اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ضیافت شام رئیس جمهور

در این نشست صمیمی که حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی نیز حضور داشت بعد از اقامه نماز مغرب و عشا آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری به بحث درباره مسائل سیاسی روز پرداخت .

ضیافت شام رئیس جمهور

رخدادهای 28 تیر 63

چکیده:

  • اعضای مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان، اعضای شورایعالی قضایی و شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران در ضیافت شام رئیس جمهور شرکت کردند.

 

  • هاشمی: ما به عنوان سخنگوی اسلام نمی توانیم در مقابل استکبار شرق و غرب حالت تهاجمی داشته باشیم.

 

  • نخست وزیر طی نامه ای به مجلس از نمایندگان برای دولت تقاضای رای اعتماد مجدد  کرد.

 

  • نیکسون: خطر انقلاب اسلامی ایران برای آمریکا بیش از شوروی است.

 

  • روابط دیپلماتیک ایران و لبنان دوباره از سرگرفته شد.

 

حضور مقامات در ضیافت شام رئیس جمهور

اعضای مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان، اعضای شورایعالی قضایی و شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران در ضیافت شامی که از سوی آیت الله خامنه ای  رئیس جمهور ترتیب داده شده بود؛ شرکت کردند.

در این نشست صمیمی که حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی نیز حضور داشت بعد از اقامه نماز مغرب و عشا آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری به بحث درباره مسائل سیاسی روز پرداخت و گفت: انقلاب ما به استکبار شرق و غرب به خاطر الحاد و تجاوز و غارت حقوق ملت های محروم حالت تهاجمی دارد ما به عنوان سخنگوی اسلام نمی توانیم حالت تهاجمی نسبت آنان نداشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: اگر روزی نفت کشور ما را قطع نمایند و اگر بدین مرحله از جنگ رسیدم جنگ واقعی خود را شروع می کنیم و ضمن دعوت از همه مردم خود نیز به جبه های جنگ روانه می شویم جنگ واقعی ما آن روز است.(1)

 

تقاضای رای اعتماد به وزیران

مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر کشورمان طی نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رای اعتماد مجدد مجلس به کابینه شد.

در نامه نخست وزیر آمده است: بدینوسیله با توجه به دلایل زیر برای دولت از مجلس شورای اسلامی تقاضای رأی اعتماد می نمایم. به فرموده حضرت امام امت «مجلس در رأی امور است» و طبیعی است که انتظار برود نمایندگان دوره دوم این نهاد مقدس دولت مورد تمایل خود را داشته باشد. در موقعیت حساس کنونی تنها دولتی می تواند با مسائل پیچیده و گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی کشور و جهان برخورد خلاق و پرقوت بنماید که از پشتیبانی مجلس شورای اسلامی مطمئن باشد.

در ادامه این نامه آمده است: اصل 136 قانون اساسی مقرر می دارد که در صورت تغییر نصف هیأت وزیران باید دولت از مجلس رأی اعتماد بخواهد و دولت خدمتگزار هم اکنون در آستانه این الزام قانونی است گر چه هنوز به طور کامل نصف اعضای هیأت دولت تغییر نیافته اند. با توجه به اصل 87 قانون اساسی که به دولت اجازه می دهد در مورد مسائل مهم و موارد اختلاف تقاضای رأی اعتماد بنماید. در شرایط فعلی انقلاب اسلامی و شروع دوره جدید مجلس، اطمینان دولت از پشتیبانی مجلس، یکی از این موارد می تواند به حساب آید .(2)

 

نیکسون: بنیادگرایی اسلامی بزرگترین مشکل برای آمریکا است

نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا خطر انقلاب اسلامی را برای آمریکا بیش از شوروی خواند و گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین مشکل برای آمریکا می باشد.

نیکسون که در مصاحبه با نشریه فیگاروی فرانسه سخن می گفت در پاسخ به این سئوال که نظر شما در مورد مانورهای سیاسی شوروی در خلیج فارس چیست گفت: مانورهای سیاسی شوروی در منطقه خلیج فارس در درازمدت ممکن است برای ما نگران کننده باشد اما مشکل امروز ما در منطقه نه شوروی بلکه بنیادگرایان مسلمانی هستند که دامنه نفوذ آنها از مراکش تا پاکستان در حال گسترش است.

بنیادگرایان مسلمان نامی است که محافل غربی به مسلمانان پیرو انقلاب اسلامی نسبت می دهند.

نیکسون در مورد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز گفت: سلاح شیمیایی برای حمایت از عراق کافی نیست و باید امتیازات بیشتری برای عراق قائل شد تا ایران را در جنگ از پیروزی محروم کرد.(3)

 

استقبال ایران از برقراری مجدد روابط با لبنان

خبرگزاری ها از بیروت گزارش دادند کابینه عمر کرامی نخست وزیر لبنان دیروز پس از یک نشست 2 ساعته در یک بیانیه رسمی خبر برقراری مجدد روابط لبنان با ایران را اعلام نمود. لبنان 9 ماه پیش به طور یک جانبه روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه رسمی دولت لبنان در خصوص برقرای مجدد رابطه لبنان با جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را گامی مثبت در جهت ارتباط بیشتر بین دو کشور مسلمان برای مقابله و رویارویی با رژیم صهیونیستی می داند.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 28 تیر 63، ص 12
2. کیهان، 28 تیر 63، ص 3
3. جمهوری اسلامی، 28 تیر 63، ص 3
4. اطلاعات، 28 تیر 63، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول