اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/71

مناسب‌سازی فضای آموزشی چگونه صورت می‌گیرد؟

ایجاد تغییراتی در فضای مدرسه و کلاس درس، به‌منظور تسهیل حضور دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی و استثنایی، مناسب‌سازی فضای آموزشی نام دارد.

مناسب‌سازی فضای آموزشی چگونه صورت می‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت ممیزی آموزشی/Educational Audition آمده است: فرآیند بررسی و چک کردن فعالیت‌هایی برای کسب اطمینان از کیفیت، یکپارچگی و استانداردهای مؤسّسات آموزش.

ممیزی آموزشی بسیاری از روش‌های کاری، مانند موشکافی در بررسی اسناد و انجام مصاحبه‌های دقیق با کارکنان، به‌منظور کسب اطمینان از خدشه ناپذیر بودن تصمیمات و عملیات را در بر می‌گیرد.

بررسی و تشخیص کیفیت فعالیت‎های آموزشی بر مبنای قانون.

ممیزی کیفیت/Quality Audit: فرآیند نظام‌یافته، مستقل و مدون، به‌منظور مقایسه یافته‌های ممیزی با الزامات استانداردهای مربوط، به‌دست آوردن شواهد و قضاوت در باره اثربخشی فعالیت‌ها و اطمینان از آن در مقایسه با میزان تحقق هدف‌های بیان شده، به‌صورت عینی و ارزیابی کارهای انجام شده و در حال انجام با خواست‌های مشتری و استانداردها و تعیین میزان کیفیت و معیارهای ممیزی. به عبارت دیگر، ممیزی کیفیت در آموزش نظارت می‌کند که تا چه‌اندازه هدف‌های مورد نظر تحقق یافته‌اند.

ممیزی‌های داخلی که گاهی «ممیزی شخص اول» نیز نامیده می‎شود، توسط خود سازمان یا از جانب آن برای مقاصد داخلی انجام می‌گیرد و می‌تواند مبنایی برای خود اظهاری سازمان در مورد میزان انطباق عملکرد با استانداردها باشد.

منابع انسانی/Human Resources: همه کارکنان شاغل در یک سازمان، اعم از مدیران، سرپرستان، کارشناسان، کارمندان و پایین‌ترین رده سازمانی در سطوح مختلف شغلی که به‌نحوی درگیر در یکی از مراحل انجام فعالیت‌های آن هستند.

سرمایه‎ها یا نیروی انسانی

منابع آموزشی/Educational Resources/Realia: منابعی (منابع انسانی، مادی، مالی، زمان و مدارک و مستندات) که برای اجرا و پشتیبانی آموزش به‎کار برده می‎شود.

وسایل و تجهیزات آموزشی، مواد آموزشی و کمک آموزشی

منابع برنامه‌ درسی/Curriculum Resources: برنامه‌ درسی کارآمد و مبتنی بر اطّلاعات، از سه منبع اساسی یعنی، «طبیعت یادگیرندگان تحت تعلیم» (اطّلاعات جمعیت شناسی و ثبت‎نامی مثل تعداد تولد، توزیع سنی، زمینه‌های نژادی و قومی، نرخ باروری، نرخ رشد جمعیت دانش‌آموزی، میزان ثبت‌نام و اطّلاعات مربوط به ترک تحصیل مانند نرخ، دلایل، ویژگی‌های و...)، «جامعه‌ای که مؤسّسات تربیتی را فراهم آورده و اداره می‌کند» (اطّلاعات در باره جامعه شامل اطّلاعات در مورد خانواده، گروه همسالان، اجتماع، ارتباط جمعی، محیط و انرژی، تکنولوژی و ارزش‌ها)، و «دانش گردآوری» شده موجود است.

این اطّلاعات برای مراحل طرح ریزی برنامه‌درسی، هدف‌های کلی و هدف‌های عینی، الگوی برنامه‌ درسی، مدل‌های آموزشی و شیوه‌های ارزشیابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع دست اول/Primary Sources: دست نوشته، سوابق و مدارک اصلی که برای نوشتن کتابی مورد استفاده نویسنده قرار گرفته باشد.

مآخذ دست اول

منابع رسانه‌ای/Media/Press Resources: کلیه وسایل ارتباطی، به ویژه ارتباط جمعی، نظیر روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، برنامه‌های رادیویی، سی دی، سایت‌های اینترنتی و نظایر آن‌ها که از طریق آن اطّلاعات موثقی را می‌توان به‌دست آورد.

وسایل یا تجهیزات رسانه‌ای

مناسب سازی فضای آموزشی/Appropriate/Suitable Educational Space: ایجاد تغییراتی در فضای مدرسه و کلاس درس، به‌منظور تسهیل حضور دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی و استثنایی که این تغییرات متناسب با ویژگی‌های هر گروه از دانش‌آموزان استثنایی متغیر است.

مناسب‌سازی محتوای آموزشی/Right/Instructional Material: انطباق، اصلاح و تغییر محتوای آموزشی دانش‌آموزان عادی (کتاب‌های درسی/مواد آموزشی) متناسب با ویژگی‌ها و توانایی‌های دانش‌آموزان استثنایی است.

مناطق آموزش‌ و‌ پرورش/School Districts: واحدهای اداری با وظایف و اختیارات مشخص که وظیفه خدمات رسانی به تعدادی از مدارس و کارکنان مناطق جغرافیایی خاص را به نمایندگی از اداره‌کل یا سازمان آموزش‌و‌پرورش به‌عهده دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول