اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/۱۰

معرفی رشته‌های «پوشاک و خیاطی»/ ایجاد خوداشتغالی برای فارغ‌التحصیلان گروه خیاطی

حتی اگر فارغ‌التحصیلان گروه پوشاک و خیاطی جذب سازمان‌ها و مراکز خصوصی و دولتی نشوند، می‌توانند با سرمایه‌ای اندک و یا تأسیس کارگاه‌های تولیدی کوچک، به صورت خوداشتغالی به فعالیت و کسب درآمد بپردازند.

معرفی رشته‌های «پوشاک و خیاطی»/ ایجاد خوداشتغالی برای فارغ‌التحصیلان گروه خیاطی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ گروه «پوشاک و خیاطی» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.

*معرفی رشته

خیاطی و دوخت‌های تزئینی، از هنرها و مهارت‌های باارزش و ضروری انسان‌هاست. توأم شدن فکر و اندیشه و دستان هنرمند صنعت‌کاران، سبب خلق آثار هنری همچون لباس‌های زیبای محلی و بومی ایران زمین شده است.

این صنعت همواره با پیشرفت علوم دچار تحولات عظیم و گسترده‌ای شده و گام‌های ارزشمندی در این زمینه در سطح جهان برداشته شده است که از جمله می‌توان به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موجود در زمینه الگوسازی انواع مدل‌های لباس زنانه، بچگانه و مردانه و چیدمان الگو روی پارچه، طراحی لباس، طراحی نقوش سنتی و... اشاره نمود.

در چند سال اخیر نظام آموزش و پرورش ایران نیز به یک امر به شکل علمی ـ مهارتی توجه شایانی داشته و اهتمام خود را در زمینه پیشرفت هنر به کار برده است و بدون شک ماحصل تحصیل هنرجویان علاقه‌مند و مستعد در این رشته گامی در جهت خودکفایی خانواده و کشور عزیزمان است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

سطح آموزشی مهارت‌ها شامل «نازک‌دوزی زنانه»، «مانتودوز»، «نازک دوزی مردانه»، «شلواردوز»، «الگوسازی رایانه‌ای»، «الگوسازی و برش لباس زنانه»، «الگوسازی و برش لباس مردانه»، «الگوسازی و برش لباس زنانه به روش حجمی»، «الگوسازی و برش لباس مردانه به روش حجمی»، «ضخیم‌دوزی زنانه»، «ضخیم‌دوزی مردانه»، «لباس شب و عروس» و «پولک و منجوق‌دوزی» است.

*آینده تحصیلی و شغلی

1ـ امروزه صاحبان صنایع متوجه شده‌اند که باید اصول علمی طراحی و رنگ‌بندی را رعایت کنند تا کارشان توان رقابت در بازار را داشته باشد. بازار کار این رشته نیز بسیار خوب است و حتی اگر فارغ‌التحصیلان این رشته جذب سازمان‌ها و مراکز خصوصی و دولتی نشوند، می‌توانند با سرمایه‌ای اندک و یا تأسیس کارگاه‌های تولیدی کوچک، به صورت خوداشتغالی به کار و فعالیت و کسب درآمد بپردازند.

2ـ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته طراحی پارچه و لباس و گرایش‌های مختلف آن در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.

* ساعت آموزش

رشته «دستیاری طراحی لباس(دوخت و ترمیم)» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 53 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، و «طراحی عمومی متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «کاربر adobe illustrator متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی اندام و لباس متشکل از 6 واحد نظری و 10 واحد عملی»، «دستیاری طراحی و لباس(دوخت و ترمیم) متشکل از 5 واحد نظری و 10  واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «دستیاری تهیه لباس‌های نمایشی(دوخت با ترمیم و تزئینات)» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 53 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، و «طراحی عمومی متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «کاربر adobe illustrator متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی اندام و لباس متشکل از 6 واحد نظری و 10 واحد عملی»، «دستیاری طراحی و لباس متشکل از 4 واحد نظری و 10  واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «خیاطی مردانه دوز» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 56 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «نازک دوز مردانه متشکل از 4 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «دوزنده پیراهن، شومیز مردانه، زنانه و لباس راحتی متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «الگوساز لباس با رایانه متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی» و، «الگوساز و برشکار لباس مردانه متشکل از 3 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «شلواردوز متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «راسته دوز متشکل از 2 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «ضخیم‌دوز متشکل از 3 واحد نظری و 7 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «خیاطی لباس شب و عروس» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 48 ساعت شایستگی‌های فنی، 6 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «نازک دوز زنانه متشکل از 5 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «الگوساز لباس با رایانه متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی» و، «الگوساز و برشکار لباس زنانه متشکل از 3 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «مانتودوز متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «خیاط لباس شب و عروس متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «دوزنده تزیین کار لباس متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «خیاطی لباس زنانه» دارای 110 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 59 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «نازک دوز زنانه متشکل از 5 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «الگوساز لباس با رایانه متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «الگوساز و برشکار لباس زنانه(تکدوزی) متشکل از 2 واحد نظری و 10 واحد عملی»، «مانتودوز متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «روپوش، ربدوشامبر دوز، کت و... متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «الگوساز لباس به روش حجمی متشکل از 2 واحد نظری و 8 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «خیاطی دوخت‌های تزیینی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 52 ساعت شایستگی‌های فنی، ۲ ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «نازک دوز زنانه متشکل از 5 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «گلدوز دستی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «الگوساز لباس با رایانه متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی» ، «سری دوز سرویس خواب متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «چهل‌تکه دوز با ماشین(مقدماتی) متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تکه‌دوز با چرخ متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «سرمه‌دوز سنتی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «مانتودوز متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «چهل تکه‌دوز با ماشین(پیشرفته) متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «ابریشم‌دوز متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «دوخت لباس‌های محلی» دارای 110 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 59 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «نازک دوز زنانه متشکل از 5 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «گلدوز دستی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «الگوساز لباس با رایانه متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی» ، «الگوساز و برش‌کار لباس زنانه(تکدوزی) متشکل از 2 واحد نظری و 10 واحد عملی»، «چهل‌تکه دوز با ماشین(مقدماتی) متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «مانتودوز متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «سوزن‌دوز سنتی اصفهان متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «شلواردوز متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «ابریشم‌دوز متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «پیراهن دوز مردانه و شومیز زنانه و مردانه متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»،  و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول