اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

نوبری در گفت‌وگو با فارس:

سعودی‌ها برای بقای خود از اجرای حکم اعدام شیخ نمر صرف‌نظر کنند/آل سعود مواجه با چالش‌های اساسی در اداره ممکلت

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که آل سعود در اداره مملکت با آن روبرو است، به مقامات سعودی توصیه کرد که برای بقای خود از اجرای حکم اعدام شیخ نمر صرف‌نظر کنند.

سعودی‌ها برای بقای خود از اجرای حکم اعدام شیخ نمر صرف‌نظر کنند/آل سعود مواجه با چالش‌های اساسی در اداره ممکلت

ناصر نوبری سفیر اسبق ایران در شوروی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص صدور حکم اعدام شیخ نمر با بیان اینکه اقلیت قوی در منطقه خلیج فارس در کشورهای یمن، عربستان، بحرین، عراق، لبنان و جمهوری اسلامی ایران جریان عظیمی را تشکیل داده‌اند که دلخوری فراوانی از بابت صدور حکم اعدام برای شیخ نمر از آل سعود دارند، گفت:‌ دو راه برای این سعودی‌ها وجود دارد، یا اینکه خود را درگیر تخاصم با ملت‌های شیعه کنند یا اینکه راهی را برای همزیستی مسالمت‌آمیز با آنان فراهم آورند.

وی با اشاره به عملکرد ترکیه در قبال عبدالله اوجالان افزود: سعودی‌ها باید از دوست و همراه خود یعنی ترکیه در نوع رفتارش با مخالف خود یعنی عبدالله اوجالان درس بگیرند و در حالی که وی محکوم به اعدام شده بود اما از اجرای آن صرفنظر کردند، چون اگر اوجالان اعدام می‌شد تخاصم تاریخی در آن منطقه صورت می‌گرفت، ولی با عقب‌نشینی از اجرای حکم اعدام اوجالان، مذاکرات با مخالفان هم صورت گرفت.

نوبری تصریح کرد: بهتر است که سعودی‌ها از ترکیه در رفتار با مخالفان پند بگیرند و به موضوع شیخ نمر از زاویه خاصی نگاه کنند که بین تخاصم ابدی با جمعیت قابل توجه شیعیان در منطقه یا زندگی مسالمت‌آمیز با شیعیان خاورمیانه یکی را انتخاب کنند، ضمن اینکه در مجموع به نظر می‌رسد که رفتار سعودی‌ها در قبال شیخ نمر می‌تواند تصمیمی نمادین باشد.

سفیر اسبق ایران در شوروی ضمن هشدار به عربستان سعودی در خصوص پرهیز از رقابت و اشتباه در روابط با ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز جریان انقلابی (شیعه و سنی) مطرح است، اما سعودی‌ها هر جریانی را که به راه انداخته‌اند بعدها علیه خودشان شده، زیرا هر فرد مبارزی که اسلحه در دست می‌گیرد قطعاً‌ مدل دربار سعودی را نمی‌تواند سمبل خود قرار دهد.

نوبری با بیان اینکه هر جریانی که با کمک مالی سعودی‌ها به راه افتاده به مرور زمان بر ضد آنها عمل کرده، گفت: جریان داعش با به راه انداختن خلافت اسلامی بالذاته علیه سعودی‌ها است، پس بهتر این است که اقلیت بزرگ شیعه در عربستان به دلیل اجرای حکم اعدام شیخ نمر علیه آنان نشود، ضمن اینکه جریان مبارز سنی که هم در داخل عربستان و هم خارج از آن است به دلیل رفتارهای خاندان آل سعود مخالف آنان هستند و در مجموع سعودی‌ها را با مشکلات و چالش‌های اساسی در اداره مملکتشان مواجه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: دولت عربستان به دلیل ضعف اساسی در اقدامات و رفتارهای خود حتماً با جریان سنی مخالف خود دچار بحران خواهد شد، پس بهتر است که حداقل شیعیان منطقه را با خود همراه کند که در این زمینه لغو حکم اعدام شیخ نمر می‌تواند اولین اقدام مثبت تلقی شود و به نوعی بقاء آل سعود در این امر است.

نوبری اظهار داشت: جریان شیعه در عربستان ادعای خلافت در شهرهای مکه و مدینه را ندارد، ولی حداقل می‌خواهد که به عقایدشان احترام گذاشته شود، در حالی که گروهک داعش به دنبال خلافت اسلامی و حتی خلافت در مکه، مدینه و ریاض است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عربستان سعودی هم اکنون دچار بحران بالقوه از طرف اهل سنت انقلابی است و اگر هم اعدام شیخ نمر اجرایی شود با شیعیان نیز دچار چالش خواهد شد، خاطرنشان کرد: سعودی‌ها برای بقای خود باید از اجرای حکم اعدام شیخ نمر ممانعت به عمل آورند و این فرصتی که دولت و وزارت خارجه ایران برای تنش زدایی با عربستان ایجاد کرده باید از سوی آل سعود فرصت تلقی شود، زیرا این می‌تواند اقلیت عظیم درون عربستان را با خود همراه کند و فرصت مطلوبی است که هم از اعدام شیخ نمر بگذرند و هم با رویکرد مثبت ایران از این فرصت مغتنم استفاده ببرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول