اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

گزارش فارس از اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی؛

تایید اساسنامه از سوی کمیسیون فرعی دولت/ تلاش برای تصویب شغل نبودن روسای فدراسیون‌ها

اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی که سال گذشته به نگارش درآمد حالا موافقت کمیسیون فرعی دولت را گرفته و در کمیسیون اجتماعی در نوبت بررسی قرار دارد.

تایید اساسنامه از سوی کمیسیون فرعی دولت/ تلاش برای تصویب شغل نبودن روسای فدراسیون‌ها

بهاره محمدی - به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، به دنبال نامه‌های متعدد کمیته‌ بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی مبنی بر اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، این کار از سوی وزارت ورزش در دستور کار روسای فدراسیون‌ها قرار گرفت، هر چند این موضوع در زمان محمود گودرزی جدی گرفته نشد.

با حضور مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان کارگروهی جدید وظیفه نوشتن اساسنامه مشترک فدراسیون‌ها را برعهده گرفت. ریاست این کارگروه برعهده محمدرضا داورزنی معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش بود.

* تنظیم اساسنامه جدید برای دوری از خطر تعلیق

هدف از نوشتن این اساسنامه دوری از خطر تعلیق بود؛ موضوعی که فدراسیون‌های ورزشی بارها از سوی مراجع بین‌المللی با آن روبه‌رو بودند. خردادماه سال گذشته بود که محمدرضا داورزنی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش از پایان نگارش اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی خبر داد و اعلام کرد: کارگروهی که نگارش اساسنامه را برعهده گرفته‌اند تلاش کردند تا در این اساسنامه نکات بازدارنده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک رفع شود.

داورزنی تیر سال 1396 در حاشیه انتخابات فدراسیون اسکیت در این باره گفته بود: در اساسنامه جدید این طور نیست که دولت دخالت مستقیم در امور اجرایی داشته باشد. در اساسنامه جدید نماینده دولت در مجامع حضور دارند و این معنایش دخالت نیست. کمیته بین‌المللی المپیک در سال 2016 17 بند را اعلام کرد که در آن چه اختیاراتی را فدراسیون‌ها باید داشته باشند و دولت‌ها چه نقشی دارند. نمی‌توانیم به دولت بگوییم که همه چیز را بدهد و دخالتی هم نکند. 

وزارت ورزش در اساسنامه جدیدی که نوشته استانداردهای بین‌المللی را رعایت کرده و این اساسنامه با رعایت قوانین داخلی قابلیت استفاده برای همه فدراسیون‌های ورزشی با کمی تغییرات را دارد. مهمترین نکته حذف ماده 10 بود که این اختیار را به رئیس سازمان تربیت بدنی (وزیر ورزش و جوانان) می‌داد تا رئیسی را عزل و یا انتخاب کند. موضوعی که با منشور المپیک در تضاد بود.

* تایید اساسنامه در کمیسیون فرعی دولت

بالاخره بعد از چندین ماه کار روی اساسنامه مشترک، این اساسنامه زمستان سال گذشته به کمیسیون فرعی دولت رفت تا مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از گذشت چند ماه که این اساسنامه در نوبت بررسی قرار داشت در کمیسیون فرعی مورد قبول واقع شد و حالا در انتظار نوبت برای بررسی در کمیسیون اجتماعی است.

بعد از 9 جلسه نمایندگان دولت با وزارت ورزش، تیرماه امسال اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی به کمیسیون اجتماعی رفت و در صورت بررسی لازم‌الاجرا خواهد بود. این اساسنامه که در 50 ماده تنظیم شده در 36 ماده مورد موافقت قرار گرفت. البته چیز خاصی از اساسنامه حذف نشده بلکه برخی از ماده‌ها تجمیع شده‌اند و برخی چون تکراری بودند حذف شدند.

* نظر اساسنامه مشترک درباره شغل نبودن ریاست فدراسیون‌ها

ممنوعیت بکارگیری بازنشسته‌ها در مشاغل دولتی از جمله ریاست فدراسیون‌ باعث شد تا برخی از روسا این صحبت را مطرح کنند که ریاست فدراسیون شغل نیست؛ نکته مهمی که البته در اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی نیز دیده شده است.

علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت ورزش در این باره به فارس گفت: خیلی از نکات در اساسنامه جاری فدراسیون‌ها وجود دارد که یا مبهم است یا ساکت. فقط تبصره 10 نیست که اصلاح شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که ریاست فدراسیون‌ها در اساسنامه جدید چطور دیده شده، عنوان کرد: مرجع تصمیم و تصویب باید این را بگوید. سال گذشته قبل از عید به دنبال اتفاقات بین‌المللی که رخ داد، تلاش این بود ریاست فدراسیون‌ها شغل محسوب نشود.

رغبتی درباره اینکه برخی از روسای فدراسیون‌ها بازنشسته هستند و باید کرسی خود را ترک کنند، در صورت تصویب اساسنامه مشترک و اینکه ریاست شغل نیست، تکلیف مستعفیان چه خواهد بود، عنوان کرد: هر زمانی که قانونی مصوب می‌شود در همان زمان باید اجرا شود. اساسنامه مشترک بعد از تاییدیه کمیسیون اجتماعی باید مورد تصویب دولت نیز قرار بگیرد. از طرفی مصوبه دولت نباید مورد ایراد مجلس باشد آن وقت است که اساسنامه قانونی خواهد بود.

* در انتظار تصمیم دولت برای تصویب اساسنامه

اساسنامه پارالمپیک که در هیات دولت قرار داشت بعد از یک سال تصویب شد. اساسنامه کمیته ملی المپیک نیز در نوبت بررسی قرار دارد و اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی نیز چند ماهی است به کمیسیون اجتماعی دولت رفته است.

مراجع بین‌المللی نشان داده‌اند در این باره با کسی شوخی ندارند که نمونه آن را در تعلیق کویت و و همچنین تهدید فیفا در خصوص حذف اسپانیا از جام جهانی دیده‌ایم. در سالهای گذشته هم شاید بودیم که فدراسیون‌های بین‌المللی فدراسیون فوتبال، تیراندازی با کمان و قایقرانی ایران را تعلیق کردند.

حالا باید دید با تاکید فدراسیون‌های بین‌المللی و IOC در خصوص عدم دخالت مستقیم دولت در امور ورزشی، تکلیف اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی چه می‌شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول