مشرف به شهر مرزی نوسود را تصرف و عناصر ژاندارمری و سپاهیان پاسدار وارد شهر گردیدند.(4)

سه دیپلمات کره جنوبی از ایران اخراج شدند

سه تن از اعضای کادر سیاسی سفارت کره جنوبی در تهران که عنصر نامطلوب شناخته شده اند بایستی ظرف 48 ساعت خاک ایران را ترک کنند. سخنگوی وزارت امورخارجه با اعلام این خبر اظهار داشت : بر اساس تصمیم وزارت خارجه روابط ایران و کره جنوبی به سطح کاردار تقلیل پیدا می کند.(5)

اخراج جاسوس آمریکایی از سازمان بین المللی انرژی هسته ای

سازمان بین المللی انرژی اتمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه ای که از سراسر دنیا گردآوری کرده است دست به اتخاذ تدابیر شدید امنیتی زده است .  در پی کشف جاسوسی یکی از بازرس های آمریکایی سازمان بین المللی انرژی هسته ای که اطلاعات محرمانه سازمان را به آمریکا گزارش می کرد بازرس مذکور از این سازمان اخراج شد . (6)

دفتر رویترز در تهران تعطیل شد

دفتر خبرگزاری انگلیسی رویترز به علت مخابره اخبار خلاف واقع و عدم توجه به تذکرات مسئولین از سوی وزارت ارشاد اسلامی تعطیل شد . (7)

18 تیر 1360

پاسخ امام به پیام تبریک تیمسار فلاحی

امام خمینی رهبر انقلاب در پیامی و در پاسخ به تیمسار فلاحی آزاد سازی نوسود را به رزمندگان اسلام تبریک گفتند. در بخشی از این پیام آمده است : این پیروزی و دیگر پیروزیهای آینده و گذشته با تمام ساز و برگ بسیاری که از جانب ابرقدرتها و دارودستۀ آنان در اختیار دشمن گذاشته شده است پیروزی ایمان و اسلام است بر جناح کفر و پیروزی ارزشهای انسانی است بر طاغوت.

اجرای حدود بیمه کننده حیات و نظام کشور است

در این پیام همچنین آمده است : اینجانب از دادگاههای انقلاب می‏خواهم که با مراعات جانب عدل اسلامی با قاطعیت انقلابی با این مفسدان و تباه کنندگان حرث و نسل رفتار و احکا م قرآن مجید را دربارۀ آنان اجرا نمایند، و به یاوه‏گویی همان کسانی که به حدود اسلامی پایبند نیستند گوش فرا ندهند که اجرای حدود و قصاص و تعزیر اسلامی بیمه کنندۀ حیات و نظام کشور است و سستی و سهل‏انگاری در این امر ترحم بر پلنگ تیز دندان است.

اخطار و هشدار امام به فرماندهان نظامی

امام خمینی همچنین تاکید کردند : ضمناً همان سان که ملت متعهد علاقه‏مند به جمهوری اسلامی مکلف هستند که گروه ها یا اشخاص منحرف توطئه‏گر را شناسایی نموده و به مقامات رسمی معرفی نمایند و در صورت لزوم با پاسداران و شهربانی کمک نمایند، قوای مسلح در سراسر کشور موظف هستند که اگر در بین آنان اشخاص منحرفی هستند به فرماندهان معرفی نمایند، و فرماندهان موظف هستند آنها را به دادگاه تسلیم نمایند تا رسیدگی شده و تصفیه و مجازات شوند؛ و این مطلب اخطاری است به تمام فرماندهان، و متخلف مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت.

امام خمینی همچنین با اشاره به پیشنهاد آتش بس صدام در ماه مبارک رمضان افزودند : لازم به تذکر است که چون صدام شکست خود را نزدیک می‏بیند دست به حیله‏ای عامیانه زده است و بعضی از طرفداران او نیز همان را تعقیب نموده‏اند؛ می‏گوید ماه مبارک رمضان ماه عبادت است و جنگ در آن حرام است و لازم است آتش‏بس اعلام شود. او و دوستان امریکایی‏اش نمی‏دانند که ماه مبارک رمضان «شهر حرام»نیست. صدام در یکی از ماههای حرام علیه ما به جنگ برخاست و کسی از طرفدارانش به او اعتراض نکرد. امروز ما در حال دفاع هستیم و دفاع از کشور یکی از عبادات بزرگ است.(8)

نیروهای ایران از شمال مریوان وارد خاک عراق شدند

صبح امروز تیمسار سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد نیروهای ایرانی از شمال مریوان وارد خاک عراق شده اند. وی گفت نیروهای رزمنده ارتش جمهوری اسلامی ایران از جبهه شمال مریوان وارد پیشرفتگی معروف به شیلر در خاک عراق شده اند . (9)

آیت الله خامنه ای : دشمنان می خواهند اسلام را از متن این انقلاب بگیرند

حضرت آیت الله خامنه ای که پس از سوء قصد در بیمارستان بستری هستند در یک مصاحبه در رابطه با شهادت آیت الله بهشتی و بیش از 70 یار امام اظهار داشتند آقای بهشتی خیلی خیلی بزرگ بود و این مردم هنوز که هنوز هست به نظر من آقای بهشتی را نشناخته اند . ایشان ادامه دادند : بهشتی در آینده شناخته خواهد شد بهشتی را ما ها می شناختیم که سالیان درازی کوشش او را در راه پیشبرد این انقلاب دیده بودیم.

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : این یکی از خصوصیات شهادت است که خدا این برکت را در شهادت گذاشته که هرچه آن کسی که شهید می شود بزرگتر باشد درست است که آن فرد از بین می رود ولی خسارتی از این ناحیه عاید نمی شود. آقای مطهری هم که شهید شده بود یک عده دستپاچه شدند که حالا چه خواهد شد؟ الحمدالله دیدید که آقای مطهری شهادتش برای اسلام از حضورش کم فایده تر نبود. آقای بهشتی هم همین طور.

ایشان خاطرنشان کردند : حواس مردم جمع باشد که از آن نکته ای که دستگاه های خارجی و دشمنان این انقلاب می خواهند اسلام را از متن این انقلاب بگیرند از او غافل نمانند. این خیلی چیز مهمی است بایستی اسلام در این انقلاب باقی بماند.بایستی احکام اسلام به عنوان محور این انقلاب بماند.(10)

پنجمین چریک ایرلندی در زندان درگذشت

مک دانل مبارز 30 ساله ایرلندی دیروز صبح در زندان میز بلفاست پس از 61 روز اعتصاب غذا درگذشت . سه ساعت پس از درگذشت مک دانل رئیس زندان به هفت اعتصابی دیگر اخطار کرد تا زمانی که اعتصاب غذای خود را ترک نکنند دولت انگلیس حاضر نیست به هیچ یک از خواسته های آنان توجه کند. در پی انتشار خبر درگذشت پنجمین اسیر مبارز ایرلندی در محلات کاتولیک نشین بلفاست در ایرلند شمالی جوانان دست به تظاهرات وسیعی زدند.(11)

70 نفر داوطلب ریاست جمهوری شدند

تا پایان وقت اداری دیروز که آخرین مهلت برای ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بود جمعا 70 نفر خود را کاندیدای پست ریاست جمهوری کرده و در وزارت کشور ثبت نام نمودند. سرورالدین معاون سیاسی وزارت کشور در گفت و گویی اعلام کرد : طبق مقررات شورای نگهبان موظف است ظرف 5 روز پس از اتمام نام نویسی صلاحیت کاندیداها را بررسی و اسامی آن ها را اعلام کند.

از سوی دیگر امروز رسما اعلام شد که حزب جمهوری اسلامی و چند سازمان و گروه اسلامی دیگر محمد علی رجایی نخست وزیر را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده اند . جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، جامعه اسلامی دانشگاهیان ، جامعه روحانیت مبارز ، خانه کارگر ، مجاهدین انقلاب اسلامی ، سازمان فجر اسلام ، دفتر تحکیم وحدت ، انجمن های اسلامی و سازمان های دانشجویان مسلمان ، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ، نهضت زنان مسلمان و تعداد دیگری از گروه های اسلامی در این ائتلاف شرکت کرده اند.(12)

هشدار وزارت کشور در مورد ازدواج با خارجی ها

وزارت کشور در مورد عواقب و مشکلات ناشی از ازدواج با اتباع بیگانه که شامل تشریفات قانونی تابعیت ، عدم ثبت ازدواج در دفاتر اسناد رسمی که منجر به ندادن شناسنامه به اطفال و مسائلی نظیر منع رسیدگی قانونی به انفاق ، مهریه ، حضانت ، قیمومیت و ... می شود به خانواده های ایرانی هشدار داد.(13)

تشکیل مراکز خدمات روستایی آغاز شد

مهندس مسعود خوانساری معاون مراکز خدمات روستایی و معاون پارلمانی و حقوقی و زمین در وزارت کشاورزی در یک گفت و گوی مطبوعاتی از تشکیل مراکز خدمات روستایی خبر داد. وی گفت : تشکیل این مراکز آغاز شده است و ما به تدریج در مراکز دهستان مراکز خدمات روستایی را ایجاد خواهیم کرد .

وی افزود : تشکیل مراکز فعلا بر اساس آئین نامه و مصوبه ای است که قبلا در شورای انقلاب تصویب شده است البته دولت نیز برای فعالیت بقیه وزارت خانه ها در روستاها تحت عنوان مراکز خدمات روستایی لایحه ای تهیه کرده است که با تصویب آن هر وزارت خانه در حوزه فعالیت خود در روستا مشغول به کار خواهد شد و جهاد سازندگی نیز کارها را هماهنگ خواهد کرد. (14)

سه شهر انگلیس دست خوش آشوب شد

در حالی که هنوز آتش و دود ناشی از شورش های شهر لیورپول که چهار روز است ادامه دارد خاموش نشده سه شنبه شب گذشته شمال لندن ، شهر منچستر دستخوش درگیری های نژادی و غیرنژادی رنگین پوستان و سفید پوستان با پلیس انگلیس شد .  شب گذشته صدها جوان سیاه پوست در شمال لندن در یک درگیری که قریب به چهار ساعت طول کشید در یک شورش ضمن برخورد با پلیس تعدادی ساختمان را تخریب کردند و در این جریان عده ای زخمی شدند.

در حال حاضر سه شهر بزرگ انگلیس یعنی لندن ، لیورپول و منچستر در آتش التهاب می سوزدو عمق جریانات اخیر به حدی است که گفته می شود در درگیری های لیورپول یک کودک پنج ساله و یک کودک هشت ساله به جرم شرکت در شورش دستگیر شده اند!(15)

عامل شهادت رئیس زندان اوین در بیمارستان به هلاکت رسید

کاظم افجه ای عامل ترور محمد کچویی که پس از ارتکاب جنایت جهت فرار از مجازات از ساختمان نسبتا بلندی خود را به پائین پرت کرده بود دیروز در بیمارستان درگذشت . روابط عمومی دادستان انقلاب جمهوری اسلامی در رابطه با عاملین ترور کچویی طی اطلاعیه ای اعلام کرد : عامل ترور از سوی یکی از اعضای برجسته و موثر منافقین که در زندان به سر می برد برای این اقدام تحریک شده بود. (16)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 17 تیر 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 17 تیر 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 17 تیر 1360 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 17 تیر 1360 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 12

8- صحیفه امام ، جلد 15 ، صفحه 40

9- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 16

11- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 16

12- اطلاعات ، 148 تیر 1360 ، صفحه 2

13- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 16

14- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 16

15- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 16

16- اطلاعات ، 18 تیر 1360 ، صفحه 14

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول