اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

درخواست رای مجدد به وزیران

نخست وزیر: با توجه به تشکیل وزارت خانه های جدید و ترمیم کابینه صحبت هایی بوجود آمده که اگر یکی از وزرا استعفا بدهد دولت ناچار به گرفتن رای اعتماد خواهد بود، از این رو ما برای جلوگیری از بروز چنین مساله ای درخواست رای اعتماد از مجلس نمودیم.

درخواست رای مجدد به وزیران

رخدادهای 27 تیر 63

چکیده:

  • هیئت دولت خواستار رای اعتماد مجدد مجلس شورای اسلامی  به وزیران شد.

 

  • دولت خواستار طرح و بررسی 67 لایحه مهم و اساسی در مجلس شد.

 

  • اساسنامه ستاد انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

 

  • کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی برای میانجیگیری در جنگ تحمیلی در عربستان آغاز به کار کرد.

 

  • وزیر خارجه صدام: ادامه جنگ برای عراق خطرناک است.

 

  • کابینه فرانسه استعفا کرد.

 

درخواست رای اعتماد مجدد دولت از مجلس

هیئت دولت صبح امروز به ریاست مهندس موسوی تشکیل جلسه داد و پیرامون نحوه اخذ رای اعتماد مجدد از مجلس گفت و گو کرد.

آقای موسوی در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مطابق اصل 136 قانون اساسی زمانی که نیمی از هیئت دولت تغییر می کند دولت باید مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد و در حال حاضر کابینه در آستانه چنین حالتی است.

وی افزود: با توجه به تشکیل وزارت خانه های جدید و ترمیم کابینه صحبت هایی بوجود آمده که اگر یکی از وزرا استعفا بدهد دولت ناچار به گرفتن رای اعتماد خواهد بود، از این رو ما برای جلوگیری از بروز چنین مساله ای درخواست رای اعتماد از مجلس نمودیم.

نخست وزیر افزود: همچنین با توجه به دوره جدید مجلس مطلوبتر دیدیم که از نمایندگان مردم در مورد وزرا نظرخواهی شود. برای دولت مهم است که پشتیبانی مجلس را دارا باشد.در معرفی هیئت دولت به مجلس نیز تغییری در وزرای فعلی وجود نخواهد داشت و فقط سه وزیر برای وزارتخانه های اطلاعات، مسکن و دادگستری معرفی خواهد شد.(1)

 

67 لایحه در انتظار بررسی مجلس

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی نماینده پارلمانی دولت خواستار طرح و بررسی 67 لایحه مهم و اساسی در مجلس شد.

لایحه تجارت، لایحه اعاده به خدمت کارکنان بازخرید شده نیروهای مسلح، لایحه تهیه و توزیع کالا، لایحه اصلاح قانون روابط موجر و مستاجر، لایحه اساسنامه کمیته انقلاب اسلامی، لایحه نظام آماری جمهوری اسلامی، لایحه نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی از جمله این لوایح می باشند.(2)

 

تصویب اساسنامه ستاد انقلاب فرهنگی

ستاد انقلاب فرهنگی دیروز به ریاست آقای موسوی نخست وزیر کشورمان تشکیل جلسه داد.

در این جلسه در مورد چند دانشگاه و وضع سرپرستی آنها بحث و گفت و گو به عمل آمد و تصمیماتی گرفته شد همچنین بررسی نهائی پیرامون اساسنامه ستاد انقلاب فرهنگی به عمل آمد و اساسنامه آن به تصویب رسید و قرار شد به محضر امام امت تقدیم شود.(3)

 

آغاز به کار کمیته صلح کنفرانس اسلامی

سران دولت های عضو کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی وارد جده شدند. هیئت های شرکت کننده در اجلاس کمیته صلح نیز از صبح امروز تماس های مقدماتی پیرامون دستور کار و نحوه برگزاری اجلاس را آغاز کردند.

اجلاس 2 روزه کمیته صلح قرار است جهت دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به جنگ تحمیلی چاره اندیشی کند گفته می شود در اجلاس جده طرح ساف در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وزارت خارجه ایران 2 روز پیش اعلام کرد هر تلاشی که به دفع رژیم عراق به عنوان عامل تشنج در منطقه منجر نشود از جانب جمهوری اسلامی ایران مردود است.(4)

 

نگرانی وزیر خارجه صدام  از ادامه جنگ

طارق عزیر وزیر امور خارجه صدام بار دیگر از ادامه جنگ با رزمندگان اسلام ابراز نگرانی کرد.

وی در گفت و گویی با مجله لبنانی صیاد گفت: هر چه جنگ زودتر تمام شود به نفع کشور ماست و گسترش و ادامه آن خطرناک تر خواهد بود. گسترش جنگ اوضاع منطقه را پیچیده تر می کند و این چیزی نیست که عراق خواهان آن باشد.

خبر دیگر این که امریکا با اعطای وام 425 میلیون دلاری به عراق موافقت کرده است. نیویورک تایمز نوشت: بانک صادرات و واردات آمریکا این وام را جهت کشیدن خط لوله نفتی عراق به اردن پس از آنکه عراق پذیرفت در طرح این خط لوله تغییراتی ایجاد کند تضمین کرده است.(5)

 

فابیوس نخست وزیر فرانسه شد

کابینه فرانسه به ریاست پیرمورا نخست وزیر عصر دیروز استعفا داد و کاخ الیزه طی بیانیه ای اعلام کرد لوران فابیوس به عنوان نخست وزیر جدید برگزیده شده است. فابیوس در کابینه مستعفی پیرمورا وزیر صنایع بود.

استعفای کابینه ائتلافی سوسیالیست-کمونیست های فرانسه آخرین تحول جنجال برانگیز دولت میتران است که در چند هفته اخیر دائما محبوبیت خود را از دست داده است. استعفای یک پارچه دولت فرانسه در محافل سیاسی این کشور کاملا غیر منتظره بود

فابیوس که 37 سال دارد جوان ترین نخست وزیر فرانسه محسوب می شود.(6)

منابع:

1. اطلاعات، 27 تیر 63، ص 3
2. جمهوری اسلامی، 27 تیر 63، ص 2
3. کیهان، 27 تیر 63، ص 2
4. کیهان، 27 تیر 63، ص 1
5. کیهان، 27 تیر 63، ص 28
6. کیهان، 27 تیر 63، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول