اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بانوی موسس دانشکده هنر سیستان و بلوچستان:

هنرمندان هرمزگانی ارزشمندی خاک خود را یافته‌اند

خبرگزاری فارس: مریم بهنام بانوی هرمزگانی که در کارنامه فرهنگی وی، مؤسس دانشکده هنر سیستان و بلوچستان و موزه مردم‌شناسی بندرعباس نیز دیده می‌شود طی پیامی اقدام هنرمندان هرمزگانی را در ایجاد فرش خاکی ستود.

هنرمندان هرمزگانی ارزشمندی خاک خود را یافته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، برپایی دور چهارم فرش خاکی در روزهای اخیر توانسته است نگاه‌ها را در حوزه فرهنگی هنری به سمت هرمزگان و جزیره هرمز معطوف کند از همین رو در این راستا از اقصی نقاط ایران طی این روزها پیام‌ها و اظهارنظرهایی در ستایش این اثر به گوش می‌رسد.

مریم بهنام بانوی هنر دوست هرمزگانی نیز از آن دسته از پیشکسوتان فعال هنری فرهنگی است که طی پیامی از بر پاکنندگان فرش خاکی تشکر کرده است.

بهنام که پیشینه اقدامات فرهنگی و هنری او برای اهالی هنر و فرهنگ به خصوص در هرمزگان بر کسی پوشیده نیست، در متن پیام تبریک خود با بیان اینکه خبر گسترده شدن فرش خاکی هرمز مایه شادمانی من است، می‌افزاید: "هنر شما این را می‌نمایاند که ارزشمندی خاک خویش را دریافته‌اید."

وی که در کارنامه‌اش مدیر کلی فرهنگ و هنر هرمزگان نیز دیده‌ می‌شود، ارزنده بودن برپایی فرش خاکی را از آن جهت عنوان می‌کند که این اقدام هنری در جزیره‌ای بر پا می‌شود که مردمانش پاسداران همیشگی خطه جنوب بوده و هستند.

بسیاری بر این عقیده‌اند که مریم بهنام را می‌توان نمونه‌ای بارز از انسان‌های جهان وطنی دانست که در هر گوشه‌ای از کره زمین، بدون هیچ گونه تعصب و جزمی نگری سعی در کمک به مردم را دارند.

وی که زاده شهرستان بندرلنگه است، اقدامات فرهنگی، هنری و بشر دوستانه خود را در ایران، هندوستان و پاکستان انجام داده است و در هر منطقه‌ای که حضور پیدا کرد به عنوان شخصی بر جسته و ارزشمند مطرح شد.

به گونه‌ای که از رئیس جمهور وقت پاکستان (در سال 1964 میلادی هنگام اعطای مدال شجاعت به پاس حضور مفید در پاکستان در زمان جنگ داخلی در ستایش بهنام) نقل شده: «کشور ایران و پاکستان بر سر هیچ موضوعی با یکدیگر اختلاف ندارند و تنها بر یک موضوع اختلاف نظر داریم که ما مریم بهنام را پاکستانی می‌دانیم و ایران او را ایرانی.»

از جمله اقدامات مهم و در خور توجه بانوی فرهیخته ایرانی می بایست به تاسیس موزه مردم شناسی بندرعباس و تاسیس دانشکده هنر سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

پیگیری اتفاقات فرهنگی و هنری از سوی بهنام نشان از تپیدن قلب وی برای وطن است.

امید آن است که مسئولان امر نسبت به تقدیر از شایستگی‌های این بانوی فرهیخته که در آستانه نود سالگی است، اقدامی در خور داشته باشد.

لازم به ذکر است از مریم بهنام که هم اکنون به همراه خانواده ساکن دبی است، کتابی با نام زلزله که زندگینامه وی است در خارج از کشور به چاپ رسیده است و در سال 1382 نشر دستان نیز این کتاب را در ایران منتشر کرد.

فرش خاکی هرمز که امروز 27 بهمن‌ماه رو نمایی شده است، در واقع اثری محیطی است که با استفاده از خاک‌های رنگی موجود در هرمز توسط هنرمندان هرمزگانی ایجاد شده است.

این اثر هنری در مدت زمان حیات خود که معمولا بین دو تا سه ماه است، همواره گردشگران بسیاری را به سمت جزیره تاریخی هرمز سوق می‌دهد.

انتهای پیام/88001/ت20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول